14.5.–21.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][18]
KilpailuaSuomalaista

Out -alueen päättymisen merkintä

Etusivu Foorumit Säännöt Out -alueen päättymisen merkintä

Esillä 3 viestiä, 26 - 28 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL1

    ”Keskellä kenttää” kahdennettu paalu on kentänhoidollisesti helpompi ja siitä on myös vähemmän pelillistä haittaa, kuin kahdesta metrin parin päässä toisistaan olevasta paalusta.

    Niin, joillakin kentillä keskitytään kentänhoitajien hyvinvointiin, toisilla pelaajien. Tässä kohdassa voisi kysyä, kumpi maksaa kumman palkan…

    Käytetäänpä kumpaa merkitsemistapaa hyvänsä on mielestäni tärkeää, että ”ylimääräisen paalun” merkitys selvitetään paikallissäännöissä. Ilman sitä merkitys saattaa jäädä ymmärtämättä. Varsinkin tapaus kaksi paalua metrin parin päässä toisistaan. Joku 90 asteen käytäntöön tottunut saattaisi hyvinkin käsittää, että kyse on metrin parin levyisestä out-alueesta…

    Minun on perin vaikea ymmärtää miksi parin metrin päässä toisistaan olevien paalujen merkitys olisi pelaajalle vaikeampi ymmärtää kuin 40 metrin päässä olevien.

    Mitä tulee tuohon 90 asteen käytäntöön, niin itseäni huomattavasti kokeneemmat henkilöt ovat minulle kertoneet, ettei näitä mustapäisiä paaluja käytetä missään muualla kuin Suomessa. Oli niin tai näin, säännöt eivät niitä tunne eikä ole mitään syytäkään. Tuon 90 asteen kulman määrittäminen on täysin mahdotonta samalla tarkkuudella kuin mitä kaksi metrin tai kahden päässä toisistaan olevaa paalua mahdollistaa.

    Tavan pelaajalle vaikeinta on likimain kaikkien sääntöjen ymmärtäminen ja osaaminen, eikä out-raja ja sen merkit ja merkinnät ole mikään poikkeus. Hankalaksi juuri tämän asian osalta tekee se, että käytäntöjä on niin monia, vaikka vain yksi ainoa olisi tarpeen. Enkä tällä yhdellä ainoalla todellakaan tarkoita mustapäisiä paaluja.

    PG

    KL1, mustapäisten paalujen suhteen saatat olla oikeassa. (Niistähän minä en ole kirjoittanut mitään).

    Minun on perin vaikea ymmärtää miksi parin metrin päässä toisistaan olevien paalujen merkitys olisi pelaajalle vaikeampi ymmärtää kuin 40 metrin päässä olevien.

    Ei se sen vaikeampi ole ymmärtää. Pelaaja toimii vain kuten aina on vastaavassa tilanteessa toiminut: sihtailee viimeisen paalun kohdalla 90 astetta sivusuuntaan..

    KL1

    KL: Minun on perin vaikea ymmärtää miksi parin metrin päässä toisistaan olevien paalujen merkitys olisi pelaajalle vaikeampi ymmärtää kuin 40 metrin päässä olevien.

    PG:Ei se sen vaikeampi ole ymmärtää. Pelaaja toimii vain kuten aina on vastaavassa tilanteessa toiminut: sihtailee viimeisen paalun kohdalla 90 astetta sivusuuntaan..

    Nyt taitavat ajatukset mennä ristiin…

    Jos niitä paaluja on peräkkäin, niin kenenkään ei tarvitse sihtailla sivusuuntiin, vaan ainoastaan kahden peräkkäisen paalun osoittamaan suuntaan.

    Mitä tulee tuohon 90 asteen sihtailuun, niin kokeilepas joskus tehdä se ihan oikeasti tilanteessa, jossa niiden kahden viimeisen tolpan väli on semmoiset 45 metriä. Tulet huomaamaan, että virhemarginaali on melkoinen. Jonkinlaiseen tarkkuuteen pääsemiseen tarvittaisiin 50 metriä pitkä naru ja vähintään kolme henkilöä. Silloin voisi tuloskortin (= suorakulma) avulla päästä samaan tarkkuuteen kuin kahta peräkkäistä lähekkäin olevaa paalua pitkin sihtaamalla. Jos taas noiden toisistaan etäällä olevien paalujen välissä on pitkää heinää, kuten usein on, niin auttavankin tarkkuuden voi saman tien unohtaa…

Esillä 3 viestiä, 26 - 28 (kaikkiaan 28)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #1263467 kohteessaOut -alueen päättymisen merkintä

Etusivu Foorumit Säännöt Out -alueen päättymisen merkintä