Aihe: Onko tasoituksesi kohdallaan? - Golfpiste.com

21.4.–28.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][4]
KilpailuaSuomalaista

Onko tasoituksesi kohdallaan?

Etusivu Foorumit Yleistä Onko tasoituksesi kohdallaan?

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 98)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Minä en nyt ihan ymmärrä tätä keskustelua, että jätetäänkö kortti harjoituskierroksella, jos peli kulkeekin yllättävän hyvin tai huonosti. Tasoitusmääräyksissä tietääkseni sanotaan, että tasoitukseen vaikuttava harjoituskierros on rekisteröitävä etukäteen ennen pelikierrosta. Jos pelaa tasoituskierrosta, kortti jätetään kierroksen jälkeen ja kisoissa jätetään tietysti aina kortti. Asia on mielestäni ihan selvä.

Miten usein tasoituskierroksia sitten pitäisi pelata, onkin ihan eri juttu. Sen voi jokainen pelaaja päättää itse harjoituskierrostensa perusteella. Minimi on kai edelleen 4 kauden aikana.

Miten pelaaja voi vastata tasoituksensa oikeellisuudesta, jos ei noudata tasoitussääntöjä?

ei mitenkään.

’Ainakin vakipelikumppanien kanssa ennen kierrosta sovitaan, että lasketaan ja merkataan toisten lyönnit. ’

Tuosta saa sen käsityksen, että tämän jälkeen jää pelaajalle harkinta siitä jätetäänkö kortti vai ei. Tasoitussäännöissä sanotaan yksiselitteisesti, että tasoituskierroksesta päätetään etukäteen ja silloin kortti palautetaan kotiseuraan oli tulos mikä tahansa. Jotkut seurat tulkitsevat tätä niin, että ilmoitus merkkarille ennen kierrosta riittää ja se on mielestäni ihan ok, jos ilmoituksen mukaan myös toimitaan.

Valitettavasti itse olen ollut ainakin 10 kertaa kierroksella, jolloin olen etukäteen kuullut näin sovittavan, mutta kierroksen kestäessä sopimusta on muutettu syystä tai toisesta. Kerran alkoi mm. sataa ja kaveri totesi ’Ei jätetä kortteja, kun ei tässä kelissä saa kunnon tulosta’. Huijausta mielestäni.

Lisäksi kilpailukierros on aina tasoituskierros. Ei voisi yksinkertaisemmat säännöt olla!

Liian alhaiseen tasoitukseen pyrkivät huijaavat lähinnä itseään ja sitten vielä paheksuvat mielestään liian hyvn pelaavia voittajia tasoituskilpailuissa.

Eikä kaikki jätä edes kilpailukortteja, jos on kyseessä vieraskentän firmakisa. Esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon…

Voitin itse pari viikkoa sitten erään tasoituksellisen kaksipäiväisen kisan ja voi sitä paheksuntaa händärihuijauksesta ja keiltä muiltakaan sitä kuuli kuin juuri näiltä egosingelihuijareilta. Olin pelannut edelliset viisi kierrosta bufferiin, joten saatoin pelätä pahinta vieläpä siksi, kun mulla on tunnetusti kovat kilpailuhermot 🙂

Rehellisyyttä kehiin veljet!

’Ainakin klubituupparitasolla voisi kysellä, onko oikein olla jättämättä laskevaa korttia harkkakierroksilta, jos muuten on noudatettu sääntöjä?’

Kyllä se oikein on ja ihan sääntöjen mukaista. Kun minä pelaan harkkakierroksia, ne todellakin on yleensä harjoittelua tai reikäpeliä / skiniä kaverin kanssa ellen ole toisin ilmoittanut. Sen sijaan minusta ei ole oikein, että vasta kierroksen jälkeen päättää jättääkö kortin. Säännöissä sanotaan, että ’Tasoitusryhmissä 2-6 on tasoitukseen vaikuttava harjoituskierros rekisteröitävä etukäteen ennen pelikierrosta.’. Suurimmalla osalla klubeista ei varmaan cm edes reagoi mitenkään, kun kertoo pelaavansa tasoituskierroksen harkkakierroksella, mutta silloin minusta pitää ainakin pelikavereille ilmoittaa pelaavansa tasoituskiekan.

Säännöissä sanotaan lisäksi, että ’Pelaajan tehtävänä on varmistaa, että kaikki hänen tasoitustuloksensa oman kotiseuran kentältä on toimitettu tasoitustoimikunnalle tai että hän on toimittanut vieraskentiltä tasoitustuloksensa kotiseuraansa. Pelaajan on huolehdittava ennen mihin tahansa kilpailuun osallistumistaan, että tasoitusmuutokset häneen tarkkaan tasoitukseensa on tehty.’. Tämä tarkoittaa mielestäni selkeästi sitä, että jos on toiminut sääntöjen mukaan ja ilmoittanut pelaavansa tasoituskiekan, jättää kortin olipa se sitten nouseva tai laskeva.

Yhtä hyvin voisit väittää, että jätät huomiotta ns. Mulligan -avauksen ja jätät silti kortin sillä perusteella, että ketään ei voi haitata liian alhainen tasoitus.

Minulle se on henkilökohtaisesti sama millä tasurilla muut pelaavat ja rikkovatko sääntöjä, mutta itse pyrin pelaamaan sääntöjen mukaisesti. Toki allekirjoitan kortin, jos joku sitä pyytää pelattuaan esim. ennätyskierroksen, vaikkei olisikaan ilmoittanut asiasta etukäteen. Ei se minulta ole pois eikä minun asiani vahtia toisten tekemisiä.

Toki ymmärrän ritari sinun tapauksessasi sen ettei jaksa lähettää kaikkia kortteja, kun ymmärtääkseni pelaat useimmiten vieraskentillä, eikä se ole yhtä helppoa faxata tai postittaa kortteja kuin pudottaa kiekan jälkeen kotiseuran postilaatikkoon.

Olen vuodesta 1996 seurannut tätä tasoitusasiaa parissakin eri klubissa. Tekee mieli kysyä, että onko joku joskus harjoituskierrokselle lähtiessään ilmoittanut etukäteen pelaavansa tasoituskierroksen???

Näinhän säännöissä on, mutta enpä ole asiaa huomannut tapahtuvan.

Itse pidän tärkeänä sitä, että tasoitus on kohdallaan. Jos tulee hyvä kierros on oikein jättää kortti, sillä tasoituksenhan tulee kuvastaa sitä tasoa, johon pystyy.

Vähän kokemattomampana muutama vuosi sitten pyysin vierasklubin cadddieltä leimaa korttiini ja kyllähän se tuli vähän ihmettelevän katseen saattelemena. Sen jälkeen en ole cädäreitä asialla vaivannut.

Viime kautena seuran kilpailuja oli toistakymmentä, joista yhdessä tasoitus laski, jokunen bufferiin ja puolisen tusinaa nousevaa korttia. Yksi laskeva kortti laski tasoitusta enemmän kuin nuo 6-7 nostivat.

Kaikkien kierrosten pb keskiarvo oli jotain 25 paikkeilla eli aika kaukana bufferistakin.

Talvi-iltoina simuloin huvikseni missä tasoitus majailisi, jos kaikki kortit huomioitaisiin. Lopputulemana (n. 70 kierrosta), että tasoitus olisi ollut vajaa yhden lyönnin nyt korttiin merkittyä korkeampi. Kun bufferiin pelattuja kierroksia oli kymmenkunta, niin simuloinnissa moni niistä muuttui laskevaksi kierrokseksi kun tasoitus aikansa nousi.

Oma uskomus on, että kummallakin tavalla päädytään hyvin lähelle toisiaan. Kun meillä tasoituskset hoitelee toimikunta suurin piirtein käsipelillä, ei noita 0,1:n nostavia kortteja hirveästi kehtaa syytää toimikunnan riesaksi.

Itse edustan samaa koulukuntaa periaatteessa kuin green.

Suora vastaus suoraan kysymykseen: ON

Ongelmaksi koen enemmänkin sen, että tasoitukseni on pysynyt sillä samalla kohdallaan vähän liian pitkään.

Onko tasoituksesi kohdallaan?

EI! Minä olen oikeasti paljon parempi kuin tasoitukseni osoittaa 🙂

Ja asiaan. Kyllä aika hyvin pitää paikkaansa, sillä viimeiset kierrokset on ollu 35-37bp. Kyllä se tasoitus sieltä tippuu, kierroksia takana 4 tältä kesältä…

Jaaha, sitä on saanut havaita olensa pahemman luokan säätäjä. So what? Keneltä se on pois? Muilta kuin cädäreiltä jumalaton määrä turhaa naputtelua?

Entäpä nämä jokaisen tasoituskierroksensa etukäteen rekisteröineet ja sittemmin aina korttinsa jättäneet? Pelaatteko te todella aina jokaisen tasoituskierroksenne aivan kuin kyseessä olisi kilpailu? Valitsette aina jokaiseen tilanteeseen teille parhaiten sopivan mailan. Yritätte esim. alun epäonnistumisen jälkeen aina päästä vaikka kynsin hampain edes bufferiin jne.

Jos ette ja menette jättämään nostavan kortin, olette pahemman luokan händärihuijareita. Tekonne voi vaikuttaa seuraavaan pistebogikilpailutulokseenne.

Voitte te väittää, että tasoituskierrokseksi rekisteröidyllä harjoitusrundillä aina, kaikkialla ja kaikissa olosuhteissa pelaatte äärimmäisen tosissanne. Minä vaan en usko.

Oleellista koko tässä tasoituskysymyksessä on nimenomaan se, millaisen kierroksen jälkeen nostava korttti jätetään. Se kun vaikuttaa kilpailuissa muihinkin golfareihin. Kotiseurassani on kuulemma hylatty kilpailujen edellä jätettyjä nostavia kortteja. Niin pitäisi näköjään tehdä huomattavasti useammin.

no ei varmahasti ole. 16.5 pitaäis olla sinkeli, mutt ku pelaa vaen 20 kierosta – ei se kerkhee putoo. mut sinkkupelaaja mä oon henkisest.

Prboy:

’Jaaha, sitä on saanut havaita olensa pahemman luokan säätäjä. So what? Keneltä se on pois?’

Ei ainakaan minulta. Kuten jo aiemmin totesin, ei minua liikuta millä tasoituksella kukin pelaa. Tämä peli perustuu ennen kaikkea siihen, että on rehellinen itselleen ja noudattaa sääntöjä. Jos sääntöihin on jotain kirjattu, en minä niitä kyseenalaista vain sen takia, että sääntö tuntuu tyhmältä.

Prboy:

’Entäpä nämä jokaisen tasoituskierroksensa etukäteen rekisteröineet ja sittemmin aina korttinsa jättäneet?’

Minä jätin viime kesänä yli 20 (en muista tarkkaan) korttia, joista 1 tai 2 taisi olla muita kuin jonkinlaisia kilpailuita. Nekin olivat kaveriporukan omia kisoja, joista sovittiin etukäteen, että kortit jätetään. Myös tänä kesänä tulen jättämään ainakin 20 korttia ja tuskinpa niidenkään joukossa on muita kuin kilpailukortteja + pari kaveriporukan omaa kisaa. Sitä kun pelaa tuota eqonlinegolfia, tulee väkisinkin jätettyä kortteja pari kappaletta viikossa.

Prboy:

’Pelaatteko te todella aina jokaisen tasoituskierroksenne aivan kuin kyseessä olisi kilpailu? Valitsette aina jokaiseen tilanteeseen teille parhaiten sopivan mailan. Yritätte esim. alun epäonnistumisen jälkeen aina päästä vaikka kynsin hampain edes bufferiin jne.’

En pelaa kilpailujakaan niin, että ’kynsin hampain pitäisi päästä edes bufferiin’. Mitä iloa on siitä, että pääsee edes bufferiin? Jos olen normaalikisassa tuloslistalla vaikkapa 10., minulle on aivan sama onko sinne päästy 34 tai 30 bogeypisteellä.

’Itse edustan samaa koulukuntaa periaatteessa kuin green.’

Hyvä ritari, ei ole tosiaan kuin kaksi koulukuntaa, ne jotka noudattavat Golfliiton hyväksymiä tasoitussääntöjä ja ne jotka eivät noudata.

EnoAntsa kirjoitti hyvin:

’Tämä peli perustuu ennen kaikkea siihen, että on rehellinen itselleen ja noudattaa sääntöjä. Jos sääntöihin on jotain kirjattu, en minä niitä kyseenalaista vain sen takia, että sääntö tuntuu tyhmältä.’

Jos sinä hyvä ritari tai joku muu olette liian fiksuja pelaamaan nykyisillä tyhmillä tasoitussäännöillä golfia, siirtykää vaikka shakkiin. Varmaan keksitte kaikessa viisaudessanne siitäkin pelien pelistä jonkin keinon kiertää sääntöjä. Raportoikaa ihmeessä tuloksia tännekin:)

Prboy,

ei ole tosiaankaan järkevää rekisteröidä kaikkia harjoituskierroksia etukäteen tasoituskierroksiksi, vaikka säännöt tuonkin menettelyn sallivat. Kritisoin ainoastaan ja vain sitä sääntöjen vastaista tapaa, jossa vasta kierroksen jälkeen tai sen kestäessä päätetään jätetäänkö kortti vai ei. Tai muuten pelataan sääntöjen vastaisesti tarkoituksena alentaa tai nostaa tasoitusta vrt. Mulligan, annetut putit, kadonnut pallo tai outti+rankku jne. Valitettavan yleistä tuollainen kuten totesin….

Ensinnäkään en ole missään vaiheessa väittänyt nykyisiä sääntöjä tyhmiksi, joten nuo kehoitukset siirtyä johonkin muuhun lajiin ja vihjailut sääntöjen venyttelyistä ovat asiattomia, vaikka heittelisi niitä huum orin varjolla.

Golfin sääntöjä noudatamme pelissä tarkasti ja ennen avauslyöntejä kortit kiertoon normaalisti, joten en keksi missä kohdin oikein rikkoisimme tasoituskäytännön henkeä. Tietysti, jos ilmoitus merkkarille (pyyntö pidä kirjaa ja laske lyönnit) ei riitä, vaan pitää ilmoittaa ennakkoon kolmannelle osapuolelle, silloin ei toimita pykälien pilkkujen mukaan.

Edelleen olen sitä mieltä, että laskevien korttien panttaaminen on golfin hengen vastaista. Ei se tietenkään niin voi mennä, että jälkikäteen aletaan tekemään tasoituskorttia vaan merkkarista on sovittava ennen kierrosta. Hiukan on semmoinen tunne, että byrokratia on joillekin tärkeämpää kuin pelin henki.

Tuo koulukuntaviittaus greeniin koski hänen toteamustaan, että tasoituksen pitäisi kuvata pelaajan potentiaalia ei keskimääräistä pelitasoa. Golfin varsinaisissa pelisäännöissä voi olla vai yksi käytäntö, miellään puhtailla harkkakierroksillakin.

Jos säännöt ovat hyvät, ethän pidä minuakaan tyhmänä, please.

Kirjoitit aiemmin:

’Eipä nostavien korttien jättämisessä harkkarundeilta ole oikein mieltä, vilkaisin nopeasti omat korttini ja jos ne kaikki laskevat kortit olisi jätetty niin saisi pari-kolme lyöntiä enemmän eteen ja bufferiin pelattu kierrokset taitaisivat muuttua laskeviksi.’

Eli tarkoittaako teidän käytännössänne korttien kiertoon laitto merkkarin kanssa, että kyseessä on silloin aina tasoituskierros. Jos asia on näin, pahoittelen väärinymmärräystäni. Itse laitamme yleensä aina kortit kiertoon, koska golfin peluussa yksi olennainen osa on, että oppii laskemaan toisenkin lyönnit, mutta se ei tarkoita tasoituskierroksen pelaamista. Siitä ilmoitetaan erikseen. Kirjoituksesi vaikutti vain siltä, ettet palauta kaikkia kortteja, vaikka olisitte laittaneet kortit vaihtoon merkkarin kanssa. Ilman täsmennystä en voinut kirjoitustasi muutoin ymmärtää.

Nimetön

Mun ongelma on, että tän kesän kierrosten pb-keskiarvo on tällä hetkellä noin 22 pistettä ja bufferissa en ole ollut vielä kertaakaan (paras kierros 28 pistettä). Tasoitusta nostavia kortteja voisin palauttaa vaikka sata, mutta händäri nousee vuodessa korkeintaan 1,0 lyöntiä.

Mikä siis neuvoksi, jos ei pelit parane: aloitanko harrastuksen uudelleen eri nimellä vai käynkö sukupuolenvaihdosleikkauksessa, jolloin pääsisin samoilla slopeilla draivaamaan punaisilta(?). Onkos muuten viimeksi mainitusta vaihtoehdosta olemassa joku decision tai ennakkotapaus maailmalla?? Tovottavasti pelit siis paranee, ettei tarvi mennä näin radikaaleihin ratkaisuihin!

’Tasoitusta nostavia kortteja voisin palauttaa vaikka sata, mutta händäri nousee vuodessa korkeintaan 1,0 lyöntiä’

Korkeintaan 2,0 lyöntiä

’Edelleen olen sitä mieltä, että laskevien korttien panttaaminen on golfin hengen vastaista.’

Laskevia tai nousevia kortteja ei tule pantata, jos kierros on pelattu tasoituskierroksena ja sääntöjen mukaisena. Sääntöjen tai golfin hengen mukaista ei ole jälkikäteen päättää jättääkö kortin vai ei. Jälkikäteen päättämistä on, että jättää vain laskevat kortit, vaikka olisi ilmoittanut etukäteen klubille tai merkkarille pelaavansa tasurikierroksen. Yksinkertaista, eikö totta? Olen kyllä tavannut useampiakin pelaajia, joilla on hirveä hinku laskea tasoitustaan mahdollisimman alas, että ’pääsisi vaikka Taliin pelaamaan’ ja he eivät kyllä halua nostavia kortteja jättää. Luulenpa, että se on monelle itsetuntokysymys.

’Ei se tietenkään niin voi mennä, että jälkikäteen aletaan tekemään tasoituskorttia vaan merkkarista on sovittava ennen kierrosta. Hiukan on semmoinen tunne, että byrokratia on joillekin tärkeämpää kuin pelin henki.’

Olet ymmärtänyt ihan väärin. Byrokratia ei ole tärkeämpää kuin pelin henki vaan pelin hengen mukaan toimiminen saattaa tuoda mukanaan byrokratiaa. On ihan ok ettei klubilla ilmoita etukäteen pelaavansa tasoituskierrosta, jos / kun se ei caddie masteria yleensä kiinnosta pätkääkään. Tällöin voi ilmoittaa merkkarille pelaavansa tasoituskierroksen, kunhan jättää kortin tuloksesta riippumatta.

Tämä on vain minun mielipiteeni ja itse pelaan sen mukaan.

Kotiseurasi tasoitustoimikunnalla tai muulla tasoituksista vastaavalla taholla on sekä oikeus että velvollisuus huolehtia tietenkin sinun kanssasi, että tasoituksesi on mahdollisimman oikea.

Kortteja jättämällä tasoitus voi siis nousta sen 2,0 pykälää vuodessa, mutta tasoitustoimikunta voi käsitellä myös yksittäisiä tapauksia, joissa tasoitusta voidaan muuttaa perusteellisesti enemmänkin. Jos tämän kauden kaikki tuloskortit ovat tallessa, niin asiahan lienee helppo viedä tasoitustoimikunnan käsiteltäväksi.

3 päivää sitten totesin, ettei tasoitus ole tilastojen perusteella kohdillaan, kun en ole päässyt tällä kaudella edes bufferiin.

No nyt se sitten on ilmeisesti kohdillaan, kun eilen viikkokisassa tuli kauden eka bufferiin mennyt rundi ,-)

Brutto 85, netto 74 ja Pb 35. Tuokin tulos tuli vielä perus surkealla esityksellä. Mukana kaksi tuplaa ja tripla. Rankkuja edelleen liikaa, eli 3. Yksi kolmen putin pokikin tuli börön kiilto silmissä alamäkeen putattua 🙁

Muistetaan, että pelaan etäjäsenenä kotikentättömässä seurassa. Poikkeaa siis kaikkien muiden seurojen tilanteesta. Ei ole käytössä cädäriä, joka naputtelisi tiedot saman tien koneeseen.

Totesin jossain, että meillä tasoitustoimikunta pitää tasoituksia käsipelillä, varmaan samaan malliin kuin 80-luvulla.

Tuntuisi vähän kohtuuttomalta kuormittaa vapaaehtoistyötä tekeviä jokaisella nousevalla kortilla. Olemme yhtä mieltä, että sääntöjen kirjain ei tässä kohdin toteudu.

Omana loppurepliikkinä toteaisin otsikon kysymykseen, että mielestäni oma tasoitukseni suurin piirtein kohdallaan, kun pelitaso heittelee siinä kuin muilla tuuppareilla. Esim. eilen EGS:n etuysillä aloitusreiät kahdella kasilla, sitten tuplan jälkeen viisi reikää par-bogi -tahtiin ja päätteeksi taas kasi. Kierros jäi kesken hurjannäköisten ukkospilvien vuoksi. Kauden tavoitteena on ehjä bogikierros jollain kentällä.

Nimetön

Tosiaan, kävin tarkistamassa tasoitusmääräyksistä eli nousu on korkeintaan tasan kaksi lyöntiä vuodessa.

Olen mieltänyt henkilökohtaisesti asian niin, etten ole mikään kamala händärihuijari, jos pääsen ainakin ne ’vaadittavat’ neljä kertaa vuodessa omalle bufferille. Sitä paitsi kun en ole kilpaillut muutamaan vuoteen ollenkaan, niin pitämällä tasoitusta alhaalla huijaan ja kiusaan lähinnä ja ainoastaan itseäni. Se ei tietenkään tarkoita huijaamista itse pelissä.

Jos joku nyt vaivaa päätään sillä, onko jonkun toisen, omaksi huvikseen pelailevan klubituupparin tasoitus oikein vai väärin, niin hohoijaa ja voivoi…

Sääntöjen ja sääntöjen mukaan pelaajat.

Minulle sopii oikein hyvin, että tasoituskierros pelataan siten kuin säännöissä on sanottu.

Mitäs sitten tehdään, jos ei pelaa yhtään ’näin tiukoilla’ säännöillä pelattavaa tasoituskierrosta ja vetäsee 46 bogipistettä seuraavassa kisassa.

Eikö tasoituksen tarkoitus ensisijaisesti ole se mitä tämän keskustelun otsikkokin peräänkuuluttaa.

Onhan niitä sääntöjä monelaisia. Jotenkin olen ymmärtänyt, että pitäisi jättää vähintään neljä korttia kaudessa.

No mitä sitten, jos ei jätä. Onko ’tasoitustoimikunta’ nostanut jonkun tasoitusta esim. tämän 2 pykälää jossain joskus???

Laitoin tasoitustoimikunnan lainausmerkkeihin, koska en ole moista toimikuntaa konkreettisesti havainnut olevan olemassa. Toimiiko sellainen jossain???

Nimetön

Te puhutte sääntörikkomuksista, joista ei ole näyttöä teillä, eikä kenelläkään muulla. Mikä on tämän keskustelun tarkoitus?

Toisekseen jos kilpailette tasoituskilpailuissa naama totisena, ehkä ette ole adaptoituneet aivan oikein vapaa-ajan viettoonne.

Jos tasoitus voi nousta vain 2,0 lyöntiä vuodessa, niin lasketaanko se raja siitä, missä se on alimmillaan käynyt kuluvan kauden aikana vai siitä, missä se oli kauden/vuoden alussa??

Siitä missä se alimmillaan on ollut kuluvan kauden aikana.

Kauden alimmasta. Ja kauden alin voi muuttua monta kertaa kauden aikana. Siis: kauden lopussa händäri ei voi olla korkeampi kuin kauden alin arvo+kaksi lyöntiä.

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 98)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #348544 kohteessaOnko tasoituksesi kohdallaan?

Etusivu Foorumit Yleistä Onko tasoituksesi kohdallaan?