Aihe: Ruokaa! - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Ruokaa!

Etusivu Foorumit Yleistä Ruokaa!

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 107)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kilpailukierroksella menee lämpimällä kesäkelillä 4 pulloa FLOW-golfjuomaa ja etuysin jälkeen 1 banaani. 15. reiällä vielä pikku pakkaus (mahtuu yhteen kouralliseen) rusinoita. Varalla vielä pullo lähdevettä Flown kyytipojaksi. Siinä se.

senior kirjoitti: (3.2.2007 17:04:10)
    Kilpailukierroksella menee lämpimällä kesäkelillä 4 pulloa FLOW-golfjuomaa.

Tulee muuten aika kalliiksi.

Elämäni ensimmäinen viesti keskustelufoorumiin, jännittävää….

Anyway, onko kukaan teistä pekonin, munien yms rasvaisten ruokien puolestapuhujista (kebax, Driveratkaisee…) tullut ajatelleeksi hiilihydraattien merkitystä? Itse koen juuri kyseisen ravintoaineryhmän tärkeimmäksi kaikista, varsinkin golfkierroksen aikana. Perusteluna se, että aivomme käyttävät miltei pelkästään glukoosia ravintonaan ja joku on kait joskus sanonut että golfissa tarvittaisiin ajatustyötäkin… Okei, kyllähän sitä glukoosia muodostuu erilaisten monimutkaisten reaktioiden lopputuloksena myös esim proteiinista…

Eli ei muuta kun maksan glykogeenivarastot täyteen puurolla (hyvä Ditto!!) ja nokka kohti ykköstiitä banaanit ja ruisleivät takataskussa…

ts

JohnnyShoket kirjoitti: (3.2.2007 17:55:09)
    Elämäni ensimmäinen viesti keskustelufoorumiin, jännittävää….

Anyway, onko kukaan teistä pekonin, munien yms rasvaisten ruokien puolestapuhujista (kebax, Driveratkaisee…) tullut ajatelleeksi hiilihydraattien merkitystä? Itse koen juuri kyseisen ravintoaineryhmän tärkeimmäksi kaikista, varsinkin golfkierroksen aikana. Perusteluna se, että aivomme käyttävät miltei pelkästään glukoosia ravintonaan ja joku on kait joskus sanonut että golfissa tarvittaisiin ajatustyötäkin… Okei, kyllähän sitä glukoosia muodostuu erilaisten monimutkaisten reaktioiden lopputuloksena myös esim proteiinista…

Eli ei muuta kun maksan glykogeenivarastot täyteen puurolla (hyvä Ditto!!) ja nokka kohti ykköstiitä banaanit ja ruisleivät takataskussa…

Ainakin itse olen miettinyt, ja useat luennot aiheesta kuunnellut ja vieläpä kirjojakin lukenut. Ja todennut itselle toimimattomaksi. Tuntuu laittavan liiaksi heittelemään energiatason, jota ’kovemman’ tavaran yhteydessä ei tapahdu.

Pärjään paremmin jopa tyhjin vatsoin, kuin puurolla. Me ihmiset ollaan niin erilaisia.
    Mut onneks ei oo kukaan vielä suklaata evääks tarjonnu…

Tää on jännä aihe, joka pulpahtaa esiin aina säännöllisin väliajoin. Osa on sitä mieltä, ettei sinne kentälle syömään ole menty ja osa taas, että bägi täyteen ruokaa vaan :o).

Ensimmäisenä ajatuksena tulee tietysti, että se riippuu ihan siitä, että koska on tullut edellisen kerran syötyä, kun sinne ykköstiille kävelee. Kesällä (lue lomalla) tulee useimmiten syötyä kunnolla hiukan ennen kentälle lähtöä ja helteellä riittää, että bägissä on riittävästi juotavaa mukana – mahdollisesti mukana olleet eväät jäi useimmiten syömättä.

Mutta töiden jälkeen kun kentälle lähtee, niin usein on tullut syötyä kevyt lounas joskus ennen puoltapäivää ja jos tiiaika onkin esim. klo 16 maissa, niin kyllä sen viimeistään ysin jälkeen huomaa valitettavasti tuloksissa, että verensokeri on päässyt laskemaan jo liian alas :(. Tällöin useimmiten eväänä onkin ruisleipää/banaani/müslipatukka – ts, pakko tunnustaa, että joskus tulee hätäpäissään se suklaapatukkakin klubilta ostettua, jos ei muuta satu olemaan mukana ;o).

Eli eiköhän tässä kuitenkin ratkaise se, että milloin on tullut edellisen kerran tankattua – 4 tuntia ilman ruokaa ei varmasti ketään vielä heikota, mutta 8 tuntia vaikuttaa jo varmasti….

Niinhän siinä tuppaa käymään, että varastot myös hupenevat, varsinkin jos täyttää niitä ’vääränlaisilla’ hiilareilla. Toki on myös niin, että golf ei fyysiseltä rasittavuudeltaan ole kauhean rankka laji verrattuna esim maratoniin, joten suorituskyvyn kannalta kierroksen aikana nautitulla ravinnolla nyt ei niin kauheasti ole väliä. No joo, ehkäpä tällä palstalla ei kuitenkaan ole tarkoitus ruveta ihmisten ruokailutottumuksia kommentoimaan sen enempää. Kunhan vaan syötte, hyvät ihmiset, se kait se kuitenkin on tärkeintä…!

ps. kaikille jotka ovat kiinnostuneita aiheesta enemmänkin, voin suositella luettavaksi vk-kustannuksen ’liikuntaravitsemus’-kirjaa. Ja tämä ei ollut mainos:)

ts

Niin tuota.. lähinnä koitin tuossa tuoda esiin, että nuo tankkauksen ja ravintopuolen opit eivät toimi kaikilla.

Vaikka kuinka pitkäketjuisia tankkaisin, ei toimi, vaan 2 tuntia sen jälkeen loppuu virta. Sen sijaan hitaammin sulavaa tavaraa syömällä virta riittää.

Sen voin sanoa, että nopeat hiilarit eivät varmaan toimi kellään, mutta muuten juttu on varsin yksilöllinen ja vain kokeilemalla voi oppia itselleen oikeat tavat.

Muuten mitä te juotte kentällä ollessa? Itellä on 0,5l vesipullo aina ja sitten saattaa joskus olla urheilujuomaa bägissä.

Kerran ostin ysin jälkeen Batteryn ja sitten 10. tiiltä lähti semmonen hullu (minun tasolla) lyönti joka meni 20-30m metriä pidemmälle kuin tavalliset (tavallinen n:175m). Sama tahti jatkui seuraavalla reijällä missä meinäsin lyyä dog legin päästä puhki. sitten 12. tuli taas semmonen hullu lyönti (200m) ja samoin 13. Sitten löinkin 14. (par 3) griinin yli. ja sitten loppui tuo kallis ihme juoma.

Vettä on aina mukana, sitten on urheilujuomia ja joskus kivennäisvettä.

Kentällä vettä ja klubilla bearia.

Itse otan kentälle mukaan pari energiajuomaa (redbull, ed tai battery) niiden lisäksi vettä noin litran verran. Syömiseksi otan muutaman hedelmän ja puolessa välissä saatan haukata leipääkin. Kyllä niillä jaksaa =D.

JohnnyShoket kirjoitti: (3.2.2007 20:04:20)
    Niinhän siinä tuppaa käymään, että varastot myös hupenevat, varsinkin jos täyttää niitä ’vääränlaisilla’ hiilareilla. Toki on myös niin, että golf ei fyysiseltä rasittavuudeltaan ole kauhean rankka laji verrattuna esim maratoniin, joten suorituskyvyn kannalta kierroksen aikana nautitulla ravinnolla nyt ei niin kauheasti ole väliä. No joo, ehkäpä tällä palstalla ei kuitenkaan ole tarkoitus ruveta ihmisten ruokailutottumuksia kommentoimaan sen enempää. Kunhan vaan syötte, hyvät ihmiset, se kait se kuitenkin on tärkeintä…!

ps. kaikille jotka ovat kiinnostuneita aiheesta enemmänkin, voin suositella luettavaksi vk-kustannuksen ’liikuntaravitsemus’-kirjaa. Ja tämä ei ollut mainos:)

Itse vetelen vähäisillä hiilareilla muutenkin ja ei ainakaan golfkentällä ole tullut väsymystä vastaan. Päinvastoin, paremmin olen pärjännyt kuin jos ottaisin hiilareita.
    Mutta tässä on sellanen aihe mistä voidaan vääntää muutama tuhat viestiä ja lopputulos on mitä on. Kuten venyttelyketjussa kirjoitin niin myös tästä aiheesta löytyy tutkimuksia ja tietoutta suuntaan jos toiseen.
    Jos se puuro on jollekin hyvä ja sillä jaksaa, niin hienoa. Mulla toimii vaan pekoni ja kananmuna paremmin.

Rusinoita. Niitä saa sellasissa röökiaskin kokoisissa pakkauksissa joita myydään sixpäx kerrallaan. Tuollainen pienpakkaus riittää hyvästi jos kentällä joutuu venymään vähän kauemmin tai tankkaus on epäonnistunut.

Viime kesänä nostin äläkän osuuskaupassa kun nämä pienpakkaukset oli loppu.
    Suositeltiin sellasista isompaa pakettia joka ei ilmiselvästi olisi kantobagiin sopinut. Sanoinkin sille myyjälle ,notta ei tässä, perkele, olla menossa rusinapullia leipomaan vaan pelaamaan golfia vaativiin olohin ja sokeritasapainosta tulee pitää huolta. Pienellä rusinapaketilla se käy kätsästi. Neiti, tai rouva, lupasi sixpäxejä hankkia, ja hankkikin.

Joku viikko takaperin ostin Clas Ohlssonilta noin puolen litran vetoisen juomapullon. Valmistusmateriaali vaikuttaa alumiinilta. Korkkiviritelmiä on kaksi. Värejä oli valittavana useita. Valitsin metallinvärisen joka sointuu upeasti bagini sävyihin. Uskon ,notta KsPutelista tulee jano sammumaan tehokkaasti tulevalla kaudella.

Niin sanottua birkkupulloa en ole kuunaan mukanani kantanut, mutta näkäräiset otan, jos joku tarjoaa..

Jäsen XXL kirjoitti: (4.2.2007 15:21:25)
    Niin sanottua birkkupulloa en ole kuunaan mukanani kantanut, mutta näkäräiset otan, jos joku tarjoaa..

Minä olen koittanut pitää taskumattia ladattuna päkissä, sen verran riemukas tapahtuma on reikän kyykyttäminen. Melkosen satunnaisia ovat nämä hetket, ehkä 3..5 kertaa kaudessa. Ja mä sentään pelaan paljon. Toivottavasti satunnaisgeneraattorista putkahtaa kunnon kierre vaikkapa Teuvossa tulevalla kaudella niin pääsee tarjoomaan teräsputelista sitä ihteään.

kebax kirjoitti: (4.2.2007 16:00:01)
    [… vaikkapa Teuvossa tulevalla kaudella niin pääsee tarjoomaan teräsputelista sitä ihteään.

Tarkoittanet jo alkanutta kautta! Eikä se birkun tekeminen niin mahotonta ole. ET:n kisoissa niitä tänäänkin teki vähintäänkin joka ukko. Viasatilta katselin…

Jätkänvelliä ennen kierrosta, suklaapatukkaa ja jotain märkään kierroksen aikana ja ohrapirtelö kierroksen jälkeen. Jos pelaa 36 reikää niin sitten kaksi ohrapirtelöä.

Ihan mielenkiinnosta nyt vaan tätä kysyn, jos joku tämän pienenä provona ottaa niin ottakoon…

Millä te ’kovien aineiden’ syöjät perustelette ruokailutottumuksenne?

Yleensä pärjään pelkällä aamupalalla koko kierroksen. Olen huomannut, että energiajuomat ovat osoittautuneet mulle hyviks. Jotenkin jaksaa paremmin.

Mukaan pari puolen litran (hotellin minibaarissa kylmenneitä) vesipulloa, matkalla kenttäkuljetukseen puolentoista litra kylmä vesipullo. Bägissä on jo hotellin aamiaiselta nakkisämpylä, jonka nakki tai nakit säilyvät noin yhdeksän reikää. Jossain vaiheessa on ostettava kylmää urheilujuomaa tai vihreätä teetä, ja sitten kierroksen jälkeen KYLMÄ Singha, mieluiten 630 ml, josta jää vielä osa nautittavaksi minibussimatkalla takaisin Pattayalle.

Näin pysyy hengissä illalliseen asti.

Ai niin, unohdin hotelliaamiasen pari minibanaania, tosin unohdin ne usein bägiinkin.
    Vieläköhän ne ovat tuolla varastossa olevassa jäätyneessä bägissä?

2 voileipää – juusto, kinkkuu, kurkkuu, tomaattii, salaattii päällä tai oikeastaan välissä. Leivät on kaksi reissumiestä per leipä. Syön ne ylensä 9 ja 14 reiällä. Sitä ennen syön alkaen 4 väylältä hedelmää ;omppua tai appelsiinia – valmiiksi paloiteltuna.

Vettä juon helteestä riipppuen 5dl – 2 litraan. Sitten syön jossain vaiheesssa kananmunan tai pienen kanakoive. Suolalla ja pippurilla maustettuna. Tällä safkalla pärjään 4-5 tunnin kierroksen hyvin. Syssyymmällä on kuumaa kahvia pienessä termarissa ja siellä pienet plöröt.

JohnnyShoket kirjoitti: (4.2.2007 21:42:55)
    Ihan mielenkiinnosta nyt vaan tätä kysyn, jos joku tämän pienenä provona ottaa niin ottakoon…

Millä te ’kovien aineiden’ syöjät perustelette ruokailutottumuksenne?

Kovien aineiden? Mitäs tarkoitat tuolla?

Itse siis suosin vähähiilihydraattista ruokavaliota ja minulle se on sopinut erittäin hyvin. Sen tarkkemin en jaksa alkaa siittä kertoilemaan mutta jos kiinnostaa, niin näiltä sivuilta voit käydä vaikkapa lukemassa.

Karppaus

Jäsen XXL kirjoitti: (4.2.2007 16:18:48)
    Tarkoittanet jo
    alkanutta kautta!

Lumisokeus iski!

Viasatilta katselin…

Tarkoittanet sitä uutta golfkanavaa?

kebax kirjoitti: (5.2.2007 11:01:34)

Tarkoittanet jo
    alkanutta kautta!

Lumisokeus iski!
    Eikäkö viittasin siihen ,notta Teuvolla on jo tälle vuodelle kierroksia kirjattu; kausi on siis alkanut!

kebax kirjoitti: (5.2.2007 11:01:34)

Viasatilta katselin…

Tarkoittanet sitä uutta golfkanavaa?

No juuri sitä! Mistä arvasit?

Ainakin itse olen miettinyt, ja useat luennot aiheesta kuunnellut ja vieläpä kirjojakin lukenut. Ja todennut itselle toimimattomaksi. Tuntuu laittavan liiaksi heittelemään energiatason, jota ’kovemman’ tavaran yhteydessä ei tapahdu.

Pärjään paremmin jopa tyhjin vatsoin, kuin puurolla. Me ihmiset ollaan niin erilaisia.
    Mut onneks ei oo kukaan vielä suklaata evääks tarjonnu…

Eli tuohon ts:n kirjoitukseen viittasin… Ja käsitykseni mukaan se taas viittaa suoraan kyseisen ruokavalion ’ei niin hyviin puoliin’ eli runsaaseen rasvaan… No joo, olkoon, turhahan tästä on tapella tai edes kinastella, taidamme edustaa hieman erilaista koulukuntaa näissä ravitsemusasioissa:)

Eli ha det bra niinkuin täällä länsinaapurissa ruukataan sanoa!

ts

Niin siis… minulla tuntuu vaan elimistö sulattavan kovin nopeasti puurot ym tavarat. Siitä olen tulkinnut tuon johtuvan. Eli hitaammin sulava tavara luovuttaa pidempään tavaraa ja pitää verensokerin tasapainossa. Eihän siellä rundilla mitään kerkee syömään kun pitää palloja ettiä mettistä jatkuvasti.

Tuo tyhjin vatsoin taas perustuu siihen, että elimistö on jo aloittanut vararavinnon käytön. Ja sehän ei heti lopukkaan 🙂

Niinkuin aimmein jo taisin kertoa, olen noitten hiilareiden puolesta mouhonnut aikani. Samoin kuin aikanaan luulin olevan olemassa jonkun vakiinnutettavan perusswingin. Aika pitkän askeleen olen molemmissa ottanut yksilöllisyyden suuntaan.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 107)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #482722 kohteessaRuokaa!

Etusivu Foorumit Yleistä Ruokaa!