Aihe: Pähkinä reijästä nostetun pallon käsittelyksi. - Golfpiste.com

4.–11.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][19]
KilpailuaSuomalaista

Pähkinä reijästä nostetun pallon käsittelyksi.

Etusivu Foorumit Säännöt Pähkinä reijästä nostetun pallon käsittelyksi.

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #180212 Ilmoita asiaton viesti

    Missä tilanteissa jo reikään menneen pallon joutuu uudelleentoimittamaan reikään?

    #279660 Ilmoita asiaton viesti

    Tilanteita lienee aika monta, hetiseltään tulee mieleen:
    – lyönti tiipulikoiden edestä
    – lyönti osunut sähkölankoihin
    – lyönti väärällä vuorolla reikäpelissä, jos vastustaja niin vaatii
    – pallo osunut huollettuun lippuun, palloon, varusteeseen ennen sinne menoa
    – väärä pallo (tosin kysymyksenasettelusta päätellen, on eri pallo)
    – putattu väärästä paikasta, esim. pallo liikkunut ennen puttia tai asetettu väärin
    – virheellinen lyönti, esim. ns. krikettiputti

    #279661 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Putti-Possu kirjoitti: (26.6.2012 13:23:32)
    – putattu väärästä paikasta, esim. pallo liikkunut ennen puttia tai asetettu väärin

    Vakavan rikkeen tapahduttua tällainen virhe on korjattava. Aika harvoin putatun pallon kohdalla tapahtuu vakava rike, mutta on se toki mahdollista.

    Putti-Possu kirjoitti: (26.6.2012 13:23:32)
    – virheellinen lyönti, esim. ns. krikettiputti

    Tarkoittanet krokettiputtia? Lyöntiä ei uusita. Kaksi penalttia ja peli jatkuu. Kts. säännöt 16-1e ja 14-1, sekä esim. Dec 14-1/3.

    Alkuperäiseen listaan lisään tähdätyn pallon meneminen reikään ennen lyöntiä (sääntö 18-2b). Tässä tapauksessa palloa ei tosin ole lyöty, mutta sitä ei kysymyksessä vaadittukaan.

    #279662 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Putti-Possu kirjoitti: (26.6.2012 13:23:32)
    – pallo osunut huollettuun lippuun,

    Kyllä, jos kyse on tilanteesta, jossa joku ulkopuolinen tekijä tahallaan vaikuttaa pallon liikkeeseen lipputangon (tai lipun…) avulla (sääntö 19-1). Muutoin pallo pelataan paikaltaan.

    Lisätään listaan kaikki tilanteet, joissa ulkopuolinen tekijä vaikuttaa viheriöltä lyötyyn palloon, myös tahattomasti.

    #279663 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    KL kirjoitti: (26.6.2012 15:33:31)

    Lisätään listaan kaikki tilanteet, joissa ulkopuolinen tekijä vaikuttaa viheriöltä lyötyyn palloon, myös tahattomasti.

    Tarkennus: liikkuva tai elävä ulkopuolinen tekijä, sääntö 19-1b.

    #279664 Ilmoita asiaton viesti

    Mä kyl suuresti ihmettelen mistä hemmetistä golfin säännöistä te olette löytäneet pähkinä reiästä nostettujen pallojen käsittelyjä;)

    #279665 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Pekka Pelimies kirjoitti: (26.6.2012 12:58:25)
    Missä tilanteissa jo reikään menneen pallon joutuu uudelleentoimittamaan reikään?

    Em. tapausten lisäksi, jos pallo on mennyt reikään muulla tavoin kuin lyömällä, se pitää toimittaa uudelleen reikään sääntöjen mukaisesti. Poikkeuksena tuulen tai veden reikään kuljettama pallo. Joskus pallon toimittamisesta reikään ilman lyöntiä seuraa rangaistus, joskus ei. Ks. sääntö 18.

    #279666 Ilmoita asiaton viesti

    Putti-Possu kirjoitti: (26.6.2012 13:23:32)
    Tilanteita lienee aika monta, hetiseltään tulee mieleen:
    – pallo osunut huollettuun lippuun, palloon, varusteeseen ennen sinne menoa

    Tämä kyllä kaipaa tarkennusta… koska ilman tahallisuutta tai erikoistapausta (kuten pallo koskee liikkuvaan palloon) ei kyllä noita peruuteta.

    Tämä ihan sen takia, että noita urbaanilegendoja syntyy yleensä siitä että muistetaan jotain joka jossain tapauksessa on jotenkin. Ja sitten sitä ’jalostetaan’ omassa päässä.

    #279667 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Bogikone kirjoitti: (27.6.2012 10:02:36)

    Putti-Possu kirjoitti: (26.6.2012 13:23:32)
    Tilanteita lienee aika monta, hetiseltään tulee mieleen:
    – pallo osunut huollettuun lippuun, palloon, varusteeseen ennen sinne menoa

    Tämä kyllä kaipaa tarkennusta… koska ilman tahallisuutta tai erikoistapausta (kuten pallo koskee liikkuvaan palloon) ei kyllä noita peruuteta.

    Öhhh… tuota yritin tarkentaa viesteissäni #4 ja #5, ilmeisen huonolla menestyksellä 😉

    #279668 Ilmoita asiaton viesti
    EFC

    Pelikaverin pallo kilkkaa toisen pelaajan pallon reikään.

    #279669 Ilmoita asiaton viesti

    Putti-Possu kirjoitti: (26.6.2012 13:23:32)
    Tilanteita lienee aika monta, hetiseltään tulee mieleen:
    – pallo osunut huollettuun lippuun, palloon, varusteeseen ennen sinne menoa

    Kai kuitenkin hyväksytään lyönti griinin ulkopuolelta joka menee pallon kautta sisään?

    #279670 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    -KLA- kirjoitti: (4.7.2012 9:41:17)

    Putti-Possu kirjoitti: (26.6.2012 13:23:32)
    Tilanteita lienee aika monta, hetiseltään tulee mieleen:
    – pallo osunut huollettuun lippuun, palloon, varusteeseen ennen sinne menoa

    Kai kuitenkin hyväksytään lyönti griinin ulkopuolelta joka menee pallon kautta sisään?

    Toki. Hyvin huomattu.

    #279671 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (4.7.2012 13:19:12)

    -KLA- kirjoitti: (4.7.2012 9:41:17)

    Putti-Possu kirjoitti: (26.6.2012 13:23:32)
    Tilanteita lienee aika monta, hetiseltään tulee mieleen:
    – pallo osunut huollettuun lippuun, palloon, varusteeseen ennen sinne menoa

    Kai kuitenkin hyväksytään lyönti griinin ulkopuolelta joka menee pallon kautta sisään?

    Toki. Hyvin huomattu.

    Tota en muistanut itsekään, mutta tosiaankin, Master Golfissa on tuokin nähty. Korttiin pyöräytettiin böödirengas päälle.

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Pähkinä reijästä nostetun pallon käsittelyksi.