Aihe: Pallo keinahtaa griinillä asettamisen jälkeen - Golfpiste.com

4.–11.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][15]
KilpailuaSuomalaista

Pallo keinahtaa griinillä asettamisen jälkeen

Etusivu Foorumit Säännöt Pallo keinahtaa griinillä asettamisen jälkeen

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 32)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #179142 Ilmoita asiaton viesti

    Helppo kysymys Teille: Menen puttaamaan, merkkaan ja putsaan pallon. Asetan pallon takaisin ja menen puttausasentoon. Kun seison jo puttausasennossa, mutta en ole vielä lyömässä, pallo keinahtaa puoli senttiä. Olin siis ehkä asettanut sen jonkun kökkäreen päälle tms, josta se sitten keinahti pois. Tuleeko rankkuja? Vai olenko vielä ’vapaa asettamaan palloa’ jolloin riittää että siirrän sitä takaisin sen puoli senttiä? Jolla ei tietenkään mitään käytännön merkitystä ole, siis voisin jättää siirtämättäkin mutta ehkä silloin rikkoisin sääntöjä (kirjaimellisesti tulkittuna)?

    #270570 Ilmoita asiaton viesti

    ^Jos tiedetään tai on käytännössä varmaa. että pelaaja ei liikkumista aiheuttanut, pelaajaa ei rankaista ja peliä jatketaan siitä mihin se on pysähtynyt. Jos kuitenkaan tällaista syytä (tuuli, vesi tms.) ei ole, pelaaja saa 1 lyönnin rangaistuksen (sääntö 18-2) ja pallo on asetettava paikalleen.

    #270571 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    Tuolla kuvauksella rankku ja pallo takaisin.

    Mikäli et olisi lyöntiasennossa ja pallo pyörähtää, niin silloin olisi todennäköisempää, että et liikuttanut palloa joten pelaamista jatketaan siitä mihin pallo liikkui. Näin voi käydä esim silloin, kun pallon asettaa paikalleen ja poistaa merkin, pelaaja on nousemassa seisomaan ja samalla pallo pyörähtää hieman. Jos pelaaja ei tuota liikettä aiheuttanut, niin pallo jää siihen eikä rankkuja tule.

    #270572 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Q8 kirjoitti: (14.8.2014 14:52:24)
    Tuolla kuvauksella rankku ja pallo takaisin.

    Mikäli et olisi lyöntiasennossa ja pallo pyörähtää, niin silloin olisi todennäköisempää, että et liikuttanut palloa joten pelaamista jatketaan siitä mihin pallo liikkui. Näin voi käydä esim silloin, kun pallon asettaa paikalleen ja poistaa merkin, pelaaja on nousemassa seisomaan ja samalla pallo pyörähtää hieman. Jos pelaaja ei tuota liikettä aiheuttanut, niin pallo jää siihen eikä rankkuja tule.

    Nyt annetaan kyllä tilanteesta vähän liian hyvä kuva. Jos pallo liikahtaa sen jälkeen kun pelaaja on sitä tähdännyt, pelaajan katsotaan liikuttaneen palloa, vaikka sitä ei voitaisikaan osoittaa. Todennäisyys ei siis riitä tuota kumoamaan.

    Vain jos päinvastaisesta on käytännössä varma näyttö, esim kova tuulenpuuska, pelaaja voi välttyä rangaistukselta. Deccareista löytyy esim kysymykseen sikäli hyvä vastaus, että gravitaation ei voida katsoa olevan ulkopuolinen tekijä, eki ’kökön’ päältä pyörähtänyt pallo katsotaan aina pelaajan liikuttamaksi, jos hän on sitä ehtinyt tähtäämään

    #270573 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    ts kirjoitti: (14.8.2014 15:29:55)
    Nyt annetaan kyllä tilanteesta vähän liian hyvä kuva. Jos pallo liikahtaa sen jälkeen kun pelaaja on sitä tähdännyt, pelaajan katsotaan liikuttaneen palloa, vaikka sitä ei voitaisikaan osoittaa. Todennäisyys ei siis riitä tuota kumoamaan.

    Niin, jos pelaaja on sitä tähdännyt.

    #270574 Ilmoita asiaton viesti

    TS,

    Olen aina arvostanut sääntötulkintojasi.

    Miten siinä tapauksessa, jos ottaa puttiasennon, muttei laske mailaa viheriön pintaan.

    #270575 Ilmoita asiaton viesti

    En vielä tähdännyt palloa, vaan olin mietiskelemässä putin voimaa ja suuntaa harkkaswingiä varten, mutta seisoin kyllä jo sivuttain pallon vieressä.

    Ilmeisesti rankku tulee kuitenkin, siis sillä perusteella, että pallon asettamisesta oli jo aikaa (ainakin 15-20 sekuntia?) ja seisoin lähellä palloa?
    Jolloin keinahdus ei enää suoranaisesti liittynyt pallon asettamiseen.

    #270576 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    pelican kirjoitti: (14.8.2014 15:55:01)
    TS,

    Olen aina arvostanut sääntötulkintojasi.

    Miten siinä tapauksessa, jos ottaa puttiasennon, muttei laske mailaa viheriön pintaan.

    Silloin pelaaja ei ole tähdännyt palloa. Minä tulkitsin alkuperäisen viestin tekstin niin, että pelaaja on VALMIISSA puttiasennossa, eli lapa maassa.

    Nyt kun tuli tarkennus, pelattakoon pallo siitä mihin se jäi ilman rangaistuksia.

    #270577 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    pelican kirjoitti: (14.8.2014 15:55:01)

    Miten siinä tapauksessa, jos ottaa puttiasennon, muttei laske mailaa viheriön pintaan.

    Puttiasentoa ei ole mitenkään määritelty säännöissä, joten sillä ei ole mitään merkitystä. Jokaisella on oma puttiasentonsa. Vain sillä on merkitystä, onko pelaaja asettanut mailansa lavan maahan tähtäämistarkoituksessa.

    Sääntökysymyksiin on aina helpompi vastata oikein ja tyhjentävästi, jos tilanne on kuvattu riittävällä tarkkuudella ja käytetyt termit ovat yhteneväiset sääntöjen määritelmien kanssa.

    #270578 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Mr. Fairway kirjoitti: (14.8.2014 14:51:40)
    ^Jos tiedetään tai on käytännössä varmaa. että pelaaja ei liikkumista aiheuttanut, pelaajaa ei rankaista ja peliä jatketaan siitä mihin se on pysähtynyt. Jos kuitenkaan tällaista syytä (tuuli, vesi tms.) ei ole, pelaaja saa 1 lyönnin rangaistuksen (sääntö 18-2) ja pallo on asetettava paikalleen.

    Mr. Fairway,

    onko ylläoleva teksti lainaus jostakin vai itse luomasi? Kysyn siksi, koska se ei täsmää golfin sääntöjen kanssa.

    #270579 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (14.8.2014 21:20:39)

    Mr. Fairway kirjoitti: (14.8.2014 14:51:40)
    ^Jos tiedetään tai on käytännössä varmaa. että pelaaja ei liikkumista aiheuttanut, pelaajaa ei rankaista ja peliä jatketaan siitä mihin se on pysähtynyt. Jos kuitenkaan tällaista syytä (tuuli, vesi tms.) ei ole, pelaaja saa 1 lyönnin rangaistuksen (sääntö 18-2) ja pallo on asetettava paikalleen.

    Mr. Fairway,

    onko ylläoleva teksti lainaus jostakin vai itse luomasi? Kysyn siksi, koska se ei täsmää golfin sääntöjen kanssa.

    Mä oletin sanamuodosta, että Mr. Fairway oli lainannut ton suoraan jostain… Vaarallista peliä, näin levitetään harhaluuloja joita sitten kovaäänisimmät huutaa klubilla totuuksina.

    #270580 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (15.8.2014 9:17:35)

    KL kirjoitti: (14.8.2014 21:20:39)

    Mr. Fairway kirjoitti: (14.8.2014 14:51:40)
    ^Jos tiedetään tai on käytännössä varmaa. että pelaaja ei liikkumista aiheuttanut, pelaajaa ei rankaista ja peliä jatketaan siitä mihin se on pysähtynyt. Jos kuitenkaan tällaista syytä (tuuli, vesi tms.) ei ole, pelaaja saa 1 lyönnin rangaistuksen (sääntö 18-2) ja pallo on asetettava paikalleen.

    Mr. Fairway,

    onko ylläoleva teksti lainaus jostakin vai itse luomasi? Kysyn siksi, koska se ei täsmää golfin sääntöjen kanssa.

    Mä oletin sanamuodosta, että Mr. Fairway oli lainannut ton suoraan jostain… Vaarallista peliä, näin levitetään harhaluuloja joita sitten kovaäänisimmät huutaa klubilla totuuksina.

    Täytyy sanoa että mulla lyö nyt tyhjää.

    Ensinnäkin muistaisin itsekin tuollaisen tekstin jossain nähneeni, toisekseen en löydä tuosta osuuttta joka olisi ristiriidassa golfin sääntöjen kanssa.

    Viitsittekö valottaa mikä tuossa on väärin?

    #270581 Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (15.8.2014 9:23:24)

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (15.8.2014 9:17:35)

    Mä oletin sanamuodosta, että Mr. Fairway oli lainannut ton suoraan jostain… Vaarallista peliä, näin levitetään harhaluuloja joita sitten kovaäänisimmät huutaa klubilla totuuksina.

    Täytyy sanoa että mulla lyö nyt tyhjää.

    Ensinnäkin muistaisin itsekin tuollaisen tekstin jossain nähneeni, toisekseen en löydä tuosta osuuttta joka olisi ristiriidassa golfin sääntöjen kanssa.

    Viitsittekö valottaa mikä tuossa on väärin?

    Mulla ei ole nyt saatavilla kuin sääntökirja 2008-2011, missä tota ei ole. Mutta deccarit 2012-2013 kertois säännön 18-2b olevan: [boldaus oma]

    b. B all Moving After Address
    If a player’s ball in play moves after he has addressed it (other than as a result
    of a stroke), the player is deemed to have moved the ball and incurs a penalty
    of one stroke.
    The ball must be replaced, unless the movement of the ball occurs after
    the player has begun the stroke or the backward movement of the club for
    the stroke and the stroke is made.
    Exception: If it is known or virtually certain that the player did not cause his ball to move, Rule 18-2b does not apply.

    #270582 Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (15.8.2014 9:23:24)

    Viitsittekö valottaa mikä tuossa on väärin?

    Minä ja vanhat säännöt pdf:nä. Eli uuteen sääntökirjaan on tullut lisänä huomautus sääntöön 18-2b (uusi sääntökirja oli ainoastaan ’tuomarirepussa’)

    Poikkeus: Jos tiedetään tai on käytännössä varmaa, että pelaaja ei aiheuttanut pallonsa liikkumista, sääntöä 18-2b ei voi soveltaa.

    Mutta toi sanamuoto ja sen lähde on edelleen hämärän peitossa.

    #270583 Ilmoita asiaton viesti

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (15.8.2014 9:30:01)

    Mulla ei ole nyt saatavilla kuin sääntökirja 2008-2011, missä tota ei ole. Mutta deccarit 2012-2013 kertois säännön 18-2b olevan: [boldaus oma]

    b. B all Moving After Address
    If a player’s ball in play moves after he has addressed it (other than as a result
    of a stroke), the player is deemed to have moved the ball and incurs a penalty
    of one stroke.
    The ball must be replaced, unless the movement of the ball occurs after
    the player has begun the stroke or the backward movement of the club for
    the stroke and the stroke is made.
    Exception: If it is known or virtually certain that the player did not cause his ball to move, Rule 18-2b does not apply.

    Eikös Deccarin 18-2b/1 sanamuoto viittaa suoraan siihen, että täytyy olla selkeästi olemassa jokin ulkopuolinen syy – käytännössä TUULI, joka liikuttaa palloa. Jos on suht. tyyni ilma, ei ulkopuolista syytä ole, jolloin penaltia ei tule. Tuo multakokkareen päältä putoaminen jontuu tyynellä säällä lähinnä gravitaatiosta, joka ei täytä tuota poikkeusta ulkopuolisesta tekijästä.

    #270584 Ilmoita asiaton viesti

    Putti-Possu kirjoitti: (15.8.2014 9:47:03)

    Eikös Deccarin 18-2b/1 sanamuoto viittaa suoraan siihen, että täytyy olla selkeästi olemassa jokin ulkopuolinen syy – käytännössä TUULI, joka liikuttaa palloa. Jos on suht. tyyni ilma, ei ulkopuolista syytä ole, jolloin penaltia ei tule. Tuo multakokkareen päältä putoaminen jontuu tyynellä säällä lähinnä gravitaatiosta, joka ei täytä tuota poikkeusta ulkopuolisesta tekijästä.

    18-2b/11, jäi vissiin yksi 1 lyömättä? Joo, sanamuoto on sama, suomennos tuli vaan yllätyksenä.

    18-2b/11
    Ball Moved by Another Agency After Address

    Q. After a player has addressed his ball in play, some other agency (e.g. a ball played by another player) moves the player’s ball. Is the player subject to penalty under Rule 18-2b?
    A. No. As it is known or virtually certain that the player did not cause the ball to move, Rule 18-2b does not apply – see Exception under Rule 18-2b.
    In such a case where an agency directly causes a ball to move, the Rule applicable to that agency (e.g. Rule 18-1, 18-2a, 18-3, 18-4 or 18-5) applies. The same principle applies if it is known or virtually certain that a ball in play has been moved by wind, water or some other element after the player has addressed it; there is no penalty and the ball must be played from its new location. Gravity is not in itself an element that should be considered when applying the Exception to Rule 18-2b; therefore, unless it is known or virtually certain that some agency other than gravity (e.g. outside agency or wind) caused the ball to move after address, the player is subject to a one stroke penalty under Rule 18-2b and must replace the ball. (Revised)

    #270585 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    No tuossahan tuo tutti teisti olikin, eli se oli vaan suomennettu. Eli fairwayn postaus täsmää golfin sääntöihin

    #270586 Ilmoita asiaton viesti

    Vielä varmistan, että onhan ’address’ vasta sitten kun tähtään palloa?

    Tosielämän tapauksessa siis pallo liikahti, kun keinuttelin puttimailaa ees taas pallon vierellä (vaikkakin lyönnin suuntaan), miettien putin voimaa.

    Siis, silloin rankkua ei vielä tule, koska se ei ole ’after address’?

    Vasta sitten, kun lopetan harkkaswingikeinuttelun, siirryn 10 cm lähemmäs palloa ja laitan mailan pallon taakse, se on ’address’ – ja jos pallo keinahtaa VASTA SILLOIN, siitä tulee rankku?

    #270587 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Kuuma putteri kirjoitti: (15.8.2014 11:15:23)
    Vielä varmistan, että onhan ’address’ vasta sitten kun tähtään palloa?

    Tosielämän tapauksessa siis pallo liikahti, kun keinuttelin puttimailaa ees taas pallon vierellä (vaikkakin lyönnin suuntaan), miettien putin voimaa.

    Siis, silloin rankkua ei vielä tule, koska se ei ole ’after address’?

    Vasta sitten, kun lopetan harkkaswingikeinuttelun, siirryn 10 cm lähemmäs palloa ja laitan mailan pallon taakse, se on ’address’ – ja jos pallo keinahtaa VASTA SILLOIN, siitä tulee rankku?

    Ei tuota voi noin mustavalkoisesti ajatella. Pikemminkin niin, että tähtääminen on erittäin raskauttava seikka tuossa.

    Mikäli katsotaan, että pelaaja on toimillaan aiheuttanut pallon liikkumisen, seuraa aina rangaistus.Tuon osoittaminen on sitten vaikeampi kysymys ja varmaan pääosassa tapauksia pelaaja rankuilta säästyy, mutta ei aina.

    Tähtäämisen jälkeen liikkuneesta pallosta tulee rangaistus sen sijaan 99,9% varmuudella, vaikka pelaaja ei sitä olisikaan aiheuttanut. Silloin rangaistukselta voi välttyä vain, jos pitävästi voidaan osoittaa jonkin muun elementin (pl. gravitaatio) aiheuttaneen pallon liikkumisen.

    #270588 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (14.8.2014 20:23:26)

    pelican kirjoitti: (14.8.2014 15:55:01)

    Miten siinä tapauksessa, jos ottaa puttiasennon, muttei laske mailaa viheriön pintaan.

    Puttiasentoa ei ole mitenkään määritelty säännöissä, joten sillä ei ole mitään merkitystä. Jokaisella on oma puttiasentonsa. Vain sillä on merkitystä, onko pelaaja asettanut mailansa lavan maahan tähtäämistarkoituksessa.

    Sääntökysymyksiin on aina helpompi vastata oikein ja tyhjentävästi, jos tilanne on kuvattu riittävällä tarkkuudella ja käytetyt termit ovat yhteneväiset sääntöjen määritelmien kanssa.

    Mitä, jos pelaaja käyttääkin puttitapaa, jossa ei koskaan laske lapaa maahan asti? Onko tuolla ’maahan asti’ -määritelmällä mitään merkitystä tässä?

    #270589 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    El ninó kirjoitti: (15.8.2014 12:38:34)
    Mitä, jos pelaaja käyttääkin puttitapaa, jossa ei koskaan laske lapaa maahan asti? Onko tuolla ’maahan asti’ -määritelmällä mitään merkitystä tässä?

    Sillä ja vain sillä on merkitystä. Jos pelaaja ei laske mailansa lapaa maahan, hän ei sääntöjen mukaan tähtää palloaan eikä sääntö 18-2b (Pallo liikkuu palloon tähtäämisen
    jälkeen) voi koskaan tulla kyseeseen. Lyöntiasennolla ei siis ole mitään merkitystä, ainoastaan tähtäämisellä.

    Lyöntiasento (Stance)
    Pelaaja on ottanut ”lyöntiasennon” asettauduttuaan seisomaan niin, että on valmis
    lyömään palloa.

    Palloon tähtääminen (Addressing the Ball)
    Pelaaja ”tähtää palloa”, kun hän on ottanut asettanut mailansa lavan maahan
    pallon välittömään läheisyyteen etu- tai takapuolelle riippumatta siitä onko hän
    ottanut lyöntiasentoa
    .

    #270590 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    ts kirjoitti: (15.8.2014 10:47:26)
    No tuossahan tuo tutti teisti olikin, eli se oli vaan suomennettu. Eli fairwayn postaus täsmää golfin sääntöihin

    Ei täsmää.

    Jotta pelaaja voidaan vapauttaa vastuusta, on löydettävä jokin muu tekijä kuin gravitaatio liikuttamaan palloa. Vaikka kuinka tiedettäisiin, että painovoima (s.o. ruohonkorsien taipuminen) on aiheuttanut pallon liikkumisen ja ettei pelaaja ole sitä tehnyt, pelaajan silti katsotaan liikuttaneen palloaan. Tämä käy yksiselitteisesti ilmi jo yllä lainatusta D18-2b/11:stä:

    therefore, unless it is known or virtually certain that some agency other than gravity (e.g. outside agency or wind) caused the ball to move after address, the player is subject to a one stroke penalty under Rule 18-2b

    En olisi muuten ottanut asiaa esille, mutta kun se on erittäin tärkeä ja oleellinen.

    #270591 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (15.8.2014 9:30:01)
    Mulla ei ole nyt saatavilla kuin sääntökirja 2008-2011, missä tota ei ole. Mutta deccarit 2012-2013 kertois säännön 18-2b olevan: [boldaus oma]

    Pyydän, älä lainaa mitään muita deccareita kuin voimassa olevan teoksen tekstejä, koska deccarit voivat muuttua. Kyseinen deccari on kuin onkin päivitetty vuonna 2014 ja tuo päivitys on erittäin olennainen osa nykyistä tulkintaa.

    Voimassa olevat deccarit löytyvät esimerkiksi täältä.

    #270592 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    KL kirjoitti: (15.8.2014 12:59:52)

    ts kirjoitti: (15.8.2014 10:47:26)
    No tuossahan tuo tutti teisti olikin, eli se oli vaan suomennettu. Eli fairwayn postaus täsmää golfin sääntöihin

    Ei täsmää.

    Jotta pelaaja voidaan vapauttaa vastuusta, on löydettävä jokin muu tekijä kuin gravitaatio liikuttamaan palloa. Vaikka kuinka tiedettäisiin, että painovoima (s.o. ruohonkorsien taipuminen) on aiheuttanut pallon liikkumisen ja ettei pelaaja ole sitä tehnyt, pelaajan silti katsotaan liikuttaneen palloaan. Tämä käy yksiselitteisesti ilmi jo yllä lainatusta D18-2b/11:stä:

    therefore, unless it is known or virtually certain that some agency other than gravity (e.g. outside agency or wind) caused the ball to move after address, the player is subject to a one stroke penalty under Rule 18-2b

    En olisi muuten ottanut asiaa esille, mutta kun se on erittäin tärkeä ja oleellinen.

    Nimenomaan täsmää ja tuo fairwayn teksti on varsin suora käännös deccarista. Siitä nyt puuttui tuo painovoiman vaikutus, mutta viesti oli varsin selvä.

    Tuossa vielä teksti jonka jätit lainaamatta ja jonka sisällön fairway postasi.

    The same principle applies if it is known or virtually certain that a ball in play has been moved by wind, water or some other element after the player has addressed it; there is no penalty and the ball must be played from its new location.

    #270593 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    ts kirjoitti: (15.8.2014 13:06:18)
    Nimenomaan täsmää ja tuo fairwayn teksti on varsin suora käännös deccarista. Siitä nyt puuttui tuo painovoiman vaikutus, mutta viesti oli varsin selvä.

    Meillä on näköjään eri näkemys täsmäämisestä. Oma näkemykseni on se, että jos lainatusta tekstistä voidaan tehdä väärä päätelmä, teksti ei täsmää sääntöjen kanssa.

    Eikä viestikään voi olla mitenkään selvä, jos annetun tekstin perusteella tehdään vääriä johtopäätöksiä. Luit taas tekstistä jotain sellaista jota siellä ei ollut.

    Mutta sama se minulle miten sinä tekstejäsi tulkitset. Olennaista kuitenkin on, ettei nk. vapauttavaan tuomioon riitä se, että tiedetään tai on käytännössä varmaa, ettei pelaaja aiheuttanut pallon liikkumista. Pallon liikkumisen aiheuttaja (joku muu kuin painovoima) täytyy löytyä, muuten se on pelaaja.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 32)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Pallo keinahtaa griinillä asettamisen jälkeen