Aihe: Putteri kiinasta - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][7]
KilpailuaSuomalaista

Putteri kiinasta

Etusivu Foorumit Yleistä Putteri kiinasta

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 124)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Joko Putte kävi kiinassa?

Puu5:

Tutustu vaikkapa alla olevaan linkkiin, niin ymmärrät mikä ero niillä on klooneihin ja piraatteihin. Kaverilla on hillitön määrä keksintöjä, jotka muut mailatehtaat ovat sitten ottaneet käyttöönsä. Aitoja tuotteita valmistavat satsaavat tuotekehitykseen ja piraatti/klooni valmistajat varastavat niiden työtä.

Nyt taas varmaan joku ääliö rupeaa sössöttämään mun mainostavan ja haukkuvan piraatteja oman myyntini edistämiseksi – säästäkää itsenne vaivalta.

HH-2T:

Esimerkki Viron ja Suomen tupakkahinnoista on sinänsä ontuva, että meillä hinnasta suurin osa taitaa olla veroa. Parempi esimerkki olisi esim joku elintarvike. Siellä hintaero on paljon pienempi, mutta kuitenkin huomattava. Niin se vaan on, että eri maissa pitää ottaa paikallinen hintataso huomioon. Osinhan se tietysti on selitettävissäkin (esim kauppojen liiketila on kalliinpaa, myyjien palkat korkeampia jne.). Kokonaan hintaeroa noi seikat ei tietenkään selitä, vaan loppu on kiinni markkinahinnoittelusta.

Lue lisää: puu femma

Nimetön

Ihmeellinen sattuma, että alla olevan linkin useat Wishonit ovat lähes identtisiä kopioita esikuviinsa verrattuna. Outoa, eikö sinustakin?

Lue lisää: Ovatko nämä muka aitoja alkuperäisiä malleja?

Kävin ihan huvikseni katsomassa mailoja. 2 ballin kopio on ainakin kaukana, jos vertaa Pingin? (tai jonkun merkkimailan), 2 ballin kaltaiseen putteriin.

Pahus mullahan taitaa olla putteri, joku pingin klooni, reunoille painotettu putteri.

Hyvän näköisiä mailoja tolla Wilsohinilla. Hyvä, että pistit linkin näkyviin. Pitääpä harkita.

Minusta on huvittavaa huomata se, että wishonin ja jonkun toisen merkin yhtäläisyyksistä oletat välittömästi, että wishon on kopioinut omat mailansa joltain toiselta! Mikset oleta toisin päin?? Miksi olet sitä mieltä, että automaattisesti tunnetumpi merkki on se, joka mailansa kehittää itse…

Ja ihan vaan vinkiksi! Kannatta tutustua vaikka henkilöön nimeltä Tom Wishon enne kuin laukoo kaikenlaisia älyttömyyksi erilaisilla foorumeilla!!

Minua ihmetyttää. Taas.

Ystävällinen pyyntö: kun väität Wishonin lapojen olevan lähes identtisiä kopioita esikuviinsa verrattuna. niin voisitko kertoa minulle ja muille, jotka tätä foorumia lukevat, että mitä nuo Wishonin esikuvat ovat? Mieluusti vieläpä kuvien tai linkkien kera.

Nimetön

Tom Wishonin panosta en ole kiistänyt enkä moiseen ryhdy, mutta olisi naiivia väittää, että kaikki nämä Wishonin ’mallit’ olisivat alkuperäisiä ja täysin itse kehiteltyjä tuotteita.

Tässä 2pallille lujettavaa.

Lue lisää: Tompan kopiointiprinsiipit

On naiivia väittää jonkun olevan kopio jostakin esittämättä näitä yhdenmukaisuuksia ja esikuvia.

Missä tahansa bisneksessä kloonauksen raja on veteen piirretty viiva. Golf mailan tyyppisessä hyvin yksinkertaisessa kapistuksessa raja on vieläkin epäselvempi. Eroa pitää siksi ennemmin hakea bisnesidean puolelta. Asian voisi nähdä esim näin:

Piraatti:

– R&D kulut nolla

– Hyödynnä brandien markkinointibudjetti

– Laitonta toimintaa useimmissa maissa, joten tee bisnes rikollista suojelevassa maassa.

Klooni:

– R&D kulut nolla

– Markkinointikulut pienet

– Patenttirikkomus&piratismi syytteet todennäköisiä

– Varaa rahaa oikeudenkäyntikuluihin

Omaa suunnittelua oleva komponentti:

– R&D kulut suhteessa volyymiin suuret

– Markkinointikulut pienet

– Ei tarvitse pelätä oikeustoimia

Brändit:

– R&D kulut suuret

– Markkinointikulut suuret

– Iso jakeluverkosto

– Isot volyymit

Ensimmäiseen ryhmään kuuluvia ’toimittajia’ en osaa nimetä, mutta tuotteita olen nähnyt paljonkin.

Toisessa ryhmässä esim monet Pinemeadowin myymät tuotteet (Acer yms).

Kolmannessa mm. KZG, Snake Eyes, Wishon.

Kyse ei siis ole siitä, onko Niken bleidit Titun bleidien kopioita ja onko Titu kopioinut mallit Mizunolta. Kyse on siitä, minkälainen R&D budjetti kullakin on. Wishon näyttää polttavan rahaa R&D puolella niin paljon, että yrittäjänä ihmettelen voiko tuollainen bisnes olla tervettä. En olisi kovin yllättynyt, jos kyseinen firma jonain päivänä kupsahtaisi tai joutuisi radikaalisti veivaamaan business planiaan.

Nimetön

Tulin tiistaina Dubaista. Siellä aidot kultakorut maksavat liikkeissä yli puolet vähemmän kuin Suomessa. Kullan maailmanmarkkinahinta on kuitenkin kaikkialla sama, joten kaikki väliportaat nostavat hintaa reilusti ylöspäin. Varmasti USA:sta tai Kiinasta paikan päältä ostettu golfmaila on edullisempaa kuin Suomesta liikkeistä ostettuna.

Nimetön

Alla olevasta linkistä löydät etsimäsi.

Lue lisää: Mizuno golfmailoja

Aivan varmasti näin on. Osa hintaerosta selittyy taloudellisilla tekijöillä ja osa markkina-alueen hintatasolla.

Tietysti Kiinan hintatasoa miettiessä pitää verrata aitojen merkkituotteiden sikäläisiä hintoja muiden maiden hintatasoon. Piraatin ja aidon hintoja ei voi vertailla keskenään. Sehän on sama kuin aidon korun vertaaminen väärenettyyn. Taitaa kyllä koruissakin se väärennetty ajaa asiansa yhtä hyvin kuin piraatti maila:-).

Hyvä asiaoiden jäsentely Vasemmalta Pakilta. Pienenä lisäyksenä voisi mainita, että kloonien markkinoinnissa käytetään siekailematta esikuvia hyväksi tyyliin: ’Pinemeadow Excel Mid-Launch Irons $149, Compare features and performance with Callaway at $1100’

Kun monessa yhteydessä viitataan patenttiloukkauksiin, on todettava, että useimmat patentit ovat voimassa vain USA:ssa. Tämä jättää kentän vapaaksi varsin räikeillekin kopiotapauksille muualla mailmassa.

Ei helvatu. Eli voihan wenäjä.

En löytänyt 🙂

Ainoa selkeä yhdenmukaisuus raudoissa näyttäisi olevan Wishon 550m:n ja Mizuno MP-33:n välillä. Tämä taas ei ole isokaan ihme, niin paljon bladet yleensäkin muistuttavat toisiaan. Ja sama tilanne on wedgeissä, klassinen blade (vaikka Wishonin PCF ja Mizuno MP series) ovat yleensä muodoltaan varsin samanlaisia.

Kerrotko vielä mikä malli sun mielestä vastaa mitäkin. Vaikka olen itse monet misukat omistanut ja pidellyt kädessä (aina olleet yksi suosikki merkkini), niin en kyllä näe mitään yhtäläisyyttä.

No joo – visuaalinen vertailu on varmaan erittäin subjektiivinen mittari. Pysyn edelleen siinä aikaisemmin esittämässäni bisnes idean mukaisessa jaottelussa.

Joo, siis muistuttaako noissa mailoissa toisiaan mikään muu kuin firmojen logot!?!? No ehkä nuo bladet, mutta lähes kaikki bladethan muistuttavat toisiaan…

Oikeastaan voisimme golfaajina toivoa, että markkinoille tulisi kiinalainen golfyhtiö, joka tekisi meille kohtuuhintaisia mailoja, joiden hintoihin ei tarvitsisi lisätä ammattilaisten mielettömiksi nousseita palkkioita; eihän Callawayn mark-upin tarvitse olla 600%?

Toiveesi on jo osittain toteutunut: hanki aidot ei-merkki mailat tai teetä sellaiset komponenteista. Tältäkin foorumilla on löydettävissä useampia hyviä vaihtoehtoja…

Loppua kohden tämänkin keskustelun taso parani jopa hyväksi. Kuten joku muukin mainitsi, tuo Vasemman Pakin jäsentely kiteytti asian ytimen.

Keskustelun alkuvaiheilla kiellettiin sotkemasta klooneja piraatteihin, mutta taisi nyt selvitä viimeistään tuosta TIME-lehden artikkelista kaikille, että kysymys on monasti samasta asiasta. Ainakin minä kehityspuolen insinöörinä haluan nähdä asian näin. Tuotekehityspuolellehan Suomenkin tulevaisuuden sanotaan tulevaisuudessa pitkälti nojautuvan.

Maailmassa näyttävät kuitenkin parhaiten pärjäävän ne, jotka tekevät mitä itse tykkäävät. Kukin ostakoot mailansa mistä haluavat. Itse tilaan netistä… tästäkin käytiin ’moraalikeskustelu’ jokin aika sitten..

PS. kuinka moni komponenttimailojen kasaajista ostaisi Wishonin kloonit, jos saisi ne puoleen hintaan alkuperäisistä?

Täällä kun on nyt viertailu viimeksi näitä alkuperäisiä ja kopioita, niin ennekuin lähdetään sen enempää ainakaan jopa tällähetkellä myynnissä olevia bladeja alkuperäisiksi moittimaan, niin kannattaa käydä vilkuilemassa jo täällä usein esillä ollutta saittia, jossa näytillä on vanhoja aarteita. Tämäkin vertailu on sitten tietysti vain visuaalista, mutta siitähän piraattien ja kloonien tukijat ovatkin kiinnostuneet.

Lue lisää: House of Forged

Nimetön

Ping: Anser ja Zing

Aika moni valmistaja on kopioinut näitä -80 luvun klassikoita.

Komponenttimailojen, esim Wishonin, kloonaaminen ei olisi järkevää vaikka jonkinmoisia palikoita pystyisi myymään puoleen hintaan. Komponenttien hinnat, tarkentaisin tuota vielä rautamailan lapoihin, ovat keskenään erittäin vertailukelpoisia. Hintaan eniten näyttävät vaikuttavan materiaalit ja valmistustapa. Käytännössä kaikki vertailukelpoisista materiaaleista samalla tavalla tehdyt lavat maksavat aika tarkkaan saman verran.

Ja komponenttilapojen valmistajalla ei ole markkinoita, jos se ei ilmoita lapojensa tarkkoja speksejä ja materiaaleja. Sokkona lapoja ei yksinkertaisesti ole järkevää ostaa.

Olen muuten nähnyt (vain kuvia kylläkin) piraattiDynacraftista. Sellaisesta putterimallista, jota Dynacraft ei itse ole ikinä valmistanut, mutta jossa luki tuo tuotemerkki. En sitten alkanut seurata oikeudenkäynnin etenemistä, ehkäpä tarinaa tuosta olisi vielä löydettävissä.

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 124)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #371033 kohteessaPutteri kiinasta

Etusivu Foorumit Yleistä Putteri kiinasta