Aihe: Puttaaminen lipputanko kädessä - Golfpiste.com

4.–11.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][19]
KilpailuaSuomalaista

Puttaaminen lipputanko kädessä

Etusivu Foorumit Säännöt Puttaaminen lipputanko kädessä

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #180936 Ilmoita asiaton viesti

    Chippaan palloni 20 cm:n päähän reiästä. Muut pelaajat ovat greenin ulkopuolella. Otan tangon reiästä vasempaan käteeni ja tanko koskettaa viheriötä kun puttaan pallon oikealla kädellä (putterilla) reikään. Tuleeko rankkuja tai diskaus?

    #287801 Ilmoita asiaton viesti

    Ihan sallittua. En tiedä mitä tarkoitat tangon koskettamisesta viheriöön, mutta sillä ei ole väliä. Kuten ei myöskään sillä että muut ovat ulkopuolella (oletettavasti pelataan lyöntipeliä)

    Asiasta myös deccari:

    17-1/5 Holding Flagstick with One Hand and Putting with Other Hand

    Q. A player holds the flagstick with one hand and holes a short putt, gripping the putter with his other hand. Is this permissible?

    A. Yes, provided the flagstick has been removed from the hole and the ball therefore does not strike it. If the ball were to strike the flagstick, a breach of Rule 17-3a would occur.

    #287802 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Bogikone kirjoitti: (19.4.2010 19:11:20)

    Ihan sallittua. En tiedä mitä tarkoitat tangon koskettamisesta viheriöön, mutta sillä ei ole väliä.

    Olisiko Old Geaser törmännyt johonkin pikkusieluun, joka on lähtenyt tarjoamaan rankkuja / reiän menetystä säännön 8-2b perusteella…?

    #287803 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (19.4.2010 20:28:57)

    Bogikone kirjoitti: (19.4.2010 19:11:20)

    Ihan sallittua. En tiedä mitä tarkoitat tangon koskettamisesta viheriöön, mutta sillä ei ole väliä.

    Olisiko Old Geaser törmännyt johonkin pikkusieluun, joka on lähtenyt tarjoamaan rankkuja / reiän menetystä säännön 8-2b perusteella…?

    Vai voisiko kyseessä olla 14-3, jolloin sillä koskettamisella saattaakin olla väliä…

    J-P Salakari

    #287804 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    J-PS kirjoitti: (19.4.2010 21:56:17)

    KL kirjoitti: (19.4.2010 20:28:57)

    Bogikone kirjoitti: (19.4.2010 19:11:20)

    Ihan sallittua. En tiedä mitä tarkoitat tangon koskettamisesta viheriöön, mutta sillä ei ole väliä.

    Olisiko Old Geaser törmännyt johonkin pikkusieluun, joka on lähtenyt tarjoamaan rankkuja / reiän menetystä säännön 8-2b perusteella…?

    Vai voisiko kyseessä olla 14-3, jolloin sillä koskettamisella saattaakin olla väliä…

    J-P Salakari

    Juu, varsinkin jos nojaa siihen tankoon niin raskaasti, että se jää pystyyn viheriön pintaan 😀

    #287805 Ilmoita asiaton viesti
    #287806 Ilmoita asiaton viesti

    Mätaloki kirjoitti: (20.4.2010 10:23:17)
    Juuri 14-3 sääntöön nojautuen päätös tuleekin tehdä.
    https://golf.fi/portal/uutiset/saantopalsta/?vastausarkisto&MAINCATEGORY_ID=&SUBCATEGORY_ID=&question_id=652&search=true

    Hienoa että saatiin tähän ongelmaan ratkaisu noinkin arvovaltaiselta taholta.

    J-P Salakari

    #287807 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    J-PS kirjoitti: (20.4.2010 10:36:38)

    Mätaloki kirjoitti: (20.4.2010 10:23:17)
    Juuri 14-3 sääntöön nojautuen päätös tuleekin tehdä.
    https://golf.fi/portal/uutiset/saantopalsta/?vastausarkisto&MAINCATEGORY_ID=&SUBCATEGORY_ID=&question_id=652&search=true

    Hienoa että saatiin tähän ongelmaan ratkaisu noinkin arvovaltaiselta taholta.

    J-P Salakari

    Semmoinen varoituksen sana tuon sääntöarkiston penkojille, että olkaa hyvin tarkkoina sen kanssa milloin vastaus on kirjoitettu. Säännöt muuttuvat jatkuvasti ja vuosien 2004 ja 2008 sääntöihin on tullut rutkasti muutoksia edellisiin verrattuna, decisioneista puhumattakaan. Tästä seuraa väistämättä se, että monet sääntöarkiston vastauksista ovat auttamatta ajan hampaan syömiä ja siten nykysääntöjen valossa virheellisiä.

    Tuo yllä oleva vastaus on vuodelta 2004 eikä sääntö 14-3 ole sen jälkeen muuttunut, mutta aina näin ei suinkaan ole.

    #287808 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (19.4.2010 20:28:57)

    Bogikone kirjoitti: (19.4.2010 19:11:20)

    Ihan sallittua. En tiedä mitä tarkoitat tangon koskettamisesta viheriöön, mutta sillä ei ole väliä.

    Olisiko Old Geaser törmännyt johonkin pikkusieluun, joka on lähtenyt tarjoamaan rankkuja / reiän menetystä säännön 8-2b perusteella…?

    Lipputangon alapää koskettaa viheriöön.
    En nyt varsinaiseen pikkusieluun törmämmyt, tulipahan vaan juttua asiasta.
    Tulkitsenko vastaukset oikein: Sallittua on eikä lipputankoa katsota apuvälineeksi?

    #287809 Ilmoita asiaton viesti

    Old Geaser kirjoitti: (20.4.2010 13:52:11)
    Lipputangon alapää koskettaa viheriöön.
    En nyt varsinaiseen pikkusieluun törmämmyt, tulipahan vaan juttua asiasta.
    Tulkitsenko vastaukset oikein: Sallittua on eikä lipputankoa katsota apuvälineeksi?

    Hyvin lähellä oikeaa tulkintaa ollaan jos todetaan että lipputanko saa koskettaa greeniä (ei kuitenkaan puttilinjaa), mutta jos pelaaja nojaa tankoon, eli varaa painoaan siihen, se katsotaan säännön 14-3 rikkomiseksi (vrt. Dec. 14-3/9).

    J-P Salakari

    #287810 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Tällainen tapaus sattui Keimolan mestaruuskilpailuissa noin 10 vuotta sitten. Kilpailijaa rangaistiin 2 penalttilla. Ellen väärin muista, niin rangaistus vei mestaruuden. Kilpailija otti asiasta yhteyttä Suomen golfliittoon, jonka kanta oli, että rangaistus oli aiheeton. Se ei tietenkään muuttanut tuomiota.

    #287811 Ilmoita asiaton viesti

    PG kirjoitti: (20.4.2010 15:50:43)
    Tällainen tapaus sattui Keimolan mestaruuskilpailuissa noin 10 vuotta sitten. Kilpailijaa rangaistiin 2 penalttilla. Ellen väärin muista, niin rangaistus vei mestaruuden. Kilpailija otti asiasta yhteyttä Suomen golfliittoon, jonka kanta oli, että rangaistus oli aiheeton. Se ei tietenkään muuttanut tuomiota.

    Arvelen että puhumme samasta tapauksesta, mutta itse muistan se hieman toisin, tosin jälkiselvittelyistä en ole tietoinen. Muistikuvani mukaan kyse ei ollut mestaruudesta, vaan sijasta 3 joka tietysti sekin on hieno sija ei siinä mitään.

    Ihan täyttä varmuutta tapauksesta ei ole (eli seurasin vain tapauksen käsittelyä klubilla), mutta ymmärtääkseni tuomio perustui siihen, että lippu ei pelkästään ollut kädessä, vaan siihen jollakin tapaa nojattiin tai otettiin tukea lyöntisuorituksen aikana. Tapausta kyllä kisan tuomariston puolelta selviteltiin deccareiden ja ryhmässä pelanneita haastatellen.

    Eli tuossa tapauksessa nimenomaan selviteltiin oliko lipputangosta otettu tukea, tämä jäi itelleni mieleen ja olenkin ollut tarkka että jos lippukädessä putailen teen sen korostetun selvästi niin, että kaikki näkevät että lippu on irti maasta, enkä siihen taatusti nojaa tai ota muunkaanlaista tukea.

    #287812 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Kettu kirjoitti: (20.4.2010 16:26:46)
    Eli tuossa tapauksessa nimenomaan selviteltiin oliko lipputangosta otettu tukea, tämä jäi itelleni mieleen ja olenkin ollut tarkka että jos lippukädessä putailen teen sen korostetun selvästi niin, että kaikki näkevät että lippu on irti maasta, enkä siihen taatusti nojaa tai ota muunkaanlaista tukea.

    Tällaiset tapaukset mielestäni kuuluvat kategoriaan ’pelin henki unohtunut’. Minun on vaikea kuvitella sellaista tilannetta, jossa pelaajan oikeasti tarvitsee ottaa tukea lipputangosta putatessaan. Normaali pelaaja pysyy kyllä pystyssä kahdella jalalla tasaisella ja jopa hivenen kaltevallakin viheriöllä ilman mitään tukikeppejä. Rangaistusten metsästäminen tuommoisesta on silkkaa pilkunviilaamista.

    Sen sijaan lipputangon piteleminen maata vasten voi joskus vaurioittaa viheriötä (aivan kuten tangon kaataminen maahan pystystä, jota liian monen umpiluupään näkee harrastavan), joten tangon ilmassa piteleminen tai varovasti maahan asettaminen on sen kannalta suotavaa.

    #287813 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Tietoni perustuu pelkästään keskusteluun ko. kilpailijan kanssa. Kanssakilpailijoilla saattoi olla eri näkemys asiasta ja tällä näkemyksellä oli sitten ollut enemmän painoarvoa toimikunnan päätöksessä. Ennen edellistä viestiäni yritin selvittää mistä mitalisijasta oli kyse. Valitettavasti en enää löytänyt tuloksia netistä. Todennäköisesti Kettu on oikeassa siinä, että kyse ei ollut mestaruudesta. Pelaan ko. kaverin kanssa aina silloin tällöin. Varmistan asian, kun tapaan hänet seuraavan kerran.

    #287814 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (20.4.2010 16:49:12)
    Tällaiset tapaukset mielestäni kuuluvat kategoriaan ’pelin henki unohtunut’. Minun on vaikea kuvitella sellaista tilannetta, jossa pelaajan oikeasti tarvitsee ottaa tukea lipputangosta putatessaan. Normaali pelaaja pysyy kyllä pystyssä kahdella jalalla tasaisella ja jopa hivenen kaltevallakin viheriöllä ilman mitään tukikeppejä. Rangaistusten metsästäminen tuommoisesta on silkkaa pilkunviilaamista.

    Sinun ja minun on vaikea kuvitella moista tilannetta, mutta ilmeisesti sellaista kuitenkin on tapahtunut, kun lordit ovat oikein deccarin (14-3/9) asiasta antaneet, olkoonkin että silloin tukena käytettiin tangon sijasta mailaa. Maailmassa monta, on ihmeellistä asiaa…

    J-P Salakari

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Puttaaminen lipputanko kädessä