Aihe: Oikean mittainen kenttä - Golfpiste.com

19.11.–26.11. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[4][2]
KilpailuaSuomalaista

Oikean mittainen kenttä

Etusivu Foorumit Yleistä Oikean mittainen kenttä

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 138)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • niistä vain kahdella on kello

    Onko ongelma tällöin huono kentän layout vai kentänhoidon ja klubin osaamattomuus ymmärtää näitä turvallisuusongelmia. Itse kallistun jälkimmäiseen. Lisäämällä kelloja ja merkkaamalla tiiboksiin esimerkiksi huomiokyltit, ongelma todennäköisesti ratkeaisi tai vähenisi.

    Vertailuun voidaan ottaa esimerkiksi yksi PK-seudun kentistä, jossa omasta mielestäni layoutin takia syntyy vaaratilanteita. Liian pienelle alueelle ahdettu liian monta väylää. Siinä ei auta kellot tai kyltit. Toki kentälle voisi lisätä esimerkiksi turvaverkkoa, joka estäisi vahinkoja. Verkot tulisi kuitenkin asettaa väylien väliin, joka haittaisi taas montaa muuta asiaa. Tällöin lasken syyksi layoutin. Tiipaikkaa vaihtamalla ongelma ei korjaannu.

    Turvallisuus-näkökulma on tärkeä ja etutiiltä avaava pitkälyöntinen on paitsi vaaratekijä muille pelaajille, pallot päätyvät liian usein metsään (”puhki”). Oikealta tiiltä pelaaminen on siten tärkeää niin pitkälyöntiselle kuin lyhytlyöntisellekin.

    GIR-keskusteluun lisäisin sen, että pelasin eilen normaalia taaemmalta tiipaikalta ja tietoisesti GIR+1 taktiikalla (pl. par3). Par4 lähestymiset olivat griinialueen edessä, josta chippi tai wedge lipun lähistölle. Tulos ei juuri poikennut etummaiselta tiiltä pelatessa, jossa on ”pakko” yrittää GIRiä. Myöskään pelinopeus ei olennaisesti poikennut etutiiltä pelaamista. Eli GIR ei ole klubipelaajalle mikään itseisarvo, kun tavoitteeseen voi päästä yhtä hyvin GIR+1 taktiikalla.

    KL1

    Eli GIR ei ole klubipelaajalle mikään itseisarvo, kun tavoitteeseen voi päästä yhtä hyvin GIR+1 taktiikalla.

    Riippuu täysin tavoitteesta 😉 Kukin tavallaan, kunhan ei vaaranna eikä hidasta muita pelaajia.

    Olin kesällä Linna Golfissa kaverini kanssa. Tasoitukset välillä 10-15. Siellä oli viikonloppuna startteri, joka ohjasi kunkin pelaajan pelaamaan ”oikealta” tiiltä. Meidän tasoituksilla sitten ohjattiin pelaamaan valkoisilta. Peli ei eronnut keltaiselta pelaamisesta oikeastaan mitenkään, etenkään tuloksellisesti. Etenimme kentän normivauhtia nopeammin. Kaikin puolin oli mukava kierros, vaikkei GIRrejä kovin montaa tullutkaan.

    KL1

    Peli ei eronnut keltaiselta pelaamisesta oikeastaan mitenkään, etenkään tuloksellisesti.

    Kokonaista 659 metriä pidempi kenttä eikä tuloksessa mitään eroa? Kova suoritus.

    PG

    Kokonaista 659 metriä pidempi

    Näin oli ennen, mutta nyt vain 302 m pidempi.

    KL1

    Jaa. Eivät sitten ole korjanneet tietoja väyläesittelyynsä. Heikko esitys.

    En tiedä mikä oli kentän mitan ero. GIR+1 pelissä tuo 300 tai 650 metriä ei oikeastaan tee mitään eroa.

    Jos pitius on hyvä niin voihan sillä kehuskella, olla vähän niinku oman elämänsä mr. Lothar ja silviisii. Mut kyl mä oon lihaksikkaimmat golfarit nähny alanyassa ja siitä alko omakin bodaus vuosikymmen sitte. Vuoden se motivaatio vaan kesti ja nyt on keskikalja täyttänyt ylimääräiset onkalot ja tilat ja jos ei niin täyttyy. Se on silviisii et meitä on jo paljon tällä etelä-suomalaisela klubillla milllä pelaan ja klubitalo ei oo mikää hienostunu niinku kulloo tai tsarfvik, vaan ravintolan seinällä on hirvensarvet ja saunassa äijät kestää löylyä

    PG

    En tiedä mikä oli kentän mitan ero.

    Ero oli varmaan noin 300 m. (Tuloskortin mukaan Linnan kenttä on valkoisilta 302 m ja mustilta 659 m pitempi kuin keltaisilta).

    GIR+1 pelissä tuo 300 tai 650 metriä ei oikeastaan tee mitään eroa.

    Pelitasoitus pelaajalle, jonka hcp on 12, on Linna Golfissa vain yksi lyönti korkeampi valkoisilta kuin keltaisilta (korkeintaan kaksi lyöntiä hcp-välillä +5 – 30). Normaalipelillä ero tuloksessa on siis ehkä vain lyönti tai pari. Järkevällä GIR+1 pelillä eroa ei todellakaan ole välttämättä lainkaan. Mielestäni mustilta eron pitäisi kuitenkin jo huomata: pelitasoitus 5 – 8 lyöntiä korkeampi kuin keltaisilta.

    Muutama juttu, jotka ehkä ovat jossain muodossa jo esiintyneet tässä pitkässä jutussa.

    1. Kenttien tiiutus, eli tiiauspaikkojen sijoitus, on useimmilla kentillä hyvin mieslähtöinen. Miehille löytyy se ”punainen” tii, mikäli mitta ei muuten riitä, esim tiiltä väylälle tai sen kirotun vesiesteen tai kleen bunkkerit yli. Naispuoliselle, esim senioreille (max lyöntipituus 100 … 120 m) löytyy harvoin edes ne oranssit tupsut nekin ilman erikseen rakennettua tiiauspaikkaa. Kuitenkin nämä leidit ovat usein nopeimmin eteneviä, kun pallo ei katoa ja turha hiplaus puuttuu.

    2. Tasoitus ja reikien hcp-luvut (”indeksit”) kertovat kunkin reiän pelaajan parin eli nettopar-tulokset. Tavoitteenani on yleensä saavuttaa nettogriiniosuma, mikä noin 10 tasoituksella ja esim pitkillä tai muuten vaikeilla par4 ja par3 (yli 170 m) väylillä tarkoittaa griinille pääsyyn vastaavasti kolmea ja kahta lyöntiä. Tällä reikäkohtaisella strategialla on pitkienkin väylien pelaaminen nautinnollista ja nopeaa, kun ylipitkiä tai ylettömän vaikeita lyöntejä ei yleisesti yritetä, joskus kehityksen nimissä tietenkin . . .. Esim: jos avauksen jälkeen griinin etureunaan on yli 150 m, yritän vain kokeeksi silloin tällöin päälle kakkoslyönnillä, koska hybridi 5 ei riitä, jne.

    3. On antoisaa vaihdella pelitiitä, koska muutamat kentät (esim Kytäjän kumpainenkin) ovat omanlaisiaan ainakin kolmelta eri mitalta (lyhin, pisin ja jompi kumpi keski).

    4.Tarkoittavatko lyhyen kentän tyrkyttäjät, että jokaisen tulisi hyvänä päivänä pystyä kierroksen partulokseen? Mitan pitäisi kai sitten olla alle 18 x 50 m, ei bunkkereita tms ja tasaiset suht hitaat griinit. Tasoitus on kai ilmaisemalla sitä, että kaikista haasteista, pituus vain yksi, ei selvitä, eikä voida realistisesti vaatiakaan.

    5. Monet tykkäävät kisailla klubikilpailuissa, alueellisissa, valtakunnallisissa, vaikka mitta ei riitä ko kisakenttien ihanteelliseen pelaamiseen. Näitä varten on totuttavaja harjoiteltava.

    KL1

    Tarkoittavatko lyhyen kentän tyrkyttäjät, että jokaisen tulisi hyvänä päivänä pystyä kierroksen partulokseen?

    1. Kukaan ei tyrkytä mitään kenellekään. Tämän ketjun tarkoitus on saada miespuoliset pelaajat ajattelemaan muitakin vaihtoehtoja kuin se iänikuinen keltainen.

    2. Onko joku moista täällä väittänyt? Eipä ole eikä väitä.

    Pelasin torstaina kuuden hengen miesporukan, entisiä K-kauppiaita, perinteisessä syyskisassa etummaisessa ryhmässä tiiltä 56 kahden herran kanssa. Iät 77 v ja 84 v ja viisaasti autolla kentällä. Draivipituus noin 150 m. Kierrokseen meni aikaa 3,5 h. Jos osaa liikkua kentällä lyhyelläkin lyönnillä pärjää. Asiasta keskusteltiinkin matkalla ja 77 v sanoi ehdottaneensa moneen kertaan kisatiin muuttamista eteen päin. Muut eivät olleet suostuneet. Toiset hakevat kentältä pelityytyväisyyttä, toiset masokismin tyydyttämistä. Väylällä 18 totesin, että takana oli ainakin neljä tyhjää väylää, vaikka joka lähdössä oli pelaajia. Sääliksi kävi tuon kisaporukan nelikon takana pelaavia.

    Kyllä kierrosnopeuden pitäisi hitusen nopeampi olla, jos kolmen hengen autollisella ryhmällä menee 3,5h. Keskiarvoissa tarkasteltuna pitäisi ryhmän suorittaa kierros kolmeen tuntiin. Ottaen huomioon iät 77 ja 84, niin vauhti tällöin sopiva. Oliko takana siis neljän hengen porukka vai kolmen? Kuuden miesporukalla olettaisin kolme.

    KL1

    Ei vaan neljä, JarmoH ei kuulunut kisaporukkaan.

    Kyllä kierrosnopeuden pitäisi hitusen nopeampi olla, jos kolmen hengen autollisella ryhmällä menee 3,5h.

    Ottaen huomioon noiden kahden vanhemman herrasmiehen korkean iän ja lyhyen lyöntipituuden, niin tuo on mielestäni ihan hyvä suoritus. Iso lyöntimäärä väylillä tarkoittaa useampaa nousua autosta ja pidempää autolla ajettua lenkkiä. Moinen näkyy kyllä kierrosajassa.

    Mitä tulee autoileviin pelaajiin ylipäätään, niin harva osaa pelata oikeasti ripeästi auton kanssa kahden ollessa kyydissä. Toisaalta sille ei ruuhkaisella kentällä ole tarvettakaan, ehkä siksi ripeää autopelaamista ei edes mietitä.

    Nimetön

    Mitä tulee autoileviin pelaajiin ylipäätään, niin harva osaa pelata oikeasti ripeästi auton kanssa kahden ollessa kyydissä.

    Minä en ainakaan osaa ja siksi kahden hengen autoilu on mälsää. Aina väärä maila mukana ja kävelemään joutuu tosi paljon. Paras on Rinkun cruiseri, niitä jalkavaivainen toivoisi lisää.

    KL1

    kävelemään joutuu tosi paljon

    Miksi ihmeessä? Kuski jättää matkustajan mailoineen tämän pallolle, ajaa omalle pallolleen, lyö ja palaa hakemaan matkustajan. Ei matkustajan ole pakko kävellä takaisin autolle. Viheriölle tosin joutuu kävelemään ja tiiaamistakin varten on jokseenkin pakko nousta auton kyydistä.

    Jos seisominen rasittaa, niin ota mukaan telttatuoli ja istu sillä odotellessasi kyytiä. Siinä se kulkee auton kyydissä.

    Ei vaan neljä, JarmoH ei kuulunut kisaporukkaan.

    Voipi olla näin. Tulkitsin viestin ”pelasin syyskisassa”. Eipä asialla väliä.

    Nimetön

    Ei aina jaksa valittaa kuskille. Seisoskelu ei vaivaa mutta saakelin rasitusvammat haittaa kävelyä.

    Sitten on kenttiä joissa voi ajaa vain teitä pitkin. Suomessa en muista sellaista mutta Espanjassa niitä on. Silloin pitää valita pari mailaa ja kävellä pallolle. Auto voikin olla jossain kukkulalla koska se on lähin paikka.

    KL1

    Tähän muuan entinen keihäänheittäjä tokaisisi, että ”Espanja on p***a maa”!

    Ei ollut espanja, joka oli paska maa.

    Vaikka melkein kaiken tietää, unohtui että Saksa on paska maa.

    Nimetön

    Vitsi on ihan älyttömän huono. Räty heitti huonon kisan jälkeen ja jotenkin vielä ymmärrettävä läppä mutta kun tosikot otti tosissaan ja alkoi toistella. Saksa on hieno maa.

    Ja Espanjassa nuo autot joilla saa ajaa vain tietä pitkin, kuuluvat gf hintaan ja kentät on sellaisia ettei sinne ole jalkamiehellä asiaa. Kun mäkiä on aika paljon enemmän kuin Suomen peltokentillä.

    SMG

    Vertailuun voidaan ottaa esimerkiksi yksi PK-seudun kentistä, jossa omasta mielestäni layoutin takia syntyy vaaratilanteita. Liian pienelle alueelle ahdettu liian monta väylää.

    Ihme että siellä saa edes pelata, vaaratilanteita on paljon ja päivittäin. Ei vain löydy viranomaista joka tarkastaisi kenttien turvallisuuden. Palloja on viereisillä kadunpätkillä myös paljon, eli aiheuttaa vaaraa myös kentän ulkopuolella liikkuville.

    Nimetön

    En tiedä mistä kentästä puhut mutta tulee mieleen eräs jossa tie menee keskeltä kenttää ja erään väylän avaus on sellainen että oikeakätinen slaissaaja lyö pallon kävelytielle. Huuda siinä forea ihmisille jotka eivät ymmärrä mitä se tarkoittaa.

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 138)
Vastaa aiheeseen: Oikean mittainen kenttä

Etusivu Foorumit Yleistä Oikean mittainen kenttä