Aihe: Pallon merkkausnastan siirtäminen pyytämättä (ollut) sääntöjen vastaista? - Golfpiste.com

4.–11.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][15]
KilpailuaSuomalaista

Pallon merkkausnastan siirtäminen pyytämättä (ollut) sääntöjen vastaista?

Etusivu Foorumit Säännöt Pallon merkkausnastan siirtäminen pyytämättä (ollut) sääntöjen vastaista?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #180967 Ilmoita asiaton viesti

    Sattui talven peleissä: Pelaaja A:n ja B:n pallot ovat griinillä. A puttaa ensin lähemmäksi reikää. A merkkaa ja nostaa pallonsa, mutta arvelee merkkausnastansa olevan B:n puttilinjalla, joten siirtää merkkausnastansa putterin lavan verran sivuun _B:n pyytämättä_ ennen kuin B puttaa. B sanoi, että A teki sääntörikkeen siirtäessään merkkiään pyytämättä (koska se ei haitannut). En löytänyt säännöistä kohtaa, jonka mukaan A olisi toiminut sääntöjen vastaisesti. Olisiko sääntöihin tullut aikojen saatossa muutos. Ja olisiko tilanne (ollut) sama, jos kyseessä a) lyöntipeli, b) reikäpeli? Lähinnä oli tämä kohta, jonka mukaan merkin saa siirtää, jos se mahdollisesti auttaa toista pelaajaa (http://randapublic.loghar.com/flash/decisions/decisions.html): 20-1/11 Ball-Marker in Position to Assist Another Player Q: A player marks the position of his ball on the putting green and the ball-marker is so located that it might be of assistance to the opponent or a fellow-competitor in lining up his putt. Accordingly, the player prepares to move his ball-marker one or two clubhead-lengths to the side, but the opponent or fellow-competitor says he wants the ballmarker left where it is. What is the ruling? A: The player is entitled to move his ball-marker to the side. The opponent or fellow-competitor may not insist on its being left where it is in view of the purposes of Rules 8-2b and 22-1. (Revised)

    #288299 Ilmoita asiaton viesti

    Sääntökirjoja tässä erikseen tutkimatta muistan kuulleeni tapauksesta tulkinnan, että pyytämätön merkinsiirto on sama kuin neuvon antaminen puttilinjasta eli tavallaan kohteliaisuudesta rangaistaan. Sääntö on kuitenkin sääntö.

    #288300 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Pauno Päkiä kirjoitti: (23.3.2010 13:20:37)
    Sääntökirjoja tässä erikseen tutkimatta muistan kuulleeni tapauksesta tulkinnan, että pyytämätön merkinsiirto on sama kuin neuvon antaminen puttilinjasta eli tavallaan kohteliaisuudesta rangaistaan. Sääntö on kuitenkin sääntö.

    Tuosta en ole koskaan kuullut ja tuiki merkilliseltä moinen tulkinta kuulostaa.

    Sääntö 22-1 antaa pelaajalle aina mahdollisuuden nostaa oma pallonsa, jos hän katsoo sen auttavan toista pelaajaa. Lisäksi säännön 22-2 huomautus erikseen mainitsee, että viheriöllä pallon saa aina nostaa, jos arvelee sen haittaavan jonkun toisen pelaajan pallon kulkua:

    Note: Except on the putting green, a player may not lift his ball solely
    because he considers that it might interfere with the play of another
    player. If a player lifts his ball without being asked to do so, he incurs a
    penalty of one stroke for a breach of Rule 18-2a, but there is no
    additional penalty under Rule 22.

    Pallon merkkaamisesta taasen on tälläkin palstalla kirjoitettu paljon ja runsaasti. Ihan äkkipäätään en keksi mitään sellaista, joka kieltäisi pelaajaa siirtämästä merkkausnastaansa viheriöllä, jos hän katsoo sen auttavan tai häiritsevän toista pelaajaa. Jos joku löytää jotakin konkreettista, joka todistaa toista, otan tiedon kiitollisena vastaan.

    #288301 Ilmoita asiaton viesti

    Pauno Päkiä kirjoitti: (23.3.2010 13:20:37)
    Sääntökirjoja tässä erikseen tutkimatta muistan kuulleeni tapauksesta tulkinnan, että pyytämätön merkinsiirto on sama kuin neuvon antaminen puttilinjasta eli tavallaan kohteliaisuudesta rangaistaan. Sääntö on kuitenkin sääntö.

    Eikös tuo aloituksessa oleva decision jo aika lailla selvästi oikeuta siirtämään merkin riippumatta toisen pelaajan halusta? Eli pelaaja saa antaa merkkinsä olla paikoillaan tai siirtää sen halutessaan, mikäli toinen pelaaja ei pyydä sitä siirtämään, mutta toisaalta toinen pelaaja ei saa vaatia jättämään merkkiä linjalle. Vai jättääkö tuo deccari asian muka jotenkin epäselväksi?

    #288302 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    aakoo64 kirjoitti: (23.3.2010 16:14:00)
    Eikös tuo aloituksessa oleva decision jo aika lailla selvästi oikeuta siirtämään merkin riippumatta toisen pelaajan halusta? Eli pelaaja saa antaa merkkinsä olla paikoillaan tai siirtää sen halutessaan, mikäli toinen pelaaja ei pyydä sitä siirtämään, mutta toisaalta toinen pelaaja ei saa vaatia jättämään merkkiä linjalle. Vai jättääkö tuo deccari asian muka jotenkin epäselväksi?

    Minusta kyseinen deccari ottaa kantaa vain siihen, saako kanssakilpailija vaatia pelaajaa jättämään paikoilleen sellaisen pallomerkin, joka saattaa auttaa kanssakilpailijaa. Tähän on olemassa päivänselvä sääntö 22-1, joka antaa pelaajalle oikeuden nostaa tai vaatia nostamaan minkä tahansa pallon, joka voi auttaa ketä tahansa toista kilpailijaa. Mielestäni sama sääntö koskee myös pallomerkkiä, kuten tuo decarikin antaa selvästi ymmärtää.

    Kysymys siitä saako pelaaja siirtää pallomerkkiään, joka voi haitata toista pelaajaa, on ratkaistava muiden avujen avulla kuin tuon deccarin. Siihen yritin tuoda valaistusta edellisessä viestissäni.

    #288303 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (23.3.2010 19:49:28)
    Minusta kyseinen deccari ottaa kantaa vain siihen, saako kanssakilpailija vaatia pelaajaa jättämään paikoilleen sellaisen pallomerkin, joka saattaa auttaa kanssakilpailijaa. Tähän on olemassa päivänselvä sääntö 22-1, joka antaa pelaajalle oikeuden nostaa tai vaatia nostamaan minkä tahansa pallon, joka voi auttaa ketä tahansa toista kilpailijaa. Mielestäni sama sääntö koskee myös pallomerkkiä, kuten tuo decarikin antaa selvästi ymmärtää.

    Kysymys siitä saako pelaaja siirtää pallomerkkiään, joka voi haitata toista pelaajaa, on ratkaistava muiden avujen avulla kuin tuon deccarin. Siihen yritin tuoda valaistusta edellisessä viestissäni.

    Minusta taas merkki, joka voi haitata toista pelaajaa voidaan yhtä lailla tulkita sellaiseksi, joka voisi auttaa tätä toista pelaajaa suuntaamaan omaa puttiaan. Se, haittaako merkki vai ei, rippuu oikeastaan enemmänkin merkin tyypistä. Joka tapauksessa jos merkin voi tulkita mahdollisesti auttavan putin suuntaamisessa, sen saa yllä olevan deccarin mukaan siirtää. Tokihan siitä voi kyllä vääntää, voiko merkin tulkita auttavan suuntaamisessa.

    #288304 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    aakoo64 kirjoitti: (23.3.2010 20:20:28)

    KL kirjoitti: (23.3.2010 19:49:28)
    Minusta kyseinen deccari ottaa kantaa vain siihen, saako kanssakilpailija vaatia pelaajaa jättämään paikoilleen sellaisen pallomerkin, joka saattaa auttaa kanssakilpailijaa. Tähän on olemassa päivänselvä sääntö 22-1, joka antaa pelaajalle oikeuden nostaa tai vaatia nostamaan minkä tahansa pallon, joka voi auttaa ketä tahansa toista kilpailijaa. Mielestäni sama sääntö koskee myös pallomerkkiä, kuten tuo decarikin antaa selvästi ymmärtää.

    Kysymys siitä saako pelaaja siirtää pallomerkkiään, joka voi haitata toista pelaajaa, on ratkaistava muiden avujen avulla kuin tuon deccarin. Siihen yritin tuoda valaistusta edellisessä viestissäni.

    Minusta taas merkki, joka voi haitata toista pelaajaa voidaan yhtä lailla tulkita sellaiseksi, joka voisi auttaa tätä toista pelaajaa suuntaamaan omaa puttiaan. Se, haittaako merkki vai ei, rippuu oikeastaan enemmänkin merkin tyypistä. Joka tapauksessa jos merkin voi tulkita mahdollisesti auttavan putin suuntaamisessa, sen saa yllä olevan deccarin mukaan siirtää. Tokihan siitä voi kyllä vääntää, voiko merkin tulkita auttavan suuntaamisessa.

    Hmmm.. siis pallomerkki auttaisi tuota toista pelaajaa tähtäämään, mutta pallon mennessä sinne minne pelaaja on sen halunnutkin menevän, pallomerkki haittaisi pelaajaa…? Tulee mieleen Päättämätön Pete eräästä Lucky Luke -tarinasta 😉

    Noh, olennaista tässä on se, että pelaaja saa sääntöjen puitteissa merkkailla palloaan viheriöllä ihan miten haluaa ja jos merkki on kenen tahansa puttilinjalla, pelaajalla on oikeus siirtää se. Näin minä sen näen.

    #288305 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (23.3.2010 14:56:43)

    Pauno Päkiä kirjoitti: (23.3.2010 13:20:37)
    Sääntökirjoja tässä erikseen tutkimatta muistan kuulleeni tapauksesta tulkinnan, että pyytämätön merkinsiirto on sama kuin neuvon antaminen puttilinjasta eli tavallaan kohteliaisuudesta rangaistaan. Sääntö on kuitenkin sääntö.

    Tuosta en ole koskaan kuullut ja tuiki merkilliseltä moinen tulkinta kuulostaa.

    Sääntö 22-1 antaa pelaajalle aina mahdollisuuden nostaa oma pallonsa, jos hän katsoo sen auttavan toista pelaajaa. >>> Lisäksi säännön 22-2 huomautus erikseen mainitsee, että viheriöllä pallon saa aina nostaa, jos arvelee sen haittaavan jonkun toisen pelaajan pallon kulkua:<<<

    Note: Except on the putting green, a player may not lift his ball solely
    because he considers that it might interfere with the play of another
    player. If a player lifts his ball without being asked to do so, he incurs a
    penalty of one stroke for a breach of Rule 18-2a, but there is no
    additional penalty under Rule 22.

    Pallon merkkaamisesta taasen on tälläkin palstalla kirjoitettu paljon ja runsaasti. Ihan äkkipäätään en keksi mitään sellaista, joka kieltäisi pelaajaa siirtämästä merkkausnastaansa viheriöllä, jos hän katsoo sen auttavan tai häiritsevän toista pelaajaa. Jos joku löytää jotakin konkreettista, joka todistaa toista, otan tiedon kiitollisena vastaan.

    Viheriöllä pallon nostamiseen ei tarvita mitään syytä, tai mikä tahansa syy kelpaa, jopa se, että pallosta ei ole hyötyä eikä haittaa kellekään. Aina ei kannata etsiä säännöistä piilomerkityksiä, vaikka ne miten hyvin sopisivat juuri käsiteltävään asiaan.

    #288306 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Lähinnä ihmetyttää mistä tämmöiset tulkinnat saavat alkunsa ja lähtevät leviämään, kun ei niitä kirjasta löydy. Viimeisen kuukauden aikana olen kuullut mm, että lippua ei saa huoltaa viheriön ulkopuolelta lyötäessä ja että omalta puttilinjalta ei saisi korjata vierasta alastulojälkeä viheriöllä. Mitähän tässä vielä kuuleekaan…

    #288307 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (23.3.2010 20:38:35)

    aakoo64 kirjoitti: (23.3.2010 20:20:28)

    KL kirjoitti: (23.3.2010 19:49:28)
    Kysymys siitä saako pelaaja siirtää pallomerkkiään, joka voi haitata toista pelaajaa, on ratkaistava muiden avujen avulla kuin tuon deccarin. Siihen yritin tuoda valaistusta edellisessä viestissäni.

    Minusta taas merkki, joka voi haitata toista pelaajaa voidaan yhtä lailla tulkita sellaiseksi, joka voisi auttaa tätä toista pelaajaa suuntaamaan omaa puttiaan.

    Hmmm.. siis pallomerkki auttaisi tuota toista pelaajaa tähtäämään, mutta pallon mennessä sinne minne pelaaja on sen halunnutkin menevän, pallomerkki haittaisi pelaajaa…? Tulee mieleen Päättämätön Pete eräästä Lucky Luke -tarinasta 😉

    Noh, olennaista tässä on se, että pelaaja saa sääntöjen puitteissa merkkailla palloaan viheriöllä ihan miten haluaa ja jos merkki on kenen tahansa puttilinjalla, pelaajalla on oikeus siirtää se. Näin minä sen näen.

    Niinpä. Tässä on nyt vähän kirjoiteltu toinen aidasta ja toinen aidanseipäästä, mutta loppujen lopuksi ollaan kuitenkin oltu samaa mieltä. Eli pelaaja saa halutessaan siirtää mielestään suuntausta auttavan merkin, eikä toisella ole oikeutta kieltää tätä.

    Haittaavuus tai hyödyttävyys riippuukin sitten näkökulmasta. Sinä toit keskusteluun mukaan haitta-aspektin. Ja kun lisäsin tähän aiheeseen merkin tyypin, kolikko tai muu paksu merkki voi hyvinkin haitata puttia varsinkin hyvin lyhyeksi leikatulla griinillä, mutta ohut muovinen nasta voisi toimia lähinnä hyödyttävänä auttaessaan suuntausta.

    Menipäs taas pilkun n***ksi. On vissiin liikaa aikaa.

    #288308 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (23.3.2010 21:22:07)
    Viheriöllä pallon nostamiseen ei tarvita mitään syytä, tai mikä tahansa syy kelpaa, jopa se, että pallosta ei ole hyötyä eikä haittaa kellekään. Aina ei kannata etsiä säännöistä piilomerkityksiä, vaikka ne miten hyvin sopisivat juuri käsiteltävään asiaan.

    Nyt ei ollutkaan kyse pelkästä pallon nostamisesta, vaan pallomerkin siirtämisestä. Tosin merkin siirtämiseenkin löytyy hyvä peruste aiemmin jo mainittujen lisäksi säännöstä 20-1:

    Note: The position of a ball to be lifted should be marked by placing a
    ball-marker, a small coin or other similar object immediately behind the
    ball. If the ball-marker interferes with the play, stance or stroke of another
    player, it should be placed one or more clubhead-lengths to one side.

    Milloin muuten kannattaa hakea säännöistä piilomerkityksiä? Ihan uteliaisuudesta kysäisen.

    #288309 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    En ota kantaa itse ko. tapaukseen, mutta tällainen tapaus tuli jostain syystä mieleen:

    Miten mahtaisivat loordit suhtautua siihen, jos pelaajalla on aina tapana siirtää pallonsa merkki sivuun yhden tai useamman putterin lavan mitan päähän sen alkuperäisestä paikasta? (Syy voisi olla esim. taikausko tai se, että kun ko. maneeri on mennyt ydinjatkokseen, niin merkin takaisin siirtäminen ei unohdu milloinkaan).

    #288310 Ilmoita asiaton viesti

    PG kirjoitti: (24.3.2010 10:26:42)
    Miten mahtaisivat loordit suhtautua siihen, jos pelaajalla on aina tapana siirtää pallonsa merkki sivuun yhden tai useamman putterin lavan mitan päähän sen alkuperäisestä paikasta? (Syy voisi olla esim. taikausko tai se, että kun ko. maneeri on mennyt ydinjatkokseen, niin merkin takaisin siirtäminen ei unohdu milloinkaan).

    Lordit:
    it should be placed one or more clubhead-lengths to one side

    Vai viittaatko kenties pelin viivyttämiseen? 😉

    #288311 Ilmoita asiaton viesti

    Jep, kuulopuheina kulovalkean tavoin taitavat levitä. Kuulin tämän suht nimekkään ja jo maailmaa kokeneen kaverin suuhun pistettynä, joten kiinnosti onko tuota joskus (1980-luvun alussa) tulkittu eri tavalla ja miten nyt, kun en vahvistusta sille decisions-opuksesta löytänyt.

    KL:n mainitsema 22-2 oli hyvä muistutus, mutta eipä sitäkään tilannetta ole tullut ikinä vastaan (ts. rikottua).

    #288312 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    kebax kirjoitti: (24.3.2010 11:58:44)

    PG kirjoitti: (24.3.2010 10:26:42)
    Miten mahtaisivat loordit suhtautua siihen, jos pelaajalla on aina tapana siirtää pallonsa merkki sivuun yhden tai useamman putterin lavan mitan päähän sen alkuperäisestä paikasta? (Syy voisi olla esim. taikausko tai se, että kun ko. maneeri on mennyt ydinjatkokseen, niin merkin takaisin siirtäminen ei unohdu milloinkaan).

    Lordit:
    it should be placed one or more clubhead-lengths to one side

    Vai viittaatko kenties pelin viivyttämiseen? 😉

    Ajattelin lähinnä sitä, että pelaajalle on muodostunut tällainen merkkausrutiini, jota hän aina käyttää siitä riippumatta, häiritseekö tai auttaako hänen pallonsa merkki muita pelaajia. Kun otetaan huomioon loordien laatima virke kokonaisuudessaan (If the ball-marker interferes with the play, stance or stroke of another player, it should be placed one or more clubhead-lengths to one side.), ei asia liene ihan selvä. (Jos häiritsee, niin pitää siirtää. Jos ei häiritse, niin saako siirtää?).

    Rangaistus hitaan pelin johdosta tulee tietenkin harkittavaksi silloin, jos ko. pelaaja todellakin pelaa muita hitaammin viivyttäen ihmerutiineillaan ”tarpeettomasti” muiden peliä.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Pallon merkkausnastan siirtäminen pyytämättä (ollut) sääntöjen vastaista?