Aihe: Ruokaa! - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Ruokaa!

Etusivu Foorumit Yleistä Ruokaa!

Esillä 7 viestiä, 101 - 107 (kaikkiaan 107)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Minä ajattelin aloittaa vähähiilihappoisen dieetin; pystyy sitten nääs paremmin!

KL

Jamasan ja Piepon tekstit puhuvat juuri siitä, mistä järkevässä syömisessä on kyse, eli veren sokeripitoisuuden pitämisestä tasaisena. Nopeasti imeytyvät hiilihydraatit, kuten vaalea leipä, vaalea ja kiillotettu riisi, sokerit, sokeroidut limsat, suomalainen pasta (ei oikea italialainen, joka imeytyy hitaasti viljan erityisestä jauhamisprosessista johtuen!!), pullat, jne. kohottavat veren sokeripitoisuutta nopeasti aiheuttaen insuliininerityksen kiihtymisen. Insuliini puolestaan pilkkoo sokerit verestä ja taas on nälkä. Lisäksi tuo ’kadonnut’ energia ei ’katoa’ minnekään, vaan varastoituu rasvana vyötärölle, ellei sitä kuluteta.

Hitaasti imeytyvät hiilihydraatit, kuten kokojyvävilja, miltei kaikki kasvikset ja juurekset (pl. peruna) sekä kiillottamaton (nk, kokojyvä-) riisi vapauttavat energiansa hitaasti pitäen insuliininerityksen maltillisena ja veresokeritason vakaana. Saman tekevät proteiinit, koska elimistöllä kestää pidemmän aikaa muuntaa valkuaisaineet hyödynnettävään energiamuotoon. Lisäksi proteiinien energiasisällöstä jopa neljännes kuluu itse prosessissa.

Rasvjen energiatalouden kanssa pitää sitten olla erityisen tarkkana. Niistä saa hyvin energiaa, mutta niillä on taipumus varastoitua muiden energianlähteiden kustannuksella ja jokainen tietää miten vaikeaa niitä on saada pois. Yleensä aikuisten ruokavaliossa rasvaa on liikaa ja erityisesti vääränlaisia rasvoja. Niitä pitäisi siis syödä kohtuudella ja yleisesti ollaan sitä mieltä, että kalaöljyt ja tietyt kasviöljyt ovat hyväksi, eläinrasvat eivät, tosin tästäkin on eri käsityksiä vallalla aikä niistä tässä sen enempää.

Varsin kokonaisvaltaisen kuvan terveellisestä ruokavaliosta saa tutustumalla kenen tahansa sairautensa hyvin kurissa pitävän diabeetikon ravitsemustottumuksiin. Siinä ei nopeilla hiilareilla mässäillä ja ruokailuvälitkin ovat riittävän lyhyet, pitkät ruokailuvälit kun tuppaavat aiheuttamaan notkahduksia verensokeriin, mikä puolestaan johtaa väsymykseen ja keskittymiskyvyn herpaantumiseen.

Ei se terveellinen syöminen itse asiassa niin vaikeaa ole, mutta kun se itsekuri on liian usein kateissa…. Jokos on lounasaika….?

Totta turiset. Itsekuria kun olis iso läjä, niin moni asia voisi lutviutua mojovammin.

Mä taidan alkaa kans tuolle vähähiilihappoiselle juomakuurille, tosin taidan olla jo sillä kun ei juo limunaadeja….siidereistä tosin joutuu ravistamaan hapot poijes.

Jamasa kirjoitti: (7.2.2007 12:21:39)
    Mä taidan alkaa kans tuolle vähähiilihappoiselle juomakuurille, tosin taidan olla jo sillä kun ei juo limunaadeja….siidereistä tosin joutuu ravistamaan hapot poijes.

Minäpä soitankin samantien paikallisen kyypparille, notta laittaa bearin valmiiksi väljähtymään.

satanen oli 120 Kg:ssa 1996 . saearastuinkin 2.diabetekseen 1990 luvun alussa. Sopivast laman limaan. Mä onn 182 cm – vaha romuluine. 30 kiloo tul kilo pär vuas = 30v / 30 killoo ylpainoo.

Olin ihan hyvässä aeroobisessa kondiksessa heitin 2-3 tunnin lenkkejä. Sokerin lisäski oli RR korkeel , kolesteroolit tiettyy BMI yli kolomenkymmene. Se on metabolinen oireyhymä. Onneksi pelasin vaistomaisesti kolohvii jo vuodesta 1988 – ja just näin vuosin 1990 – 1998 paljon. Sipoossa Ali – H elsingissä Nevaksen kolohviklubiil.

No koko ajan 1996 peräsät oon laihuttanu – pääsin 105 killoon kovan työn jälestä – Nutrilettia ja jopa naruu vyötärölle koklattiin. Paljon muutahii jalkatyötä tehtiin vaimon kaa terveellisen ruokakkaapin puolesta –

makkarat, rasvaset juustot, vehnäset , kokikset,kaljat , läskilihat, rasvaleikkeet

VEKS-

tilalle kurgui, tomatei, saladii, 5- 15 % justoi, vichyy, viinei – valkkarii – törleitä ( tietty )
    maitoo harvoin – sekin o % rasvalla, jugurtti – sit bulgaarian, kuitui ; pavut, vadelmat ( ylvoimaisn kuitumarja ) , täysjyväleivät, reissuumiehet, kana, loht, riissei, hedlemii, klementiinit – sopiva yhelle välipalalle, ompui- viime aikoina kuivattui hedelmii- namujen sijaan. TILALLE

No ruokakaaappi ol siten vuosien myötä kierrätetty laihelliinitasolle . Mut se satonen oli ain kolohvikauen peräst 101 ja sit jouluksi taas 105. Kiloo . Näin on menny muustakiii liikunnasta huolimatta viimmeset 7 vuotta.

Tipaton tammikuu tänvuon ol 22 kerran. Jany nytkähti jottain liikkeelle –

mä oon ruvennu syömään oikke säännöllisesti –

siis aamiainen,

välipala ( omppu tai kaffe voisilmäpullalla )

lounas – riisi tai nuudelei jakanaa tai kalaa –

välipala ja samaa riispaellaa –

päivälliseksi

ja yöpala – .

Joko mä oon saiaras -tai sitten toi Zone on päällä. Kun syöp säännöölliseti paino aga – ( kävin viime viikonloppun Räävelis – 120 . Carmen ol eesti keelel tekstitetty – aga- aga ) putoo tasiaisesti – eikä oo näläkä. Täl reissula tul par killo – se on jo veks – ku o palattu säännölliseen rytmiin – ja tasoon. Kyl välil voip juhliikki.

Vois olla syömäti tai jos ku syö ruoka maistuu – eikä syö liikaa.

Jotain merkilllistä on tapahtunut – toivottavasti en laihu jonkun tauvin perästä. Mutta totuus on , että säännöllisesti syömällä ei tuu liian nälkä ja laihtuu – toki on liikuttavaki –

60 v äiji ja ämmi ei pysy jaloillaan kauan jossei liiku.

No ny on ollu RR 124/80, sokeri HbA1c 6.1. – kolesterolit kok. 3.6 ( Hdl, Ldl – 1.6 ja Trig 0.97 ) paino menossa nyt – eikä kolohvikauen perästä – alle saan. mä tiijän sen – ja oon ens vuonna 90 kiloinen. Hiton hyvä olo muutennii. Laihuttaminen meille diabeetikoille on sillai et 5 % meist pystyyp laihuttaan – mutta kovaa se on kaikille.

Näin mie tiän:

Syö säännöllisesti ( vaikka duuni olis hektistäkkii) monipuolisesti – ja sopivasti – ( proteiinii kämmenesi kokoon pala ) ja lue yhtä paljon ravinnosta, liikunnasta ( vaha rakkauvestakii- piä lähimmä toverisi – myös työkavrisi – lämpoisina ) kui pluggaat kolohvii.

Hiljaa hyvee tulloo ja aatelle aevan ihana – olo – meinaan.

Ennen kaikkee tää on yhes asuvien kanssa RYHM`TYÖTÄ-

’ lika barn leker bäst ’

niin ku sippolaisse ruukkaa sanoo meil vellimahoille ( hesaliset ) –

näinon jämpti.

KL

Jamasa kirjoitti: (7.2.2007 12:21:39)
    Totta turiset. Itsekuria kun olis iso läjä, niin moni asia voisi lutviutua mojovammin.

Joo, ja Laprossa ei ole hiilihappoa, eikä juuri hiilareitakaan…

Juu, hiilareissakin on 4Kcal/g ja alkoholissa 7Kcal/g… Eli miltei tuplaten energiaa…;) Hih!:) Putosin muuten jäihin mut pääsin ylös!

Esillä 7 viestiä, 101 - 107 (kaikkiaan 107)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #482688 kohteessaRuokaa!

Etusivu Foorumit Yleistä Ruokaa!