Aihe: oikea ja vasuri-puttaajien pallot/merkit vierekkäin greenillä - Golfpiste.com

4.–11.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][19]
KilpailuaSuomalaista

oikea ja vasuri-puttaajien pallot/merkit vierekkäin greenillä

Etusivu Foorumit Säännöt oikea ja vasuri-puttaajien pallot/merkit vierekkäin greenillä

Esillä 18 viestiä, 1 - 18 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #179122 Ilmoita asiaton viesti

    Hei, kilpailussa syntyi greenillä tilanne jossa 3 m päästä lipusta oli palloni vieressä yhden kilpakumppanin pallo (merkki) noin 40 cm päässä omastani ja 20 cm lähempänä lippua. Tässä tilanteessa kysyin kaverilta voinko astua hänen puttilinjalleen koska on mahdoton putata järkevässä asennossa muuten. Savipohjainen kova greeni oli kuiva ja siksi kysyinkin tätä. Kaveri kieltäytyi tiukasti. Eikä suostunut puttaamaan ensin koska oli kauempana. Hän olisi myös joutunut astumaan minun linjalleni koska puttaa vasurilta. Tähän ei liene helppoa ratkaisua näin klubi-tason kisoissa? Mielestäni menee hifistelyksi jos tuomari pyydetään paikalle valvomaan ruohon tasoittelua tallomisien jälkeen.. Otin tilanteen rauhallisesti ja puttasin yhdellä jalalla seisten. (ei uponnut kilpaveljelläkään..) Miten olisitte klubikisoissa itse toimineet tilanteessani? T:Ari

    #270402 Ilmoita asiaton viesti
    k.

    Saat, siis olisit saanut, putata kummallakin jalalla seisten.

    #270403 Ilmoita asiaton viesti

    Voi jeesus taas mikä nihilisti ollu kentällä. Olisit ehottanu että lopetetaan kierros tähän kun on pattitilanne

    #270404 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    AriS_67 kirjoitti: (21.8.2014 21:49:16)Tässä tilanteessa kysyin kaverilta voinko astua hänen puttilinjalleen koska on mahdoton putata järkevässä asennossa muuten. Savipohjainen kova greeni oli kuiva ja siksi kysyinkin tätä. Kaveri kieltäytyi tiukasti. Eikä suostunut puttaamaan ensin koska oli kauempana. Hän olisi myös joutunut astumaan minun linjalleni koska puttaa vasurilta.

    Mitäs olisi tehnyt jos olisit astunut hänen puttilinjalleen?

    #270405 Ilmoita asiaton viesti

    Olisi ehkä nostanut äläkän joten puttaus olisi vaikeutunut enemmän.

    Toinen pelaajista HCP17 ja 2007 aloittanut, toinen singelipelaaja vuosikymmenten kokemuksella joten tuossa tilanteessa, kun se äkkiseltään tulee niin sitä kokemattomampi luottaa kokeneisiin ja antaa periksi pelin viivyttämisen välttämiseksi.

    Mutta kilpaveljen mollaamisen sijaan haluaisin tietää onko tähän hankalaan pelitilanteeseen jokin hyvä ratkaisu olemassa.

    #270406 Ilmoita asiaton viesti

    AriS_67 kirjoitti: (21.8.2014 21:49:16)
    Hei, kilpailussa syntyi greenillä tilanne jossa 3 m päästä lipusta oli palloni vieressä yhden kilpakumppanin pallo (merkki) noin 40 cm päässä omastani ja 20 cm lähempänä lippua. Tässä tilanteessa kysyin kaverilta voinko astua hänen puttilinjalleen koska on mahdoton putata järkevässä asennossa muuten. Savipohjainen kova greeni oli kuiva ja siksi kysyinkin tätä. Kaveri kieltäytyi tiukasti. Eikä suostunut puttaamaan ensin koska oli kauempana. Hän olisi myös joutunut astumaan minun linjalleni koska puttaa vasurilta.

    Tähän ei liene helppoa ratkaisua näin klubi-tason kisoissa? Mielestäni menee hifistelyksi jos tuomari pyydetään paikalle valvomaan ruohon tasoittelua tallomisien jälkeen..

    Otin tilanteen rauhallisesti ja puttasin yhdellä jalalla seisten. (ei uponnut kilpaveljelläkään..)

    Miten olisitte klubikisoissa itse toimineet tilanteessani?

    T:Ari

    Olisin astunut linjalle. Naurettavaa kieltää astumasta linjalle eikä itse halua putata ensin. Taas olis kirveellä töitä.

    #270407 Ilmoita asiaton viesti

    Enpä tiedä miten tämän ongelman olisin ratkaissut.

    Alkoi kiinnostamaan oliko tällä vasuri-sankarilla minkäänlaista omaa ehdotusta miten tuosta tilanteesat oltaisiin jatkettu?

    #270408 Ilmoita asiaton viesti

    Jos on noin tiukkaa peliseuraa, niin hyvä temppu olisi ottaa pelaamaton paikka griinillä.

    Kovat on panokset klubikisoissa.. muistaakseni olen nähnyt saman tilanteen PGA klubikisoissa, jossa tilanne hoidettiin siten, että kauempana oleva puttasi ensin ja otti normaalin stanssin. Sitten lähempänä ollut pelaaja tasoitteli puttilinjaa, jossa kaveri oli seissyt.
    En tiedä onko tämä suomesssa sallittua?

    #270409 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    juk69 kirjoitti: (22.8.2014 11:25:55)

    Jos on noin tiukkaa peliseuraa, niin hyvä temppu olisi ottaa pelaamaton paikka griinillä.

    Kovat on panokset klubikisoissa.. muistaakseni olen nähnyt saman tilanteen PGA klubikisoissa, jossa tilanne hoidettiin siten, että kauempana oleva puttasi ensin ja otti normaalin stanssin. Sitten lähempänä ollut pelaaja tasoitteli puttilinjaa, jossa kaveri oli seissyt.
    En tiedä onko tämä suomesssa sallittua?

    Kyllä tuo on ihan golfin sääntöjen mukaan sallittua:

    In equity (Rule 1-4), the player may have the line of putt restored to its original condition. The player is entitled to the lie and line of putt he had when his ball came to rest. The line of putt may be restored by anyone.

    #270410 Ilmoita asiaton viesti

    ’ Eikä suostunut puttaamaan ensin koska oli kauempana.’

    Liekö tässä ajatusvirhe?

    Itse olen joutunut vastaavaan tilanteeseen klubikisoissa runsaiden sateiden pehmentämällä greenillä. Tilannetta arpoessa tulin itse siihen tulokseen, että kanssakilpailijan piti putata ensin, koska oli kauempana.

    Tässä tapauksessa ratkaisua vauhditti merkittävästi kanssakilpailijan kommentti: ’puttaa ensin, kun olet varmaankin taistelemassa palkintosijoista ja minun putillani ei ole enää väliä, mene rauhassa linjalle’. Tuossa kohtaa olisi mielestäni syntynyt sopimus väärästä pelijärjestyksestä sopimisesta minun hyödykseni ja DQ molemmille (10-2c)..

    Vaikka noin selvää sopimisideaa hyötymistarkoituksessa ei esitettäisikään, niin luulisi olevan selvää, että on aina varminta pidättäytyä oikeassa pelijärjestyksessä.

    Mitä itse puttausasentoon tulee, niin 16-1e:n poikkeus saattaisi olla avuksi.

    #270411 Ilmoita asiaton viesti

    Tässä ei ole kukaan viitannut vielä sääntöihin, aloitan

    16-1a/13 Line of Putt Damaged Accidentally by Opponent, Fellow-Competitor or Their Caddies
    – jos olisit astunut linjalle, ei olisi ollut accidental

    -> 1-2/1 Line of Putt Altered Purposely by Opponent or Fellow-Competitor by Stepping on It
    tämän mukaan taas sinulle olisi tullut kaksi rankkua

    Molemmissa tapauksessa – toisella mahdollisuus korjata sinun jalanjälkesi.
    in equity (Rule 1-4), may restore the line of putt to its previous condition. A player is entitled to the lie and line of putt he had when his ball came to rest.

    #270412 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    ju_9 kirjoitti: (22.8.2014 11:58:36)
    -> 1-2/1 Line of Putt Altered Purposely by Opponent or Fellow-Competitor by Stepping on It
    tämän mukaan taas sinulle olisi tullut kaksi rankkua

    Koko teksti deccarin tilanteesta:

    1-2/1: An opponent or a fellow-competitor purposely steps on the player’s line of putt with the intention either of improving the line (e.g. by pressing down a raised tuft of grass) or of damaging it (e.g. by making spike marks). What is the ruling?

    Koska tarkoituksena ei ollut aiheuttaa toisen pelaajan linjalle mitään muutoksia, niin tätä ei mielestäni voi soveltaa

    #270413 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Q8 kirjoitti: (22.8.2014 12:16:31)

    ju_9 kirjoitti: (22.8.2014 11:58:36)
    -> 1-2/1 Line of Putt Altered Purposely by Opponent or Fellow-Competitor by Stepping on It
    tämän mukaan taas sinulle olisi tullut kaksi rankkua

    Koko teksti deccarin tilanteesta:

    1-2/1: An opponent or a fellow-competitor purposely steps on the player’s line of putt with the intention either of improving the line (e.g. by pressing down a raised tuft of grass) or of damaging it (e.g. by making spike marks). What is the ruling?

    Koska tarkoituksena ei ollut aiheuttaa toisen pelaajan linjalle mitään muutoksia, niin tätä ei mielestäni voi soveltaa

    Ja siksi se menee tuon accidently tilanteen alle, koska teko ei ole tarkoituksellinen

    #270414 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Sorsa kirjoitti: (22.8.2014 11:41:59)
    Itse olen joutunut vastaavaan tilanteeseen klubikisoissa runsaiden sateiden pehmentämällä greenillä. Tilannetta arpoessa tulin itse siihen tulokseen, että kanssakilpailijan piti putata ensin, koska oli kauempana.

    Tässä tapauksessa ratkaisua vauhditti merkittävästi kanssakilpailijan kommentti: ’puttaa ensin, kun olet varmaankin taistelemassa palkintosijoista ja minun putillani ei ole enää väliä, mene rauhassa linjalle’. Tuossa kohtaa olisi mielestäni syntynyt sopimus väärästä pelijärjestyksestä sopimisesta minun hyödykseni ja DQ molemmille (10-2c)..

    Vaikka noin selvää sopimisideaa hyötymistarkoituksessa ei esitettäisikään, niin luulisi olevan selvää, että on aina varminta pidättäytyä oikeassa pelijärjestyksessä.

    En minä tuosta keksi mitään sopimista, koska kummallakin pelaajalla on jo mainittujen deccareiden perusteella oikeus korjata mahdolliset vauriot.

    Lyöntipeli antaa mahdollisuuden poiketa sääntöjen määräämästä lyöntijärjestyksestä pelin nopeuttamiseksi tai vaikkapa toisen puttilinjalle astumisen välttämiseksi. Lyöntijärjestyksestä orjallisesti kiinni pitäminen on omiaan hidastamaan peliä tarpeettomasti, tosin pelaajalla on toki aina oikeus pitää kiinni omasta lyöntivuorostaan. Harvoin se on kenellekään niin hyödyksi tai arvokasta, ettei siitä voisi tinkiä.

    #270415 Ilmoita asiaton viesti

    näyttää olevan konsensus siitä, miten olisi saanut toimia

    Entä toisesta suunnasta tarkasteltuna.

    Ymmärtäisin, että olisit ollut pelaamassa järkevösti (norm. stanssi), mutta pelasit tyhmästi (huono stanssi)

    Normaalisti tuohan olisi aivan oma vika. Miten tässä, kun lähempänä ollut kielsi tiukasti kauempana ollutta puttajaa toimimasta sääntöjen oikeuttamalla tavalla (norm. stanssi).

    Tähän ei taida olla enää sitten mitään pykälää taida löytyä – ei kieltäjä on toiminut sääntöjen mukaan?

    #270416 Ilmoita asiaton viesti

    Sorsa kirjoitti: (22.8.2014 11:41:59)
    ’ Eikä suostunut puttaamaan ensin koska oli kauempana.’

    Liekö tässä ajatusvirhe?

    Kyllä on typo lipsahtanut alkuperäiseen tekstiin, siis toki kilpaveli oli lähempänä lippua ja tietty sen perusteella laittoi minut puttaamaan ensin.

    T:Ari

    #270417 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    lle_12 kirjoitti: (22.8.2014 13:38:37)
    näyttää olevan konsensus siitä, miten olisi saanut toimia

    Entä toisesta suunnasta tarkasteltuna.

    Ymmärtäisin, että olisit ollut pelaamassa järkevösti (norm. stanssi), mutta pelasit tyhmästi (huono stanssi)

    Normaalisti tuohan olisi aivan oma vika. Miten tässä, kun lähempänä ollut kielsi tiukasti kauempana ollutta puttajaa toimimasta sääntöjen oikeuttamalla tavalla (norm. stanssi).

    Tähän ei taida olla enää sitten mitään pykälää taida löytyä – ei kieltäjä on toiminut sääntöjen mukaan?

    Johan Q8 kysyi mitä tuo toinen pelaaja olisi tehnyt, jos hänen puttilinjalleen olisi hänen esittämästään kiellosta huolimatta astuttu. Lyönyt? Kiroillut? Puhjennut kyyneliin? Lähtenyt kotiin?

    Jos tuomaria ei ollut saatavilla, niin aina voi kierroksen jälkeen pyytää toimikunnalta ratkaisua. Meillä Suomessa sellainen löytyy joka kentältä.

    Pelaajallahan ei ollut mitään oikeutta estää toista astumasta hänen puttilinjalleen, joten ei kiellolla siten ollut mitään merkitystäkään sääntöjen kannalta. Normaalisti kaksi henkisesti tasapainoista ihmistä olisi tuon kyllä saanut ihan puhumallakin selvitettyä kummankin kannalta suotuisan lopputuloksen varmistamiseksi.

    #270418 Ilmoita asiaton viesti

    AriS_67 kirjoitti: (21.8.2014 21:49:16)

    Miten olisitte klubikisoissa itse toimineet tilanteessani?

    T:Ari

    Nostanut oman pallon, kävellyt griiniltä pois, avannut sepaluksen, avannut vastustajan golfbägin taskun ja antanut välitömän palautteen.

Esillä 18 viestiä, 1 - 18 (kaikkiaan 18)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt oikea ja vasuri-puttaajien pallot/merkit vierekkäin greenillä