27.7.–3.8. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][10]
KilpailuaSuomalaista

Sääntökysymys – tilapäinen vesi

Etusivu Foorumit Säännöt Sääntökysymys – tilapäinen vesi

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #182891 Ilmoita asiaton viesti

    Tämä on ehkä yksi eniten tulkintoja aiheuttava asia Suomen golf kierroksilla. Sääntöjen tuntijat ovatko seuraavat tilapäistä vettä: a) Vesieste joka on tulvinut reunamerkkien yli? b) Edellisessä tapauksessa pallo on tasan rajalla? Saako vapautua ilman penaltia? c) Märkä nurmikko – muutaman millin vesikerros maassa, mutta nurmi jolla pallo makaa nousee veden yli. Pallo koskettaa vettä. d) Lätäkkö griinillä? e) Lätäkkö griinillä pallon ja reiän välissä – saako tehdä mitään? f) Pallo tilapäisessä vedessä raffissa. Tilapäinen vesi loppuu n. metriä ennen väylää. Pitääkö dropata raffiin vai saako seistä kuivalla ja dropata mihin käsivarsi ylettää = väylälle? g) Bunkkeri lähes täynnä vettä, vain 10 sentin kaistale kuiva. Saako dropata pois bunkkerista, mikäli lyöntiasennossa jalat osuvat veteen? Tuossa noita Suomen suvessa koettuja juttuja. Aika monta, mutta olisko tietoo?

    #298506 Ilmoita asiaton viesti
    R&A

    Tämähän on peruskauraa

    a) Tilapäistä vettä

    b) Tasan rajalla….pelaajan etu

    c) Jos vesi näkyy, se on tilapäistä vettä

    d) Tilapäistä vettä

    e) Etsitään paikka griiniltä, josta reikään yhtäpitkä matka eikä vettä välissä. Pallo asetetaan siihen

    f) Tilapäisestä vedestä vapaudutaan lähimpään paikkaan vaikkapa sitten väylälle jossain tapauksissa (ei esteeseen). Lähimmästä paikasta saa vielä mailanmitan (ei lähemmäs reikää kuin alkup. pallon paikka), jostapallo pudottaessa saa vieriä kaksi mailanmittaa, ei kuitenkaan lähemmäs reikää…jne…jne

    g) ei saa

    #298507 Ilmoita asiaton viesti

    a) merkkien yli tulvinut vesi on tilapäistä vettä.

    b) jos pallo koskettaa vesiesteen rajaa, se on esteessä, eli ei saa

    c) tilapäistä vettä on sellainen, joka on näkyvissä joko ennen lyöntiasentoon asettumista tai sen jälkeen

    d) lätäkkö greenillä on tilapäistä vettä

    e) mikäli pallo on greenillä, saa vapautua sääntöjen mukaisella tavalla

    f) vastaus riippuu siitä, missä on lähin TILAPÄISESTÄ VEDESTÄ vapauttava paikka. Alue, jolle pallo on pudotettava, määräytyy sen ja mittaukseen valitun mailan mukaan. Käsivarren mitalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Pudotusalue voi olla yhtä hyvä, parempi tai huonompi kuin alkuperäinen paikka, esimerkiksi kivenlohkareiden joukossa, suuressa pensaassa tai muuten sellaisessa paikassa, josta on mahdotonta lyödä.Säännöt antavat vain vapautuksen tilapäisestä vedestä, eivät välttämättä parempaa lyöntipaikkaa.

    g) tilapäisestä vedestä bunkkerissa saa aina vapautua bunkkerin ulkopuolelle yhdellä rangaistuslyönnillä.

    #298508 Ilmoita asiaton viesti

    Greenillä tilapäisestä vedestä vapautuessa lähimmän vapauttavan paikan ei välttämättä tarvitse olla greenillä, se voi olla myös greenin ulkopuolella.

    Pallon ja reiän välissä olevasta vedestä ei myöskään tarvitse vapautua kokonaan, riittää, että saa suurimman mahdollisen vapautuksen. Reikähän voi olla lätäkön keskellä, jolloin sitä saa lähestyä siitä suunnasta, josta lätäkkö on kapein tai matalin. Jos pitäisi vapautua kokonaan, ei voisi tällaisessa tilanteessa vapautua ollenkaan, van pitäisi lyödä sieltä missä pallo sattuu olemaan.

    #298509 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Vp vastasi oikein hyvin noihin kysymyksiin, mutta laitan tähän lisäksi yhden tarkennuksen, jottei joku ryhdy virheellisesti taktikoimaan.

    Jos tilapäinen vesi ja pallo ovat viheriöllä ja vesi on pallon ja reiän välissä, saa tilapäisestä vedestä vapautua. Jos kokonaan vapautuminen on mahdollista, se on myös tehtävä, vaikka pallo jouduttaisiinkin pudottamaan viheriön ulkopuolelle. Vp:n mainitsema osittainen vapautuminen on mahdollista vain silloin, kun kokonaan vapautuminen ei ole mahdollista.

    Toisin sanoen, viheriöllä ei voi taktikoida siten, että vapautuu mahdollisimman paljon pitäen pallon kuitenkin viheriöllä. Joko vapaudutaan kokonaan (jos se on mahdollista) tai sitten ei lainkaan.

    #298510 Ilmoita asiaton viesti

    Kiitoksia vastauksista. Tuo g jäi epäselväksi. Siis pitääkö bunkkerissa seisoa vedessä tai ottaa rankku? Entä jos bunkkeri on täynnä vettä – napsahtaako rankku?

    #298511 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Katso tästä.

    In a Bunker: If the ball is in a bunker, the player must lift

    the ball and drop it either:

    (a) Without penalty, in accordance with Clause (i) above,

    except that the nearest point of relief must be in the

    bunker and the ball must be dropped in the bunker, or

    if complete relief is impossible, as near as possible to

    the spot where the ball lay, but not nearer the hole, on

    a part of the course in the bunker that affords

    maximum available relief from the condition; or

    (b) Under penalty of one stroke, outside the bunker

    keeping the point where the ball lay directly between

    the hole and the spot on which the ball is dropped,

    with no limit to how far behind the bunker the ball

    may be dropped.

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Sääntökysymys – tilapäinen vesi