Aihe: ’Päällekkäiset’ rangaistukset - Golfpiste.com

29.11.–6.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][3]
KilpailuaSuomalaista

’Päällekkäiset’ rangaistukset

Etusivu Foorumit Säännöt ’Päällekkäiset’ rangaistukset

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL

    Viimeisimmässä Golf-lehden numerossa on Sääntöpalstalla seuraavanlainen kyssäri (pääpiirteissään): Pelaaja merkkaa pallonsa kaksitasoviheriöllä ja asettaa sen takaisin. Asettamisen jälkeen (tässä oletetaan, että merkkausnasta on poistettu ja pallo on hetken paikallaan) pallo alkaa vieriä rinnettä poispäin reiästä, jolloin pelaaja nappaa liikkeessä olevan pallonsa käteensä ja asettaa sen takaisin alkuperäiseen paikkaansa. Tämän jälkeen hän jatkaa pallonsa tuosta paikasta reikään. Menikö oikein? Leppävuori antaa ko. tilanteesta 2 penttiä säännön 20-7c (väärästä paikasta pelaaminen) perusteella. Minusta tuossa pelaaja rikkoo paitsi sääntöä 20-7c niin myös sääntöä 1-2. (Exerting Influence on Ball). Miksi Leppävuori antaa tuosta vain 2 penttiä? Tästä päästäänkin varsinaiseen aiheeseen. Milloin niitä rangaistuksia yhdestä suorituksesta annetaan yhteenlaskuperiaatteella ja milloin semmoisella ’sulauttamisperiaatteella? Esimerkki: Kuvitteellisen kentän 5. reillä kiivastuksissani lyön santamailani mutkalle läheisen männyn runkoon. Seuraavalla reiällä lyön kyseisellä mailalla bunkkerista siten, että taakseviennissä maila koskettaa hiekkaa ja lyötyäni palloni osuu kaksoiskosketuksen jälkeen ensin bägiini ja sitten vielä itseeni. Minun mielestäni rikon tuossa bunkkerilyönnissäni sääntöjä 4-3b, 13-4b, 14-4 ja 19-2b (kahdesti). Yhteenlaskettuna noista rikkomuksista tulisi yhteensä 2+2+1+2+2 = 9 penalttia, mutta näin monta rangaistusta ei sentään tule, koska on olemassa jokin mystinen sääntö, jonka perusteella rangaistuksia ’sulautetaan’ yhteen. Mikä tämä sääntö on, mistä sen löytää ja miten sitä käytetään? Ja montako penalttia tuosta esimerkistäni oikeasti tulisi? Entä tuosta Golf-lehden kysymyksestä, onko Erkin vastaus oikein, ja jos on, niin miksei säännön 1-2 rikkomisesta anneta ragaistusta?

    ts

    Deccarin painetun version alkupuolelta löytyy taulukko noista tuomioiden yhdistelystä. En muista onko nettiversiossa sama.

    Nimetön

    ts kirjoitti: (28.8.2007 19:28:25)
    Deccarin painetun version alkupuolelta löytyy taulukko noista tuomioiden yhdistelystä. En muista onko nettiversiossa sama.

    Tarkoitat vissiin tuota 1-4/12 ja taulukko sivulla 30 kirjassa ’Decisions on the rules of golf 2006-2007’
    Kiva kirja muuten, tulee uni kivasti kun lukee illalla.

    ts kirjoitti: (28.8.2007 19:28:25)
    Deccarin painetun version alkupuolelta löytyy taulukko noista tuomioiden yhdistelystä. En muista onko nettiversiossa sama.

    On, decisionit 1-4/12 eteenpäin. Bunkkeriesimerkissä ei tule penaltteja vaan diskaus säännön 4-3b rikkomisesta. Jos maila olisi ehjä penaltteja tulisi vain kaksi, decision 1-4/12(2).

    KL

    Tuota taulukkoa minäkin olen monasti tutkaillut tulematta hullua hurskaammaksi. Voisiko joku hurskaampi siis kertoa, montako penalttia (unohtaen sen diskauksen, ulkomuistista muistin väärin) noista kahdesta esimerkista tulisi?

    Nimetön

    Tästä päädytäänkin kohta klassiseen kysymykseen siitä, mikä on suurin penalttimäärä, minkä pelaaja voi yhdellä lyöntisuorituksella aikaansaada (niin, että diskauksia ei jatkossa tule). Vastausta en muista tai tiedä.

    (Disclaimer: Katsomatta sääntökirjaa uudestaan)

    KL: Molemissa tapauksissa sama periaate: Yksi teko rikkoo useampia sääntöjä, yksi rangaistus (se suurempi), ts. kaksi rankkua molemmissa esimerkeissä.

    Boscon kysymykseen: Aloittaa kierroksen myöhässä mutta komitean luvalla, (joten välttää diskauksen), 15 mailaa bägissä, asettamalla mailan lyöntillinjaa osoittamaan, laittaa tiin tai vastaavan estämään slaissia, ja lyö tiiboxin ulkopuolelta (tai jokin muu lyönti, josta saa rankkuja, esim. kaverin palloa). Kaikki erillisiä kahden rankun virheitä, ja viimeisestä vielä pakollinen uusinta. Kymmenen rankkua ja distance, eli yhdestoista lähtee tiiboksista. Joku varmaan keksii vielä pari rankkua lisää? (Ja saattoi mennä joku tulkinta jo väärin, mutta tuskin kovin kaukana ollaan?)

    Tuli vielä mieleen: PGA tourilla saa kaksi rankkua joka kerrasta, kun pelaaja istuu golfkärryyn. Joku (en muista nimeä) oli unohtanut tämän ja ajatellut, että sääntö koskee vaan kärryllä ajamista. Edelläoleva ryhmä odotteli tuomaria paikalle. Tyyppi oli istunut kärryyn varjoon odottelemaan ja käynyt aina välillä katsomassa joko pääsee jatkamaan. Tuomari tuli ja huomasi myös mitä takana tapahtuu. Käytiin seuraavanlainen keskustelu:
    ’Umm, et taida tietää että kärrysääntö koskee myös paikallaan olevaa kärryä?’
    ’Outs, unohdin.’
    ’Montako kertaa kävit katsomassa?’
    ’Varmaan parikymmentä. Onko Tourilla mitään sitä vastaan että vetäydyn kisasta tässä kohtaa?’
    ’Tuskinpa…’
    -ja niin se ei päätynyt tilastoihin, mutta ennätys olisi varmaan syntynyt.

    KL

    JuKu kirjoitti: (29.8.2007 14:01:24)
    (Disclaimer: Katsomatta sääntökirjaa uudestaan)

    KL: Molemissa tapauksissa sama periaate: Yksi teko rikkoo useampia sääntöjä, yksi rangaistus (se suurempi), ts. kaksi rankkua molemmissa esimerkeissä.

    Minusta kyseessä ei ole yksi teko, koska taaksevienti ei ole osa lyöntiä (kts. Määritelmät) Siten taaksevienti on eri ’teko’ kuin itse lyönti. Samaan ajatelmaan päätyisin, jos laskisin mailan ensin hiekkaan pallon taakse ja siitä lähtisin lyömään, silloinkin kyseessä on kaksi eri ’tekoa’.

    Lisää argumentteja.

    Taitaa KL olla oikeassa. Mä sanoin että avaamatta sääntökirjaa… 🙂 Käytännössä varmaan niin, että ’olipa paska reikä ja rankkujakin tuli enemmän kuin osaa laskea – laita viiva.’ 🙂

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
Vastaa aiheeseen: ’Päällekkäiset’ rangaistukset

Etusivu Foorumit Säännöt ’Päällekkäiset’ rangaistukset