Aihe: Pallo liikkuu juuri ennen puttausta !? - Golfpiste.com

6.12.–13.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[5][6]
KilpailuaSuomalaista

Pallo liikkuu juuri ennen puttausta !?

Etusivu Foorumit Säännöt Pallo liikkuu juuri ennen puttausta !?

Esillä 8 viestiä, 26 - 33 (kaikkiaan 33)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #281736 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL kirjoitti: (21.10.2011 21:08:42)
    Mitä jos pysyttäisiin alkuperäisessä kysymyksessä:

    KL kirjoitti: (21.10.2011 10:29:45)Jos pelaaja ON tähdännyt palloaan, niin sääntö 18-2b antaa pelaajalle ensin yhden penaltin ja sitten kun pelaaja ei palauta palloaan takaisin paikoilleen, niin toisen. Liikkuvan pallon lyöminen taasen antaa 2 penalttia. Nyt aletaan kuitenkin yhdistellä rangaistuksia Dec 1-4/12 mukaisesti, joten tuleeko penaltteja kenties vain yksi, kaksi, kolme vaiko peräti neljä?

    Tuolla boldatulla tarkoitat varmaan sitä, että pelaaja on tähdännyt palloaan ennen sen liikkeellelähtöä. Se on luonnollisesti normaalitapaus. Silti ei voida sulkea pois mahdollisuutta, että pallo lähtee liikkeelle juuri ennen kuin putterin lapa koskettaa maata tähtäämistarkoituksessa. Pelaaja ei kykene tai ei halua keskeyttää hänelle ominaista rutiiniaan ja puttaa suunnitelmiensa mukaan. Jos putterin lapa osuu pysähtyneeseen palloon, mitään sääntöä ei ole rikottu, eikä mitään rangaistusta tähtäämisestä huolimatta tule. Jos lapa osuu liikkuvaan palloon, tulee kahden lyönnin rangaistus. Joku voi väittää, että tuollaista puttaustapaa ei kenelläkään ole. Itse olen toista mieltä. Puttaustyylejä ja lyöntirutiineja on monenlaisia. Myös alkuperäisen viestin otsikko ”Pallo liikkuu juuri ennen puttausta!?” kysymys- ja huutomerkkeineen antaa aiheen tarkastella asiaa tältäkin kantilta. Siksi täydentäisin muuten ansiokasta ja selvää tekstiäsi boldatulla osuudella näin:

    ’Jos pelaaja ON tähdännyt palloaan ennen sen liikkeellelähtöä, niin sääntö 18-2b antaa… ”, huolimatta siitä, että viittauksesi sääntöön 18-2b käsittelee juuri tällaista tapausta.

    Boldattu lisäys myös aiemmin esittämääsi sääntötulkintaan:

    Jos taas pallo lähtee liikkeelle ennen kuin pelaaja on aloittanut taaksevientinsä EIKÄ pelaaja ole tähdännyt palloa ennen sen liikkeelle lähtöä, niin sääntö 14-5 antaa pelaajalle 2 penttiä.’
    ………..
    Tarkoitit siis miten rangaistuksia tulisi yhdistellä tapauksessa, jossa pallo liikkuu palloon tähtäämisen jälkeen ennen taakseviennin aloitusta ja pelaaja lyö liikkuvaa palloa. Eli aikajärjestyksessä

    1. Pelaaja tähtää palloaan
    2. Pallo lähtee liikkeelle => pelaajan katsotaan liikuttaneen palloa
    3. Taaksevienti alkaa
    4. Pelaaja lyö liikkuvaa palloa

    En vastaa kysymykseen, sillä en päässyt ollenkaan käsiksi deccariin 1-4/12, jotain häikkää koneessani. Merkitystä lienee kuitenkin sillä, että pallon liikuttaminen ja liikkuvan pallon pelaaminen ovat eriaikaisia rikkomuksia.

    P.S. Itselläni muuten on sellainen paha tapa, että lyöntiin valmistautuessani kannattelen mailan lapaa ilmassa, mutta juuri ennen taaksevientiä kosketan maata kevyesti. Miksi? No, koska ilman tähtäämistä pallot lentävät minne sattuu…

    #281737 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    PG kirjoitti: (22.10.2011 14:34:27)

    KL kirjoitti: (21.10.2011 21:08:42)
    Mitä jos pysyttäisiin alkuperäisessä kysymyksessä:

    KL kirjoitti: (21.10.2011 10:29:45)Jos pelaaja ON tähdännyt palloaan, niin sääntö 18-2b antaa pelaajalle ensin yhden penaltin ja sitten kun pelaaja ei palauta palloaan takaisin paikoilleen, niin toisen. Liikkuvan pallon lyöminen taasen antaa 2 penalttia. Nyt aletaan kuitenkin yhdistellä rangaistuksia Dec 1-4/12 mukaisesti, joten tuleeko penaltteja kenties vain yksi, kaksi, kolme vaiko peräti neljä?

    Tuolla boldatulla tarkoitat varmaan sitä, että pelaaja on tähdännyt palloaan ennen sen liikkeellelähtöä. Se on luonnollisesti normaalitapaus. Silti ei voida sulkea pois mahdollisuutta, että pallo lähtee liikkeelle juuri ennen kuin putterin lapa koskettaa maata tähtäämistarkoituksessa. Pelaaja ei kykene tai ei halua keskeyttää hänelle ominaista rutiiniaan ja puttaa suunnitelmiensa mukaan. Jos putterin lapa osuu pysähtyneeseen palloon, mitään sääntöä ei ole rikottu, eikä mitään rangaistusta tähtäämisestä huolimatta tule. Jos lapa osuu liikkuvaan palloon, tulee kahden lyönnin rangaistus. Joku voi väittää, että tuollaista puttaustapaa ei kenelläkään ole. Itse olen toista mieltä. Puttaustyylejä ja lyöntirutiineja on monenlaisia. Myös alkuperäisen viestin otsikko ”Pallo liikkuu juuri ennen puttausta!?” kysymys- ja huutomerkkeineen antaa aiheen tarkastella asiaa tältäkin kantilta. Siksi täydentäisin muuten ansiokasta ja selvää tekstiäsi boldatulla osuudella näin:

    ’Jos pelaaja ON tähdännyt palloaan ennen sen liikkeellelähtöä, niin sääntö 18-2b antaa… ”, huolimatta siitä, että viittauksesi sääntöön 18-2b käsittelee juuri tällaista tapausta.

    Boldattu lisäys myös aiemmin esittämääsi sääntötulkintaan:

    Jos taas pallo lähtee liikkeelle ennen kuin pelaaja on aloittanut taaksevientinsä EIKÄ pelaaja ole tähdännyt palloa ennen sen liikkeelle lähtöä, niin sääntö 14-5 antaa pelaajalle 2 penttiä.’
    ………..
    Tarkoitit siis miten rangaistuksia tulisi yhdistellä tapauksessa, jossa pallo liikkuu palloon tähtäämisen jälkeen ennen taakseviennin aloitusta ja pelaaja lyö liikkuvaa palloa. Eli aikajärjestyksessä

    1. Pelaaja tähtää palloaan
    2. Pallo lähtee liikkeelle => pelaajan katsotaan liikuttaneen palloa
    3. Taaksevienti alkaa
    4. Pelaaja lyö liikkuvaa palloa

    En vastaa kysymykseen, sillä en päässyt ollenkaan käsiksi deccariin 1-4/12, jotain häikkää koneessani. Merkitystä lienee kuitenkin sillä, että pallon liikuttaminen ja liikkuvan pallon pelaaminen ovat eriaikaisia rikkomuksia.

    P.S. Itselläni muuten on sellainen paha tapa, että lyöntiin valmistautuessani kannattelen mailan lapaa ilmassa, mutta juuri ennen taaksevientiä kosketan maata kevyesti. Miksi? No, koska ilman tähtäämistä pallot lentävät minne sattuu…

    Kun puhutaan säännöistä, ei pidä sekoittaa määritelmän mukaista tähtäämistä siihen, mitä itse tähtäämisellä tarkoittaa ja mitä siihen ajattelee kuuluvan. joskus kaksi asiaa tapahtuu ajallisesti niin lähekkäin, että ilman apuvälineitä on vaikea sanoa, missä järjestyksessä ne tapahtuivat, mutta tilannetta koskeva sääntö on silti selvä.

    #281738 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    vieraspelaaja kirjoitti: (23.10.2011 13:10:35)

    PG kirjoitti: (22.10.2011 14:34:27)

    KL kirjoitti: (21.10.2011 21:08:42)
    Mitä jos pysyttäisiin alkuperäisessä kysymyksessä:

    KL kirjoitti: (21.10.2011 10:29:45)Jos pelaaja ON tähdännyt palloaan, niin sääntö 18-2b antaa pelaajalle ensin yhden penaltin ja sitten kun pelaaja ei palauta palloaan takaisin paikoilleen, niin toisen. Liikkuvan pallon lyöminen taasen antaa 2 penalttia. Nyt aletaan kuitenkin yhdistellä rangaistuksia Dec 1-4/12 mukaisesti, joten tuleeko penaltteja kenties vain yksi, kaksi, kolme vaiko peräti neljä?

    Tuolla boldatulla tarkoitat varmaan sitä, että pelaaja on tähdännyt palloaan ennen sen liikkeellelähtöä. Se on luonnollisesti normaalitapaus. Silti ei voida sulkea pois mahdollisuutta, että pallo lähtee liikkeelle juuri ennen kuin putterin lapa koskettaa maata tähtäämistarkoituksessa. Pelaaja ei kykene tai ei halua keskeyttää hänelle ominaista rutiiniaan ja puttaa suunnitelmiensa mukaan. Jos putterin lapa osuu pysähtyneeseen palloon, mitään sääntöä ei ole rikottu, eikä mitään rangaistusta tähtäämisestä huolimatta tule. Jos lapa osuu liikkuvaan palloon, tulee kahden lyönnin rangaistus. Joku voi väittää, että tuollaista puttaustapaa ei kenelläkään ole. Itse olen toista mieltä. Puttaustyylejä ja lyöntirutiineja on monenlaisia. Myös alkuperäisen viestin otsikko ”Pallo liikkuu juuri ennen puttausta!?” kysymys- ja huutomerkkeineen antaa aiheen tarkastella asiaa tältäkin kantilta. Siksi täydentäisin muuten ansiokasta ja selvää tekstiäsi boldatulla osuudella näin:

    ’Jos pelaaja ON tähdännyt palloaan ennen sen liikkeellelähtöä, niin sääntö 18-2b antaa… ”, huolimatta siitä, että viittauksesi sääntöön 18-2b käsittelee juuri tällaista tapausta.

    Boldattu lisäys myös aiemmin esittämääsi sääntötulkintaan:

    Jos taas pallo lähtee liikkeelle ennen kuin pelaaja on aloittanut taaksevientinsä EIKÄ pelaaja ole tähdännyt palloa ennen sen liikkeelle lähtöä, niin sääntö 14-5 antaa pelaajalle 2 penttiä.’
    ………..
    Tarkoitit siis miten rangaistuksia tulisi yhdistellä tapauksessa, jossa pallo liikkuu palloon tähtäämisen jälkeen ennen taakseviennin aloitusta ja pelaaja lyö liikkuvaa palloa. Eli aikajärjestyksessä

    1. Pelaaja tähtää palloaan
    2. Pallo lähtee liikkeelle => pelaajan katsotaan liikuttaneen palloa
    3. Taaksevienti alkaa
    4. Pelaaja lyö liikkuvaa palloa

    En vastaa kysymykseen, sillä en päässyt ollenkaan käsiksi deccariin 1-4/12, jotain häikkää koneessani. Merkitystä lienee kuitenkin sillä, että pallon liikuttaminen ja liikkuvan pallon pelaaminen ovat eriaikaisia rikkomuksia.

    P.S. Itselläni muuten on sellainen paha tapa, että lyöntiin valmistautuessani kannattelen mailan lapaa ilmassa, mutta juuri ennen taaksevientiä kosketan maata kevyesti. Miksi? No, koska ilman tähtäämistä pallot lentävät minne sattuu…

    Kun puhutaan säännöistä, ei pidä sekoittaa määritelmän mukaista tähtäämistä siihen, mitä itse tähtäämisellä tarkoittaa ja mitä siihen ajattelee kuuluvan. joskus kaksi asiaa tapahtuu ajallisesti niin lähekkäin, että ilman apuvälineitä on vaikea sanoa, missä järjestyksessä ne tapahtuivat, mutta tilannetta koskeva sääntö on silti selvä.

    Melkein samaa mieltä. Määritelmän mukaan pelaaja ”tähtää palloa”, kun hän on ottanut lyöntiasennon ja asettanut mailansa lavan maahan (esteessä toisenlainen määritelmä). Määritelmä ei ota kantaa siihen, onko pallo pysähtyneenä vai liikkeessä. Koska pallo ei varoita liikkeellelähdöstään, on mahdollista, että pelaaja asettaa mailansa lavan maahan tähtäämistarkoituksessa selvästi vasta sen jälkeen, kun pallo on lähtenyt liikkeelle (asettamisen ja liikkeellelähdön eriaikaisuus on ilman apuvälineitä havaittavissa). Jos nyt pelaaja jatkaa totutun rutiinin mukaisesti, hän voi syyllistyä sääntörikkomukseen (lyö liikkuvaa palloa) tai ei syyllisty (pallo ehtii pysähtyä ennen osumaa). Tuossa varsinaisessa tekstissäni tarkoitin tähtäämisellä määritelmän mukaista tähtäämistä. P.S- lisäys oli eräänlainen tsoukki. Siinä tähtääminen ei vastaa golfin sääntöjen määritelmän mukaista tähtäämistä (pelkkä lavan maakosketus ei ole lavan maahan asettamista), eikä edes sitä, mitä itse tähtäämisellä tarkoitan silloin, kun puhun muusta kuin golfin peluuseen liittyvästä tähtäämisestä.

    #281739 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    swinging kirjoitti: (21.10.2011 1:00:05)
    Mikäli pallo liikkuu ennen taakseviennin aloitusta, ja sen jälkeen lyönti tapahtuu liikkuvaan palloon, kahdella rankulla ei taida selvitä.

    Pitkään asiaa pohdittuani olen kallistunut nimim. swinging’in kannalle.

    Pallon liikuttaminen tähdätessä (18-2b): 1 penaltti
    Liikkuvan pallon lyöminen (14-5): 2 penalttia.

    Koska kyseessä on kaksi eri tekoa ja kaksi eri rikottua sääntöä, niin molemmista tulee ao. säännön mukainen rangaistus, siis yhteensä kolme penalttia. Sen sijaan neljättä ei tule, koska pallon takaisin asettamatta jättäminen on suoraa seurausta liikkuvan pallon lyömisestä.

    Onko muita näkemyksiä ja niihin perusteluja?

    #281740 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (23.10.2011 20:06:21)

    swinging kirjoitti: (21.10.2011 1:00:05)
    Mikäli pallo liikkuu ennen taakseviennin aloitusta, ja sen jälkeen lyönti tapahtuu liikkuvaan palloon, kahdella rankulla ei taida selvitä.

    Pitkään asiaa pohdittuani olen kallistunut nimim. swinging’in kannalle.

    Pallon liikuttaminen tähdätessä (18-2b): 1 penaltti
    Liikkuvan pallon lyöminen (14-5): 2 penalttia.

    Koska kyseessä on kaksi eri tekoa ja kaksi eri rikottua sääntöä, niin molemmista tulee ao. säännön mukainen rangaistus, siis yhteensä kolme penalttia. Sen sijaan neljättä ei tule, koska pallon takaisin asettamatta jättäminen on suoraa seurausta liikkuvan pallon lyömisestä.

    Onko muita näkemyksiä ja niihin perusteluja?

    Säännössä 18-2 on määritelty, että mikäli palloa ei palauteta takaisin paikalleen, seuraa kaksi rangaistusta. Päädyit kuitenkin yhteen, koska pallon takaisin asettamatta jättäminen on suoraa seurausta liikkuvan pallon lyömisestä. Löytyykö tästä decisionia tai sääntöä, minkä nojalla tehdään poikkeus sääntöön 18-2. En löytänyt.

    #281741 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    swinging kirjoitti: (26.10.2011 20:51:51)

    KL kirjoitti: (23.10.2011 20:06:21)

    swinging kirjoitti: (21.10.2011 1:00:05)
    Mikäli pallo liikkuu ennen taakseviennin aloitusta, ja sen jälkeen lyönti tapahtuu liikkuvaan palloon, kahdella rankulla ei taida selvitä.

    Pitkään asiaa pohdittuani olen kallistunut nimim. swinging’in kannalle.

    Pallon liikuttaminen tähdätessä (18-2b): 1 penaltti
    Liikkuvan pallon lyöminen (14-5): 2 penalttia.

    Koska kyseessä on kaksi eri tekoa ja kaksi eri rikottua sääntöä, niin molemmista tulee ao. säännön mukainen rangaistus, siis yhteensä kolme penalttia. Sen sijaan neljättä ei tule, koska pallon takaisin asettamatta jättäminen on suoraa seurausta liikkuvan pallon lyömisestä.

    Onko muita näkemyksiä ja niihin perusteluja?

    Säännössä 18-2 on määritelty, että mikäli palloa ei palauteta takaisin paikalleen, seuraa kaksi rangaistusta. Päädyit kuitenkin yhteen, koska pallon takaisin asettamatta jättäminen on suoraa seurausta liikkuvan pallon lyömisestä. Löytyykö tästä decisionia tai sääntöä, minkä nojalla tehdään poikkeus sääntöön 18-2. En löytänyt.

    Kyllä löytyy, katso Dec 1-4/12.

    #281742 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (27.10.2011 0:03:08)

    Kyllä löytyy, katso Dec 1-4/12.

    Vastaako alla oleva referoimaasi tilannetta ja onko se toisenlainen näkemys 1-4/12 tulkintaan?

    Kysymys: A player had addressed the ball. The ball started moving after address and just before the backswing started. While the ball was still moving the player made a stroke. Penalty amount?

    Vastaus: The player is penalised two strokes under Rule 18-2b (as his ball has moved after address and he has failed to replace it) and two strokes under Rule 14-5 (for playing a moving ball). Four strokes in all.

    #281743 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    swinging kirjoitti: (27.10.2011 20:25:14)

    KL kirjoitti: (27.10.2011 0:03:08)

    Kyllä löytyy, katso Dec 1-4/12.

    Vastaako alla oleva referoimaasi tilannetta ja onko se toisenlainen näkemys 1-4/12 tulkintaan?

    Kysymys: A player had addressed the ball. The ball started moving after address and just before the backswing started. While the ball was still moving the player made a stroke. Penalty amount?

    Vastaus: The player is penalised two strokes under Rule 18-2b (as his ball has moved after address and he has failed to replace it) and two strokes under Rule 14-5 (for playing a moving ball). Four strokes in all.

    Voisitko selventää? Onko tuo kuvitteellinen kirjoitus vai löytyykö se jostakin? Itse en ole sitä muistini mukaan löytänyt voimassa olevista katalogeista.

    Oma tulkintani perustuu Dec 1-4/12 periaatteelle 2: yksittäinen teko johtaa kahden erillisen säännön rikkomiseen; vain yksi rangaistus tulee kyseeseen.

Esillä 8 viestiä, 26 - 33 (kaikkiaan 33)
Vastaa aiheeseen: Pallo liikkuu juuri ennen puttausta !?

Etusivu Foorumit Säännöt Pallo liikkuu juuri ennen puttausta !?