Aihe: Ovaaligripit - Golfpiste.com

17.3.–24.3 - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][5]
KilpailuaSuomalaista

Ovaaligripit

Etusivu Foorumit Välineet Ovaaligripit

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 36)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Millaisia kokemuksia jäsenistöllä on ovaalin mallisista gripeistä rauta- tai puumailoissa?

Lipulle kirjoitti: (6.3.2010 14:50:11)
    Millaisia kokemuksia jäsenistöllä on ovaalin mallisista gripeistä rauta- tai puumailoissa?

Itsellä jostain syystä passivoi ranteiden käyttöä. Käykö niin muilla, ja onko se hyvä vai huono asia on sitten toinen juttu ja riippuu henkilöstä.

JJ: Onko tää ranteiden passivoituminen havaintoihis perustuva vai/ja oletko siihen kehitellyt oikein teoriankin?

Ja itse kysymykseen vastaisin että musta nuo gripit olivat epämiellyttävän oloiset. Mulla varmaan toi ote vaeltaa niin paljon että se ’terävä osuus’ osuu milloin mihinkin kohtaan räpylöitä. Ehkä nuo ovaalinmuotoiset ovat ennemmin pelimiesten tarkemmin kohdistuvaan otteeseen suunnitellut. Jolloin niiden kohdistaminen itse gripin asennusvaiheessa täytyy sitten olla jo kellosepän työtä. Mut juu, en tykkää.

Mulla on joku ihme taipumus gripissä joka sulkee väkisin lapaa. Kölillinen grippi auttaa pitämään lapaa enempi neutraalina.

58:ssa käytän pyöreää jotta on helpompi grippaamalla avata tai sulkea lapaa.

KL

Parti kirjoitti: (6.3.2010 16:26:26)
    Mulla on joku ihme taipumus gripissä joka sulkee väkisin lapaa. Kölillinen grippi auttaa pitämään lapaa enempi neutraalina.

Minulla taas pyöreät gripit toimivat ehdottomasti parhaiten. Aina grippien vaihdon jälkeen pelaan muutaman kierroksen puristamalla grippejä niin lujaa, että kynnet irtoavat. Sillä tavoin grippeihin muovautuvat sellaiset käsien kuvat, jotta mailaa ei kerta kaikkiaan VOI pitää väärin kädessä.

Eikä muuten pyörähtele maila kädessä märälläkään kelillä!

KL kirjoitti: (6.3.2010 21:45:25)

Minulla taas pyöreät gripit toimivat ehdottomasti parhaiten. Aina grippien vaihdon jälkeen pelaan muutaman kierroksen puristamalla grippejä niin lujaa, että kynnet irtoavat. Sillä tavoin grippeihin muovautuvat sellaiset käsien kuvat, jotta mailaa ei kerta kaikkiaan VOI pitää väärin kädessä.

Hmh. Kopsasit siis tuon minulta kun näytin sulle simussa mun rautaseiskan. Ei sais kertoa noita siikrettejään julkisesti.

KL

Henkka kirjoitti: (6.3.2010 22:38:29)

KL kirjoitti: (6.3.2010 21:45:25)

Hmh. Kopsasit siis tuon minulta kun näytin sulle simussa mun rautaseiskan. Ei sais kertoa noita siikrettejään julkisesti.

Sun rautaseiskassa ei ollut grippiä lainkaan!! Käytit pelkkää kaksipuolista tuplateippiä etkä siksi saanut mailaa irti kädestäsi koko takaysillä! Tosin tämä oli pelkästään hyväksi niin tuloksesi kuin simun herkkien kameroidenkin kannalta, etuysillä nimittäin draiveri lipesi käsistäsi neljä kertaa, joista kaksi osui yläpuolella olevaan kameraan.

Onko nahka muuten kasvanut takaisin kämmeniisi? Oli meinaan aika kova huuto, kun repäistiin se maila irti käsistäsi kuuden miehen voimin.

Lipulle kirjoitti: (6.3.2010 14:50:11)
    Millaisia kokemuksia jäsenistöllä on ovaalin mallisista gripeistä rauta- tai puumailoissa?

Olenkohan ymmärtänyt säännöistä jotain väärin, kun gripeistä maila liitteissä sanotaan näin (poistin puttereihin liittyvät kohdat).

3. Grip (see Fig. VII)

The grip consists of material added to the shaft to enable the player to obtain a firm hold. The grip must be fixed to the shaft, must be straight and plain in form, must extend to the end of the shaft and must not be molded for any part of the hands. If no material is added, that portion of the shaft designed to be held by the player must be considered the grip.

(i) For clubs the grip must be circular in cross-section, except that a continuous, straight, slightly raised rib may be incorporated along the full length of the grip, and a slightly indented spiral is permitted on a wrapped grip or a replica of one.

(iii) The grip may be tapered but must not have any bulge or waist. Its cross-sectional dimensions measured in any direction must not exceed 1.75 inches (44.45 mm).

(iv) For clubs other than putters the axis of the grip must coincide with the axis of the shaft.

Ainakaan matemaattisesti ei circular cross sections pidä sisällään elliptisiä muotoja, eli näinollen ei ovaalit gripit voisi olla käytössä. Tosin säännöt eivät puhu tässä yhteydessä toleranssesta mitään.

Myös kahvojen muokkaus sormia varten lienee kyseenalaista.

Tai sitten olen ymmärtänyt kokonaan tuon osuuden väärin.

Hyvä pointti tarkistaa, mitä säännöt sanovat asiasta!

Tosin jatkossa (i) todetaan: except that a continuous, straight, slightly raised rib may be incorporated along the full length of the grip.

Tämä muodostanee gripin ns. ovaalin muodon ja oletettavasti sallii poikkeuksen sääntöön. Huom! ei varma tieto. Comments!

KL

Lipulle kirjoitti: (7.3.2010 18:31:59)
    Hyvä pointti tarkistaa, mitä säännöt sanovat asiasta!

Tosin jatkossa (i) todetaan: except that a continuous, straight, slightly raised rib may be incorporated along the full length of the grip.

Tämä muodostanee gripin ns. ovaalin muodon ja oletettavasti sallii poikkeuksen sääntöön. Huom! ei varma tieto. Comments!

Tuosta lihavoidusta juurikin on kyse. Oikeasti tuollaisen gripin poikkileikkaus ei ole ovaalin muotoinen, vaan pikemminkin lähempänä pisaraa. Minullakin oli vanhassa sändissäni tuommoinen ribattu grippi.

Luin jo tuossa alussa, etta mista ihmeen ovaaligripeista taalla joku puhuu… Ne tietenkaan mitaan ovaaleja ole (tai mista naista Suomen golf-termeista ikina tietaa…), vaan siella gripin toisella puolella on ’harja’, englanniksi rib. Nama gripit tunnetaan taalla ainakin ’ribbed’ nimella. Saantojen mukaan siis tama on ainoa tapa muokata grippia (paitsi putterin), niin etta se ohjailisi kasien asentoa gripatessa. Toki tietysti grippivalmistajat on jo tamankin kiertaneet nailla nykyisilla varigripeilla ja viivoituksillaan gripeissa… Enaa ei tarvitse ’ribata’, vaan nyt vaan sormet viivoille, niin vot!

Hyvä ja kiitos Golfinn, tulipahan tämäkin asia avattua.

Käyttökokemuksia jäseniltä ei ’ribeistä’ juurikaan irronnut, mutta eiköhän joku näitäkin käytä.
    Veikkaisin, että alhaisella tasoituksella pelaavat saattavat suosia, mutta kummassa – puu- vai rautamailloissa.

Satutko tai sattuuko joku tietämään minkäniminen valmistaja tekee näitä varigrippejä / viivoitettuja versioita?
    Paiskaa vaikka linkki, jos tiedossa jotain asiaan liittyvää. Thanx!

Lipulle kirjoitti: (7.3.2010 21:19:14)
    Hyvä ja kiitos Golfinn, tulipahan tämäkin asia avattua.

Käyttökokemuksia jäseniltä ei ’ribeistä’ juurikaan irronnut, mutta eiköhän joku näitäkin käytä.
    Veikkaisin, että alhaisella tasoituksella pelaavat saattavat suosia, mutta kummassa – puu- vai rautamailloissa.

Satutko tai sattuuko joku tietämään minkäniminen valmistaja tekee näitä varigrippejä / viivoitettuja versioita?
    Paiskaa vaikka linkki, jos tiedossa jotain asiaan liittyvää. Thanx!

Mulla on GW:ssä ovaaligrippi (sain sedältä ko. mailan), muissa normaalit pyöreät. Enpä ole huomannu mitään muuta eroa normaaliin, paitsi sormet kipeytyy pidemmän harjottelun yhteydessä. Golf Priden grippi on, mutta kyllähän näiltä muiltakin valmistajilta löytyy.

KL

Golfinn kirjoitti: (7.3.2010 18:45:05)
    Luin jo tuossa alussa, etta mista ihmeen ovaaligripeista taalla joku puhuu… Ne tietenkaan mitaan ovaaleja ole (tai mista naista Suomen golf-termeista ikina tietaa…), vaan siella gripin toisella puolella on ’harja’, englanniksi rib.

Höh, kaikkihan tietävät, että ’rib’ on kylkiluu! Mikä uitun ’harja’ ?!??!

Ahaa, nyt keksin! Golfinn tarkoittaa ’harjannetta’, mutta äidinkieli on vähän päässyt ruostumaan 😉

ts

KL kirjoitti: (7.3.2010 22:52:27)

Golfinn kirjoitti: (7.3.2010 18:45:05)
    Luin jo tuossa alussa, etta mista ihmeen ovaaligripeista taalla joku puhuu… Ne tietenkaan mitaan ovaaleja ole (tai mista naista Suomen golf-termeista ikina tietaa…), vaan siella gripin toisella puolella on ’harja’, englanniksi rib.

Ahaa, nyt keksin! Golfinn tarkoittaa ’harjannetta’, mutta äidinkieli on vähän päässyt ruostumaan 😉

Mäkin oon luullu että harja on esim brush, mutta ribiks en ole sitä kuullu kutsuttavan. Mutta mä oonkin vaan onneton suomalainen luuseri.

Eikös parti tuon jo suomentanut?
    Ihmettelen kyllä miten Jartsa pystyy kommunikoimaan siellä rangen reunalla.

En nyt tähän hätään löytänyt luotettavampaa lähdettä kuin sanakirja.org, mutta ainakin sen mukaan harja voi tarkoittaa myös korkeinta kohtaa.
    Harja:
    1. hankaamiseen tai muuhun vastaavaan tarkoitettu esine, jossa on harjakset
    2. hevosella oleva ”tukka” eli pitkähkö karvoitus päässä
    3. korkein kohta, huippu, laki
    4. katon harja, harjakaton korkein kohta

Lähde: Sanakirja.org

KL

Duffman kirjoitti: (8.3.2010 14:32:18)

En nyt tähän hätään löytänyt luotettavampaa lähdettä kuin sanakirja.org, mutta ainakin sen mukaan harja voi tarkoittaa myös korkeinta kohtaa.
    Harja:
    1. hankaamiseen tai muuhun vastaavaan tarkoitettu esine, jossa on harjakset
    2. hevosella oleva ”tukka” eli pitkähkö karvoitus päässä
    3. korkein kohta, huippu, laki
    4. katon harja, harjakaton korkein kohta

Lähde: Sanakirja.org

Niinpä niin, sanakirjastahan oman äidinkielen sanat on aina ruukattu etsiä…

Mailanikkarin suusta: ’Sainpahan tänään laitettua yli 40 grippiä harjakorkeuteen.’

Otetaanpahan nyt ihan lunkisti, harjalla ei oikeasti ole mitään tekemistä sanan ’rib’ kanssa tässä yhteydessä enkä mitenkään pahalla heittänyt tuota kirjoitustani Golfinnille. Hän ei ihkasen varmasti ole ainoa ihminen, jonka äidinkielen taidot ruostuvat vuosikausien vieraskielisessä ympäristössä asumisen vuoksi.

Vanhaan hyvään aikaan se ’harja’ tehtiin metallisesta henkarin pätkästä. Sitten USGA tai joku muu nihilisti sääntönikkari kielsi moisen puuhan kerettiläisenä golfin raiskaamisena.

Mä itse käytin grippiteipin alla RST-hitsauslankaa, kun yhdessä vaiheessa noita harjoja kokeilin.. ’Harjan’ kokoa ja suuntausta saa siten säädeltyä itselleen sopivaksi ja tällä tavalla saa mailaan kivasti vähän vastapainotustakin, jos tavoittaana on kokonaispainoltaan raskas, mutta svingipainoltaan vielä ihmismäinen maila.

kebax kirjoitti: (8.3.2010 11:05:02)

Selkeästi on se köli minun mielestäni.

KL

Parti kirjoitti: (9.3.2010 20:39:22)

kebax kirjoitti: (8.3.2010 11:05:02)

Selkeästi on se köli minun mielestäni.

Golffareiden ammattislangissa köli voisi hyvinkin olla mitä sopivin sana tuohon käyttöön. Tosin en voi olla nauramatta muistellessani edesmenneen Juha Watt Vainion käyttämää sanontaa ’uittaa köliään’ … Ei muuten liittynyt millään muotoa golfiiin….

Näyttää siltä, että vähän on kokemuksia otsikon gripeistä tai ’pelimiehet’ eivät paljasta salaisuuksiaan…

Köleillä olen vedellyt vuosikausia. Vaikea suositella onko hyvä jollekin toiselle vai ei, koska kysymys on hlökohtaisista tuntemuksista.

Lipulle kirjoitti: (9.3.2010 23:15:58)
    Näyttää siltä, että vähän on kokemuksia otsikon gripeistä tai ’pelimiehet’ eivät paljasta salaisuuksiaan…

Kokeilemallahan siitä saat selvän.

KL

Lipulle kirjoitti: (9.3.2010 23:15:58)

Joidenkin mielestä ribatut gripit pitävät otteen paremmin paikoillaan, toisten mielestä taasen hankaloittavat otteen sulkemista ja avaamista. Tässäkään asiassa ei ole yhtä ja ainoata totuutta.

Itse en mitenkään kokenut otteen avaamista hankalaksi omalla santamailallani, sillä kun ote on auki 95% lyönneistä.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 36)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #307515 kohteessaOvaaligripit

Etusivu Foorumit Välineet Ovaaligripit