Aihe: Onko tasoituksesi kohdallaan? - Golfpiste.com

21.4.–28.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][4]
KilpailuaSuomalaista

Onko tasoituksesi kohdallaan?

Etusivu Foorumit Yleistä Onko tasoituksesi kohdallaan?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 98)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Jokaisella tänne kirjoittavalla on takanaan varmasti jo yli 20 kierrosta ja enemmänkin. Moniko niistä on mennyt bufferiin tai paremmin? Noin kaksikolmasosaa tai useammin, ehkä puolet, ehkä kolmasosa vai alle 20 prosenttia? Osaatko vastata rehellisesti noihin kysymyksiin? Jos takanasi on alle puolet bufferiin menneitä tai sitä parempia kierroksia, oletko jättänyt CM:lle yhtään tasoitusta nostavaa korttia? Milloin aiot sellaisen jättää?

Takana kierroksia noin 20, joista tasoituskierroksia olen pelannut 4. Loput kierrokset harkkakierroksia. Kaikista kierroksista 5 olen pelannut alle händärin, 2 tasan händäriin, 4-5 bufferiin ja loput yli tasoituksen. Kortteja olen siis jättänyt noilta neljältä tasoituskierrokselta, joista yksi oli alle tasoituksen, yksi bufferiin ja kaksi händäriä nostavaa. Kauden alusta tasoitus laskenut tasan yhden lyönnin verran.

Bufferiin noin 10 %:a (2 kpl), kierroksia takana parisenkymmentä. Kaikki laskevat jätän. En ole jättänyt harkkakierroksilta yhtään nostavaa korttia enkä tule jatkossakaan jättämään. Kilpailut tietty eri asia.

En oikein ymmärrä mitä käytännön merkitystä on, jos tasoitus nouseeee 0,1 yksikköä? Jollain kentällä saisin ehkä yhden lyönnin lisää eteen.

Pelitaso heittelee sen verran paljon, että 2-3 yksikköä suuntaan tai toiseen olisi perusteltavissa ’kohdallaan olevana tasoituksena’ nykyisestä, joka on pari lyöntiä 20:n huonommalla puolella.

Tähän mennessä 14 jätettyä korttia, joista 2 laskevaa ja 4 bufferissa. 13 korttia on kilpailukortteja. Tasoitus kauden alussa 7,3 ja nyt 6,1, syynä lauantainen unelmakierros.

Eiköhän se taas sinne seiskan pintaan nouse.

Todellinen HCP (kaikki kierrokset huomioiden)

on 6,4 joten aika kohdallaan taitaa tasoitus olla.

Olen pelannut bufferiin ehkä 10% kierroksistani loput yli, jotkut selkeästikin. Korttia en kuitenkaan aio jättää. Suomen tasoitusjärjestelmä tässä ongelmana on eikä pelaajat. Tasoitus on väkisinkin liian matala johtuen siitä että se tippu suhteellisesti huomattavasti enemmän hyvällä kierroksella kuin mitä se nousee huonolla. Vaikka jättäisin 20 nostavaa korttia se olisi kaikki turhaa kun taas jonain päivänä (muutaman kerran kaudessa) pelaa oikeasti hyvän kierroksen. (Parhaimillaan brutto 73, HCP 8)

Että se siitä.. kyse ei ole rehellisyydestä vaan idioottimaisesta systeemistä. Mallia jenkeistä niin sitten rupean jättämään kortteja.

Nimetön

No mä en kuulu tuohon yli 20 kierrosta ryhmään mutta olen huomannut että kotikentällä kaikki kierrokset ovat menneet ihan penkin alle kun taas muilla kentillä pelatut ovat menneet erinomaisesti. Olen päättänyt että jätän tasoituskortin aina vieraskentällä pelatuista kierroksista ja kotikentällä vasta sitten kun pallo pysyy väylillä ja on ilmassa suuremman osan kulkumatkastaan kuin että vierii maassa. Mut mun hcp onkin vasta 40 ja olen pelannut vasta 2 vieraskenttäkierrosta 8).

Mikäs se jenkkien systeemi on?

Samoilla linjoilla bägimasterin kanssa! Pelasin viime keskiviikkona hyvän kierroksen ja taas on tasoitus milestäni liian matalalla. nostavia kortteja olen jättänyt kauden aikana jo ainakin 5, laskevia kaksi. niinkuin mainitsit nostavankortin vaikutus on liian pieni.

onkos asia muuten niin, että tasoitus voi nousta max 2,0 kauden alimaasta tasoituksesta?

Taisi viimeviikolla napsahtaa vasta tuo 20 rundia täyteen. Pelit on ollut hyvin epätasaisia, joten ainoastaan kierroskeskiarvoa tuijottamalla EI tasoitus OLE läheskään kohdallaan (netto ka. +10). Tarkkatasoitus on noussut kauden alun 9.5:stä 9.9:ään. Harkkakierroksilta en kortteja ole jättänyt. Paras lyöntipelitulos on netto +5 ja pistebogitulos +3. Edes bufferiin en ole siis päässyt kertaakaan. Heikko lähipeli ja runsaat rankut / rundi on pitänyt tulostason heikkona.

Onko tasoitukseni sitten oikeasti noin paljon pielessä? Viimeviikolla viikkokisassa etuysi brutto +2 (7xpar+2xpoki). Takaysillekin 4 PARia, mutta niiden sekaan 3 tuplaa, tripla ja +5. Ehkäpä jo tällä viikolla alkaa tulokset napsumaan edes bufferiin. Usko tasoituksen pudottamiseksi takaisin 8 pintaan elää edelleen vahvasti. Sen verran hyvään suuntaan on pelit alkaneet menemään.

hups…. meni nimimerkit sekaisin…sori!

Kierroksia on takana vasta 7 kappaletta, joista:

– laskevia kortteja 1

– bufferiin 3 kertaa

– bufferiakin huonommin 3 kertaa, kauden avaus ja 2 viimeisintä kierrosta.

Tasoitusta nostavia kortteja en ole jättänyt. Kyllä tuo tasoitukseni kuvastaa aika hyvin tuloksentekopotentiaaliani.

Vain 10 täyttä kierrosta (18 r), joista 2 bufferiin ja loput heikommin. Vastaa hyvin aiempia kesiä eli n. 20 % kierroksista bufferiin tai paremmin.

En ole jättänyt yhtään korttia. Jätän kaikki tasoitusta parantavat kortit, jos sellaisia tulee. Jollei sellaisia kauden aikana tule, jätän loppukaudesta jokusen muun kortin, jotta näkevät, että olen pelaillut.

Taustaksi: tasoitukseni nyt 20,9 parina viime kesänä tulleiden unelmakierrosten (89) ansiosta. Normaali ’hyvä’ kierrokseni on satasen pinnassa, paras tänä vuonna 95. En kilpaile, joten tasoituksella ei ole minulle varsinaisesti väliä. Osallistun kuitenkin pariin suffelikisaan (duunijuttuja) joka kesä, joten pidän mielelläni tasoituksen siellä unelmakierrosten tasolla, ettei satu mitään noloja vahinkoja.

Taas saan osalle porukasta herneitä nenään, mutta sehän on niiden päänsärky. Pidän itse kirjaa kierroksistani ja jätän kortteja jos tasoitus muuttuu oleellisesti. Nyt tilanne on sellainen, että olen jättänyt yhden alentavan kortin. Takana yli 30 kierrosta ja ero todellisen ja tasoituskortin välillä on 0,2. Se siis siitä ja minusta on aivan turha työllistää seuraa niillä ’turhilla’ korteilla. Tietysti voi jättää jos ei osaa itse laskea tuloksiaan.

Jenkkien systeemi näyttää perustuvan 20 viimeisen kierroksen 10 parhaan tuloksen keskiarvoon. Tsekkaa linkistä ohjeet, jos kiinnostaa. Golfinn tai joku muu siellä pelaileva voi sitten ehkä kertoilla, miten laajasti tuota systeemiä siellä käytetään.

Lue lisää: USGAn tasoitussäännöt

Tasoitusjärjestelmä on suorastaan nerokas. Ei tule äkkiseltään mieleen toista lajia, joissa aloittelija ja mestari voivat pelata ainakin näennäisesti tiukan kamppailun vastakkain. Järjestelmä perustuu luottamukseen, olettamukseen että golfissa ei huijata.

Meitä on kuitenkin moneen junaan, mutta uskon että siinä väärässä junassa matkustavia on kuitenkin vain murto-osa kaikista golffareista.

Itse pelaan toista kautta ja tasoitukseni on 21,4. Jätän kaikki pudottavat korttini (tällä kaudella noin kymmenen), nostavia en jätä kilpailuja lukuunottamatta lainkaan.

Elän siinä (harha?)uskossa, että kehitys jatkuu samanlaisena ja ’tiedän’ että se onnistunut kierros on vielä tulossa. Silloin pisteitä ropisee. Voin kuitenkin mielestäni pelata parasta mahdollista tulosta, hyvällä omalla tunnolla.

80 % autoilijoista uskoo olevansa keskimääräistä parempia kuljettajia. Kuinka moni meistä uskoo olevansa parempia pelaajia, kuin nykyinen tasoitus antaa olettaa?

Kyy

Max nousu on 2,0 lyöntiä.

2-3 on mennyt paremmin. Bufferiin ehkä saman verran. Kierroksia takana 24 kpl. Kuitenkin suurimmat tulokset lähentelevät sadan rajaa eli eiköhän tasoitus ole aikalailla kohdallaan.

Sitä paitsi en osallistu yleisiin kisoihin.

Itselläni on yksi kierros alle händärin (37 bogipistettä pari viikkoa sitten), kaksi bufferiin ja loput eli parisenkymmentä huonompia. Yhtään korttia en ole jättänyt, mutta omatunto sanoo, että nostavia kortteja olisi aika jättää pari seuraavan kuukauden aikana. Kilpailuihin en ole osallistunut.

En muista kaikkia tuloksiani tältä kaudelta enkä varsinkaan nettotuloksia, mutta jos olisin jättänyt kortin jokaiselta kierrokselta tällä kaudella (myös harkkakierroksilta) suunnilleen laskettuna nykyinen tasoitukseni olisi jenkkien systeemillä noin 18 ja Suomen systeemillä 16,5. Virallinen tasoitukseni on 17,3.

On. Kauden alussa 39 ja nyt noin viidentoista kiekan jälkeen n 29. Mun mielestä toi pb systeemi vaan antaa sillai väärän kuvan tasosta, että vaikka sulla on yks viiva kortissa (= ei tulosta), niin sulla voi vaikka tipahtaa, jos muuten on menny kohtuudella. Ja juuri siksihän pb on keksitty, mutta mitä / ketä se oikeasti palvelee? Mielestäni se vain antaa vähän turhan paljon anteeks… Tokihan singeli tasolla ei ole enään varaa viivoihin, joten otetaan me klupituupparit irti kaikki mitä saadaan =)

Kyllä se on nerokas ja oivallinen järjestelmä. Nimittäin jossain vaiheessa viivoja tai 0 pisteitä ei kerta kaikkiaan saa tulla. Edistys pysähtyy. Se on suhteellista, mutta myös käytännössä toteutuva. Mitä alhaisempi tasoitus on, sitä vaikeammaksi pb:lla tasoituksen pudottaminen muuttuu. Siinä vaiheessa kun tasoitus antaa 4-6 reiällä sen pari lyöntiä eteen, nollareikiä ei juuri saisi tulla. Tämä avautuminen nimimerkillä 3-4 nollareikää/kierros.

Totta kai raaka lyöntipeli mestarin paljastaa, siitä ei olla eri mieltä.

Hiukan yli 20 rundia on takana, juu. Varovasti arvioiden n.950. Perstuntuma olis, että vuosina -90-98 pelailin useemminkin, jopa joka kymmenennen kierroksen tasotukseeni, tai alle. Mutta viime vuosina 10% ei ole täyttynyt millään. Joskus saattaa IHan vahingossa 18 reikää pelittää bogitahtiin.

Kaikista kisoista olen kortin jättänyt, sisälsi se sitten mitä tahansa.

Ei ole tasoitukseni kohdallaan. Olen harjoitellut pari kesää paljon, mutta aloitin tauon jälkeen kiertelyn hiljattain. Neljän kierroksen aikana tasoitus puolittui 31,0:sta 15,4:n ja viidennen jälkeen se on 13,3. Tulee luultavasti putoamaan jonnekkin 8-10 paikkeille.

Ei vielä taida ihan olla. Kauden alussa: 12,7 –> nyt: 9,7. Syynä on ohjatussa voima- sekä lajiharjoittelussa mukana olo 1x viikossa. Tulostaso on ollut kauden jälkeen odotetun kova…

Noin 25 kierrosta takana.

Laskevia: 6

Bufferiin: 11

Kun katselin tuloksiani, huomasin että lähes kaikki bufferikierrokset tulo ekalla kymmenellä kiekalla (8).

Toinen selkeä huomio oli, että vieraskenttä kierroksilla olis tullu noita nostavia (joista kaksi jätetty) valtaosa, mutta tämä nyt on tietysti odotettua.

Olen pelannut tänä vuonna täydeksi laskettuina 33 kierrosta. Niistä 4 on mennyt alle tasoituksen ja n. 14 bufferiin. Tasoitus on pudonnut 3 lyöntiä.

Parhaiden puolikkaisen yhteen laskettu tulos on +8. Uskon pääseväni siihen, jos kierros onnistuu kokonaisuudessaan kohtuu hyvin. Toistaiseksi paras kierros on ollut +12 ja tasoitus on tällä hetkellä n. 16.

Tänään pelasin ensi kertaa Keimolan Saras-kentän. Pari kertaa löin näkemättä mihin ja hukkasin palloni. Avaukseni ovat tällä hetkellä kuutamolla. Siitä huolimatta tein 32 pistettä.

Voisitko kertoa Ballmarkeri, miksi minun pitäisi tällä hetkellä jättää nostavia kortteja (sellainenkin toki tulee varmasti vastaan, jos kilpailussa sattuu huono päivä)? Montako niitä pitäisi jättää, että tasoitukseni olisi oikea, kun tuntuu, että umpisurkeallakin pelillä saan yli 30 pistettä, jos yritän tosissani?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 98)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #348491 kohteessaOnko tasoituksesi kohdallaan?

Etusivu Foorumit Yleistä Onko tasoituksesi kohdallaan?