23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][15]
KilpailuaSuomalaista

Rocket BiMatrx

Etusivu Foorumit Yleistä Rocket BiMatrx

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #190407 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Onko kellään kokemuksia tästä True Temperin varresta (risut ja ruusut)? Minkälainen regular/stiff varren jäykkyys on verrattuna esim. ProForce 65:een vastaaviin jäykkyyksiin?

    #519137 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Rocket on selvästi löysempi varsi kuin PF. Rocket on alhaalta löysä kun taas PF on alhaalta jäykkä. PF:n lentokaari on selvästi alhaisempi. Rocketin kiertojäykyys on paljon pienempi kuin PF:n. Hyvin erityyppiset varret.

    #519138 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Kiitos tiedoista. Rocketin tekniset ominaisuudet on joten kuten selvillä eli haen vartta, joka on ’pehmeämpi’ tuntumaltaan (suurempi kiertojäykkyys ja ’low bend point) ja tarpeeksi rento svingilleni (tempo rauhallinen, n. 95mph).

    Tuolla jäykkyysvertailulla proforceen yritän hakea kumman varsijäykkyyden (regular/stiff) valitsen rocketista (mikäli siihen päädyn). Proforcessa tuo jäykkyys olisi ehdottamasti regular. Tämähän selviäsi, jos pääsisi kokeilemaan, mutta kun ei pääse…

    Haen tuota vartta Bluefireeni…

    #519139 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Taitaapi kallistua S:n puolelle. Koska temposi on rauhallinen ja nopeus 95 mph, niin onko mielessä käynyt hiukan kevyempi varsi kuin TT? TT tuntuu ehkä vähän painavalta. Ota harkintaan vielä Graphite Design YS-6 stiffinä. YS-sarjan varret ovat tosiasiassa hieman notkeampia kuin valmistaja ilmoittaa, mutta S:n pitäisi riittää rauhalliseen tempoon ja jos ei riitä, niin noin 1½ tuumaa alapäästä pois ja siitä tulee noin SX. Tuleehan varsi draiveriin?

    YS-6 on selvästi tunnokkaampi ja pehmeämpi, kuin PF 65 ja siinä on selkeästi korkeampi kaari kuin PF 65:ssa.

    #519140 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Joo, varsi tulee Mizuno Bluefireen.

    Nykyinen OEM varsi painaa 65g ja sitä luokkaa tuo uusi varsikin varmaan tulisi olla. Nykyisellään lapa kuitenkin tuntuu liian kevyeltä… luuletko, että tuo BiMatrx auttaisi tuntemaan lapaa svingin aikana paremmin (tuon metallivarsi osan takia) vai täytyykö alkaa kikkailemaan lyijyillä (tai kevyemmällä varrella/gripillä). Aioin kyllä lyhentää vartta n. 1 tuuman nykyisestä, auttaako tämä kuinka paljon käytännössä?

    Tuota YS:ää on kehuttu paljon jenkkipalstoilla, täytyy harkita sitäkin. Tuota rockettiahan saa kevyempänä ilman BiMatrx:iä. Saattaapi olla, että muutama varsi draiverissa käy ennenkuin loksahtaa, mutta yrittää täytyy, kun muiden mailojen varsien omainaisuuksiin olen jo tyytyväinen.

    #519141 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Metalliosa ei sinänsä tuo paremmin esiin lapatuntumaa. Kysymys on lähinnä swingipainosta. Mitä suurempn swingipaino, sitä paremmin lavan tuntuma välittyy käsiin. Myös löysempi varsi (lähinnä alapäästä) lisää tuntumaa.

    Kevyempi varsi ei lisää swingipainoa, vaan päin vastoin. 9 g muutos vastaa yhtä pykälää. Gripin keventäminen taas lisää swingipainoa. 5 g vastaa yhtä pykälää. Jos vartta lyhentää tuuman alenee swingipaino 6 pykälää.

    Kevyempi varsi alentaa swingipainoa siksi, että varren painosta suurin osa on varren alapäässä, jossa materiaalivahvuus on kaikkein suurin. Varren yläpää on todella kevyt. Poikkeuksena on ns. counter balance -varret.

    Draiverin lyhentäminen ei ole mikään huono idea, jos hakee lisää varmuutta. Tuuman lyhentäminen ei juurikaan vaikuta pituuteen, mutta tarkkuus paranee huomattavasti. Lisäksi helpomman hallittavuuden johdosta osumat ovat puhtaampia, joka taas saa aikaan pidempiä lyöntejä. Jos ammattilaisten draiverit ovat hallittavuuden johdosta yleensä 44,25-44,75 tuumaa pitkiä, niin miksi tavallisella golfarilla 45,5-46 tuuman draiveri toimisi paremmin kuin lyhyempi?

    Kannattaa mennä liikkeeseen, jossa on lyöntipaikka, esim. Nevadassa, ja kokeilla erilaisia draivereita erilaisilla varsilla, keskittyen nimenomaan varsien antamaan tuntumaan. Lapahan on lähes kaikissa draivereissa suurin piirtein saman painoinen.

    #519142 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Menee jo vähän ohi otsikon mutta menköön…

    Tämä svingipainoasia on saa aina vaan sekaisin vaikka kuinka sitä olen opiskellut.

    Vaihdoin tänä kesänä rautamailojeni varret True Temperin Dynamic Gold R300:sta (ilman Sensicorea) Riflen 4.5:iin (ei siis Lite).

    Vaihdoin jälkeen tuntuma lapaan kasvoi huomattavasti eli lapa tuntui painavammalta (hain ensisijaisesti rennompaa vartta ja korkeampaa pallon lentorataa). Uusien varsien pituudet ja gripit pysyivät samana. Kertomasi perusteella tämä tarkoittaisi sitä, että uudet varret olisivat painavammat kuin aikaisemmat (oletin, että ko. Riflet olisivat kevyemmät kuin TT:it).

    Eli jos haluan, että draiverini lapa tuntuisi painavammalta, pitää vaihtaa painavampi varsi eikä lyhentää sitä (tuosta gripin vaihdosta painavampaan olen lueskellut, että sillä ei olisi kovin suurta merkitystä tuntumaan, koska painon lisäys on niin lähellä käsiä?). Onko näin?

    #519143 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Helpoimpaan, eli viimeiseen kysymykseen kuuluu vastaus: Näin on. Kokeile kuitenkin lyijyteipillä swingipainon lisäämistä ja tunnustele sillä tavalla. Tämä on halpa tapa lähteä etsimään haluamaansa. Teippiähän voi lisäillä vaikka varteen (suht alas, reilusti alle puolenvälin joka tapauksessa), jotta saa jonkinlaista käsitystä painavamman varren käyttäytymisestä. Huomioitava on kuitenkin se, että varsi käyttäytyy notkeammin, kun painoa lisätään lapaan tai varren alaosaan. Lisäpainoja voidaan noin yleisesti ottaen laittaa teipin muodossa, hoseliin asennettavalla ’painopinnillä’ tai lavan sisään ruiskutettavalla painolla.

    Rautojesi vaihdosta aiheutunutta tuntuman muutosta lähtisin mieluummin hakemaan varsien käyttäytymiseroista. R300 on muistaakseni hiukan jäykempi kuin Rifle 4.5:n ja itse paino ja sen jakautuminen vähän erilainen. Rifle on omasta mielestäni myös hiukan ’tunnokkaampi’ (käytän merkkiä itse) ja kuten kerroit, Rifle saa aikaan korkeamman lentokaaren. Tunnokkuus monesti tarkoittaa lavan liikeradan parempaa tuntemista. Teräsvarsissa on yllättävän paljon eroja ja nämä erot vaikuttavat lyöntituntumaan. Teräsvarsissa on eroja kuten viineissä; kaikki ei niitä selkeästi havaitse, mutta sinulta tämä näköjään onnistuu 🙂

    Sama swingipaino kuin raudoissa ei välttämättä toimi puissa. Syynä on pääasiassa varsien materiaalierot ja vähän erilainen swingi. Jos käyttää spoonia ja draiveria ja molemmat ovat graffavarrella, niin näiden swingipaino tulisi olla hyvin lähellä toisiaan. Jos ei ole, niin usein täytyy mailoilla lyödä vähän erilailla ja sehän ei tuloksenteon kannalta ole hyvä asia. Jos ero rautojen ja puiden välillä on todella suuri, esim. D6 ja C6 niin tämä ei myöskään ole usein hyvä.

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
Vastaa aiheeseen: Rocket BiMatrx

Etusivu Foorumit Yleistä Rocket BiMatrx