27.7.–3.8. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][9]
KilpailuaSuomalaista

Sääntöpulma

Etusivu Foorumit Säännöt Sääntöpulma

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 37)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #182902 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Avasin kautta viime viikolla ulkomailla ja tämänkaltainen ongelma tuli eteen: Pallo makasi rinteessä raffissa greenin vieressä ja sen takana oli lehti. Poistin lehden – pallo ei liikahtanut. Hain mailan bägistä ja tulin takaisin pallolle – aikaa kului ehkä 30s. Ennen kuin asetuin lyömään pallo yhtäkkiä selvästi liikahti ehkä 5 cm. Katsotaanko liikuttamani lehti syylliseksi vai ei ? Merkkasin pari penalttia mutta olinko oikeassa ?

    #298947 Ilmoita asiaton viesti

    Käänny clubhousen sääntöexpertin puoleen, jos vastauksen haluat. Kaikkea muuta saat tältä palstalta :0)

    Lue lisää: https://golfpiste.com/clubhouse/expert/

    #298948 Ilmoita asiaton viesti

    Mielestäni toimit aivan oikein – melkein, vain 1 rankku. Sääntö 18-2c: Pallo liikkuu irralliseen haittatekijään koskemisen jälkeen. Aikarajaa ei ole ja tässä tapauksessa on lähdettävä siitä, että pallo liikkui lehden poistamisen vuoksi. Kai pallo siirtyi pysyvästi pois paikaltaan?

    #298949 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Joo – tämä ei ollut näitä ’putoaa takaisin alkuperäiseen paikkaan’ juttuja. Tosiaan, tuli otettua lyöntejä korkojen kanssa… taisi olla ajatus : oma moka – 2 lyöntiä

    #298950 Ilmoita asiaton viesti

    Lefti ehtikin näköjään ensin, joten tyydyn paasaamaan samasta aiheesta kuin aina aikaisemminkin.

    Säännöt on pelaajan ystävä. Niihin kannattaa perehtyä ja aina epäselvässä tilanteessa kannattaa turvautua sääntökirjaan joka löytyy jokaisen pelistä oikeasti kiinnostuneen bägistä.

    Lue lisää: Säännöt

    #298951 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Sekin oli mukana, mutta tulkinta ei ole aina ihan helppoa ja kukaan meistä ei ollut takuuvarma siitä voidaanko jonkun ajan kuluttua katsoa että pallo liikkui muusta syystä (tuuli tms.) kun irrallisen haitan poistamisen vaikutuksesta. Välillä tuntuu että golfsäännöt ja lakikirja tulevat samasta lähteestä. No lopputuloksena yksi porukasta viettää tulevan viikonlopun tuomarikursseilla…

    #298952 Ilmoita asiaton viesti

    ’No lopputuloksena yksi porukasta viettää tulevan viikonlopun tuomarikursseilla…’

    Golftuomariksi vai? Vaiko sitä lakia…?

    #298953 Ilmoita asiaton viesti

    Kyllä kai viimeistään tässä vaiheessa tuli kaikille selväksi, että nämä irralliset haitat ovat hankalia tapauksia..!

    #298954 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Vähän saman tyyppistä asiaa mietiskelin viime viikolla. Pallo lepäsi raffissa rinteessä, kun asetin mailan pallon taakse, pallo liikahti taaksepäin ja kun nostin mailan pallo palasi alkuperäiseen asentoon. Asia toistui pariin otteeseen ja sitten asetin mailan pallon taakse ja backswingin aikana pallo liikahti taaksepäin, tosin lyönnin kannalta huonompaan asemaan.

    Yksi penaltti?

    #298955 Ilmoita asiaton viesti

    Tapaukseen liittyy kaksi mahdollista sääntörikkomusta, 1) pallon liikuttaminen sääntöjen vastaisesti, ja 2) rike liittyen siihen, mitä pitää tehdä, jos on liikuttanut palloa sääntöjen vastaisesti.

    Jos liikutat palloa muuten kuin sääntöjen sallimalla tavalla, on samantekevää, miten sen käytännössä teet. Pallon tahallinen potkiminen tai sen luvaton nostaminen ja kaikki mahdolliset (sääntöjenvastaiset) tahattomat liikuttamistavat ovat nykyään saman pallon liikuttamiskiellon alla.

    Jos syy pallon liikkumiseen on varmasti irrallisen haittatekijän liikuttaminen, on samantekevää, onko haittatekijä kiinni pallossa vai vaikka useiden metrien päässä siitä.

    Tapauksesi oikea ratkaisu riippuu faktoista, siis siitä, miksi pallo liikkui. Niitä ei voi arvioida kuin se, joka on tilanteen ja tapahtumapaikan nähnyt.

    Jos rinne oli jyrkkä eikä lehti ollut pallossa kiinni, pallo saattoi liikkua itsekseenkin tai sitten sen takia, että asetuit lyöntiasentoon jalkoja ’rymistellen’. Jos lehti oli kiinni pallossa, on mahdollista, jopa todennäköistä, että siirtyminen johtui lehden liikuttamisesta, vaikka pienellä viiveellä. Oletan, että lehti oli pallossa kiinni, vaikka et sitä nimenomaan kertonutkaan, ja silloin ’olet heikoilla’. Kun en nähnyt tapausta enkä paikkaakaan, on pakko luottaa sinun arvioosi liikkumisen syystä.

    Jos pallo liikkui itsekseen, se pitää pelata uudesta paikasta rangaistuksetta.

    Jos taas liikutit palloa, se olisi pitänyt palauttaa alkuperäiselle paikalleen yhdellä rankkarilla. Jos et niin tehnyt, olet pelannut väärästä paikasta ja saat siitä hyvästä kahden lyönnin rangaistuksen, joka pitää sisällään myös rangaistuksen pallon liikuttamisesta.

    Olet siis joko kirjannut itsellesi kaksi lyöntiä liikaa tai kirjannut itsellesi oikean rangaistuksen mutta väärällä perusteella ja liian aikaisin.

    #298956 Ilmoita asiaton viesti

    Joo! Just! Spekuloidahan aina voi. Yksi kohta ainakin oli kuitenkin virheellinen Vieraspelaajan kommenteissa:

    Jos syy pallon liikkumiseen on varmasti irrallisen haittatekijän liikuttaminen, on samantekevää, onko haittatekijä kiinni pallossa vai vaikka useiden metrien päässä siitä.

    Ei ole samantekevää. Sääntö 18-2c rajaa irrallisen haittatekijän enintään mailanmitan päähän pallosta.

    Muuten IHan asiallista spekulointia Irrallisesta Haittatekijästä ;o).

    #298957 Ilmoita asiaton viesti

    Kuten sanoin, sääntöä 18-2c ei enää ole voimassaolevassa sääntökirjassa. Myönnän, että kätkin tämän seikan kierosti viestini otsikkoon.

    Kyseessä ei ollut varsinaisesti edes sääntö vaan sääntöihin perustuva olettama, (siis jos pallo liikkuu kun irrallista haittatekijää kosketetaan mailan mitan päässä pallosta, pelaajan katsotaan liikuttaneen palloa, vaikka todellinen syy olisi esim. läheltä ajavan kentänhoitotraktorin aiheuttama tärinä)

    Nykyisissäkin säännöissä (18-2b) on vastaavanlainen olettama siitä, että jos pallo liikkuu palloon tähtäämisen jälkeen, pelaajan katsotaan liikuttaneen palloa.

    Ritarin tapauksessa pallo palautui liikkumisen jälkeen alkuperäiseen paikkaansa, mutta ei itsekseen vaan sen takia, että ritari nosti mailan ylös. Viimeisellä kerralla ritari löi palloa, jolloin sitä ei tarvitse asettaa takaisin, mutta rankkari seuraa tälläkin kerralla.

    Ritarin tapauksessa liikuttamiskieltoa rikottiin useita kertoja peräkkäin eri teoilla, ja jokaisesta pitää antaa oma rangaistuslyönti. Kertoman mukaan ’pallo liikkui, sama toistui ’pari’ kertaa ja lopuksi vielä lyönnissä’, joten oikea vastaus olisi vähintään neljä rangaistuslyöntiä ja kilpialussa diskaus, koska kortista puuttui vähintään kolme lyöntiä ko. reiän tuloksen kohdalta.

    #298958 Ilmoita asiaton viesti

    Kyllä vieraspelaaja on oikeassa ja sinä väärässä: kyseinen sääntö yhdestä mailanmitasta poistettiin vuoden 2004 säännöistä. Enää ei ole väliä millä etäisyydellä irrallista haittatekijää liikutat.

    Enää ei säännöissä edes ole kohtaa 18-2c…

    #298959 Ilmoita asiaton viesti

    Näyttää vähä siltä, että mun sääntökirja vuodelta 1998 alkaa oleen vanhentunu..?

    #298960 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Minun tapauksessani asettaessani mailaa pallon taakse pitkä ruoho taipui sen verran, että pallo liikahti. Mailaa oli mahdoton asettaa pallon taakse, ettei ruoho olisi taipunut. Oikea tapa olisi kait ollut lyödä niin, ettei olisi koskettanut mailalla ruohoa.

    Hyvä tietää jatkoa varten ja välttää ne kaksi penalttia, jotka olisivat ko. tapauksessa tulleet.

    #298961 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    tarkennan, että pallo palautui alkuperäiseen asentoonsa nostaessani mailan. Muistanko väärin, että tällaisessä tapauksessa pallon ei katsota liikkuneen?

    #298962 Ilmoita asiaton viesti

    Mikähän pakko sen pallon taakse on sitä mailaa asetella?

    Joskus nimittäin näkee pelaajien työntelevän mailallaan esim. raffissa olevan pallon takaa ruohoa matalammaksi. Varmaan se on ko. pelaajan mielestä tarpeellista tähtäämisen kannalta, mutta kaukana ei ole ajatus että siinä koetetaan samalla parantaa pallon asemaa tai ainakin helpottaa sen lyömistä.

    Vastaavanlaisia operaatioita näkee tapahtuvan myös muualla, kun pallon pelaamisen (tai back svingin) tiellä on pidempää ruohoa tai oksia jne.

    Suurin osa pelaajista toki tietää ettei esteessä saa ’testailla’ maapohjaa tai työntää syrjään haittoja, mutta sama koskee pelaamista muuallakin kentän alueella.

    Yleisesti ottaen pallon asemaa, tai pelattavuutta ei saa parantaa vaan se on pelattava siitä mihin se edellisen lyönnin jälkeen jäi. Toki muutamaa säännöissä määrättyä poikkeusta lukuunottamatta.

    #298963 Ilmoita asiaton viesti

    Kiitos oikaisusta! Mulla on täällä töissä vanha sääntökirja enkä ole tuota muutosta huomannut. Sorry!

    #298964 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Vieraspelaaja oikeilla linjoilla, mutta noista useista pallon liikahtamisista ei kyllä seuraa rangaistuksia jos pallo palaa takaisin paikalleen. Mutta mitenkähän mahtoi olla tuo tilanne jossa Irrallinen Haittatekijä on kiinnittynyt palloon ja sen menee poistamaan 🙂

    #298965 Ilmoita asiaton viesti

    Sääntöjen tarkoittamassa mielessä pallo ei palaa takaisin paikalleen, jo se ei tapahdu välittömästi itsekseen vaan niin, että pallo tähdättäessä keinahtaa ensin esim. nojaamaan mailan lapaa vasten, pysähtyy siihen ja palaa alkuperäiselle paikalleen vasta sen jälkeen kun maila nostetaan pois pallon takaa. Palloahan on tällöin liikutettu itse asiassa kaksi kertaa. Toisen siirron saa kuitenkin samaan hintaan, koska se on ensimmäisen rikkeen välitön seuraus riippumatta siitä, siirtyykö pallo kauemmas alkuperäisestä paikasta vai palaako se siihen takaisin.

    On ihan totta, että saman säännön rikkominen useita kertoja peräkkäin (esim. pallon puhdistaminen hyvin tai huonosti, 1 tai viisi harjoituslyöntiä bunkkerissa, tai yhden tai kahden risun siirtäminen pois pallon edestä) johtaa yleensä vain yhteen rangaistukseen, oli se sitten yksi tai kaksi lyöntiä. Koska ritari kuitenkin aina palloon tähtäämisen jälkeen kunkin ansaitun rankkarin jälkeen peräytyi tilanteesta ja palasi tähtäämään palloa uudestaan, sovellettavaksi tulee ennemminkin decisionin 1-4./12 periaate 6 kuin periaate 1.

    Kyseinen decision kannattaa ehdottomasti lukea. Se on varsin selkeä ottaen huomioon, miten vaikeita tilanteita sillä yritetään selkiyttää.

    #298966 Ilmoita asiaton viesti

    Pallon liikkumisesta vielä kysymys: Mikä on toleranssi sille että pallo on palannut alkuperäiselle paikalleen? Säännöt ei suoraan kerro. Onko rulingeja asiasta?

    #298967 Ilmoita asiaton viesti

    Taisipa ts viitata tuolla loppukommentillaan sääntöön 21. Eli jos se lehti oli kiinni siinä pallossa, sitä ei olisi saanut poistaa lainkaan.

    #298968 Ilmoita asiaton viesti

    Palloa koskettavan irrallisen haittatekijän (esim. pitkä oksa) saa poistaa, jos onnistuu tekemään sen liikuttamatta palloa. Jos haittatekijä on tarttunut palloon (esim märkä lehti tai leikkurin ruohosilppu), sen poistaminen on kiellettyä riippumatta siitä, liikkuuko pallo vai ei.

    Määritelmän mukaan irrallinen haittatekijä joka on tarttunut palloon, ei ole irrallinen haittatekijä, vaan samassa asemassa kuin muukin lika, eikä palloa saa puhdistaa ellei jokin sääntö sitä salli.

    #298969 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Pallon edestakaista liikahtelua tähtäysvaiheessa ei ymmärtääkseni katsota pallon liikkumiseksi (määr.)

    Jos pallo pysähtyy nojaamaan vaikkapa mailan lapaan ja palaa sen jälkeen paikalleen, tulkitsisin sen liikkuneen, mutta vain kerran, eli nuo molemmat liikuttamiset ovat ’yksin teoin tehty’ 🙂

    Mitä tulee tuon IH:n kiinnittymisestä palloon, olen kyllä tietoinen tuosta säännöstä. Aattelin vaan, että joku voi löytää tuostakin laajempia merkityksiä…

    #298970 Ilmoita asiaton viesti

    ’Kyllä kai viimeistään tässä vaiheessa tuli kaikille selväksi, että nämä irralliset haitat ovat hankalia tapauksia..!’

    Mutta kuten hyvin kokeneena pelimiehenä tiedät, Irralisen Haittatekijänhän saa rangaistuksetta poistaa. Paitsi jos pallo liikkuu sen jälkeen, sillon ne voi tulla takaisin, kuten nyt on käynyt.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 37)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Sääntöpulma