Aihe: Palloon kiinnittynyt lehti liikkuu - Golfpiste.com

6.12.–13.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[5][6]
KilpailuaSuomalaista

Palloon kiinnittynyt lehti liikkuu

Etusivu Foorumit Säännöt Palloon kiinnittynyt lehti liikkuu

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 85)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #281833 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    ts kirjoitti: (9.10.2011 14:31:16)
    Kyllä se vaan nyt on niin, etä jos se tahattomasta pienstä kosketuksesta se lehti liikkuu, ei se ole silloin ollut kiinnittyneenä.

    Koska deccaria ei aiheesta ole, tätä ratkaisua ei mielestäni voida pitää ehdottoman oikeana tai ehdottoman vääränä. Itse kannatan tätä ratkaisua, koska se on yksinkertainen ja selkeä. Jatkospekulaatiot jäävät pois. Mailan kosketus liikuttaa lehteä suhteessa palloon => lehti ei ollut tarttuneena palloon => lehden voi poistaa ilman rangaistusta.

    Ymmärrän myös kannan, jonka mukaan lehti on ollut palloon tarttuneena, koska se ei irronnut pallosta mailan kosketuksesta. Nyt mukaan tulee kuitenkin uusia pulmia. Mielestäni silloin liikutaan pakostakin liiaksi pilkunviilaamisen tasolla mietittäessä onko pallo puhdistunut, pelaaja hyötynyt tms.

    #281834 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    B

    PG kirjoitti: (9.10.2011 22:18:27)

    ts kirjoitti: (9.10.2011 14:31:16)
    Kyllä se vaan nyt on niin, etä jos se tahattomasta pienstä kosketuksesta se lehti liikkuu, ei se ole silloin ollut kiinnittyneenä.

    Koska deccaria ei aiheesta ole, tätä ratkaisua ei mielestäni voida pitää ehdottoman oikeana tai ehdottoman vääränä. Itse kannatan tätä ratkaisua, koska se on yksinkertainen ja selkeä. Jatkospekulaatiot jäävät pois. Mailan kosketus liikuttaa lehteä suhteessa palloon => lehti ei ollut tarttuneena palloon => lehden voi poistaa ilman rangaistusta.

    Ymmärrän myös kannan, jonka mukaan lehti on ollut palloon tarttuneena, koska se ei irronnut pallosta mailan kosketuksesta. Nyt mukaan tulee kuitenkin uusia pulmia. Mielestäni silloin liikutaan pakostakin liiaksi pilkunviilaamisen tasolla mietittäessä onko pallo puhdistunut, pelaaja hyötynyt tms.

    Löytyneekö muuten deccaria tapauksesta, jossa pelaaja tähdätessään kääntää tahattomasti paria koivunlehteä tms, jotka liiskautuvat pallon pintaan adheesion vaikutuksesta. Tuleeko penalteja ja pitääkö tilanne saattaa ennelleen ennen lyöntiä?
    Onhan pallon käyttäytymistä muutettu Ks vahingolla.

    #281835 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    B kirjoitti: (10.10.2011 7:57:53)

    PG kirjoitti: (9.10.2011 22:18:27)

    ts kirjoitti: (9.10.2011 14:31:16)
    Kyllä se vaan nyt on niin, etä jos se tahattomasta pienstä kosketuksesta se lehti liikkuu, ei se ole silloin ollut kiinnittyneenä.

    Koska deccaria ei aiheesta ole, tätä ratkaisua ei mielestäni voida pitää ehdottoman oikeana tai ehdottoman vääränä. Itse kannatan tätä ratkaisua, koska se on yksinkertainen ja selkeä. Jatkospekulaatiot jäävät pois. Mailan kosketus liikuttaa lehteä suhteessa palloon => lehti ei ollut tarttuneena palloon => lehden voi poistaa ilman rangaistusta.

    Ymmärrän myös kannan, jonka mukaan lehti on ollut palloon tarttuneena, koska se ei irronnut pallosta mailan kosketuksesta. Nyt mukaan tulee kuitenkin uusia pulmia. Mielestäni silloin liikutaan pakostakin liiaksi pilkunviilaamisen tasolla mietittäessä onko pallo puhdistunut, pelaaja hyötynyt tms.

    Löytyneekö muuten deccaria tapauksesta, jossa pelaaja tähdätessään kääntää tahattomasti paria koivunlehteä tms, jotka liiskautuvat pallon pintaan adheesion vaikutuksesta. Tuleeko penalteja ja pitääkö tilanne saattaa ennelleen ennen lyöntiä?
    Onhan pallon käyttäytymistä muutettu Ks vahingolla.

    Juuri koivunlehtien tartumisesta ei deccaria ole, mutta muita asiaan liittyviä kyllä löytyy. Niiden sanoma on sellainen, että jos pelaaja omalla toiminnallaan huonontaa pallonsa makuuta tms. niin kärsiköön vahinkonsa. Rangaistusta koivunlehtien tahattomasta liiskaamisesta omaan palloonsa ei tule, ellei pallo liiku.

    #281836 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    B

    KL kirjoitti: (10.10.2011 9:53:19)

    B kirjoitti: (10.10.2011 7:57:53)

    PG kirjoitti: (9.10.2011 22:18:27)

    ts kirjoitti: (9.10.2011 14:31:16)
    Kyllä se vaan nyt on niin, etä jos se tahattomasta pienstä kosketuksesta se lehti liikkuu, ei se ole silloin ollut kiinnittyneenä.

    Koska deccaria ei aiheesta ole, tätä ratkaisua ei mielestäni voida pitää ehdottoman oikeana tai ehdottoman vääränä. Itse kannatan tätä ratkaisua, koska se on yksinkertainen ja selkeä. Jatkospekulaatiot jäävät pois. Mailan kosketus liikuttaa lehteä suhteessa palloon => lehti ei ollut tarttuneena palloon => lehden voi poistaa ilman rangaistusta.

    Ymmärrän myös kannan, jonka mukaan lehti on ollut palloon tarttuneena, koska se ei irronnut pallosta mailan kosketuksesta. Nyt mukaan tulee kuitenkin uusia pulmia. Mielestäni silloin liikutaan pakostakin liiaksi pilkunviilaamisen tasolla mietittäessä onko pallo puhdistunut, pelaaja hyötynyt tms.

    Löytyneekö muuten deccaria tapauksesta, jossa pelaaja tähdätessään kääntää tahattomasti paria koivunlehteä tms, jotka liiskautuvat pallon pintaan adheesion vaikutuksesta. Tuleeko penalteja ja pitääkö tilanne saattaa ennelleen ennen lyöntiä?
    Onhan pallon käyttäytymistä muutettu Ks vahingolla.

    Juuri koivunlehtien tartumisesta ei deccaria ole, mutta muita asiaan liittyviä kyllä löytyy. Niiden sanoma on sellainen, että jos pelaaja omalla toiminnallaan huonontaa pallonsa makuuta tms. niin kärsiköön vahinkonsa. Rangaistusta koivunlehtien tahattomasta liiskaamisesta omaan palloonsa ei tule, ellei pallo liiku.

    Jos pallo tähdätessä nitkahtaa syvemmälle heinikkoon, pitää yhdellä penaltilla makuu parantaa ennalleen. Jos tuossa liikahduksessa mukaan tarttuu pari lehteä, jätetääntö ne pallon kylkeen roikkumaan makuuta paranneltaessa?

    #281837 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    B kirjoitti: (10.10.2011 16:26:40)

    Jos pallo tähdätessä nitkahtaa syvemmälle heinikkoon, pitää yhdellä penaltilla makuu parantaa ennalleen. Jos tuossa liikahduksessa mukaan tarttuu pari lehteä, jätetääntö ne pallon kylkeen roikkumaan makuuta paranneltaessa?

    On ihan pakko heittää tähän: Et ole tainnut sääntökirjaa lukea aikoihin, vai etkö koskaan…? Saa ne lehdet jättää paikoilleen, muttei ole pakko…

    Rule 21 Cleaning Ball

    A ball on the putting green may be cleaned when lifted under Rule
    16-1b. Elsewhere, a ball may be cleaned when lifted, except when it
    has been lifted
    :
    a. To determine if it is unfit for play (Rule 5-3);
    b. For identification (Rule 12-2), in which case it may be cleaned only
    to the extent necessary for identification; or
    c. Because it is assisting or interfering with play (Rule 22).

    #281838 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    B

    KL kirjoitti: (10.10.2011 19:01:50)
    On ihan pakko heittää tähän: Et ole tainnut sääntökirjaa lukea aikoihin, vai etkö koskaan…? Saa ne lehdet jättää paikoilleen, muttei ole pakko…

    Ai se löytyy sääntökirjastakin! Hugo min gosse!
    Hyvä, että vastasit kuitenkin. Palvelee ehken niitä, jotka pelaavat golfia.
    Kiitos!

    #281839 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Aasinsiltana koivunlehti: Pelaaja asettaa putterinsa lavan pallonmerkiksi viheriöllä olevan pallonsa viereen. Vasemmalla kädellään putterista kiinni pitäen hän kumartuu poistamaan oikealla kädellään pallon pintaan tarttuneen koivunlehden sipaisten samalla lyöntipuoleisen pallonpinnan puhtaaksi.’Puhdistusoperaation’ aikana pallo on koko ajan viheriön pinnassa kiinni. Sallivatko säännöt moisen menettelyn?

    #281840 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    PG kirjoitti: (10.10.2011 21:08:17)
    Aasinsiltana koivunlehti: Pelaaja asettaa putterinsa lavan pallonmerkiksi viheriöllä olevan pallonsa viereen. Vasemmalla kädellään putterista kiinni pitäen hän kumartuu poistamaan oikealla kädellään pallon pintaan tarttuneen koivunlehden sipaisten samalla lyöntipuoleisen pallonpinnan puhtaaksi.’Puhdistusoperaation’ aikana pallo on koko ajan viheriön pinnassa kiinni. Sallivatko säännöt moisen menettelyn?

    Kyllä.

    #281841 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL kirjoitti: (10.10.2011 21:15:21)

    PG kirjoitti: (10.10.2011 21:08:17)
    Aasinsiltana koivunlehti: Pelaaja asettaa putterinsa lavan pallonmerkiksi viheriöllä olevan pallonsa viereen. Vasemmalla kädellään putterista kiinni pitäen hän kumartuu poistamaan oikealla kädellään pallon pintaan tarttuneen koivunlehden sipaisten samalla lyöntipuoleisen pallonpinnan puhtaaksi.’Puhdistusoperaation’ aikana pallo on koko ajan viheriön pinnassa kiinni. Sallivatko säännöt moisen menettelyn?

    Kyllä.

    Näinhän se on.

    Entä jos pelaaja tyytyy poistamaan vain palloon tarttuneen koivunlehden koskematta palloon ollenkaan?

    #281842 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    PG kirjoitti: (11.10.2011 9:30:59)

    KL kirjoitti: (10.10.2011 21:15:21)

    PG kirjoitti: (10.10.2011 21:08:17)
    Aasinsiltana koivunlehti: Pelaaja asettaa putterinsa lavan pallonmerkiksi viheriöllä olevan pallonsa viereen. Vasemmalla kädellään putterista kiinni pitäen hän kumartuu poistamaan oikealla kädellään pallon pintaan tarttuneen koivunlehden sipaisten samalla lyöntipuoleisen pallonpinnan puhtaaksi.’Puhdistusoperaation’ aikana pallo on koko ajan viheriön pinnassa kiinni. Sallivatko säännöt moisen menettelyn?

    Kyllä.

    Näinhän se on.

    Entä jos pelaaja tyytyy poistamaan vain palloon tarttuneen koivunlehden koskematta palloon ollenkaan?

    Ja mitäpä jos lehteä poistettaessa merkkaamaton pallo liikkuu?

    #281843 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    vieraspelaaja kirjoitti: (11.10.2011 14:35:45)

    PG kirjoitti: (11.10.2011 9:30:59)

    KL kirjoitti: (10.10.2011 21:15:21)

    PG kirjoitti: (10.10.2011 21:08:17)
    Aasinsiltana koivunlehti: Pelaaja asettaa putterinsa lavan pallonmerkiksi viheriöllä olevan pallonsa viereen. Vasemmalla kädellään putterista kiinni pitäen hän kumartuu poistamaan oikealla kädellään pallon pintaan tarttuneen koivunlehden sipaisten samalla lyöntipuoleisen pallonpinnan puhtaaksi.’Puhdistusoperaation’ aikana pallo on koko ajan viheriön pinnassa kiinni. Sallivatko säännöt moisen menettelyn?

    Kyllä.

    Näinhän se on.

    Entä jos pelaaja tyytyy poistamaan vain palloon tarttuneen koivunlehden koskematta palloon ollenkaan?

    Ja mitäpä jos lehteä poistettaessa merkkaamaton pallo liikkuu?

    Tuo kysymykseni tarkoitti sitä, että merkatun pallon (tässä mailan lavalla merkatun, merkkaamistapa ei ole oleellinen asia) kyljestä poistetaan siihen tarttunut koivunlehti palloa nostamatta, palloon koskematta ja palloa liikuttamatta.

    Jos pallo liikkuu lehteä poistettaessa, niin säännön 18-2a mukainen rangaistus pallon liikuttamisesta myös siinä tapauksessa, että pallo on merkattu, eikö vain? Mutta tuleeko rangaistus myös jostain muusta rikkeestä?

    #281844 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    PG kirjoitti: (11.10.2011 16:57:35)

    vieraspelaaja kirjoitti: (11.10.2011 14:35:45)
    Ja mitäpä jos lehteä poistettaessa merkkaamaton pallo liikkuu?

    Tuo kysymykseni tarkoitti sitä, että merkatun pallon (tässä mailan lavalla merkatun, merkkaamistapa ei ole oleellinen asia) kyljestä poistetaan siihen tarttunut koivunlehti palloa nostamatta, palloon koskematta ja palloa liikuttamatta.

    Jos pallo liikkuu lehteä poistettaessa, niin säännön 18-2a mukainen rangaistus pallon liikuttamisesta myös siinä tapauksessa, että pallo on merkattu, eikö vain? Mutta tuleeko rangaistus myös jostain muusta rikkeestä?

    Jahah, aikalisän paikka.

    GP:n serveri on vaihteeksi sen verran jumissa, etten pääse hakemaan pallon merkkaamista käsittelevää ketjua. Olennainen juttu siinä ketjussa kuitenkin oli se, että kun pallon paikka on viheriöllä merkitty, palloa saa pyöritellä ja puhdistella aivan mielensä mukaisesti, kunhan se lopuksi palautetaan alkuperäiseen merkattuun paikkaansa. Siispä sen koivunlehden saa poistaa pallosta ilman rangaistusta vaikka istumalla sen pallon päälle, kunhan pallon paikka on merkattu.

    Jos taasen pallon paikkaa ei ole merkattu, niin siihen kiinnittynyttä lehteä ei saa poistaa rangaistuksetta, vaikkei pallo liikkuisikaan eikä palloon koskettaisi. Tämä siis siksi, ettei palloon kiinnittynyt lehti ole irrallinen haittatekijä, joten pallon puhdistaminen sen paikkaa merkitsemättä ei ole sallittua (sääntö 21).

    #281845 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Tarkoitukseni ei ollut mennä näin syvällisiin, ajattelin tällaista tilannetta:

    Greenillä on vain yksi suuri lehti, ja tietysti pelaajan pallo pysähtyy aivan sen viereen.
    Merkkaamatta palloaan pelaaja nappaa lehden maasta, mutta osa lehdestä onkin pallon alla, ja pallo liikkuu paikaltaan. Aika helppo, vai mitä?

    #281846 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL kirjoitti: (11.10.2011 19:55:52)
    GP:n serveri on vaihteeksi sen verran jumissa, etten pääse hakemaan pallon merkkaamista käsittelevää ketjua. Olennainen juttu siinä ketjussa kuitenkin oli se, että kun pallon paikka on viheriöllä merkitty, palloa saa pyöritellä ja puhdistella aivan mielensä mukaisesti, kunhan se lopuksi palautetaan alkuperäiseen merkattuun paikkaansa. Siispä sen koivunlehden saa poistaa pallosta ilman rangaistusta vaikka istumalla sen pallon päälle, kunhan pallon paikka on merkattu.

    Näin minäkin olen asian mieltänyt. Golfin säännöistä 21, 16-1b ja 20-1 saattaa silti joku valistumattomampi saada sellaisen käsityksen, että pallo on ennen puhdistamista nostettava (21) ja että jopa merkatun pallon liikuttamisesta seuraa rangaistus (20-1, dec 20-1/13, dec 20-1/14), paitsi silloin kun liikkuminen on suoranainen seuraus pallon nostamisesta tai pallon paikan merkitsemisestä (nyt ei siitä ollut kysymys). Joku jopa voi väittää, että loorditkaan eivät ole päässeet käsiksi mainitsemaasi ketjuun, josta asiat selviävät… 😉

    21 – Cleaning Ball
    A ball on the putting green may be cleaned when lifted under Rule 16-1b. …

    16-1b. Lifting and Cleaning Ball
    A ball on the putting green may be lifted and, if desired, cleaned. The position of the ball must be marked before it is lifted and the ball must be replaced (see Rule 20-1).

    20-1 – Lifting and Marking
    … If a ball or ball-marker is accidentally moved in the process of lifting the ball under a Rule or marking its position, the ball or ball-marker must be replaced. There is no penalty, provided the movement of the ball or ball-marker is directly attributable to the specific act of marking the position of or lifting the ball. Otherwise, the player incurs a penalty of one stroke under this Rule or Rule 18-2a.

    #281847 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    PG kirjoitti: (11.10.2011 22:46:10)
    Näin minäkin olen asian mieltänyt. Golfin säännöistä 21, 16-1b ja 20-1 saattaa silti joku valistumattomampi saada sellaisen käsityksen, että pallo on ennen puhdistamista nostettava (21) ja että jopa merkatun pallon liikuttamisesta seuraa rangaistus (20-1, dec 20-1/13, dec 20-1/14),

    Tuota noin… noissa deccareissa kummassakaan ei pallon paikkaa ollut merkitty, joten…?

    #281848 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL kirjoitti: (11.10.2011 22:57:03)

    PG kirjoitti: (11.10.2011 22:46:10)
    Näin minäkin olen asian mieltänyt. Golfin säännöistä 21, 16-1b ja 20-1 saattaa silti joku valistumattomampi saada sellaisen käsityksen, että pallo on ennen puhdistamista nostettava (21) ja että jopa merkatun pallon liikuttamisesta seuraa rangaistus (20-1, dec 20-1/13, dec 20-1/14),

    Tuota noin… noissa deccareissa kummassakaan ei pallon paikkaa ollut merkitty, joten…?

    Mainitsemani valistumaton joku sanoi, että hänellä on usein tapana asettaa merkki pallon taakse ja jättää pallo paikalleen ja totesi, että noissa deccareissa ei ole kerrottu, olivatko pallot olleet merkattuina vai eivät ja että vain nostamista pyydettiin. Hänen mielestään se tarkoitti sitä, että pallot olivat merkattu! Huomautin että pallon paikan merkitsemistä ei tarvitse pyytää, jos haluaa pallon nostettavaksi.

    Omasta mielestäni olisi aivan hullua, jos merkatun pallon liikuttamisesta saisi rangaistuksen. Toisaalta se olisi hyvin linjassa säännön 18-2b kanssa. Yhtä hullua…

    #281849 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    PG kirjoitti: (12.10.2011 9:41:45)

    KL kirjoitti: (11.10.2011 22:57:03)

    PG kirjoitti: (11.10.2011 22:46:10)
    Näin minäkin olen asian mieltänyt. Golfin säännöistä 21, 16-1b ja 20-1 saattaa silti joku valistumattomampi saada sellaisen käsityksen, että pallo on ennen puhdistamista nostettava (21) ja että jopa merkatun pallon liikuttamisesta seuraa rangaistus (20-1, dec 20-1/13, dec 20-1/14),

    Tuota noin… noissa deccareissa kummassakaan ei pallon paikkaa ollut merkitty, joten…?

    Mainitsemani valistumaton joku sanoi, että hänellä on usein tapana asettaa merkki pallon taakse ja jättää pallo paikalleen ja totesi, että noissa deccareissa ei ole kerrottu, olivatko pallot olleet merkattuina vai eivät ja että vain nostamista pyydettiin. Hänen mielestään se tarkoitti sitä, että pallot olivat merkattu! Huomautin että pallon paikan merkitsemistä ei tarvitse pyytää, jos haluaa pallon nostettavaksi.

    Omasta mielestäni olisi aivan hullua, jos merkatun pallon liikuttamisesta saisi rangaistuksen. Toisaalta se olisi hyvin linjassa säännön 18-2b kanssa. Yhtä hullua…

    Nyt joku valistumaton on kerrassaan syvällä metsässä. Noissa kummassakin deccarissa pelaaja oli lähestymässä palloaan liikuttaessaan sitä. Tarvitaan aivan järjettömän paljon mielikuvitusta ehdottamaan, että nuo pallot olisi jo merkitty eikä niitä merkittäessä olisi nostettu…

    #281850 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    PG kirjoitti: (12.10.2011 9:41:45)

    KL kirjoitti: (11.10.2011 22:57:03)

    PG kirjoitti: (11.10.2011 22:46:10)
    Näin minäkin olen asian mieltänyt. Golfin säännöistä 21, 16-1b ja 20-1 saattaa silti joku valistumattomampi saada sellaisen käsityksen, että pallo on ennen puhdistamista nostettava (21) ja että jopa merkatun pallon liikuttamisesta seuraa rangaistus (20-1, dec 20-1/13, dec 20-1/14),

    Tuota noin… noissa deccareissa kummassakaan ei pallon paikkaa ollut merkitty, joten…?

    Mainitsemani valistumaton joku sanoi, että hänellä on usein tapana asettaa merkki pallon taakse ja jättää pallo paikalleen ja totesi, että noissa deccareissa ei ole kerrottu, olivatko pallot olleet merkattuina vai eivät ja että vain nostamista pyydettiin. Hänen mielestään se tarkoitti sitä, että pallot olivat merkattu! Huomautin että pallon paikan merkitsemistä ei tarvitse pyytää, jos haluaa pallon nostettavaksi.

    Omasta mielestäni olisi aivan hullua, jos merkatun pallon liikuttamisesta saisi rangaistuksen. Toisaalta se olisi hyvin linjassa säännön 18-2b kanssa. Yhtä hullua…

    jos pallo jää paikalleen merkin asettamisen jälkeen, se on yhä pelissä. jos se siirtyy itsekseen, sitä ei palauteta merkille. mitä jos pelaaja saa vaikka krampin ja kaatuu pallon päälle? (pelaaja ei siis ollut nostamassa palloa)

    #281851 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (12.10.2011 22:26:14)

    PG kirjoitti: (12.10.2011 9:41:45)

    KL kirjoitti: (11.10.2011 22:57:03)

    PG kirjoitti: (11.10.2011 22:46:10)
    Näin minäkin olen asian mieltänyt. Golfin säännöistä 21, 16-1b ja 20-1 saattaa silti joku valistumattomampi saada sellaisen käsityksen, että pallo on ennen puhdistamista nostettava (21) ja että jopa merkatun pallon liikuttamisesta seuraa rangaistus (20-1, dec 20-1/13, dec 20-1/14),

    Tuota noin… noissa deccareissa kummassakaan ei pallon paikkaa ollut merkitty, joten…?

    Mainitsemani valistumaton joku sanoi, että hänellä on usein tapana asettaa merkki pallon taakse ja jättää pallo paikalleen ja totesi, että noissa deccareissa ei ole kerrottu, olivatko pallot olleet merkattuina vai eivät ja että vain nostamista pyydettiin. Hänen mielestään se tarkoitti sitä, että pallot olivat merkattu! Huomautin että pallon paikan merkitsemistä ei tarvitse pyytää, jos haluaa pallon nostettavaksi.

    Omasta mielestäni olisi aivan hullua, jos merkatun pallon liikuttamisesta saisi rangaistuksen. Toisaalta se olisi hyvin linjassa säännön 18-2b kanssa. Yhtä hullua…

    jos pallo jää paikalleen merkin asettamisen jälkeen, se on yhä pelissä. jos se siirtyy itsekseen, sitä ei palauteta merkille. mitä jos pelaaja saa vaikka krampin ja kaatuu pallon päälle? (pelaaja ei siis ollut nostamassa palloa)

    Vieraspelaaja tarkoittaa tällä (jälleen kerran) arvoituksellisella viestillään sitä, että pelaajan liikuttaessa viheriöllä merkattua palloaan tahattomasti hän kärsii siitä säännön 18-2a mukaisesti yhden lyönnin rangaistuksen ja pallo on asetettava takaisin paikoilleen. Rangaistuksesta vapauttavat tietyt poikkeukset, jotka löytyvät täältä.

    #281852 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    vieraspelaaja kirjoitti: (12.10.2011 22:26:14)

    PG kirjoitti: (12.10.2011 9:41:45)

    KL kirjoitti: (11.10.2011 22:57:03)

    PG kirjoitti: (11.10.2011 22:46:10)
    Näin minäkin olen asian mieltänyt. Golfin säännöistä 21, 16-1b ja 20-1 saattaa silti joku valistumattomampi saada sellaisen käsityksen, että pallo on ennen puhdistamista nostettava (21) ja että jopa merkatun pallon liikuttamisesta seuraa rangaistus (20-1, dec 20-1/13, dec 20-1/14),

    Tuota noin… noissa deccareissa kummassakaan ei pallon paikkaa ollut merkitty, joten…?

    Mainitsemani valistumaton joku sanoi, että hänellä on usein tapana asettaa merkki pallon taakse ja jättää pallo paikalleen ja totesi, että noissa deccareissa ei ole kerrottu, olivatko pallot olleet merkattuina vai eivät ja että vain nostamista pyydettiin. Hänen mielestään se tarkoitti sitä, että pallot olivat merkattu! Huomautin että pallon paikan merkitsemistä ei tarvitse pyytää, jos haluaa pallon nostettavaksi.

    Omasta mielestäni olisi aivan hullua, jos merkatun pallon liikuttamisesta saisi rangaistuksen. Toisaalta se olisi hyvin linjassa säännön 18-2b kanssa. Yhtä hullua…

    jos pallo jää paikalleen merkin asettamisen jälkeen, se on yhä pelissä. jos se siirtyy itsekseen, sitä ei palauteta merkille. mitä jos pelaaja saa vaikka krampin ja kaatuu pallon päälle? (pelaaja ei siis ollut nostamassa palloa)

    Rankku siitä tulee ilman muuta, koska pallon paikkaa ei ole merkitty. Vanha merkintä ei ole enää voimassa, koska pallon siirtymistä ei aiheuttanut ulkopuolinen tekijä. Pallo on palautettava siihen paikkaan, missä se oli pelaajan kaatuessa sen päälle.

    #281853 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    PG kirjoitti: (13.10.2011 9:54:41)

    vieraspelaaja kirjoitti: (12.10.2011 22:26:14)
    jos pallo jää paikalleen merkin asettamisen jälkeen, se on yhä pelissä. jos se siirtyy itsekseen, sitä ei palauteta merkille. mitä jos pelaaja saa vaikka krampin ja kaatuu pallon päälle? (pelaaja ei siis ollut nostamassa palloa)

    Rankku siitä tulee ilman muuta, koska pallon paikkaa ei ole merkitty. Vanha merkintä ei ole enää voimassa, koska pallon siirtymistä ei aiheuttanut ulkopuolinen tekijä. Pallo on palautettava siihen paikkaan, missä se oli pelaajan kaatuessa sen päälle.

    Nyt meillä on vakava kommunikaatio-ongelma, kirjoitetun tekstin sanoma ei millään mene jakeluun.

    Siis pallohan ON merkitty, kuten vp tuossa yllä kirjoittaa, MUTTA sillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, koska penaltti tulee joka tapauksessa pelaajan kaatuessa pallonsa päälle ja liikuttaessa sitä. TÄRKEÄÄ tässä on kuitenkin ymmärtää, että pallo on pelissä, vaikka merkki onkin paikoillaan EIKÄ pelaaja saa palloaan siirrellä rangaistuksetta kuin tarkoituksella, tai vahingossa merkkiä asetettaessa/poistettaessa tahi irrallista haittatekijää poistettaessa.

    #281854 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL kirjoitti: (13.10.2011 10:15:48)

    PG kirjoitti: (13.10.2011 9:54:41)

    vieraspelaaja kirjoitti: (12.10.2011 22:26:14)
    jos pallo jää paikalleen merkin asettamisen jälkeen, se on yhä pelissä. jos se siirtyy itsekseen, sitä ei palauteta merkille. mitä jos pelaaja saa vaikka krampin ja kaatuu pallon päälle? (pelaaja ei siis ollut nostamassa palloa)

    Rankku siitä tulee ilman muuta, koska pallon paikkaa ei ole merkitty. Vanha merkintä ei ole enää voimassa, koska pallon siirtymistä ei aiheuttanut ulkopuolinen tekijä. Pallo on palautettava siihen paikkaan, missä se oli pelaajan kaatuessa sen päälle.

    Nyt meillä on vakava kommunikaatio-ongelma, kirjoitetun tekstin sanoma ei millään mene jakeluun.

    Siis pallohan ON merkitty, kuten vp tuossa yllä kirjoittaa, MUTTA sillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, koska penaltti tulee joka tapauksessa pelaajan kaatuessa pallonsa päälle ja liikuttaessa sitä. TÄRKEÄÄ tässä on kuitenkin ymmärtää, että pallo on pelissä, vaikka merkki onkin paikoillaan EIKÄ pelaaja saa palloaan siirrellä rangaistuksetta kuin tarkoituksella, tai vahingossa merkkiä asetettaessa/poistettaessa tahi irrallista haittatekijää poistettaessa.

    Jos pallonmerkki on metrin päässä pallon (uudesta) paikasta, niin onko se silloin merkitty? Mielestäni ei ole. Kuten mainitsin, vanha merkintä ei ole enää voimassa, koska pallon siirtymistä ei aiheuttanut ulkopuolinen tekijä. Totta kai pallo on pelissä myös merkittynä. Ja totta kai penaltti tulee, vaikka uusi pallonpaikkakin olisi merkitty. ’Ilman muuta’ tarkoitti tekstissäni sitä, että mitään epäselvää tässä ei voi olla, koska palloa ei ole edes merkitty.

    KL kirjoitti: (13.10.2011 10:15:48)
    EIKÄ pelaaja saa palloaan siirrellä rangaistuksetta kuin tarkoituksella, tai vahingossa merkkiä asetettaessa/poistettaessa tahi irrallista haittatekijää poistettaessa.

    Vakava kommunikaatio-ongelma. Perutko tällä virkkeellä aiemman vastauksesi

    KL kirjoitti: (11.10.2011 19:55) : … kun pallon paikka on viheriöllä merkitty, palloa saa pyöritellä ja puhdistella aivan mielensä mukaisesti, kunhan se lopuksi palautetaan alkuperäiseen merkattuun paikkaansa. Siispä sen koivunlehden saa poistaa pallosta ilman rangaistusta vaikka istumalla sen pallon päälle, kunhan pallon paikka on merkattu.

    #281855 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    PG kirjoitti: (13.10.2011 11:25:46)

    KL kirjoitti: (13.10.2011 10:15:48)

    PG kirjoitti: (13.10.2011 9:54:41)

    vieraspelaaja kirjoitti: (12.10.2011 22:26:14)
    jos pallo jää paikalleen merkin asettamisen jälkeen, se on yhä pelissä. jos se siirtyy itsekseen, sitä ei palauteta merkille. mitä jos pelaaja saa vaikka krampin ja kaatuu pallon päälle? (pelaaja ei siis ollut nostamassa palloa)

    Rankku siitä tulee ilman muuta, koska pallon paikkaa ei ole merkitty. Vanha merkintä ei ole enää voimassa, koska pallon siirtymistä ei aiheuttanut ulkopuolinen tekijä. Pallo on palautettava siihen paikkaan, missä se oli pelaajan kaatuessa sen päälle.

    Nyt meillä on vakava kommunikaatio-ongelma, kirjoitetun tekstin sanoma ei millään mene jakeluun.

    Siis pallohan ON merkitty, kuten vp tuossa yllä kirjoittaa, MUTTA sillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, koska penaltti tulee joka tapauksessa pelaajan kaatuessa pallonsa päälle ja liikuttaessa sitä. TÄRKEÄÄ tässä on kuitenkin ymmärtää, että pallo on pelissä, vaikka merkki onkin paikoillaan EIKÄ pelaaja saa palloaan siirrellä rangaistuksetta kuin tarkoituksella, tai vahingossa merkkiä asetettaessa/poistettaessa tahi irrallista haittatekijää poistettaessa.

    Jos pallonmerkki on metrin päässä pallon (uudesta) paikasta, niin onko se silloin merkitty? Mielestäni ei ole. Kuten mainitsin, vanha merkintä ei ole enää voimassa, koska pallon siirtymistä ei aiheuttanut ulkopuolinen tekijä. Totta kai pallo on pelissä myös merkittynä. Ja totta kai penaltti tulee, vaikka uusi pallonpaikkakin olisi merkitty. ’Ilman muuta’ tarkoitti tekstissäni sitä, että mitään epäselvää tässä ei voi olla, koska palloa ei ole edes merkitty.

    KL kirjoitti: (13.10.2011 10:15:48)
    EIKÄ pelaaja saa palloaan siirrellä rangaistuksetta kuin tarkoituksella, tai vahingossa merkkiä asetettaessa/poistettaessa tahi irrallista haittatekijää poistettaessa.

    Vakava kommunikaatio-ongelma. Perutko tällä virkkeellä aiemman vastauksesi

    KL kirjoitti: (11.10.2011 19:55) : … kun pallon paikka on viheriöllä merkitty, palloa saa pyöritellä ja puhdistella aivan mielensä mukaisesti, kunhan se lopuksi palautetaan alkuperäiseen merkattuun paikkaansa. Siispä sen koivunlehden saa poistaa pallosta ilman rangaistusta vaikka istumalla sen pallon päälle, kunhan pallon paikka on merkattu.

    Mitenhän tämän nyt oikein pukisi sanoiksi, jotta se menisi jakeluun?

    1) Viheriöllä pallo on pelissä, kunnes se on nostettu (tai pelattu reikään). Pallon paikka merkitään, jotta se osataan asettaa takaisin paikoilleen.

    2) Sellaista palloa, jonka paikka on sääntöjen tarkoittamalla tavalla merkitty, saa pelaaja TARKOITUKSELLA liikuttaa ilman rangaistusta. Tämä liikuttaminen sallitaan säännöllä 20-1.

    3) Jos pelaaja liikuttaa pelissä olevaa palloaan VAHINGOSSA, siitä seuraa rangaistus, oli pallon paikka merkitty tai ei. Tästä on muutama poikkeus: a) irrallisen haittatekijän poistaminen (23-1, b) pallomerkin asettaminen/poistaminen (20-1), c) pallon ja reiän välisen etäisyyden mittaaminen (18-6) ja d) pallon alastulojäljen tai vanhan reiän paikan korjaaminen (16-1c). Missään näistä tapauksista pallon liikkuessa ei rangaistusta tule, EDELLYTTÄEN ETTÄ tuo liikkuminen on suoraa seurausta noista toimenpiteistä. Metrisen pöllin saa siis poistaa, mutta jos sen pudottaa pallon päälle ja pallo liikkuu (kuten oletettavaa on), siitä seuraa rangaistus (sääntö 18-2a).

    4) Jos pelaaja kaatuu VAHINGOSSA (kukas sitä tahallaan…) pallonsa päälle ja se liikkuu, niin miten kummassa pallon paikka voisi olla merkittynä sen jälkeen, kun pallo on liikkunut paikasta, jossa pallo oli merkittynä???? Merkitseekö kaatuva pelaaja näppärästi myös sen paikan, johon pallo kaatumisen seurauksena päätyy? Ja sittenkö ei seuraa rangaistusta, koska pallon paikka onkin jo merkitty? Huhuu ja kukkuu, onko ketään kotona???

    Olen aivan varma, että yli 99% ihmisistä ymmärtää tämän selityksen. Saas nähdä, kuuluuko PG tuohon porukkaan…

    #281856 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Vakava kommunikaatio-ongelma. Perutko tällä virkkeellä aiemman vastauksesi

    KL kirjoitti: (11.10.2011 19:55) : … kun pallon paikka on viheriöllä merkitty, palloa saa pyöritellä ja puhdistella aivan mielensä mukaisesti, kunhan se lopuksi palautetaan alkuperäiseen merkattuun paikkaansa. Siispä sen koivunlehden saa poistaa pallosta ilman rangaistusta vaikka istumalla sen pallon päälle, kunhan pallon paikka on merkattu.

    Varsin suoraviivaisesti on määritelty tuo pallon puhdistaminen säännössä 21. Sen saa rangaistuksetta tehdä kun pallo on nostettu (merkkaus ei riitä). Ja nostamisessa on kolme poikkeustapausta milloin ei nimenomaisesti saa puhdistaa.

    #281857 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    swinging kirjoitti: (13.10.2011 18:48:12)

    Vakava kommunikaatio-ongelma. Perutko tällä virkkeellä aiemman vastauksesi

    KL kirjoitti: (11.10.2011 19:55) : … kun pallon paikka on viheriöllä merkitty, palloa saa pyöritellä ja puhdistella aivan mielensä mukaisesti, kunhan se lopuksi palautetaan alkuperäiseen merkattuun paikkaansa. Siispä sen koivunlehden saa poistaa pallosta ilman rangaistusta vaikka istumalla sen pallon päälle, kunhan pallon paikka on merkattu.

    Varsin suoraviivaisesti on määritelty tuo pallon puhdistaminen säännössä 21. Sen saa rangaistuksetta tehdä kun pallo on nostettu (merkkaus ei riitä). Ja nostamisessa on kolme poikkeustapausta milloin ei nimenomaisesti saa puhdistaa.

    Entä milloin pallo on nostettu?

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 85)
Vastaa aiheeseen: Palloon kiinnittynyt lehti liikkuu

Etusivu Foorumit Säännöt Palloon kiinnittynyt lehti liikkuu