Aihe: Onko vesiesteen pohjaa kokeiltu? - Golfpiste.com

27.9.–4.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][18]
KilpailuaSuomalaista

Onko vesiesteen pohjaa kokeiltu?

Etusivu Foorumit Säännöt Onko vesiesteen pohjaa kokeiltu?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 34)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #180128 Ilmoita asiaton viesti

    Klubimestaruuskilpailussa tapahtunutta. Löin palloni vesiesteeseen, joka oli siitä kohdalta vedetön. Mutapohja ja ruohoa kasvoi. Etsittiin palloani, mudan seasta pilkotti jotain vaaleaa. Kopautin sitä sormella selvittääkseni oliko se pallo vai joku muu esine. Kivihän se oli. Palloni löytyi ruohon seasta, ja jatkoin pelaamista. En kirjannut itselleni mitään rankkuja. Menikö oikein? – asia olisi pitänyt tietysti selvittää ennen kortin palauttamista, mutta unohtui. Tulipa niitä lyöntejä ihan tarpeeksi pelaamallakin.

    #278497 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Hmmmm…. ensin pitäisi kaiketi tutkiä sääntöä 12-1, joka koskettelee pallon etsimistä. Sen jälkeen lukaistaan 13-4b, joka kertoo esteen maapohjan tai veden koskettamisen kädellä tai mailalla olevan kiellettyä pallon ollessa samassa esteessä, ja 13-4c, joka kieltää irrallisten luonnonhaittojen koskettamisen ko. esteessä.

    Jos tuo kuvailemasi toiminta katsotaan pallon etsimiseksi kuten säännössä 12-1 on kuvattu, niin rangaistusta ei seuraa. Muussa tapauksessa tuo sääntö 13-4b tahi 13-4c ehdottaisi paria penalttia.

    Mitäs sanotaan?

    #278498 Ilmoita asiaton viesti
    k.

    KL kirjoitti: (29.8.2012 16:43:30)
    Hmmmm…. ensin pitäisi kaiketi tutkiä sääntöä 12-1, joka koskettelee pallon etsimistä. Sen jälkeen lukaistaan 13-4b, joka kertoo esteen maapohjan tai veden koskettamisen kädellä tai mailalla olevan kiellettyä pallon ollessa samassa esteessä, ja 13-4c, joka kieltää irrallisten luonnonhaittojen koskettamisen ko. esteessä.

    Jos tuo kuvailemasi toiminta katsotaan pallon etsimiseksi kuten säännössä 12-1 on kuvattu, niin rangaistusta ei seuraa. Muussa tapauksessa tuo sääntö 13-4b tahi 13-4c ehdottaisi paria penalttia.

    Mitäs sanotaan?

    Seuraava…

    qwert kirjoitti: (29.8.2012 16:27:36)
    Etsittiin palloani, mudan seasta pilkotti jotain vaaleaa. Kopautin sitä sormella selvittääkseni oliko se pallo vai joku muu esine. Kivihän se oli.

    …voidaan tietysti lukea ”selvittääkseni oliko se minun pallo ”. Silloin 12-2 astuu kuvaan.

    Onhan ennekin tapahtunut, että lähdetään tunnistamaan palloa, joka ei sitten mikään pallo olekaan.

    Toki qwert ei ihan tunnistamisesta kirjoita.

    #278499 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    k. kirjoitti: (29.8.2012 17:54:49)
    Seuraava…

    qwert kirjoitti: (29.8.2012 16:27:36)
    Etsittiin palloani, mudan seasta pilkotti jotain vaaleaa. Kopautin sitä sormella selvittääkseni oliko se pallo vai joku muu esine. Kivihän se oli.

    …voidaan tietysti lukea ”selvittääkseni oliko se minun pallo ”. Silloin 12-2 astuu kuvaan.

    Onhan ennekin tapahtunut, että lähdetään tunnistamaan palloa, joka ei sitten mikään pallo olekaan.

    Toki qwert ei ihan tunnistamisesta kirjoita.

    Mitäs se sääntö 12-2 sanookaan tunnistamisesta…? Saako palloon koskea ilman, että…?

    Juu, ei käy ilmi tuosta alkuperäisestä postauksesta, mutta…

    #278500 Ilmoita asiaton viesti
    k.

    KL kirjoitti: (29.8.2012 18:19:32)

    Saako palloon koskea ilman, että…?

    … ilmoittaa aikestaan merkitsijälle ja …

    #278501 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    k. kirjoitti: (29.8.2012 18:31:40)

    KL kirjoitti: (29.8.2012 18:19:32)

    Saako palloon koskea ilman, että…?

    … ilmoittaa aikestaan merkitsijälle ja …

    Saako kiveen koskea ilman, että..?

    Sori, laitoin jekun 😉

    #278502 Ilmoita asiaton viesti
    k.

    Aivan.

    Saako pallon puolikkaaseen koskea, ilman, että se on kokonainen pallo:-)

    #278503 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    k. kirjoitti: (29.8.2012 19:43:03)
    Aivan.

    Saako pallon puolikkaaseen koskea, ilman, että se on kokonainen pallo:-)

    Saa. Pallon puolikas on liikuteltava haitta, jonka saa esteestä poistaa ilman rangaistusta.

    Muita kysymyksiä? Ellei, niin mennään takaisin alkuperäiseen kysymykseen.

    #278504 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    KL kirjoitti: (29.8.2012 21:27:08)

    k. kirjoitti: (29.8.2012 19:43:03)
    Aivan.

    Saako pallon puolikkaaseen koskea, ilman, että se on kokonainen pallo:-)

    Saa. Pallon puolikas on liikuteltava haitta, jonka saa esteestä poistaa ilman rangaistusta.

    Muita kysymyksiä? Ellei, niin mennään takaisin alkuperäiseen kysymykseen.

    Mistä tietää, että pallo on puolikas jos siitä näkyy vain ehjä puoli?

    Mennään takaisin alkuperäiseen.

    #278505 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Q8 kirjoitti: (29.8.2012 21:30:05)

    KL kirjoitti: (29.8.2012 21:27:08)

    k. kirjoitti: (29.8.2012 19:43:03)
    Aivan.

    Saako pallon puolikkaaseen koskea, ilman, että se on kokonainen pallo:-)

    Saa. Pallon puolikas on liikuteltava haitta, jonka saa esteestä poistaa ilman rangaistusta.

    Muita kysymyksiä? Ellei, niin mennään takaisin alkuperäiseen kysymykseen.

    Mistä tietää, että pallo on puolikas jos siitä näkyy vain ehjä puoli?

    Mistä tietää, että pallo on puolikas? Haloo…

    #278506 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    KL kirjoitti: (29.8.2012 21:39:46)

    Q8 kirjoitti: (29.8.2012 21:30:05)

    Mistä tietää, että pallo on puolikas jos siitä näkyy vain ehjä puoli?

    Mistä tietää, että pallo on puolikas? Haloo…

    Onko vastaus sama seuraavan kysymyksen vastauksen kanssa: mistä tietää, että esteessä oleva korsi on irtonainen?

    #278507 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Q8 kirjoitti: (29.8.2012 22:30:21)

    KL kirjoitti: (29.8.2012 21:39:46)

    Q8 kirjoitti: (29.8.2012 21:30:05)

    Mistä tietää, että pallo on puolikas jos siitä näkyy vain ehjä puoli?

    Mistä tietää, että pallo on puolikas? Haloo…

    Onko vastaus sama seuraavan kysymyksen vastauksen kanssa: mistä tietää, että esteessä oleva korsi on irtonainen?

    Ei.

    #278508 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    KL kirjoitti: (30.8.2012 8:21:11)

    Q8 kirjoitti: (29.8.2012 22:30:21)

    KL kirjoitti: (29.8.2012 21:39:46)

    Q8 kirjoitti: (29.8.2012 21:30:05)

    Mistä tietää, että pallo on puolikas jos siitä näkyy vain ehjä puoli?

    Mistä tietää, että pallo on puolikas? Haloo…

    Onko vastaus sama seuraavan kysymyksen vastauksen kanssa: mistä tietää, että esteessä oleva korsi on irtonainen?

    Ei.

    No sitten en taida tietää vastausta. Josko sen joku kertoisi?

    #278509 Ilmoita asiaton viesti

    Tarkennan vielä toimiani vesiesteessä.

    Etsittiin palloani, mudan seasta pilkotti jotain vaaleaa. Kopautin sitä sormella selvittääkseni oliko se pallo vai joku muu esine. Kivihän se oli.

    Jos se olisi ollut pallo, olisin luonnollisesti jatkanut pallon tunnistamista.

    Käytännössä olisin poiminut pallon esiin sieltä mudasta ja jos se olisi ollut minun niin olisin dropannut. Se oli niin syvällä ettei olisi ollut mitään järkeä lyödä.

    Mutta kun se oli kivi, niin en ryhtynyt selvittelemään omistusoikeuksia enkä droppailemaan.

    #278510 Ilmoita asiaton viesti

    qwert kirjoitti: (30.8.2012 10:12:28)
    Tarkennan vielä toimiani vesiesteessä.

    Etsittiin palloani, mudan seasta pilkotti jotain vaaleaa. Kopautin sitä sormella selvittääkseni oliko se pallo vai joku muu esine. Kivihän se oli.

    Jos se olisi ollut pallo, olisin luonnollisesti jatkanut pallon tunnistamista.

    Käytännössä olisin poiminut pallon esiin sieltä mudasta ja jos se olisi ollut minun niin olisin dropannut. Se oli niin syvällä ettei olisi ollut mitään järkeä lyödä.

    Mutta kun se oli kivi, niin en ryhtynyt selvittelemään omistusoikeuksia enkä droppailemaan.

    tuli mieleeni.

    Saako kiven jonka ottaa esteen ulkopuolelta dropata esteesen? Entä jos se uppoaa maahan, onko se esteen kokeilemista? Jos se dropataan vesiestessä avoimeen veteen, mitä sitten?

    (ja ei tarvi vastata, tai edes ottaa vakavasti… nämä jutut vaan usein menee tuohon tuollaiseen vatkaukseen)

    #278511 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    qwert kirjoitti: (30.8.2012 10:12:28)
    Käytännössä olisin poiminut pallon esiin sieltä mudasta ja jos se olisi ollut minun niin olisin dropannut.

    Et kait sentään dropannut?

    #278512 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    Q8 kirjoitti: (30.8.2012 16:00:33)

    qwert kirjoitti: (30.8.2012 10:12:28)
    Käytännössä olisin poiminut pallon esiin sieltä mudasta ja jos se olisi ollut minun niin olisin dropannut.

    Et kait sentään dropannut?

    Äh, siis olisit dropannut ulkopuolelle. Nyt mää hokasin.

    #278513 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Q8 kirjoitti: (30.8.2012 8:39:34)

    KL kirjoitti: (30.8.2012 8:21:11)

    Q8 kirjoitti: (29.8.2012 22:30:21)

    KL kirjoitti: (29.8.2012 21:39:46)

    Q8 kirjoitti: (29.8.2012 21:30:05)

    Mistä tietää, että pallo on puolikas jos siitä näkyy vain ehjä puoli?

    Mistä tietää, että pallo on puolikas? Haloo…

    Onko vastaus sama seuraavan kysymyksen vastauksen kanssa: mistä tietää, että esteessä oleva korsi on irtonainen?

    Ei.

    No sitten en taida tietää vastausta. Josko sen joku kertoisi?

    Jos tuosta pallon puolikkaasta olisi näkynyt vain ehjä puoli, niin pelaaja olisi joko lähtenyt sitä tunnistamaan tai todennut sen puuttuvien merkintöjen perusteella löytöpalloksi. Molemmissa tapauksissa pelaajalla olisi siis ollut oikeus nostaa pallo, jolloin sen muodon vajavaisuus olisi heti paljastunut.

    Irtonaisia heinänkorsia sen sijaan ei saa nostella, joten mistään ei voi tietää onko korsi irtonainen vai ei. Toisaalta sillä ei ole mitään käytännön merkitystä, kunhan niitä ei turhan päiten liikuttele ennen downsvingiä.

    #278514 Ilmoita asiaton viesti
    k.

    Alkuperäiseen kysymykseen suora vastaus on: kyllä. Ja siis kaksi rangaistuslyöntiä.

    Siihen voi sitten lähteä hakemaan tilannetta, josta selviäisi vähemmällä.

    Mikäli palloa etsitään mudasta tarkoittaen mutaisesta hiekasta ja siis hiekasta, ei ragaistusta seuraa.

    Seuraava vaihtoehto on, että pelaaja löytää pallon, jota lähtee tunnistamaan. Pelaaja tunnistaa, että kyseessä ei ole hänen pallonsa.

    Mikäli tunnistus meni sääntöjen (12-2) mukaisesti, ei rangaistusta.

    Mikäli tunnistus ei mennyt sääntöjen mukaisesti, yksi rangaistusyönti.

    Onko väliä sillä, että tulosten julkaisemisen jälkeen pelaaja toteaa, että ei se minun pallo ollut. Se ei ollut pallo ollenkaan, vaan kivi?

    #278515 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Siis mitenkäs tämä nyt menikään….

    qwert kirjoitti: (29.8.2012 16:27:36)
    Palloni löytyi ruohon seasta, ja jatkoin pelaamista. En kirjannut itselleni mitään rankkuja. Menikö oikein?

    k. kirjoitti: (30.8.2012 19:44:15)
    Alkuperäiseen kysymykseen suora vastaus on: kyllä. Ja siis kaksi rangaistuslyöntiä.

    Öhhh….?

    #278516 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Mistähän tässä nyt oikeen väännetään?

    c. Searching for Ball in Water in Water Hazard
    If a ball is believed to be lying in water in a water hazard, the player may, without penalty, probe for it with a club or otherwise. If the ball in water is accidentally moved while probing, there is no penalty; the ball must be replaced, unless the player elects to proceed under Rule 26-1. If the moved ball was not lying in water or the ball was accidentally moved by the player other than while probing, Rule 18-2a applies.

    Ja irrallisia heinänkorsiakin saa tuossa kosketella ja siirrellä palloa etsiessä, jos epäilee pallon olevan niiden alla piilossa.

    #278517 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    ts kirjoitti: (30.8.2012 21:55:44)
    Mistähän tässä nyt oikeen väännetään?

    c. Searching for Ball in Water in Water Hazard
    If a ball is believed to be lying in water in a water hazard, the player may, without penalty, probe for it with a club or otherwise. If the ball in water is accidentally moved while probing, there is no penalty; the ball must be replaced, unless the player elects to proceed under Rule 26-1. If the moved ball was not lying in water or the ball was accidentally moved by the player other than while probing, Rule 18-2a applies.

    Ja irrallisia heinänkorsiakin saa tuossa kosketella ja siirrellä palloa etsiessä, jos epäilee pallon olevan niiden alla piilossa.

    Mahdoitkos sinä lukea alkuperäistä postausta lainkaan, kun siteerasit sääntöä, jossa sallitaan pallon etsiminen vesiesteen VEDESTÄ..?

    #278518 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    KL kirjoitti: (30.8.2012 22:18:37)

    ts kirjoitti: (30.8.2012 21:55:44)
    Mistähän tässä nyt oikeen väännetään?

    c. Searching for Ball in Water in Water Hazard
    If a ball is believed to be lying in water in a water hazard, the player may, without penalty, probe for it with a club or otherwise. If the ball in water is accidentally moved while probing, there is no penalty; the ball must be replaced, unless the player elects to proceed under Rule 26-1. If the moved ball was not lying in water or the ball was accidentally moved by the player other than while probing, Rule 18-2a applies.

    Ja irrallisia heinänkorsiakin saa tuossa kosketella ja siirrellä palloa etsiessä, jos epäilee pallon olevan niiden alla piilossa.

    Mahdoitkos sinä lukea alkuperäistä postausta lainkaan, kun siteerasit sääntöä, jossa sallitaan pallon etsiminen vesiesteen VEDESTÄ..?

    No jatketaan tuolla sitten

    b. Searching for or Identifying Ball Covered by Loose Impediments in Hazard
    In a hazard, if the player’s ball is believed to be covered by loose impediments to the extent that he cannot find or identify it, he may, without penalty, touch or move loose impediments in order to find or identify the ball. If the ball is found or identified as his, the player must replace the loose impediments. If the ball is moved during the touching or moving of loose impediments while searching for or identifying the ball, Rule 18-2a applies; if the ball is moved during the replacement of the loose impediments, there is no penalty and the ball must be replaced.
    If the ball was entirely covered by loose impediments, the player must re-cover the ball but is permitted to leave a small part of the ball visible.

    #278519 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    ts kirjoitti: (30.8.2012 22:27:36)

    KL kirjoitti: (30.8.2012 22:18:37)

    ts kirjoitti: (30.8.2012 21:55:44)
    Mistähän tässä nyt oikeen väännetään?

    c. Searching for Ball in Water in Water Hazard
    If a ball is believed to be lying in water in a water hazard, the player may, without penalty, probe for it with a club or otherwise. If the ball in water is accidentally moved while probing, there is no penalty; the ball must be replaced, unless the player elects to proceed under Rule 26-1. If the moved ball was not lying in water or the ball was accidentally moved by the player other than while probing, Rule 18-2a applies.

    Ja irrallisia heinänkorsiakin saa tuossa kosketella ja siirrellä palloa etsiessä, jos epäilee pallon olevan niiden alla piilossa.

    Mahdoitkos sinä lukea alkuperäistä postausta lainkaan, kun siteerasit sääntöä, jossa sallitaan pallon etsiminen vesiesteen VEDESTÄ..?

    No jatketaan tuolla sitten

    b. Searching for or Identifying Ball Covered by Loose Impediments in Hazard
    In a hazard, if the player’s ball is believed to be covered by loose impediments to the extent that he cannot find or identify it, he may, without penalty, touch or move loose impediments in order to find or identify the ball. If the ball is found or identified as his, the player must replace the loose impediments. If the ball is moved during the touching or moving of loose impediments while searching for or identifying the ball, Rule 18-2a applies; if the ball is moved during the replacement of the loose impediments, there is no penalty and the ball must be replaced.
    If the ball was entirely covered by loose impediments, the player must re-cover the ball but is permitted to leave a small part of the ball visible.

    No hyvä, maltoit siis lukea kysymyksen tällä kertaa 😉

    #278520 Ilmoita asiaton viesti

    Kiitoksia vastauksista. Tulkitsen, että meni oikein, ei mitään rankkuja.

    Ja nyt jos tein väärän tulkinnan, niin olkaa ystävällisiä ja kertokaa selvällä suomen tai ruotsin kielellä montako rankkua olisi pitänyt korttiin laittaa. Nuo englanninkieliset pykälätekstit ovat maallikolle hieman vaikeaselkoisia.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 34)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Onko vesiesteen pohjaa kokeiltu?