Aihe: Paine palloon - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Paine palloon

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Paine palloon

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 101)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Paljon on keskusteltu siitä, että maksimitehon saavuttamiseksi osumassa pitäisi olla painetta palloon, ts. käsien pitäisi ikäänkuin työntää (vai oliko se kiertää) mailaa läpi osuman. Elsin swingivideon loppupuolella näkyy selvästi, kuinka mailan lapa niiaa voimakkaasti eteenpäin, vaikkka osuma on vähintäänkin lavan painopisteen tasolla. En keksi tälle muuta selitystä kuin että varren välityksellä vaikuttaa vaakasuora voimakomponentti. Minusta näyttää myös, että ennen osumaa varren alaosa on aavistuksen kallellaan eteenpäin (varsi taipuneena). Paljonkohan tällaisen paineen vaikutus on pallon lentoon? Vai onko enemmän kysymys siitä, että mailan lapa on säilyttänyt nopeutensa (tai nopeus vielä kiihtyy) ennen osumaa eikä ole hidastumassa.

Nimetön

Olen itsekin hiukan ihmetellyt, mitä tuo paine-ajattelu tarkoittanee. Toisaalta en ole
    siihen kyllä lainkaan perehtynyt. Ehkä kyse on omien ’pelipaineiden’ siirrosta pallon harteille.

Osumassa toki pallo puristuu kasaan, josta seuraa pintakuormitusta
    palloon ja lyöntipintaan. Kuormitus johtuu massojen törmäyksestä. Eli pelaajan osuus liittyy pääasiassa mailanpään nopeuden ja hyvän osumakohdan aikaansaamiseen. Mailanpään ja osin varrenkin massat huolehtivat kyllä sitten tarvittavista ’paineista’. Maila niiaa eteenpäin varren massan vaikutuksesta. Vaikutuksen suuruutta voidaan laskennallisesti arvioida.

Minä olen koko ajan kuvitellut että tuolla paineella tarkoitetaan sitä, että pallo pyritään ’puristamaan’ maan ja lavan väliin. Eli yksinkertaisesti että lapa kulkee vielä alaspäin osumahetkellä. Pois lukien tietysti esim. draiverilyönnit tiin päältä.

Unohtui vielä, että eikös tuo niiaaminen johdu lavan hidastumisesta sen osuessa palloon.

Nimetön

Vasuri kirjoitti: (29.4.2007 18:25:53)
    Minä olen koko ajan kuvitellut että tuolla paineella tarkoitetaan sitä, että pallo pyritään ’puristamaan’ maan ja lavan väliin. Eli yksinkertaisesti että lapa kulkee vielä alaspäin osumahetkellä. Pois lukien tietysti esim. draiverilyönnit tiin päältä.

Varmaan joku sen noinkin tarkoittaa, mutta miksi kukaan haluasi lyödä pallon
    maan sisään.

ts

Kyllä se juuri tuota tarkoittaa. Paine syntyy maan vasteesta, joka taas saa aikaiseksi spinnin lisääntymisen ja poraavan lentokaaren.

Kun painaa kengällä palloa vaikka rangen mattoa vasten ja antaa sen ponnahtaa siitä eteen päin tajuaa hyvin tuon perusidean. Siksi pelimies lyö mieluummin kaljulta alustalta kuin esim. semiruffista

Nimetön

data kirjoitti: (29.4.2007 19:41:42)

Varmaan joku sen noinkin tarkoittaa, mutta miksi kukaan haluasi lyödä pallon
    maan sisään.

Mitä mä sanoin. Onneksi golfissa asiota tehdään tietämättään eri tavalla kuin
    uskotaan. Onneksi vauvankaan ei tarvitse teoriassa tietää miten käveleminen
    oppiminen tapahtuu..

ts

Voisitko data selittää, miksi pelimiesten divotin syvin kohta on noin 5cm pallon paikan jälkeen?

Nimetön

ts kirjoitti: (29.4.2007 20:37:46)
    Voisitko data selittää, miksi pelimiesten divotin syvin kohta on noin 5cm pallon paikan jälkeen?

Mailanpään kulkusuunta alaspäin on usein yksi tekijä. Toinen on osuman tuottama
    vastavoima, joka kiihdyttää mailaa osumassa alaspäin samalla, kun pallo kiihtyy
    ylöspäin. Tätä jälkimmäistä aika harva tietää. Turve voi lähteä, vaikka maila kulkisi
    vaakasuunnassa. Ilmiö näkyy selvästi tietokonesimuloinneissa ja juuri tuo ilmiö
    aiheuttaa terävähkön syvänteen turpeen etureunaan.

Lapsen Sörkassa asuttaessa 1940 -luvull , Kurvin talo Hesari 2 A , pelasimme Broidin kaa kirppupelii.
    Sit pientä muoviympyrän muotoista levyy painettiin isommalla muoviympyrällä – ja kas siitä paineesta se pieni lensi kuppiin. Siis pienen muovikuppiin- kuka ekan se ne sinne oli scorecardin nummero uuno. Ei tosin tullu pivottiii.

Onk sillä väylälyönnin pallon pakottamisella samaa funktio ku kirppupelissä muovilevyjen painamisella. ?? ???

Nimetön

Ohessa Boo Weeklyn rautalyönti.
    Videon loppupuolella olevasta hidastuskuvasta näkyy aika hyvin se, ettei pallo suinkaan painu maata vasten ennen ilmaan nousua.

Boo Weekly swing

ts

heh…. ’thats called comressing golfball between club and ground’

Ja joku väittää tuosta näkevänsä mitä millisekunnissa osuman aikana tapahtuu….

Taitaakin olla taas aika siirtyä takavasemmalle…kiitokset Fukkelle ja muille hyvistä keskusteluista.

Nimetön

ts kirjoitti: (29.4.2007 21:26:26)
    heh…. ’thats called comressing golfball between club and ground’

Heh …ja ettei se vain olisi jälleen eräs niistä golfin myyteistä…

Ajatteleeko joku oikeasti, että esim. pw:llä, jonka kulma maasta on 90+48=138 astetta, voi painaa jotain alaspäin lyöntipinnalla?? Uskomatonta!

KL

tiikerimetsä kirjoitti: (29.4.2007 21:57:57)
    Ajatteleeko joku oikeasti, että esim. pw:llä, jonka kulma maasta on 90+48=138 astetta, voi painaa jotain alaspäin lyöntipinnalla?? Uskomatonta!

Niin, eihän siinä lavan ja pallon välissä mitään kitkaa ole, joka voisi moisen voimavektorinn tuottaa. Uskomatonta, että joku edes kuvittelee siinä jotakin kitkaa olevan!!

Btw, ainakin minä lyön PW:llä palloon alaspäin, jolloin tuo efektiivinen kulma onkin ihan jotain muuta kuin 138 astetta.

Mutta ehkä sekin on vain myytti, jonka Adam ja se toinen kaveri voivat murtaa telkkarissa…

Nimetön

Tuossa videossa näyttäisi varsi taipuvan eteenpäin juuri ennen osumaa, vai kuvittelinko olemattomia?

Nimetön

Tuskin kukaan on väittänyt, etteikö kitkaa olisi olemassa…
    Mutta onhan se aika erikoinen ajatus jos luulee (kivi)kovan golfpallon hakevan spinniä puristumalla jotain pehmeää nurmikenttää vasten.

Aika vaikea asiaa on myöskään kameran hidastuskuvan perusteella siihen suuntaan lähteä tulkitsemaan.

Mä oon aika monessa ammattilaiskisassa käynyt paikanpäällä par3 väylien tiibokseissa katsomassa niitä divotteja. Kaverit tiiaa sen pallon sille tasolle, että pallon alapinta hivelee ruohonkorsia. Divotin takareuna voi olla senttejä sen kohdan etupuolella, jossa tii oli. Se lapa on kyllä matkalla alaspäin palloon osuessaan. Erona klubituupparien kauhaisuihin on se, että lavan rata on paljon loivempi. Divotti ei ala ennen tiitä tai tiin tasolta, vaan tiin reiaän etupuolelta. Mä en ota kantaa siihen, kompressoituuko pallo maata vasten lähtiessään vai ei, mutta lapa on liikkeessä alaspäin. Ja mä muuten ilmoittaudun siihen porukkaan, joka lyö mieluummin kaljulta kohdalta. Spinni on siitä paljon parempi. En tiedä johtuuko se siitä, ettei lavan ja pallon väliin varmasti jää ruohoa, vai kitkasta maan ja pallon välissä. Parempi spinni vaan on niin monta kertaa empiirisesti todistettu fakta.

Rifle kirjoitti: (29.4.2007 22:39:30)
    Tuskin kukaan on väittänyt, etteikö kitkaa olisi olemassa…
    Mutta onhan se aika erikoinen ajatus jos luulee (kivi)kovan golfpallon hakevan spinniä puristumalla jotain pehmeää nurmikenttää vasten.

Mitä kovempi alusta, sitä enemmän spinniä. Näillä kotimaisilla turvepelloilla alusta on normaalikesinä varsin pehmeä, mikä näkyy myös tavallisten tuupparien vähäisenä spinninä.
    Jos ei usko alustalla olevan vaikutusta, niin ei muuta kuin harjoittelemaan tieltä lyömistä. Johan alkaa Tauno Tuupparinkin pallot pakittamaan.

ts kirjoitti: (29.4.2007 20:22:36)
    Paine syntyy maan vasteesta, joka taas saa aikaiseksi spinnin lisääntymisen ja poraavan lentokaaren.
    Kun painaa kengällä palloa vaikka rangen mattoa vasten ja antaa sen ponnahtaa siitä eteen päin tajuaa hyvin tuon perusidean. Siksi pelimies lyö mieluummin kaljulta alustalta kuin esim. semiruffista

Täh? Meinaatsä, että maanpinnan aiheuttama kitka (joka siis vaikuttaa pallon alaosaan ja jarruttaa siten backspinniä) saa pallon pyörimään kovemmalla takakierteellä?

Mä olen eri mieltä.

Mun mielestä parempi spinni tulee matalaruohoiselta pinnalta siksi, jotta ruohoa jää vähemmän pallon ja lavan väliin.

Toi pallon mattoa vasten painaminen ei ole oikein hyvä esimerkki, koska lyödessä palloon kohdistuvan voiman suunta on jotain ihan muuta, eikä palloa todellakaan litistetä maata vasten lyötäessä. Lapa toki kulkee vielä osumahetkellä ja sen jälkeen alaspäin.

Ja mikä ihme on ’poraava lentokaari?’

Paksupekka kirjoitti: (29.4.2007 23:16:19)
    Mitä kovempi alusta, sitä enemmän spinniä.

Oletteko kokeillut jäältä, onko eroa ruohoalustaan tai kovaan maahan?

4par kirjoitti: (30.4.2007 0:00:43)

Paksupekka kirjoitti: (29.4.2007 23:16:19)
    Mitä kovempi alusta, sitä enemmän spinniä.

Oletteko kokeillut jäältä, onko eroa ruohoalustaan tai kovaan maahan?

On sitä tullut jäältäkin lyötyä joskus aikoinaan paljonkin, mutta eipä ollut mahdollisuutta selvittää spinnin määrää, kun pallojen alastuloja ei edes nähnyt 😮

ts

Viran Omainen kirjoitti: (29.4.2007 23:54:50)

ts kirjoitti: (29.4.2007 20:22:36)
    Paine syntyy maan vasteesta, joka taas saa aikaiseksi spinnin lisääntymisen ja poraavan lentokaaren.

Täh? Meinaatsä, että maanpinnan aiheuttama kitka (joka siis vaikuttaa pallon alaosaan ja jarruttaa siten backspinniä) saa pallon pyörimään kovemmalla takakierteellä?

Mä olen eri mieltä.

Mun mielestä parempi spinni tulee matalaruohoiselta pinnalta siksi, jotta ruohoa jää vähemmän pallon ja lavan väliin.

Toi pallon mattoa vasten painaminen ei ole oikein hyvä esimerkki, koska lyödessä palloon kohdistuvan voiman suunta on jotain ihan muuta, eikä palloa todellakaan litistetä maata vasten lyötäessä. Lapa toki kulkee vielä osumahetkellä ja sen jälkeen alaspäin.

Ja mikä ihme on ’poraava lentokaari?’

Niin se varmaan on juu…

Jännä juttu muuten, että tuollaiselta hyvältä (lähes ruohottomalta siis) alustalta lähtee paljon kovempi spinni silloin kun se on kova, kuin pehmeänä (esim sateen jäljiltä)

Ja maila menee alas päin, pallon ja mailan välissä on kitkaa, mutta pallo ei saa spinniin vastetta maasta ??? Juu… toki mä teitä uskon… perustelette niin loogisesti ja kaikkee.

Mä oon jo kauan sitten tajunnu olevani näissä täysin väärässä ja hirveen ohuen tiedon varassa 🙂

Ja sitten vielä kysytään, että mikä on poraava lentokaari…..

ts kirjoitti: (30.4.2007 0:09:42)
    Jännä juttu muuten, että tuollaiselta hyvältä (lähes ruohottomalta siis) alustalta lähtee paljon kovempi spinni silloin kun se on kova, kuin pehmeänä (esim sateen jäljiltä)

Kyllä tässä on logiikkaa: Alaspäin matkalla oleva mailan lapa leikkaa palloon, kitkavoimien seurauksena syntyy backspinniä, jota pehmeä alusta vähentää (ja kova vähentää vähemmän). Tämän päättelyketjun tuloksena jäältä pitäisi saada hyvät takakierteet. Minulle jää avoimeksi tiin päältä lyöty alaspäin suunnattu lyönti: saadaanko aikaan enemmän vai vähemmän takakierrettä kuin vastaavassa lyönnissä kovalta alustalta?

PS: ts:lle kiitos johdatuksesta, osaan nyt lyödä raudoilla ’poraavia kaaria’. Mielikuva on lyödä pallo telluksen keskipisteeseen, oikeasti nostokulma on varmaan yli 90 astetta vaakatasosta.

En mä tiedä oonko ymmärtänyt jotain väärin, mutta palloon pystyy saamaan painetta maata vasten vain toppilyönnillä.

Jos esim. tourspoonilla lyö maasta ja osutaan suurinpiirtein alakuolokohdassa, mailan pitää olla osumakohdassa pystysuunnasta kallellaan 13 astetta (tosin ei kovin tavoiteltava lyönti), niin palloon kohdistuva voimavektori on maan pinnnan suuntainen. Siinä ei käsittääkseni painetta maata vasten synny, ja vielä vähemmän millään muulla maasta lyötävällä mailalla.

Toisaalta osumassa pallon kitka maata vasten pyrkii lisäämään yläkierrettä eli vähentämään alakierrettä, siis spinniä, mutta eiköhän sen osuus ole minimaalinen verrattuna tulokulman merkitykseen.

Tämä painetta palloon on vähän sama kuin ’Ota tukeva stanssi, yritä painaa ittes tukevasti maata vasten’.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 101)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #240174 kohteessaPaine palloon

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Paine palloon