Aihe: Puttikeskiarvo - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Puttikeskiarvo

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Puttikeskiarvo

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Tuntuisi olevan niin, että jollei tour-tason kilpagolfari selviä turnauksia läpi keskiarvolla alle 30 puttia/kierros, hänellä ei juuri ole asiaa kärkisijoille. Mikähän lienee esim. Ilosen ja Granbergin tyypillinen puttikeskiarvo/turnauskierros? Löytyykö täältä harrastelijoiden joukosta sellaisia, jotka ovat selvittäneet täyden kierroksen alle 30 putilla? Useamminkin kuin yhden kerran kauden aikana?

Eihän tuo ole homma eikä mikhään kunhan et turhan usein sinne griiniin osu in regulation 😉 Oma ennätys on kisasta; 23 puttia ja pelasin 74. Griiniosumia taisi olla 3 ja kaikista niistä tein birdiet…

Tänä vuonna keskiarvo Ilosella 29,33 ja Granbergillä 30,2.

KL

greeninone kirjoitti: (17.4.2012 21:45:50)
    Eihän tuo ole homma eikä mikhään kunhan et turhan usein sinne griiniin osu in regulation 😉 Oma ennätys on kisasta; 23 puttia ja pelasin 74. Griiniosumia taisi olla 3 ja kaikista niistä tein birdiet…

Juuri näin.

Puttikeskiarvolla ei ole mitään merkitystä, ellet osu griineihin semmoisella 75%+ tyylillä. Oman pelisi kannalta kannattaa mieluummin laskea lähilyöntejä. Sitten kun lyönnit alle 30 m säteeltä ovat alle 40 per kierros, niin pelikin alkaa olla hyvää tuupparitasoa. Alle 35:llä olet jo FT:llä tai ainakin HK:n kärkiporukoissa, pitkästä pelistäsi riippuen ( ja tietty tiipulikoiden väristä…).

Oma GIR-ennätykseni on 17/18, mutta puttimäärä lienee ollut aika ’suuri’, koska tulos oli muistaakseni vain yksi alle parin.

KL

Ai niin, olen minäkin yhden kauden aikana putannut useamman kerran alle 30 puttia, paras on muistaakseni ollut 26 tai 27. Toisaalta muistan pelanneeni kaksi perättäistä kierrosta siten, että pienemmällä puttimäärällä sain huonomman lyöntipelituloksen, vaikka sillä huonommalla kierroksella olinkin putannut alle 30 kertaa, siis viheriöltä.

Tilastoihin kannattaa suhtautua terveellä asenteella eikä kuvitella löytävänsä yksittäisistä numeroista suuria totuuksia.

TeeMan kirjoitti: (17.4.2012 21:26:17)
    Tuntuisi olevan niin, että jollei tour-tason kilpagolfari selviä turnauksia läpi keskiarvolla alle 30 puttia/kierros, hänellä ei juuri ole asiaa kärkisijoille. Mikähän lienee esim. Ilosen ja Granbergin tyypillinen puttikeskiarvo/turnauskierros?

Löytyykö täältä harrastelijoiden joukosta sellaisia, jotka ovat selvittäneet täyden kierroksen alle 30 putilla? Useamminkin kuin yhden kerran kauden aikana?

Nyt lipsutaan syvällä OT:n puolella, mutta kuka muistaa Jontun ’maailmanennätystä’. Karsintakisan toisen kierroksen 67- tulokseen en puttimääriä osannut hakea, mutta lienee alle oman nykykeskiarvon kuitenkin.

Entäs Mikken huippurundin 21 puttia.

Pahoitteluni OT:stä ja taidan kyllä itse ilmoittaa ylläpidolle asiattomasta viestistä…

Lipulle kirjoitti: (17.4.2012 22:58:58)

TeeMan kirjoitti: (17.4.2012 21:26:17)
    Tuntuisi olevan niin, että jollei tour-tason kilpagolfari selviä turnauksia läpi keskiarvolla alle 30 puttia/kierros, hänellä ei juuri ole asiaa kärkisijoille. Mikähän lienee esim. Ilosen ja Granbergin tyypillinen puttikeskiarvo/turnauskierros?

Löytyykö täältä harrastelijoiden joukosta sellaisia, jotka ovat selvittäneet täyden kierroksen alle 30 putilla? Useamminkin kuin yhden kerran kauden aikana?

Nyt lipsutaan syvällä OT:n puolella, mutta kuka muistaa Jontun ’maailmanennätystä’. Karsintakisan toisen kierroksen 67- tulokseen en puttimääriä osannut hakea, mutta lienee alle oman nykykeskiarvon kuitenkin.

Entäs Mikken huippurundin 21 puttia.

Pahoitteluni OT:stä ja taidan kyllä itse ilmoittaa ylläpidolle asiattomasta viestistä…

Ja suomalainenhan pistää oman tarinansa aina edellistä paremmaksi…

Vihdissä viikko sitten pelikaverini puttasi käsittämättömät 20 kertaa. Olikohan se väylällä 15 kun oli vielä sellainen tilanne että yksi chippi kuppiin ja loput yhden putin greenejä, olisi puttikeskiarvo ollut alle yksi 🙂 Mutta sitten tuli kahden putin greenejä, joten lopullinen puttimäärä siis 20. Greeniosumat oli tosin 0 🙂 Mutta oli se aika erikoinen tilasto kuitenkin.

Allekirjoittaneella joka osuu GIR kerran per kierros keskimäärin, viimeisen 5 kierroksen puttikeskiarvo on 2.09 mutta jos katsotaan GIR puttaukset, tulos onkin jo ’vaatimattomat’ 2.69.

Harjoittelusta ei varmaan olis haittaa…

Pitäisi kai ruveta tilastoimaan putit/GIR sekä up&down. Tuosta voi sitten seurata, että miten putti ja chippi kehittyy. Vielä en ole tilastoinut noita, mutta kehityksen seurannan kannalta voisi aloittaa.
    Tällä hetkellä tiedän olevani paska molemmissa ilman tilastoakin 🙂

-KLA- kirjoitti: (18.4.2012 10:15:49)
    Pitäisi kai ruveta tilastoimaan putit/GIR sekä up&down. Tuosta voi sitten seurata, että miten putti ja chippi kehittyy. Vielä en ole tilastoinut noita, mutta kehityksen seurannan kannalta voisi aloittaa.
    Tällä hetkellä tiedän olevani paska molemmissa ilman tilastoakin 🙂

Minun Androidiini kun ei golfgamebook sitten käynytkään, eikä kuulemma tule käymäänkään, siirryin Golfarenaan. Se vaikuttaa aluksi vähän sekavalta, mutta eilen kun syöttelin siihen enemmän kierroksia ja rupesin tutkimaan sitä vähän tarkemmin, huomasin että niille jotka ovat kiinnostuneita tilastoinneista ja kehityksen seurannasta juuri tilastoiden ja niiden analysointien kautta, Golfarena on varsin mainio peli.

Mobiiliversio on ihan likipiti valmis, joten mielenkiinnolla odottelenkin kuinka sujuvasti onnistuu täysryhmän tulosten syöttö, tilastoineen (väylät, oikea/vasen/osuma, putit, chipit, rankut, bunkkerit). Jälkikäteen sitten analyysiin löytyykin työkaluja kasapäin. Eilen itse esimerkiksi kiinnostuin väyläkohtaiseen tuloskeskiarvoon. Jostakin syystä Vihdin helppo väylä 7 on ollut minulle kentän vaikein samalla tuloksella hcp 1 väylän (5) kanssa (+1,4). Tilasto neljän kierroksen keskiarvosta, joten jos pidemmällä otannalla tilanne pysyy samana, silloinhan väylän pelaa väärin. Lähinnä kotikentällä pidemmän seurannan jälkeen voi tällaisia yllättäviä ja varmasti oikeita tuloksia alkaa löytymään. Vihdissä kierroksia tilastoihin on vasta neljä, joten yksi tuplapar tietysti nostaa tulosta merkittävästi, mutta en olisi oiken hoksannut että tuo väylä on minulle jotenkin vaikea. Sehän on helppo ja sellainen mielikuva minulla on. Tulokset vaan kertoo toista.

Mutta Golfarenan mobiiliversiota odotellessa. Gamebookin tilastothan on heikot, tai oikeastaan niitä ei ole juuri lainkaan, joten selkeästi Golfarena menee Golfgamebookin kanssa toiseen suuntaan.

Henkka kirjoitti: (18.4.2012 10:38:45)
    … Eilen itse esimerkiksi kiinnostuin väyläkohtaiseen tuloskeskiarvoon. Jostakin syystä Vihdin helppo väylä 7 on ollut minulle kentän vaikein samalla tuloksella hcp 1 väylän (5) kanssa (+1,4). Tilasto neljän kierroksen keskiarvosta, joten jos pidemmällä otannalla tilanne pysyy samana, silloinhan väylän pelaa väärin. … Vihdissä kierroksia tilastoihin on vasta neljä, joten yksi tuplapar tietysti nostaa tulosta merkittävästi, mutta en olisi oiken hoksannut että tuo väylä on minulle jotenkin vaikea. Sehän on helppo ja sellainen mielikuva minulla on. Tulokset vaan kertoo toista.

Muistelen, että stroke indexit ei suoraan kerro väylän todellista vaikeusastetta ja riippuu pelimuodosta, lyönti- vai reikäpeli, mitä niissä hcp-lokeroissa pitäisi lukea.

Muutamia vuosia sitten huomasin, että riippumatta kentästä omassa pelissäni oli joka kierroksella notkahdus väylillä 12 – 15. Syyt tähän löytyi inter-pelillisistä asioista.

Moi,

ohessa mun puttitilastoa syksyn vikalta 10:ltä kierokselta, jos jollekulle hyötyä / joku osaa kommentoida:
    Tulos Pirkut Väylät Greenit Putit P GIR
    85 0 50,00 % 33,33 % 30 2,50
    80 0 42,86 % 44,44 % 33 2,13
    77 1 50,00 % 50,00 % 31 2,00
    81 1 57,14 % 16,67 % 35 2,00
    81 1 42,86 % 61,11 % 36 1,91
    73 3 21,43 % 61,11 % 29 1,64
    84 0 35,71 % 33,33 % 34 2,00
    79 0 92,86 % 61,11 % 34 2,00
    LB 1 71,43 % 35,29 % 30 2,00
    79 0 71,43 % 44,44 % 32 2,13
    ka 0,70 0,54 0,44 32,40 2,03

KL

Pekka Pelimies kirjoitti: (18.4.2012 12:59:42)

Henkka kirjoitti: (18.4.2012 10:38:45)
    … Eilen itse esimerkiksi kiinnostuin väyläkohtaiseen tuloskeskiarvoon. Jostakin syystä Vihdin helppo väylä 7 on ollut minulle kentän vaikein samalla tuloksella hcp 1 väylän (5) kanssa (+1,4). Tilasto neljän kierroksen keskiarvosta, joten jos pidemmällä otannalla tilanne pysyy samana, silloinhan väylän pelaa väärin. … Vihdissä kierroksia tilastoihin on vasta neljä, joten yksi tuplapar tietysti nostaa tulosta merkittävästi, mutta en olisi oiken hoksannut että tuo väylä on minulle jotenkin vaikea. Sehän on helppo ja sellainen mielikuva minulla on. Tulokset vaan kertoo toista.

Muistelen, että stroke indexit ei suoraan kerro väylän todellista vaikeusastetta ja riippuu pelimuodosta, lyönti- vai reikäpeli, mitä niissä hcp-lokeroissa pitäisi lukea.

Riippuu kentästä. Jotkut kentät laittavat indeksit suoraan lyöntipelitilastojen perusteella, jotkut taasen käyttävät reikäpelin indeksointia, joka ei juurikaan kuvaa reikien keskinäistä vaikeutta. Joillakin on kahdet indeksit eri pelimuotoja varten ja silloin lyöntipelin indeksointi kaiken järjen mukaan pitäisi olla nk. todellista vaikeusastetta kuvaava.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että reikäpeli-indeksointi on hyvä ja aivan riittävä. Jos halutaan laittaa reiät oikeasti vaikeusjärjestykseen, niin joka tiille ja kummallekin sukupuolelle pitäisi olla omat indeksit, siis kahdeksan eri lukujonoa. Naisille eri reiät ovat niitä vaikeita ja helppoja kuin miehille, tämä on tullut mainiosti esille Talman jokavuotisia mestaruuskilpailujen reikätilastoja silmäillessä.

Uuh, tilastoja. Lempiaiheeni.

Oma puttikeskiarvo/GIR on hieman parantunut vuodesta 2003, jolloin se oli koko kauden osalta 2,04. Kolme viime vuotta olen päässyt alle kahden. Parhaimmalla kaudella se oli 1,87 ja viime vuonna 1,92. Olisihan se kiva päästä lähemmäs 1,80. Euroopan Tourilla kaksi herraa pääsi viime vuonna alle 1,70 (paras: Luke Donald 1,694). USA:n PGA Tourilla putteja tilastoidaan nykyisin erilailla kuin Euroopan Tourilla.

Puttien keskiarvo/kierros oli viime kauden osalta 34,1 – tosin lasken puteiksi yleensä myös greenin ulkopuolelta putterilla lyödyt lyönnit (käytännössä siis forelta).

Kolmea puttia tuli keskimäärin 1,79/kierros. Harkkakierroksilla 1,47/kierros ja kisoissa 2,00/kierros. Kisanännitystä? 😀

Tasoitus 12,8 -> 2,6 (2003 -> 2011)

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #212490 kohteessaPuttikeskiarvo

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Puttikeskiarvo