25.6.–2.7. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][24]
KilpailuaSuomalaista

Re: Tilanderin blogi vasureista

Etusivu Foorumit Yleistä Re: Tilanderin blogi vasureista

Esillä 21 viestiä, 51 - 71 (kaikkiaan 71)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Sabane kirjoitti: (31.1.2016 15:33:39)

    Pesäpallovertaukset ovat hyviä. Pesäpallossa on vaan se ’haittapuoli’ verrokkina, että sitä on varsin harva suomalainen pelannut ’tosimielessä’, jolloin vartaloon olisi oikeasti jäänyt jotain hyväksikäytettäviä muistijälkiä.

    Samaa mieltä: mennään varmaan aika pieniin promilleihin siinä joukossa, jotka vähänkään enemmän pesäpalloa pelanneina lyövät golfia eri puolelta kuin pesistä.

    Vasen- vs. oikeakätisyys, jääkiekon left-right-puolisuus ovat paljon vähemmän määrääviä tekijöitä golfiin, vaikkakin jääkiekossa se vahvempi käsi luontaisemmin asettuu ylemmäksi.
    Läntisissä kulttuureissa (joissa siis ei pyritä ’korjaamaan’ vasenkätisyyttä) vasenkätisten osuus on noin 10-12% eri tutkimuksissa vähän vaihdellen. NHL:ssä yli 30% pelureista on rightin pelureita.

    Golfista löysin täältä viittauksen, että ’menestyksekkäiden PGA:n vasuripelureiden’, mitä sitten ikinä tarkoittaakaan, osuus olisi 4%, mikä tuntuu suuremmalta kuin itse odotin. Sen mukaan normikisassa olisi noin 6 vasuria mukana keskimäärin, ja ainakaan ET:llä ei äkkiseltään tällaista määrää tulisi mieleen.

    Tätä kysymystä tuli pyöriteltyä loppusyksystä. Vastauksesta tuli aika pitkä. Luettavissa nyt spikebarin puolella.

    ShoulderTurn kirjoitti: (31.1.2016 19:32:22)
    Vasen- vs. oikeakätisyys, jääkiekon left-right-puolisuus ovat paljon vähemmän määrääviä tekijöitä golfiin, vaikkakin jääkiekossa se vahvempi käsi luontaisemmin asettuu ylemmäksi.
    Läntisissä kulttuureissa (joissa siis ei pyritä ’korjaamaan’ vasenkätisyyttä) vasenkätisten osuus on noin 10-12% eri tutkimuksissa vähän vaihdellen. NHL:ssä yli 30% pelureista on rightin pelureita.

    Golfista löysin täältä viittauksen, että ’menestyksekkäiden PGA:n vasuripelureiden’, mitä sitten ikinä tarkoittaakaan, osuus olisi 4%, mikä tuntuu suuremmalta kuin itse odotin. Sen mukaan normikisassa olisi noin 6 vasuria mukana keskimäärin, ja ainakaan ET:llä ei äkkiseltään tällaista määrää tulisi mieleen.

    Jääkiekossa rightinhän on helpompi pärjätä, joka selittäneen tuota noinkin suurta lukua. Useinhan haetaan pakkipariin left+right paria sekä hyökkäykseen vähintään yhtä rightia. Parhaat maalintekijät tuntuvat myös olevan usein righteja (veskat eivät saa niin paljon harjoitusta rightin vedoista).

    Itse lueskelin jonkin artikkelin, missä esitettiin, että noin 7% golfareista pelaisi vasurina. Kanadassa tämä luku olisi kuitenkin jopa 25%. En tahtonut oikein löytää artikkeleita koskien golf+jääkiekko -yhdistelmää. Usein artikkelit oli kirjoitettu joko Briteissä tai USA:ssa. Näissä vertauksiin otettiin lähes järjestään tennis. Briteissä ja USA:n golfparatiiseissahan jääkiekko on varsin harvinainen ilmestys. Tennis taas suuressa kansansuosiossa.

    Janne Tarmio kirjoitti: (31.1.2016 21:23:40)
    Tätä kysymystä tuli pyöriteltyä loppusyksystä. Vastauksesta tuli aika pitkä. Luettavissa nyt spikebarin puolella.

    Hyvin kirjoitettu ja mielenkiintoinen artikkeli. Kiitokset tästä!

    Sabane kirjoitti: (31.1.2016 21:47:34)

    ShoulderTurn kirjoitti: (31.1.2016 19:32:22)
    Vasen- vs. oikeakätisyys, jääkiekon left-right-puolisuus ovat paljon vähemmän määrääviä tekijöitä golfiin, vaikkakin jääkiekossa se vahvempi käsi luontaisemmin asettuu ylemmäksi.
    Läntisissä kulttuureissa (joissa siis ei pyritä ’korjaamaan’ vasenkätisyyttä) vasenkätisten osuus on noin 10-12% eri tutkimuksissa vähän vaihdellen. NHL:ssä yli 30% pelureista on rightin pelureita.

    Golfista löysin täältä viittauksen, että ’menestyksekkäiden PGA:n vasuripelureiden’, mitä sitten ikinä tarkoittaakaan, osuus olisi 4%, mikä tuntuu suuremmalta kuin itse odotin. Sen mukaan normikisassa olisi noin 6 vasuria mukana keskimäärin, ja ainakaan ET:llä ei äkkiseltään tällaista määrää tulisi mieleen.

    Jääkiekossa rightinhän on helpompi pärjätä, joka selittäneen tuota noinkin suurta lukua. Useinhan haetaan pakkipariin left+right paria sekä hyökkäykseen vähintään yhtä rightia. Parhaat maalintekijät tuntuvat myös olevan usein righteja (veskat eivät saa niin paljon harjoitusta rightin vedoista).

    Itse lueskelin jonkin artikkelin, missä esitettiin, että noin 7% golfareista pelaisi vasurina. Kanadassa tämä luku olisi kuitenkin jopa 25%. En tahtonut oikein löytää artikkeleita koskien golf+jääkiekko -yhdistelmää. Usein artikkelit oli kirjoitettu joko Briteissä tai USA:ssa. Näissä vertauksiin otettiin lähes järjestään tennis. Briteissä ja USA:n golfparatiiseissahan jääkiekko on varsin harvinainen ilmestys. Tennis taas suuressa kansansuosiossa.

    Yes, toki jääkiekossa rightin pelaajat saavat pientä etua, ja mainitsemistasi syistä draftissa tasavahvoista (erityisesti pakeista) valitaan usein rightin pelaaja, mutta koska ovat huipulla näinkin yleisiä, ei se kovin suurta vääristymää tuota. Kilpailuetu on mielestäni selkeästi suurempi esim. tenniksessä ja erityisesti nyrkkeilyssä.

    7% osuus golfareista vasureina tuntuu suurelta: joka 14 uusi pelaaja lähdöissäsi pitäisi siis olla vasuri.

    Tuota Kanadan lukua varmaan selittää jääkiekon ylivertainen vahvuus palloilukulttuurin ensimmäisenä lajina, vaikka kyllä sielläkin baseballia toki pelataan.

    Janne Tarmio kirjoitti: (31.1.2016 21:23:40)
    Tätä kysymystä tuli pyöriteltyä loppusyksystä. Vastauksesta tuli aika pitkä. Luettavissa nyt spikebarin puolella.

    Erinomainen kirjoitus. Olin kyllä kuullut Hoganin vaihtaneen jossain vaiheessa uraansa lyöntipuolta, mutta hänen varsinaisesta kätisyydestään ei minulla ole edelleenkään tietoa.

    Olen itse oikeakätinen ja lyön vasurilta. Tunnen ja/tai olen pelannut n. kolmenkymmenen vasurin kanssa. Sikäli kun tiedän, näistä yksikään ei ole muuten vasenkätinen. Molemmat golfia harrastavat vasenkätiset tuttuni lyövät oikealta. Minulle tämä on riittävä näyttö siitä, että golfin lyöntipuoli ei automaattisesti korreloi muun kätisyyden kanssa.

    -Hippo- kirjoitti: (31.1.2016 0:15:07)
    Kuten sanoin, golfliike on vartalon akselinsa ympäri pyörähtävä liike ja kätisyys määrittelee koko liikesarjan tehokkuuden. Millään tyhmällä kädellä ei ole merkitystä, vaan sillä miten oikeakätisen motoriikka nyt vaan kokonaisuudessaan toimii. Käsi on yksi osa sitä, mutta ei mitenkään merkittävä. Kätisyys on avainsana.

    En kyllä ymmärrä, miten kätisyys määrittelee kiertoliikkeen tehokkuutta tai olisi ylipäänsä avainsana mihinkään. Väite kuulostaa itse keksityltä, vai löytyykö väitteen tueksi jotain tutkittua tietoa. Määräytyykö moukarinheitossa tai taitoluistelun hypyissä taikka pirueteissa suorituksen kiertosuunta kätisyyden perusteella?

    Moukarinheitosta en osaa sanoa sen kummempaa. Tiedän, että väline paiskataan menemään kaksin käsin. Pyörimissuunta on kuitenkin sama kuin kiekonheitossa eli oikeakätisellä vastapäivään. Kiekonheitosta voin lajia harrastaneena sanoa, että oikeakätiset heittävät kiekkoa oikealla kädellä. Kiekonheittäjän on luontevaa siirtyä golfiin, koska hänellä on selkäytimessä ymmärrys, että suoritus ei lopu releaseen. Heittäjä pyörii ringissä vielä sen jälkeen kun väline on jo kaukana ilmassa. Tässä vaiheessa hän saattaa karjua eläimellisesti. Tämän tavan ei toivota siirtyvän golfkentälle.

    Muistan jonkun pron joskus sanoneen, että vasta-alkajan kannattaa miettiä, kummalla kädellä hän pitää tennis- tai pingismailaa. Se käsi on sitten alempi käsi golfissa.

    Itse olen ihmisenä laiska ja mukavuudenhaluinen. Tästä johtuen opettelin vaihtamaan pöytätennistä pelatessa mailaa kädestä toiseen kesken pallorallin. Vasurilla opin lyömään varsin tyydyttäviä kämmenlyöntejä. Tämä tietenkin hämmästytti vastustajaa. Sainkin melkein aina pisteen kun vastustaja jäi suoritusta ihmettelmään. Hän saattoi sanoa: -Vaihdoit, jumalauta, kättä kesken kaiken! Johon minä: -Aivan!

    Jääkiekossa olin rightin pakki. Hidas, mutta kankea. Pelattiin ulkona. Nuolin räkää ylähuulestani jolloin huuli rohtui. Tämä oli tietenkin epäesteettistä ja orastavassa puberteetissäni ymmärsin sen vaikuttavan haittaavasti sex appealiini. Siirryinkin sisätiloihin pelaamaan koripalloa.

    Ojankaivuussa olen kaksikätinen. Pystyn etenemään kumpi käsi tahansa edessä ja maa siirtyy. Armeijassa kohtasin parempani. Meidän piti kaivaa kahden miehen potero. Kaivettiin kaverin kanssa vuorotellen. Minä aloitin. Käyttelin työvälinettä sujuvasti ja maata nousi poteron kummallekin puolelle. Sitten vaihdettiin miestä. Kaveri oli minua pienempi, mutta voi perkele, mikä lapiomies! Tuplasti tehokkaampi kuin minä. Kysyin, mikä on hänen salaisuutensa. Hän kertoi olevansa maanviljelijän poika.

    Olen joskus kokeillut vasurin golfmailoja. Ei siitä mitään tullut. Vielä vaikeampaa, kuin omilla rightin kapuloilla.

    Sabane kirjoitti: (31.1.2016 21:47:34)

    Jääkiekossa rightinhän on helpompi pärjätä, joka selittäneen tuota noinkin suurta lukua. Useinhan haetaan pakkipariin left+right paria sekä hyökkäykseen vähintään yhtä rightia. Parhaat maalintekijät tuntuvat myös olevan usein righteja (veskat eivät saa niin paljon harjoitusta rightin vedoista).

    Itse lueskelin jonkin artikkelin, missä esitettiin, että noin 7% golfareista pelaisi vasurina. Kanadassa tämä luku olisi kuitenkin jopa 25%. En tahtonut oikein löytää artikkeleita koskien golf+jääkiekko -yhdistelmää. Usein artikkelit oli kirjoitettu joko Briteissä tai USA:ssa. Näissä vertauksiin otettiin lähes järjestään tennis. Briteissä ja USA:n golfparatiiseissahan jääkiekko on varsin harvinainen ilmestys. Tennis taas suuressa kansansuosiossa.

    Eihän se nyt niin mene, että joku pikkupoika ottaessaan pienenä ensimmäisiä kertoja jääkiekkomailan käteen, valitsee kätisyyden senmukaan mistä arvelee tulevalla NHL-uralla olevan hyötyä. Maila otetaan käteen siten kun se tuntuu parhaiten sopivan. On myös mahdollista, että aletaan pelata senpuoleisella mailalla, joka on sattumoisin tarjolla (mm. isoveljen vanha tms.)

    Tennistä en ottaisi ollenkaan tähän vertailuun, oikeakätinenhän ei missään tapauksessa ryhdy pelaamaan vasurilla (paitsi, jos ainoastaan vasenkätinen tennismaila on tarjolla buah!).

    Diletantti kirjoitti: (31.1.2016 23:30:25)
    Olin kyllä kuullut Hoganin vaihtaneen jossain vaiheessa uraansa lyöntipuolta, mutta hänen varsinaisesta kätisyydestään ei minulla ole edelleenkään tietoa.

    Hogan aloitti leftiltä koska hänen ensimmäinen mailansa sattui olemaan left. Sitemmin, kuten kaikki tosiaan tiedämme, Hogan siirtyi right puolelle. Hogan oli oikeakätinen.

    Diletantti kirjoitti: (31.1.2016 23:30:25)
    Olen itse oikeakätinen ja lyön vasurilta. Tunnen ja/tai olen pelannut n. kolmenkymmenen vasurin kanssa. Sikäli kun tiedän, näistä yksikään ei ole muuten vasenkätinen. Molemmat golfia harrastavat vasenkätiset tuttuni lyövät oikealta. Minulle tämä on riittävä näyttö siitä, että golfin lyöntipuoli ei automaattisesti korreloi muun kätisyyden kanssa.

    Juu, kyllä minäkin tunnen monta leftiltä pelaavaa oikeakätista, mutta tosin kuin sinulle, minulle tämä ei kyllä todista yhtään mitään. Vielä enemmän minä tunnen oikeakätisiä jotka pelaavat right puolelta. Jos jonkun pitäisi jotain todistaa, niin ennemminkin sitten sen. Ei tule kätisyyksiä niin aktiiviesti kyseltyä ettäkö muistaisin tuntemieni leftien heittokäsiä, paria lukuunottamatta. Toinen heittää vasemmalla, toinen oikealla.

    Mutta tosiaan, tämä otanta ei kerro minulle oikein mitään, koska en usko että meidän peltasolla olevat edes tuntevat pelaavatko he oikealta, vai väärältä puolelta. Eikä varsinkaan aloittaessaan. Eihän meillä ole mitään vertailukohtaa. Vertaillakseen asiaa, olisi pitänyt lyödä yhtä paljon palloja molemilta puolilta.

    Yksi tunnettu suomalainen pro sanoi: Aloittelijan ei koskaan pitäisi antaa itse tehdä ratkaisua puolen valinnassa, koska miten hän voi tietää kumpi tuntuu paremmalta, kun ei ole koskaan mitään oikean golfswingin tyylistäkään tehnyt. Mielikuvat ovat jotain, sitten sitä mailaa käytetään kuten muissakin mailapeleissä ja 10 vuoden päästä tajutaan että ei olis pitänyt, kun jalkatyö ei koskaan oikein löydy vaikka kuinka sitä hakisi.

    Olen hänen kanssaan täsmälleen samaa mieltä.

    Diletantti kirjoitti: (31.1.2016 23:30:25)
    En kyllä ymmärrä, miten kätisyys määrittelee kiertoliikkeen tehokkuutta tai olisi ylipäänsä avainsana mihinkään. Väite kuulostaa itse keksityltä, vai löytyykö väitteen tueksi jotain tutkittua tietoa.

    Näihin olen jo aiemmissa viesteissäni oman kantani kertonut niin selkeästi kuin osaan. En palaa enää näihin.

    Diletantti kirjoitti: (31.1.2016 23:30:25)
    Määräytyykö moukarinheitossa tai taitoluistelun hypyissä taikka pirueteissa suorituksen kiertosuunta kätisyyden perusteella?

    Loistavia esimerkkejä. Yhteen viestiin meinasin jopa editoida nämä esimerkiksi (tai en nyt taitoluistelua, mutta sekin sopii tähän mainiosti). mutta tulipa nyt sitten tähän. Nämä esimerkit ovat myös hyviä kertomaan mitä minä ajattelen kätisyydellä.

    Ja pitää muistaa että golfswingissä on eri ihmisillä eri mielikuvia. Esimerkiksi Tarmion artikkelissa Jyry (jota en tunne, mutta on erittäin arvostettu coutsi ja varmasti perhtynyt ammattiinsa) puhuu etukäden vetämisestä. Ihan yleinen ajatus, varsinkin jokunen vuosi sitten paljon puhuttiin tuolla ajatuksella ja hyvä esimerkki esimerkiksi moukariin. Moukariahan ei voi oikealla kädellä heittää, vaan sitä pitää vasemmalla kädellä vetää. Se on juuri tuota.

    Tämä minun linkkini pallon heittämisestä on vähän eri swingiajatus. Useasti kuulee tätä ajatusta verrattavan verratavan myös kiven heittoon, kuulan työntöön tai vaikkapa keihään heittoon. Vaikka näissä käsien merkitys tapahtumasarjassa on ajatuksena vähän eri (ne ovat eri kohtia swingistä), silti molemmat ajattelut toimivat kokonaisuudessaan vartalon luontaisen ja vahvemman pyörimissuuunnan mukaan samoin. Ei oikeakätiset heitä moukaria vasemmalta.

    Eli vielä kerran korostan, en puhu vahvemmasta, tai heikommasta kädestä, vaan kätisyydestä. Kätisyys on vähän harhaanjohtava nimitys kun siinä on sana ’käsi’. Yleensähän se tietysti onkin sama, siksi sekaannusta vielä aiheuttaa se että kätisyydestä puhuttaessa itsekin tulee välillä puhuttua kädestä, mutta se ei aina ole sama. Joku voi esimerkiksi kirjoittaa oikealla kädellä, mutta heitää veteen kivellä leipiä vasemmalta (joka on vartalon akselinsa ymäri tapahtuva pyörähdysliike). Ehkä ajatukseni on helpompi ymmärtäää jos puhutaan vartalon luontaisesta pyörimissuunnasta eikä kätisyydestä. Ensimmäiseen viestiin linkittämäni video on siitä erinomainen esimerkki. Minulle se on rightin golfswingi ja jos tuo on helpompi tehdä vasemmalta puolelta, silloin mielestäni pitäisi pelata leftiltä. Tähän Sabane sanoi että ei ole noin, johon minä sanoin että jokainen saa uskoa mihin haluaa. Osa proffista opettaa myös että klubipelaajan pitää driverillä pitää lyödä palloa alas, koska Tracmanin julkaisemien tilastojen mukaan PGA Tour proffatin tekee niin. Siihenkin saa uskoa jos haluaa. Minä en usko siihenkään. Eikä moni muukaan, mutta on siinäkin kuitenkin vaihtoehtoja joista voi itseleen sopivimman ottaa.

    Golfhan on siitä jännä laji että absoluutisia totuuksia on aika vähän. On aika todennäköistä että palloa kannattaa enneminkin lyödä lavalla kuin gripillä, mutta valtavan moni muu asia perustuu eri tasoisten ihmisten mielipiteisiin ja kokeiluihin eri tasoisten pelaajien kanssa. Jos otat eteen 2000 PGA Prota ja keskustelet heidän kanssaan aikansa swingistä, aika sekava olo on sen jälkeen. Kaksikymmentäkin voisi riittää. YouTuben selailusta puhumattakaan.

    Tulipa pitkä viesti, mutta aihe on kiinnostava ja jos oikeasti olit kiinnostunut mitä mieltä minä asiasta olen ja miksi, näissä muutamassa viestissäni se on nyt aika perusteellisesti selitetty.

    Chip Greenside kirjoitti: (1.2.2016 11:44:57)

    Tennistä en ottaisi ollenkaan tähän vertailuun, oikeakätinenhän ei missään tapauksessa ryhdy pelaamaan vasurilla (paitsi, jos ainoastaan vasenkätinen tennismaila on tarjolla buah!).

    Rafael Nadal on oikeakätinen, mutta pelaa tennistä vasemmalta. Syynä tähän on tarinan mukaan se, että Rafan isä näin pakotti, koska näki, että tulevaisuuden ammattaisuralla on eduksi, jos poika pelaa vasemmalta.

    yeux de serpent kirjoitti: (1.2.2016 12:04:20)

    Chip Greenside kirjoitti: (1.2.2016 11:44:57)

    Tennistä en ottaisi ollenkaan tähän vertailuun, oikeakätinenhän ei missään tapauksessa ryhdy pelaamaan vasurilla (paitsi, jos ainoastaan vasenkätinen tennismaila on tarjolla buah!).

    Rafael Nadal on oikeakätinen, mutta pelaa tennistä vasemmalta. Syynä tähän on tarinan mukaan se, että Rafan isä näin pakotti, koska näki, että tulevaisuuden ammattaisuralla on eduksi, jos poika pelaa vasemmalta.

    Elikkä hän olisi, jos olisi itse saanut valita, pelannut oikealla kädellä.

    yeux de serpent kirjoitti: (1.2.2016 12:04:20)

    Chip Greenside kirjoitti: (1.2.2016 11:44:57)

    Tennistä en ottaisi ollenkaan tähän vertailuun, oikeakätinenhän ei missään tapauksessa ryhdy pelaamaan vasurilla (paitsi, jos ainoastaan vasenkätinen tennismaila on tarjolla buah!).

    Rafael Nadal on oikeakätinen, mutta pelaa tennistä vasemmalta. Syynä tähän on tarinan mukaan se, että Rafan isä näin pakotti, koska näki, että tulevaisuuden ammattaisuralla on eduksi, jos poika pelaa vasemmalta.

    Juurikin näin, paitsi että pakottajana oli Nadalin setä / eno Toni Nadal.

    Diletantti kirjoitti: (1.2.2016 12:18:06)

    yeux de serpent kirjoitti: (1.2.2016 12:04:20)

    Chip Greenside kirjoitti: (1.2.2016 11:44:57)

    Tennistä en ottaisi ollenkaan tähän vertailuun, oikeakätinenhän ei missään tapauksessa ryhdy pelaamaan vasurilla (paitsi, jos ainoastaan vasenkätinen tennismaila on tarjolla buah!).

    Rafael Nadal on oikeakätinen, mutta pelaa tennistä vasemmalta. Syynä tähän on tarinan mukaan se, että Rafan isä näin pakotti, koska näki, että tulevaisuuden ammattaisuralla on eduksi, jos poika pelaa vasemmalta.

    Juurikin näin, paitsi että pakottajana oli Nadalin setä / eno Toni Nadal.

    Olikohan se tuo samainen Toni, joka opetti Rafaelia ennen jokaista pistettä ensin kaivamaan p..settä, sitten haistamaan samaa kättä, sitten sipaisemaan otsaa molemmilta puolilta edelleen samalla kädellä?

    Chip Greenside kirjoitti: (1.2.2016 11:44:57)

    Eihän se nyt niin mene, että joku pikkupoika ottaessaan pienenä ensimmäisiä kertoja jääkiekkomailan käteen, valitsee kätisyyden senmukaan mistä arvelee tulevalla NHL-uralla olevan hyötyä. Maila otetaan käteen siten kun se tuntuu parhaiten sopivan. On myös mahdollista, että aletaan pelata senpuoleisella mailalla, joka on sattumoisin tarjolla (mm. isoveljen vanha tms.)

    Olet oikeassa, ei menekään. Viestillä tarkoitin sitä, että rightinä on helpompi pärjätä jääkiekossa, siksi niiden määrä on suhteessa suurempi. Karkeasti jokainen joukkue tarvitsee pari-kolmekymmentä prosenttia righteja ’optimoidakseen’ peliään. Kuten joku jo mainitsi, tennis tai nyrkkeily on tähän parempi esimerkki kätisyyden tuomasta edusta. Golfissahan tällaista etua ei ole (ehkä kenttädesign tuo jotain?).

    -Hippo- kirjoitti: (1.2.2016 10:46:11)
    Ensimmäiseen viestiin linkittämäni video on siitä erinomainen esimerkki. Minulle se on rightin golfswingi ja jos tuo on helpompi tehdä vasemmalta puolelta, silloin mielestäni pitäisi pelata leftiltä. Tähän Sabane sanoi että ei ole noin, johon minä sanoin että jokainen saa uskoa mihin haluaa.

    Ei vaan tuohon minä vastasin, että tuo teennäisen näköinen heittotapahtuma tapahtuu oikealla kädellä samasta syystä kun kiekon/tikan/keihään tai ylipäätään minkään esineen heitto tapahtuu sillä vahvemmalla kädellä. Eli vaikka minä oikeakätisenä pelaan golfia leftinä, en mene palloa heittämään vasemmalla kädellä vaikka sensuuntainen ’swingi’ on tutumpi.

    Edit: Tarkemmin ajateltuna taidanpa lopettaa ympyrää kävelyn. Piti tehdä se jo pari päivää sitten, mutta nyt on siihen ihan yhtä hyvä aika (viesti poistettu).

    Onko teistä kukaan oikealta pelaava saanut opetusta vsemmalta puolelta pelaavalta prolta?
    Itse olen vierestä seurannut ja ihmetellyt miten oppi menee perille.

    PG

    mauno kirjoitti: (1.2.2016 15:56:25)
    Onko teistä kukaan oikealta pelaava saanut opetusta vsemmalta puolelta pelaavalta prolta?
    Itse olen vierestä seurannut ja ihmetellyt miten oppi menee perille.

    Kyllä, prona Petsku. Asiat helppo omaksua pelikuvamaisten harjoitteiden takia.

    Diletantti kirjoitti: (1.2.2016 12:18:06)

    Juurikin näin, paitsi että pakottajana oli Nadalin setä / eno Toni Nadal.

    No niinpä olikin,
    my bad..

    -Hippo- kirjoitti: (1.2.2016 10:46:11)

    Hogan aloitti leftiltä koska hänen ensimmäinen mailansa sattui olemaan left. Sitemmin, kuten kaikki tosiaan tiedämme, Hogan siirtyi right puolelle. Hogan oli oikeakätinen.

    Oliko?
    Tässä lainaus jostain ohuesta vihkosesta, taisi olla joku 5 lessons tai jtn..
    ’I was born left-handed-that was the normal way for me to do things’

    Jordan Spieth on vasenkätinen esim. baseballissa ja koripallossa vaikka pelaakin golfia ’oikeakätisten’ puolelta. Mickelson on puolestaan oikeakätinen.

    Jääkiekossa Kanadassa vanhemmat monesti laittavat ’rightin’-mailan lapselle käteen. Enemmän pelipaikkoja tarjolla ja lapsi oppii miten päin vain.

    yeux de serpent kirjoitti: (1.2.2016 18:48:15)

    -Hippo- kirjoitti: (1.2.2016 10:46:11)

    Hogan aloitti leftiltä koska hänen ensimmäinen mailansa sattui olemaan left. Sitemmin, kuten kaikki tosiaan tiedämme, Hogan siirtyi right puolelle. Hogan oli oikeakätinen.

    Oliko?
    Tässä lainaus jostain ohuesta vihkosesta, taisi olla joku 5 lessons tai jtn..
    ’I was born left-handed-that was the normal way for me to do things’

    Oli. Hoganhan ei itse ole kirjoittanut kyseistä kirjaa, vaan Herbert Warren Wind.

    Ben Hogan Interview 1987

    GOLF: You were a natural left-hander who took up the game right-handed, weren’t you?

    HOGAN: No, that’s one of those things that’s always been written, but it’s an absolute myth. The truth is, the first golf club I owned was an old left-handed, wooden-shafted, rib-faced mashie that a fellow gave me, and that’s the club I was weaned on. During the mornings we caddies would bang the ball up and down the practice field until the members arrived and it was time to go to work. So I did all that formative practice left-handed. But I’m a natural right-hander.

Esillä 21 viestiä, 51 - 71 (kaikkiaan 71)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #494952 kohteessaRe: Tilanderin blogi vasureista

Etusivu Foorumit Yleistä Re: Tilanderin blogi vasureista