7.5. – 14.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][17]
KilpailuaSuomalaista

Mihin tasoon voi päästä vähäisellä kierrosmäärällä?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Mihin tasoon voi päästä vähäisellä kierrosmäärällä?

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 98)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Missäs ts se sun modulis on?

    Tennishän mun varsinainen rakastettuni on, mutta saakeli kun ei meinaa enää paikat kestää. Sitten tällaista jotain uutta yrittää, josta tietää että ei ikinä pysty kuin vähän pintaa raapaisemaan ..

    No nyt olisi mielenkiintoinen kohde sinulle ts. Kuuma putteri singeliksi ensi kesäksi niin pullo wiskiä lähtee tulemaan tasan varmaan.

    Toverit, kai mää saan kans?
    Entäs jos teen sen itse, saanko kaks pulloa ?

    Tosin oikeasti olen jo melkein asettanut itselleni ensi kesäksi yhden tavoitteen, puolimaraton 1.45.
    Siinäkin on tekemistä, kun nyt meni 1.57.

    Voi olla, että rajallinen aika joka liikuntaan käytettävissä minulla on, on jo liian varattu … golfia sitten taas joskus tulevina vuosina.

    ts

    toverit
    No nyt olisi mielenkiintoinen kohde sinulle ts. Kuuma putteri singeliksi ensi kesäksi niin pullo wiskiä lähtee tulemaan tasan varmaan.

    Joku raja sentään siinäkin millaisia haasteita harrastan. Eikä mulla enää ole mutenkaan intoa tuohon lähteä vaikuttamaan. Tuntuu olevan aika suohon ajettu

    Eli ehkä toverit toimittaa mulle calvados- pullon jos hcp on 9.9 viimeistään 31.12.2017, ilman ts:n apua.

    Uskaltaako toverit luvata?

    Tolla mää jo suosta pääsen hyvinkin ?

    Jos itse keksin jonkun mielikuvan tai swingiajatuksen jolla pallo lentää pitemmälle (jolloin todennäköisesti ei aluksi suoraan), onko luultavaa että siinä on jotain oikein – vai ei?

    Tässä liikutaan vahvasti sillä alueella, että ryhdyt kompensoimaan virheellistä tekniikkaa toisella virheellä. Eli käy mieluummin kunnon prolla joka ottaa vähän videota ja varmistatte että kaikki perusteet ovat kohdallaan. Ja jos on jotain korjattavaa niin ota suosiolla jatkona muutama puolen tunnin sessio. Itsekseen analysoimalla noita virheitä ei tässä lajissa korjata.

    Yksi ajatus, joka itsellä toimii kun lyönti hajoaa, on lyödä ”50% teholla” mahdollisimman puhtaita osumia lyhyistä raudoista pidempiin. Ajatus erityisesti rytmissä ja rauhallisessa suunnanvaidossa. Kun osumat on puhtaita niin pallo lentää 80% maksimista. Pituutta saa helpoiten lisäämällä osumien puhtautta, ei mailanpään nopeutta. Vasta sitten kun tekniikka toimii, voi lisätä tempoa.

    ts

    Äh…. ja sitten satelee juuri niitä neuvoja joilla varmistetaan että kehitystä ei tapahdu. KP:n ongelma on se että maila ei liiku. Siinä kun aletaan hinkata videoiden kanssa perusteita tutkien, ollaan taas syvemmällä suossa.

    Riliisin ajoituksesta se saattaa olla kiinni, kuten varmaan monella muullakin.
    Eli jalkojen, lantion, hartioiden kiihtyvien liikkeiden keskinäinen ajoitus ei ole oikein.

    Tunteehan sen käsissä, kun joskus vahingossa ajoitus ja rytmi on oikeampi, riliisi ”rytkähtää” kovempaa.

    Joskus kokeilin tutkaan, onnellista sinänsä on että kun yritän kovempaa, se oikeasti menee vähän kovempaa (draiveri normaali 92-94 mph vs. Täysillä muutama mph enemmän, mutta sataa en saa rikki)

    Silloin kyllä tarkkuus ja osuma hajoaa melko täysin. Mutta ehkä se tarkentuisi, jos muutaman sata kertaa löisi?

    pjs

    Silloin kyllä tarkkuus ja osuma hajoaa melko täysin. Mutta ehkä se tarkentuisi, jos muutaman sata kertaa löisi?

    Jos harjoittelee huonoa lyöntiä todella paljon, saattavat palaset joskus vahingossa loksahtaa kohdalleen (= virheet kompensoivat toisiaan niin, että pallo lähtee sattumalta kohtalaisesti) ja lyönti saattaa toimia joten kuten rangella tai jopa 9 reiän aikana kentällä. Mitään kestävää kehitystä, varsinkaan jos pelaa vähän, tällä ei saa aikaiseksi.

    Yhdellä tutulla esim. mielikuva jolla hän sai yhdessä kesässä paljon pituutta lisää, oli että ”swingaa rauhallisemmin”

    Sillä mielikuvalla hänellä rupesi toimimaan ajoitukset paremmin.

    Hänellä vaati sen jälkeen jonkun aikaa (kuukausia ja paljon peliä) että uusi lyönti varmistui.

    Mutta, ei kaikilla toimi sama mielikuva.

    Jos tulee toppeja ja lyönneissä on hajontaa niin en kuvittelisi, että mailanpään nopeuden kasvattaminen on oikea lääke. Vauhti korjaa virheet? Rytmin ja suunnavaihdon treenaamiseen lyhyet raudat toimii ainakin itsellä.

    Ihan kuriositeettina ts: etkö käytä videointia valmennuksessasi? Havaitsetko ihan paljaalla silmällä missä kohtaa swingi ja osuma menee pieleen? Nopeuden treenaamiseen on ihan omat harjoitteet enkä puhu niistä vaan siitä että saadaan osumista niin puhtaita että koko mailanpään nopeus realisoituu pituutena.

    Olen ollut opetuksessa jossa lyöntiä on videoitu.

    Riliisi jää jotenkin vajaaksi, ja itsellänikin on tunne että en kiihdytä läpi vapaasti vaan ”varmistelen osumaa” käsillä.

    Toisaalta, golf on peli ja minulla on kaikissa muissakin pelin osa-alueissa vielä paljon kehitettävää.

    Jos jatkan golfia, en aio rajallista aikaani käyttää pelkästään täyden lyönnin pituuden kehittämiseen.

    Osuma on parantunut viimeisen vuoden aikana. Viime kesänä tuli vielä sokettejakin, pahoja duffeja, kynttilöitä draiverilla jne., nykyään vähemmän.

    Opetuksessa talven aikana stabiloitiin jälkoja, aikaisemmin ehkä olin lyömässä vähän kuin tenniksen kämmenlyöntiä ? onhan siinä vartalon kierrossa samaa, mutta paljon erojakin.

    ts

    ArnoldPalmer

    Ihan kuriositeettina ts: etkö käytä videointia valmennuksessasi? Havaitsetko ihan paljaalla silmällä missä kohtaa swingi ja osuma menee pieleen? Nopeuden treenaamiseen on ihan omat harjoitteet enkä puhu niistä vaan siitä että saadaan osumista niin puhtaita että koko mailanpään nopeus realisoituu pituutena.

    Tää olis kokonaan oman ketjun paikka kyllä, mutta mä koen suurimmalla osalla pelaajista videosta olevan pelkkää haittaa, koska se vie huomion vääriin asioihin, jotka täysvauhtisena pitää pystyä osaavan valmentajan näkemään paljaalla silmällä ja ohjeet antamaan. Joskus video sitten vahvistaa oppilaan uskoa asiaan, mutta ei se silloinkaan juuri apua tuota. Eli suurimmalla osalla harrasajia veto on niin pahassa jamassa, että ei siihen videota tarvita missään mielessä, paremmilla pelaajilla taas siinä kunnossa, että ei siinä video mihinkään riitä 🙂

    Lisäksi videolla on pari suurta ongelmaa. 2D-harha ja barrel effect yhdistettynä, sekä huomion kiinnittyminen asentoihin dynamiikan sijaan… siis vieläpä niin, että nuo asennotkin ovat vääristyneitä. 4DSwingin järjestelmää tulee käytettyä toki, mutta ehkä noin 2-3krt vuodessa per pelaaja, jotta saadaan katsottua todellisten arvojen muutoksia. Muu aika mennään ihan vaan silmällä ja ymmärrystä jakaen, ei koskaan virheistä puhuen

    Näissä keskusteluissa helposti pitkälyöntiset ovat enemmän esillä.
    Sen takia helposti tulee mielikuva että kaikki singelipelaajat lyövät rautoja yhtä pitkälle ts, tai draivia 240 m vähintään.

    Asiahan ei oikeasti ole niin, vaan on myös lyhyempilyöntisiä pelaajia jotka pystyvät pelaamaan hyviä tuloksia (esim. silloin tällöin alle 80).

    Jos katsoo esim. trackmanin sivuston dataa,
    http://blog.trackmangolf.com/performance-of-the-average-male-amateur/

    Kun scrollaa alaspäin, siellä on käyrästö joka näyttää draiverin nopeuden, hcp:n funktiona.
    Tilastolliset keskiarvot tietysti, hajontaa on paljon molempiin suuntiin Siis on pelaajia jotka lyövät pitkälle mutta pelaavat muuten huonosti; ja on pelaajia joilla on lyhyet lyönnit mutta pelaavat muuten hyvin.

    Tuosta keskiarvokäyrästä näkee, että kyllä näillä mun nykyisilläkin mailan pään nopeuksilla (ja lyöntipituuksilla) pystyy johonkin tasoon pelaamaan.

    hcp 15 = 92 mph
    molemmat arvot sopivat minuun. Siis mun mailanpään nopeus on muuhun pelitasoon nähden keskiarvoinen. On pitkälyöntisempiä, mutta on myös lyhytlyöntisempiä.

    hcp 11 = 95 mph
    eli vain 3 mph eroa edelliseen. Vaikuttanee draivissa 10-20 m, ja raudoissa ehkä yhden mailan?
    Kuvittelisin että itsellänikin tähän olisi saumat muuttamatta paljonkaan tekniikassa, jos liike pikku hiljaa automatisoituu paremmin, kehittyy vähitellen sulavammaksi, ja vastustavat lihakset pysyvät rennompana.

    hcp 6 = 100 mph
    Tähän hcp 6 pelitasoon en muutenkaan pääse koskaan, joten siis 100 mph vauhtia en välttämättä tarvitse.

    ***
    Ja nuo ovat siis keskiarvonopeuksia.
    Joka tasolla on pelaajia jotka lyövät paljon pitemmälle, ja myös pelaajia joiden lyönti on keskiarvoa lyhyempi.

    ts

    Ja taas jotain hemmetin keskiarvoja, joilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa… pään työntäminen pensaaseen jatkuu….

    Noista esimerkeistä puuttuu esim jako kehittyviin ja taantuviin pelaajiin.

    Ja ihan aiheesta ovat esillä, ei pitkälyöntiset, vaan edes liki standardia yltävät, joilla siis on mahdollisuus pelinsä parantamiseen. Pitkälyöntiset ovat ihan eri luokassa.

    ts, onko sun mielestä ”standardi” joku muu asia kuin keskiarvo?

    Siitä olen täysin samaa mieltä, että JOS on pitkälyöntinen hcp 15, on paljon enemmän potentiaalia kehittyä, kuin jos on lyhytlyöntinen.

    Ja omasta tasostani:
    Yhtä hyvin voisit sanoa että työnnän päätäni pensaaseen puttaamisen suhteen, tai chippaamisen, tai alle 100 m pitchien, tai pelitaktiikan osaamisen, tai minkä tahansa muun osa-alueen, joissa olen ihan yhtä heikoilla kuin mailanpään nopeuden suhteen.

    Tenniksessä jota ymmärrän paremmin, on D-luokan pelaajia joiden ykkössyöttö on 150-170 km/h.
    Aikanaan kun sellaisia vastaan pelasin, en haaskannut energiaa yrittämällä syöttää yhtä kovaa kuin vastustaja, vaan pelasin omilla vahvuuksillani, eikä ollut ongelmia voittaa.

    Ja yllätys yllätys, ei ne D-luokan tykkisyöttäjät välttämättä koskaan mihinkään kehittyneet, tuloksellisesti.
    Ehkä niiden mielestä kaikkein tärkeintä oli vaan syöttää perkeleen kovaa. What you measure, is what you get!

    Joskus sellainen pelaaja teki mulle 2-3 ässäsyöttöä peräkanaa (= pitkälyöntinen hcp 20 golfari lyö 2-3 valtavaa avausta peräkkäin keskelle väylää, ja perään wedget GIR, … kun minä joudun yrittämään lyhyen draivini jälkeen rautakutosella…)

    So what, kyllä minä ne yleensä voitan, jos osaan peliä muuten enemmän?

    Vielä analogia tenniksestä:

    Onhan molemmissa lajeissa (tennis ja golf) tietysti niinkin että kovalyöntinen pelaaja, jonka lyönti ei vaan pysy kentällä ja tulokset siksi huonoja – sitten jos/kun se jonakin kauniina kesänä alkaakin pysyä pelissä (mikä muutos voi tapahtua aika lyhyessäkin ajassa!), pelaaja nousee saman tien tuloksellisesti selvästi korkeammalle tasolle.

    Sen sijaan pehmeälyöntisellä pelaajalla sellainen tasohyppäys ei ole todennäköistä.

    Sen takia tietysti esim junnujen täytyisi oppia lyömään riittävän kovaa / pitkälle, riittävän aikaisin, vaikka se ei olisikaan tuloksen kannalta (siinä vaiheessa) paras taktiikka. Jotta sitten jos/kun se alkaa pysyä pelissä, siinä on heti ”valmis lyönti”.

    Sen sijaan jos on oppinut pehmeän/hitaan/lyhyen lyönnin (kuten minulla ehkä golfissa on valitettavasti voinut päästä käymään…) sen koventaminen/pidentäminen saattaa vaatia muutoksia tekniikassa.

    ts

    Kuuma putteri
    ts, onko sun mielestä ”standardi” joku muu asia kuin keskiarvo?

    Ei se ole mielipide vaan fakta. R7 ilmassa (ja rehellisesti) standardin alaraja on tuossa 140m paikkeilla ja jos ei siihen kykene, on jotain rasitteita niskassa jotka estävät kehittymisen. Tämä siis harrastajatason lukuna, kilpapelaajat sitten erikseen.

    Keskiarvo varmaan sitten pyörii jossain 110-120m paikkeilla, koska seassa on suunnaton määrä pelaajia joiden perustekniikka on niin ruvella, että pallo ei vaan lennä ja griiniosumat ovat sitä luokkaa kuin sinulla.

    Ensimmäinen tehtävä on siis saavuttaa tuo standardi ainakin joillain prosenteilla, eli onnistumiset menevät sen verran. On valtava joukko 15hcp pelaajia, joilla tuo on olemassa, mutta epäonnistumiset rajoittavat tuloksentekoa ja saattavat tuottaa isojakin lukuja korttiin. Siksi siis händäri korkea, mutta mitta riittää siihen että kehitystä voi odottaa

    ts: ja jos ei siihen kykene, on jotain rasitteita niskassa

    tai ehkä olkapäässä, ja polvissa ;-D

    Golfia pystyn pelaamaan ilman polvitukea, jota muissa pallopeleissä olen käyttänyt jo 15 vuotta (siis sellainen ihan kunnollinen, jossa alumiinikiskot sivulla, ja stoppaa ojennuksen)

    Niin kauan ei ongelmia kun saa pitää polvia vähän koukussa, mutta polvien suoraksi lyöminen on paha. Ja voimakkaat kierrot tietty myös on jonkinlainen riski.
    Oikea varsinkin on aika löysä, pahentunut viime vuosina kun rupeaa lihakset rapistumaan.

    Toisaalta tekosyy tuo on, kyllähän tuolla kentillä aika huonosti liikkuvia näkee, jotka lyövät silti pitkälle. Eli ei se varmaan ole polvista kiinni, vaikka ei tekisi takapolvella paljon mitään, kyllä sen pallon varmaan silti saa lähtemään jos muuten tekniika toimii.

    edit:
    mutta tietysti ensisijainen juttu peleissä on se, että ei hajoaisi mitään lisää. Golfissa se pitäisi olla minulle mahdollista!
    noissa muissa pallopeleissä ei perhana aina muistu mieleen, kun niissä tulee kiireellisempiä tilanteita …

    Nyt muuten ensimmäistä kertaa oikein tsekkasin mitä netistä löytyy tästä polviasiasta,

    https://www.hss.edu/golfportal/acl-anterior-cruciate-ligament-injuries-in-the-golfer.htm

    Täytyypä lueskella läpi, ei varmaan ainakaan haittaa ole.

    Molemmista kun on mennyt, sehän on tuplajättipotti ;-D

    Vasempaan on tehty korjausleikkaus aikanaan, siitäkin on jo yli 20 vuotta joten onkohan sielläkään mitään enää.
    On kuitenkin vasen stabiilimman tuntuinen kuin oikea, jota ei aikanaan korjattu.

    Edit:
    Pikaisella lukaisulla näyttäisi siltä että polvien kannalta, voisi kokeilla lyödä hiukan enemmän avoimella stanssilla kaikki lyönnit, silloin ehkä uskaltaisi päästää vapaammin läpi.
    Tuota voisi kokeilla?

    Kaikkia ei ole asia haitannut:
    ”In the middle of a winning streak in 2008, Tiger ”ruined his left knee” by tearing his ACL and damaging the cartilage. He had a surgeon trim the damaged cartilage, went back to practice, and against the advice of his surgeon went on to win the 2008 U.S. Open with a ruptured ACL and a stress fracture in his tibia.”

    Toisessa jutussa puhutaan mitä voi tehdä ilman eturistisiteitä:
    ”laskettelu (”skiing”), tennis ja golf ovat keskimääräisen riskin lajeja, koska niissä on ”pivoting action” (onko se nyt sitten vartalon kierto, vai mikä)

    Ilman muuta laitan polvituen ainakin oikeaan polveen, kun menen laskettelemaan tai tennistä pelaamaan.
    Pitäisiköhän sitä sitten golfissakin käyttää?

    Tosin noissa todetaan että etupolvi on golfissa riskisempi, ja sehän mulla ei ole niin löysä.

    ”A paper by a couple UK doctors classified activities by risk level for someone with ACL issues. The low risk list included cycling and swimming. Skiing is rated medium risk, along with tennis and golf, because these sport involve predictable pivoting action. High-level skiing is high risk, as is basketball, football, soccer, volleyball, because there is a lot of risk for an unexpected twisting injury.”

    Tästä polviasiasta on vaikka kuinka paljon keskusteluja, olisi pitänyt katsoa jo monta vuotta sitten.

    http://www.golfwrx.com/forums/topic/822233-returning-to-golf-after-acl-surgery/

    (sorry tämä menee nyt ihan off-topic monologiksi)

    Monella noista on ongelmia uskaltaa kiertää osumassa kunnolla läpi saattoon. Ihan sama kuin minulla taitaa olla.
    Ja nimen omaan avoimempaa stanssia moni suosittelee.

    Siis se ei ole fyysinen ongelma, vaan henkinen, kun pelkää sitä polvea.

    Mullahan nyt on tietysti tapaturmista ja korjausleikkauksesta jo hyvin kauan, mutta silti.

    Olisikohan Suomessa jollain golfvalmentajalla erityiskokemusta tällaisesta?

    ts

    Kuuma putteri

    Ja nimen omaan avoimempaa stanssia moni suosittelee.

    Olisikohan Suomessa jollain golfvalmentajalla erityiskokemusta tällaisesta?

    Ei kovin paljon avointa stanssia, mutta avoin etujalka (flared). Sitä ei siis siirretä vaan kierretään. Suorin jalkaterin seisominen on golfiin pesiytynyt totaalinen typeryys biomekaniikan kannalta. Vaikuttaa sekä tukeen että kiertymään.

    Ts mitä olet niin sanotusta ”donald duck” -stanssista, joss asiis molempien jalkojen varpaat ovat hieman ulompana, kun kantapäät. Siis \ / eikä l l. Taaemman jalan avaaminen ainakin itsellä helpottaa kiertymistä, mutta onko siitä ihan jotain haittaakin?

    ts

    Kiertymisen helpottaminen ei saa olla itseisarvo tuohon suuntaan, eli mä opetan suoraa tai jopa suljettua takajalan kiertoa yleisesti. Sitten jos se asettaa oikeasti rajoitteita, sitten voi vähän availla, mutta periaatteessa haluan sinne jännitteen enemmin kuin vapauden.

    Olennaista on kuitenkin etujalka, jonka pitää pystyä ottamaan koko ylävartalon ja mailan massan isku vastaan. Koittakaapa löytää joku toinen laji jossa tukijalka ei olisi avoimena 😉

    ts: Olennaista on kuitenkin etujalka, jonka pitää pystyä ottamaan koko ylävartalon ja mailan massan isku vastaan

    Sepä just, että kun siellä on etujalan polvessa parit ruuvit ja sitä on aikanaan kaksi vuotta kuntouttanut leikkauksen jälkeen, voi olla että alitajunta sanoo, että eipäs laitetakaan sinne ”koko ylävartalon ja mailan massan iskua” – ja lyönti jää kesken.

    Pystyykö sitä alitajuntaa vastaan taistelemaan onnistuneesti, no noissa keskusteluketjuissa useimmat kyllä sanoi että pystyy, ja jotkut sanoi että vaikeaa on.

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 98)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #1076079 kohteessaMihin tasoon voi päästä vähäisellä kierrosmäärällä?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Mihin tasoon voi päästä vähäisellä kierrosmäärällä?