Aihe: Rannetuki - Golfpiste.com

29.11.–6.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][3]
KilpailuaSuomalaista

Rannetuki

Etusivu Foorumit Säännöt Rannetuki

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Eräs ryhmässäni pelaava henkilö käyttää vasemmassa kädessä harjoittelussa käytettävää tukea, joka estää ranteen taipumisen ulospäin. Mahtaakohan tälläinen olla sallittua kilpailussa? Itselläni ei ole tällä hetkellä ’Deccaria’, joten jos joku tietää, ettei se ole sallittua, niin joku deccarin kohta vastaukseen please.

    PG

    Sääntö 14-3. Dec 14-3/7

    KL

    Vastaus löytyy varsin selväsanaisesti säännöstä 14-3:

    Except as provided in the Rules, during a stipulated round the player must not
    use any artificial device or unusual equipment
    (see Appendix IV for detailed
    specifications and interpretations), or use any equipment in an unusual manner:
    a. That might assist him in making a stroke or in his play; or

    Jos ko. henkilö kerran käyttää tuota rannetukea harjoittelun apuvälineenä, niin siitä on siten oltava jotakin apua => lyömistä auttavan apuvälineen käyttö on kiellettyä ym. sääntökohdan perusteella.

    Poikkeus: 1. Pelaaja ei riko ao. sääntöä, jos (a) varuste tai laite on suunniteltu tai omaa terveyttä helpottavan ominaisuuden (b) pelaajalla on terveydellinen syy käyttää varustetta tai laitetta ja (c) toimikunta on todennut, ettei käyttö anna pelaajalle liiallista etua muihin pelaajiin nähden.

    Nähdäkseni siis jos pelaajalla on vamma, joka estää pelaamisen ilman tukea, se voi olla sallittu, mikäli toimikunta katsoo, ettei hän saa siitä ylimääräistä etua ja antaa luvan. Mitään sen tyyppista rannetukea, jota esim. keilailussa käytetään, ei terve ihminen saa käyttää. Siihen täytyy olla terveydellinen syy.

    Deccari 14-3/7 ei mielestäni sovi tähän tapaukseen. Siinä puhutaan joustavasta siteestä oikeassa ranteessa vamman takia ja pelaaja lyö palloa vasen peukalo työnnettynä siteen alle. Vaikka side on lääketieteellisestä syystä, laittaessaan toisen käden peukalon siteen alle hän käyttää sidettä epänormaalilla tavalla ja rikkoo sääntöä 14/3.

    PG

    Meihan kirjoitti: (24.3.2012 17:05:37)
    Deccari 14-3/7 ei mielestäni sovi tähän tapaukseen.

    Juu, se ensin mainitsemani 14-3 riittää hyvin. Mutta kun pelican halusi (välttämättä?) jotain deccaria, niin dec 14-3/7 taitaa olla deccareista lähinnä se, joka hieman eri esimerkin valossa kertoo sen, että moinen peli ei vetele.

    Kitokset kaikille asiallisista vastauksista.

    Arvelin itse myös asian näin olevan. Halusin kuitenkin myös varmistua ennenkuin asiasta huomauttaisin.

    pelican kirjoitti: (25.3.2012 4:36:38)
    Kitokset kaikille asiallisista vastauksista.

    Arvelin itse myös asian näin olevan. Halusin kuitenkin myös varmistua ennenkuin asiasta huomauttaisin.

    Ennen kuin lähtee kirja kourassa jakamaan huomautuksia, kannattaisi kuitenkin ensin tarkistaa pelaajalta tuen käytön syy ja se, onko hän mahdollisesti saanut luvan tuen käyttöön. Sallitun ja kielletyn laitteen ero ja käyttötarkoitus ei välttämättä erotu paljaalla silmällä, se voi olla myös pelkkä kivun lievitys. parempi deccari voisi olla 14-3/15 tai 15.5.

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
Vastaa aiheeseen: Rannetuki

Etusivu Foorumit Säännöt Rannetuki