22.–29.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[17][27]
KilpailuaSuomalaista

Sääntökysymys: Serious breach of the rules

Etusivu Foorumit Säännöt Sääntökysymys: Serious breach of the rules

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #182960 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Golfsääntöjen 20-7-kohdassa puhutaan pelaamisesta väärästä paikasta ja todetaan, että rangaistuksena saattaa olla kaksi lyöntiä tai diskaaminen. Jälkimmäistä vaihtoa sovelletaan mikäli kyseessä on vakava sääntörikkomus (serious breach of the rules). Itselle tulee mieleen montakin tapausta, mutta ensimmäisenä ehkä mieleen tapaus, jossa pallo on kivikossa ja droppaat sen (pelaamaton paikka). Pallo pomppaa kivestä yli kahden mailan mitan päähän hyvään paikkaan väylälle. Joudut ottamaan uuden dropin ja sama tilanne. Et halua asettaa palloa kiven päälle, josta et voi lyödä vaan lyöt pallon väylältä griinille ja puttaat sisään. Hylätäänö sinut, koska olet lyönyt väärästä paikasta (pallo 30 cm yli kahden mailan mitan). Onko 30 cm serious breach of the rules vai lisätäänkö tulokseesi kaksi lyöntiä väärästä paikasta pelaamisesta, jolloin teet tuplan. Vaihtoehtonahan sinulla olisi ollut ottaa uusi droppi, uusi penalti ja riskit mihin pallo sattuu pomppimaan ?

    #300196 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Oman sääntöymmärrykseni mukaan pelaaja tulisi ilman muuta hylätä kyseisiessä tilanteessa koska sääntöä on rikottu tahallisesti ja vieläpä hyödyn tavoittelu mielessä.

    Erilaiseksi tilanne muodostuu jos jatkat arviointivirheen takia vahingossa väärästä paikasta joka kuitenkin vastaa pelattavuudeltaan oikeaa paikkaa. Tällöin kaksi rankkua on riittävä tuomio. Sama tilanne voi tulla esim dropattaessa vahingossa vesiesteestä sivuvesiestesäännön mukaan tai dropattaessa tilapäisestä vedestä väärälle puolelle märkää aluetta.

    Diskaus tulee mielestäni kuitenkin heti jos rike on tahallinen tai siitä saa selkeää pelillistä hyötyä.

    #300197 Ilmoita asiaton viesti

    Severianon mainitsemassa esimerkissä seurauksena on hylkääminen sillä pelaaja on tieten tahtoen rikkonut sääntöjä. Eli ’serious breach of the rules’ taitaa helposti toteutua. Kyse ei siis ole niinkään matkasta (30 cm) jolla sääntöjä on rikottu vaan siitä, että sääntöjä on rikottu harkiten paremman aseman ja tuloksen saavuttamiseksi.

    #300198 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Rangekuukkeli ja Robinsson olivat molemmat samoilla linjoilla: ratkaisevaa oli vilpillinen tarkoitus ja hyötymistarkoitus eikä se. että pelattava väärä paikka oli vain 2 mailanmittaa + 30 cm oikeasta (=kivenpäällystä).

    Griinille oli matkaa 110 metriä ja väärä paikka siten noin 3 metriä oikeasta sivussa.

    Entäpä jos lyönti olisi tapahtunut ’vilpittömässä mielessä’ ja kireä merkkari olisi vaatinut tarkistamista tuomarin kanssa ennen korttien jättämistä ?

    Pohdin asiaa, koska en tiedä mikä vaikuttaa vakavaan sääntörikkomukseen.

    #300199 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Ottamatta kantaa diskaukseen vilkaisen mieluummin asian taktista puolta.

    Pelaamattaman paikan tapauksessa on kaksi muutakin vaihtoehtoa kuin kahden mailanmitan sääntö, eli lipun suunnassa taaksepäin mielivaltainen matka tai lyönti mahd. läheltä paikkaa, josta pallo pelaamattomaan paikkaan lyötiin.

    Tällaisessa kivikkotapauksessa, jossa palloa ei saa kohtuullisesti pelattavaan paikkaan kahden mailanmitan vapautuksella eikä lipun suunnassa taaksepäin siirtymisellä, kannattaa vakavasti harkita lyönnin uusimista yhdellä penaltilla. Tällä tavalla todennäköisesti selviää vähemmillä lyönneillä.

    #300200 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Joitakin vuosia sitten taisi olla Espanjan avoimissa erään amatöörikärkipelaajamme dropattua merkkarin hyväksymänä vesiesteestä sivuvesiestesäännön mukaan oli seurauksena hylkäys. Tapauksessahan samainen merkkari vielä ilmoitti tuomarille seuraavalla väylällä tästä tapahtuneesta rikkeestä. Käyköön esimerkistä myös siitä, että pelaajan vastuulla on sääntötuntemus, merkkarin hyväksyntä ei oikeuta rikkomukseen Toisaalta myös osoitus pelin raakuudesta kv. kisoissa

    #300201 Ilmoita asiaton viesti

    vakavasta sääntörikkomuksesta on kysymys silloin, kun säntörikkeellä saavutetaan merkittävää etua tai tai päästään siirtymään huomattava matka muuten kuin lyömällä. Tällaisia tilanteita ovat esim. uuden pallon pudottaminen väylälle tai karheikkoon ns. ’todennäköiseen katoamispaikkaan’ sen sijaan, että uusi pallo lyötäisiin edellisen lyönnin paikalta, tai pallon pudottaminen sivuvesiesteestä löytymispaikan viereen, kun oikea paikka (Viimeisin ylityskohta) olisi kymmeniä metrejä taaempana.
    Kuvatussa tilanteessa oikea ratkaisu olisi kahden rangaistuslyönnin lisääminen tulokseen, 30 cm ei ole sadan metrin päässä reiästä olennainen matka.
    Toinen asia on se, että väärään paikkaan droppaamisesta tulevien rankkareitten lisäksi pelaaja saa myös normaalin pelaamattoman paikan rankkarin eli yhteensä kolme rangaistuslyöntiä.
    Pelaajan olisi kannattanut asettaa pallo kahden yrityksen jälkeen siihen kohtaan, mistä se kimposi liian pitkälle, julistaa pallo siinä kohjtaa pelaamattomaksi, ja pudottaa se sitten väylälle uudella pelaamatoman paikan rankkarilla, jolloin hän olisi säästänyt yhden rankkarin virheelliseen menettelyyn verrattuna. Sääntörikkoja jäi siis yhden rankkarin tappiolle, joten hän ei itse asiassa hyötynyt rikkeestään, päinvastoin.
    Sääntörikkojan hyötymistarkoituksia ei yleensäkään paljon kannata miettiä, 99% rikkomuksista tapahtuu enemmän tai vähemmän omaksi hyödyksi. Useimmiten sääntörikkomuksen seuraus kaksi rankkaria on kuitenkin enemmän kuin mitä sääntöjen mukaan pelaamalla olisi saanut. En myöskään tiedä, miten tuomari voisi nähdä pelaajan korvien väliin niin, että voisi vastaansanomattomasti todeta pelaajan hyötymistarkoituksen.

    #300202 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    vp – Eikö tahallisuus tee mielestäsi sääntörikkeestä vakavampaa?

    Jos tuomarin kysyessä pelaaja sanoo jatkaneensa peliä väärästä paikasta kun ajatteli ettei se niin tarkkaa voi olla on rike mielestäni vakavampi kuin tilanteessa jossa sääntöä on rikottu puhtaasti vahingossa esim mittavirheen takia.

    ts – Ei se kovin raakaa ole jos pelaaja diskataan useiden kymmenien metrien hyödyn saamisen takia typerän tietämättömyyden jälkeen. Jotkut haluavat liiotella kv kisojen kovuutta vaikka paremmat pelaajat yleensä ovat reiluimpia ja peli rentoa. Toki joukkueiden johdosta ja tukijoukoista löytyy aina pilkkua viilaavia intoilijoita. Samanhan voi todeta junnutourilla Suomessa.

    #300203 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Ei todellakaan ole väärin tai julmaa diskata pelaajaa tuossa tapauksessa. Tuomiohan oli täysin oikea.

    Temppu sinänsä oli se, että merkkari ei huomauttanut pelaajalle tästä rikkeestä, vaan antoi droppipaikalle hyväksynnän. Vasta kun virhe ei ollut enää korjattavissa, kutsui tuomarin paikalle ja täten tietoisesti poisti yhden vastustajan tulosluettelosta.

    #300204 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Ei noin tietämättömän tai huolimattoman pelaajan diskaaminen ole mielestäni edelleenkään kovuutta. Korkeintaan hyvä opetus naurettavasta mokasta.

    #300205 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Ei mielestäni myöskään itse diskaus ole kovuutta. Kirjoitin kommenttini ensimmäisen viestisi (2.1.) pohjalta, jossa kerroit itse lievemmän tuomion olevan mahdollinen esim. dropattaessa vesiesteestä sivuvesiestesäännön mukaisesti.

    Se on kovuutta, jos kanssakilpailija ’ vedättämällä’ saa pelaajan tekemään rikkeen ja siten vie asian tuomarille.

    Pelaaja itsehän tässä hölmöili ja siten aiheutti oman kohtalonsa.

    Minä en ainakaan tietoisesti anna kanssapelaajan esim lyödä tiimerkkien etupuolelta ja lyönnin jälkeen kehota uusimaan avausta rankkareilla höystettynä, enkä usko sinunkaan niin toimivan, edes opetusmielessä.

    #300206 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Tarkoitin tilannetta jossa pelaaja ei hyödy väärästä menettelystä eli matka ja pelattavuus säilyy samana kuin sääntöjen mukaisella menettelyllä.

    Käsitellyssä tilanteessa hyöty oli matkassa mitattuna huomattava. Värityskirjan kanssa jutusta voi saada myös vedätystä mutta todellisuudessa juttu menee näin: Pelaaja droppaa epähuomiossa palloa väärin ja huikkaa pelikaverille että onko tää ok! Pelikaveri vastaa vakiovastauksen joo joo omaan peliin keskittyessään mutta havahtuu kohta ja tajuaa suomipojan rikkoneen sääntöjä. Fundeeraa mitä tekis ja lopulta päättää toimia oikein ja kertoa tuomarille kun ei halua kenenkään väärin pelanneen viedä jatkopaikkaa oikein pelanneelta. Golfissa kun pitää olla rehellinen.

    Onhan se hauska kääntää moinen juttu juonitteluksi mutta sitä se tuskin oli. Suomalaisen virheen tehneen pelaajan kannalta virhe kuulostaa myös lievemmältä jos sen muuttaakin pelikavereiden huijaukseksi.

    #300207 Ilmoita asiaton viesti

    tahallisuudella ja tahattomuudella on merkitystä vasta sitten, kun säännön rikkominen on rangaistavaa vain tahallisena, useimmiten näin ei ole, vaan suorastaan päinvastoin. Esim. pallon liikuttamisesta tai väärän pallon pelaamisesta tulee rangaistus, vaikka pelaaja olisi kaikin keinoin pyrkinyt liikuttamista välttämään tai olisi ollut aivan varma siitä, että löi omaa palloaan.

    Toisaalta, pallon koskettaminen muuten kuin tähdätessä mailalla ennen lyöntiä on kielletty vain silloin, kun sen tekee tahallaan.

    Eettisesti tahallinen teko on tietysti aina tuomittavampi kuin tahaton, mutta täydelliseen oikeudenmukaisuuteen ei ole tarvetta, että kaikista sääntörikkeistä pitäisi olla lievä, tavallinen ja törkeä tekomuoto ja sen mukainen rangaistus (tyyliin tavanomainen pallon liikuttaminen , törkeä kosketus tai lievä outista lyöminen, joista tuomittaisiin sitten vähintään yksi mutta enintään kolme rankkaria)

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Sääntökysymys: Serious breach of the rules