18.6.–25.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[17][22]
KilpailuaSuomalaista

’oikea’ handicap

Etusivu Foorumit Yleistä ’oikea’ handicap

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 64)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nimetön

    Yksi asia mikä mua golfin systeemeissä vähän ärsyttää, on juuri se että melkein kaikki vähänkin harrastelijatasoisemmat kisat pelataan tasoituksellisina ja pistebogina. Jos multa kysyttäisiin, niin mun mielestä golfiin voisi ottaa käyttöön vähän samantyylisen kilpasysteemin kuin esim sulkapalloon (tai siiten vaan avoimen niin kuin yleisurheiluun). Händäri olisi vain itseään varten oman tasonsa mittarina. Kisoissa sitä ei olisi. Kisat pelattaisiin lyöntipelinä (maksimilyöntimääräksi voitaisiin määrittää joku lyöntimäärä että peli ei hidastuisi pistebogisystemiin verrattuna)

    Eli sen sijaan että kisat pelattaisiin tasoituksillisina, olisi kilpailuissa eri sarjat eri tasoisille. Kuten sulkiksessa, olisi vaikka eliitiluokka, A,B,C ja D luokat. Kaikki pelaisivat elämänsä ensimmäisen kisan D-luokassa. Voittaessaan, tai muuten sijoittuen hyvin tietyssä määrässä kisoja tietyn ajanjakson aikana, voisi nousta C luokkaan. C:stä voisi nousta B:hen jne. Jokaisessa luokassa pelaajat pelaisivat tasoituksetonta lyöntipeliä. Koska kilpailuissa ei tasoitusta käytettäisi, voisi esim B-luokassa pelaavalla (jos pelannut hyvin kisoissa) olla korkeampi tasoisus, kuin C-luokassa pelaavalla (joka ei ole kisoissa pelannut yhtä hyvin). Täten ihmisten eri käytännöt tasoituksien laskemisessa eivät vaikuttaisi kilpailujen tulokseen. Se missä luokassa pelaa olisi kilpailutason mittari, ja pelin kehittyessä tavoitteena olisi nousta parempaan luokkaan. Tästä eivät tietenkän pitäsi ne joiden mielestä on epäreilua että sinua jonkin verran parempi pelaaja voittaa sinut tilanteessa jossa molemmat pelaavat omalla tasollaan. Se on kuitenkin mielestäni urheilullisen kilpailun merkki. Jos vaikka harrastetason yleisurheilussa kaksi juoksijaa molemmat sivuavat ennätystään niin eivät he ole kilpailun tuloksissa tasoissa, vaan se, joka juoksi paremman ajan voittaa. Mikesei samanlainen systeemi voisi olla golfissakin. Eivät ne huiput yleisurheilussakaan vaivaudu piirimestaruuskisoihin eivätkä huonommat isoihin kisoihin.

    …varmaankin hieman sekava kannannotto eikä täysin liity ketjun aiheeseen, mutta täytyy sitä nyt vähän jotain erilaista ja keskustelua herättäävää mielipidettä kirjoittaa…

    Tänä vuonna en ole vielä jättänyt kortteja vaikka olisin saanut händäriä laskettuakin jättämällä vain laskevat kortit.

    Jos olisin jättänyt jokaikisen kortin tänä vuonna niin tasoitukseni olisi tänään täsmälleen sama (13,6).

    Kotiseura on päässyt vähemmällä ja tasoitus on edelleen oikea.

    HJ:n kanssa samoilla linjoilla. Pelaan mielummin löyntipeliä toisia samantasoisia vastaan, kuin omaa tai toisten tasoitusta vastaa.

    Kisoja voisi profiloida enemmän. Tourien lisäksi voisi olla esim. 1 kisa per kenttä, missä jaetaan rankingpisteitä. Ranginpisteistä saisi pärjäämisen ja kisan tason mukaan (eli osallistujien tason mukaan). Tämä johtaisi siihen, että tourien ulkopuolella käydyt kisat valittaisiin tason ei oletettavien palkintojen (+huono taso) mukaan. Tour, SM ym. kisoissa tietysti bonuskertoimet. Näin saataisii yli 120 uutta urheilukilpailua golfiin. Näitä avoimia kilpailuja olisi niin paljon, että heikompitasoinenkin voisi päästä silloin tällöin mittaamaan taitojaan scr-pelaajia vastaan. Näistä avoimista kisoista kehtaisi tuputtaa juttua paikalliseen lehteen.

    Kunhan kilpailutulokset saadaan tietokantaan, niin ei sen ranginlistan pyörittäminen mitää älyttömän vaikeata ole. Monesta lajista löytyy toimivat ranking-listat.

    Ei tasoitusjärjestelmä huono ole, mutta kehnolla pelillä pelaan Paltamossa 20 pb ja kotikentällä 30 pb. Jos olisin edustusryhmän tai tourin paikkaa kärkkyvä kilpagolffari karttaisin kovin Paltamoa (tai jopa vieraita kenttiä), jottei tasoitus vaan nouse liian ylös :-). Niin ja keskitason kilpagolffarina valitsisin ne scr- kisat missä on hyvät palkinnot ja huono taso :-).

    Oheisesta linkistä pitäisi löytyä samankaltaista pohdintaa 1,5 vuoden takaisesta ketjusta. Mutta tuskinpa systeemiin muutoksia tulee.

    Lue lisää: Aiemmin ehdotettua

    Kyllähän likipitäen jokaisessa kisassa pelataan scr- ja pb-kisa. En oikein ymmärrä mitä pahaa siinä on. Onhan kaikille osallistujille ilman muuta selvää, että kentän kunkku on lyöntipelin voittaja(t).

    Melkoista pikkusieluisuutta, jos jotain häiritsee, että merkkausnastoja ja palloja jaetaan myös pb-kisoissa menestyneille.

    Tasoitus tosiaan kertoo mihin tulokseen hyvänä päivänä parhaimmillaan pystyy! Suomalainen tasoitusjärjestelmä ei suinkaan tarkoita kierroskeskiarvoa !

    Ikävää, että golfinkin pariin on pesiytynyt näitä sääntöjä ’joustavasti’ tulkitsevia – ei ole enää puhettakaan herrasmiesten lajista tai puhtaasta urheilusta … noin kärjistetysti sanoen.

    Itse jätän joka ikisen alentavan kortin ja tänä vuonna on tullut jätettyä myös lähes maksimimäärä (19) nostavaa korttia – kiitos (tai syy) EQ:n.

    Joku mainitsikin tuosta ykkösryhmässä pelaavien ’pienestä rikkeestä’: ei ilmoiteta nostavia kisakierroksia omaan seuraan. Mm. Mid tour on jo puuttunut tähän (katso lisätietoja linkistä). Ikävä kyllä kaikki eivät sisäistä vastuutaan oman tasoituksen oikeellisuudesta.

    Kyllähän nuo yli 45 pisteen kisatulokset kovasti kummastusta herättävät… tosin ainahan nekään eivät kerro huijaamisesta tai väljästä sääntötulkinnasta. Itselläni on yksi netto 59 kierros takana (vuosia sitten) ja kyllä kiitin onneani, ettei sattunut kisakierros ;-). Sinä vuonna vaan tasoitus oli kovassa laskussa kahdestakympistä alaspäin.

    Lue lisää: Midtour tiedote

    Nimetön

    Näin korkeatasoisessa keskustelussa olisi hyvä huomioida oikea etumerkki händärille.

    Toisaalta golfarille händärillä ei ole merkitystä, klubit yrittävät pitää ryhmät sopivina niiden avulla. Tässä kaikenlaiset händärihuijarit, jotka kaveriporukassa tiputtavat händärinsä singeli-tasolle, siis -merkillä varustettuna, sotkevat tämänkin järjestelmän. Kokemukseni mukaan -5:stä -20 välillä olevat pelaajat eivät yleensä pelaa lähellekään händärinsä mukaista tasoa.

    Nimetön

    ..niin caddiemasterinä voisin jakaa oman mielipiteeni asiasta. tasotusjärjestelmähän on vaan periaatteessa pelaajan pelin sujumisen ja mielenterveyden kannalta otollinen koska juuri sen perusteella pitäisi jyvät erottua akanoista. JOS siis ei harrasteta huijaamista. meidän kentällä pitää aina ilmoittaa kortin teko ennen kentälle menoa, jos ei ole ilmoittanut tai ei jätä sitä, suurin osa CMstä ei kirjaa korttia tai laittaa +0,1..

    muiden kenttien kilpailukorttien palautus on pelaajan itsensä vastuulla ja kyllä sitä kuulee usein että jäsenet supattavat ,että se ja se ei taaskaan tuonut laskukorttia sieltä ja täältä eli pitää siis liian suurta tasoitusta peliinsä nähden..

    ja sitten on ne jotka kerran kahdessa kesässä pelaavat tasoitukseensa mutteivät vaivaudu korjaamaan sitä oikeaksi ,koska lukeutuvat surullisen kuuluisiin klubipelaajiin jotka siis ostavat hienot varusteet, käyvät kerran rangella ja pääset kuin pääsevätkin greencardista läpi ja sen varjolla saavat kehua ,että pelaavat golfia..

    it goes both ways niin sanotusti.

    kentän hengen ja pelin sujumisen kannalta se tasoituksen oikeellisuuden ilmoittaminen olisi mukavata. varsinkin kun näitä kerran kesässä jos toisessa tasoitukseensa pelaavia tuuppareita sitten näkyy kentällä kolme tyhjää väylää edessään pohtien mikä on kun ei taidot riitä..

    ja kaaos ja kentän hitaushan on AINA caddiemasterin syytä, pelaajilla siihen ei ole osaa eikä arpaa =D

    god damn..

    =)

    täysin käsittämätön näkökulma…..

    aika karskia väittää että kaikki pelaajat hcp 5 – 20 on piirtänyt kortteihinsa tuloksia oman mielen mukaan!

    JOS kuitenkin näin olisi niin olisi hauska tietää kuinka suuri prosentuaalinen osuus Golfliiton jäsenistä osuu välille hcp 5 – 20, varmaankin enemmistö!

    Nimetön

    Eiköhän jatketa tuota yleistystäsi 5-20 ihan pohjille asti eli 20-0. Katselepa vaikka SM-kisojen tuloksia (tasoitusraja kakkosen kieppeillä???), FGT:n tuloksia, haastajakiertueen tuloksia, seurojen mestaruuskilpailujen tuloksia jne.

    Niin kuin aiemmin kirjoitin, jonkin sortin petos on kyseessä, kun kerrasta toiseen ja vuodesta vuoteen pelataan seuran piikkiin lähes pelkästään noita Missed Cuteja. Satunnaisissa yhden kierroksen kilpailuissa sopivalla kentällä sitten pidetaan ’huolta’ händäristä…

    Eipä taida osua välille 5-20, jos keskiarvohandicap miehillä oli jotain 28.

    Tässähän on kysymys moneenkertaan jauhetusta asiasta, kuvaako ’oikea’ händäri potentiaalia vai keskimääräistä pelitasoa.

    Itse kallistun ensimmäisen vaihtoehdon puoleen.

    Tämän ketjun erilaiset esimerkit kuinka kortteja jätetään kuvastaa hyvin sitä miksi HCP:t ihmisillä on miten sattujaan. Ääriesimerkkien ’jätetään kaikki laskevat kortit’ ja ’ei jätetä kuin kilpailutulokset’ ero HCP:llä mitattuna voi olla 2-10 lyöntiä. (Itselläni tasoitus olisi n.6 lyöntiä korkeampi jos olisin jättänyt vain kilpailukierrokset – ehkä sen takia ensimmäinen kilpailuvoittoni on jäänyt tulematta;-)). Siitä sitten vaan viivalle mittaamaan tasoa.

    Kaikki ehdotukset millä päästään edes jossakin määrin eroon ’händärihuijauksesta’ kisoissa otetaan ilolla vastaan. Toisaalta ainoastaan tasoituksettomat kilpailut ovat urheilua ja muut kisat hauskoja tapahtumia golfin parissa.

    BTW. 0-20 välillä suomalaisista golffareista on n 21-24%. Jos alle vitosen händäreitä olisi n2% välille 5-20 mahtuu golffareista 19-22%

    Ei jaksa edes kaikkia viestejä lukea, mutta vastata aina jaksaa 🙂

    ZR1: Kaikki hcp kisat ovat huBailua (isolla ja bemeellä beellä). Kun otat osaa tälläiseen kisaan niin hyväksyt säännöt ja sillä sipuli. Ei kannata oikeesti hermostua, jos joku pelaa 47p ja sulta irtoo vaan kesän huippukierros 39p.

    ZR2: Kukaan ei ole kieltänyt harjoittelua ja osallistumista tasoituksettomiin kisoihin. Sieltä löytyy (yleensä) voittaja ja paras. Ja muista. Sielläkin joku voi huijata. Jos huomaat niin siihen voi puuttua (ennen kun joku näsäviisas kommentoi niin oikea sanamuotohan tietysti on: ’pitää puuttua’).

    Semmosta.

    Heittäkää varamaila, jos tuntuu, että eka hukku.

    ZR = zapal rule ;D

    olen tämän kesän pelannut suurimman osan kierroksistani samassa peliseurassa, jossa kesäloman aikana erään pelaajan tasoitus laski runsaasta 25sta tuonne 15 pintaan… koko ajan on ollut selvää että tasoitus on tehtailtu jossain, todennäköisesti paperilla kierroksen jälkeen. peli oli sen verran hukassa ennen lomaa ja parin viikon päästä loman jälkeen ihan yhtä sekaisin. kierrokset tuon ihmepudotuksen jälkeen ovat menneet heikosti koska ’kävin proolla ja vaihdettiin grippiä’ (taisi muuten olla neljäs kerta tämän kesän aikana ;-)), pb pisteitä karttuu hänellä kierroksessa noin 15 – 20 tällä hetkellä…

    sinänsä kiva pelata pikku sneikkejä tai leikkimielistä pb kisaa kerta toisensa jälkeen kun ei ole pelkoa häviämisestä 😉

    toisille se on tärkeää tuon tasoituksen alas saaminen – oma tasoitukseni on tullut kesän aikana reilut 4 pykälää alaspäin ja tällä hetkellä olen pelaillut sellasia bufferituloksia kierros kierrokselta – ja golf on oikeesti aika kiva peli silloin! nuo tulokset ei kuitenkaan tule helpolla vaan kyllä jokaisella kierroksella pitää olla tarkkana, edelleen on opittavaa joka kierroksella.

    näinkin päin sitä händäriä huijataan…

    olisko liian vaikeata olla rehellinen, edes itselleen?!?

    Nimetön

    Itse lasken vain 18 reiän kierrokset,muut ovat treeniä meni miten meni.Enkä lähetä korttia eteenpäin jos se laskee tasuria.Muuten merkitsen rehellisesti kaikki lyönnit ylös.Noin yleisesti ottaen olen sitä mieltä,että puheukkoja lähes kaikki,mitä tasuriin tulee,onneksi tasuri ei ole itselleni itsetunto kysymys.Pelaan koska se on yleensä hauskaa,ja silloin kun se ei ole,olen liikkeellä ’nyt pudotan tasuria’asenteella.Että näin,mutta olenkin vähemmän salonkikelpoinen pelaaja.

    Mielenkiinnosta vaan kysyisin CH, että osaatko etukäteen ennustaa miten kautesi tulee etenemään, kun et kortteja jätä. Jos oikein ymmärsin et ole pelannut kautta pelkästään bufferiin, vaan sekä nostavasti että laskevasti. Tuliko ensin laskevia kierroksia, pelasitko mahdl. kilpailujakin väärällä händärillä. Sitten onkin ollut vähän huonompaa ja händäri on noussut…

    En halua pottuilla. Niin minäkin olen pelannut väärällä händärillä melkein koko kauden, koska en ole viitsinyt kaikkia nostavia kortteja jättää.

    Händäri historiani:

    Eka kausi v.2001 54>35 ailahtelevaa.

    Toka v.2002 35>20,5, tasaisen tappavaa.

    Kolmas v.2003 20,5>14,9. Kävin 14,2:ssa, mikä oli aivan väärä tasoitus varsinaista golfopetusta saamattomalle, niin kuin historia osoittaa. Kun tulee keskinkertaisen pelin keskellä 3 haamukierrosta (koko kaudella 3 pudottavaa) ja oma etiikka määrää jättämään kortin, pb-pelistä voi olla aika kauan ilo poissa. Tuon loppukauden kaikki nostavat kierrokset olivat kilpailukierroksia kotikentällä.

    Neljäs kausi, kuluva kausi alkoi tarpomalla. 14,9 ylöspäin olisi voinut nostaa vaikka kuinka, koska en meinannut millään päästä edes bufferiin, mutta olen jättänyt vain kotikentän nostavat kisakortit (laskevia ei ole ollut). Vieraskentillä elokuulle asti miltei vain nostavia kierroksia, kävin 15,4:ssä. Olen käynyt Prolla. ’Virheitä’ korjattiin kerrallaan 8 kappaletta, eli melkeen koko mies vaihdettiin mailanvarteen. Muutaman viikon sisäänajon jälkeen peli-ilo jälleen löytynyt. Kaksi pudottavaa kierrosta (tasoituksettomissa lp-kilpailuissa) ja händäri nyt 14,5. Pudotusten jälkeen olen pelannut joka kierroksen bufferiin, vaikka tuntuu että aina tulee rundilla sössittyä enemmän tai vähemmän pahasti. Odotan vaan sitä kierrosta, kun kaikki natsaa.

    MINULLE HCP EI OLE ITSE TARKOITUS. Mulle se kuvaa omaa pelitasoani, parhaimmillani. Se on ollut alusta asti hyvä mittari omalle todelliselle kehitykselle ja tasolle. Tälle kaudelle olin asettanut tavoitteeksi pysyä alle 15:ssa eli nostaa ja vakiinnuttaa pelitasoni kauden aloitushändärin tasolle.

    Moi. Periaatteessa olisi kait pitänyt jättää – varmuuden vuoksi, mutta oikeasti lähes koko kauden peli on ollut erittäin vaihtelevaa ja välillä jopa nolotti kertoa millä händärillä pelaan. Tuntui että se on aivan liian matala ja kirosin viime vuotista hyvää kierrosta.

    Olet oikeassa että en voisi ennustaa sen nousevan takaisin hyvän kierroksen jälkeen. Ei vaan ollut itsellä uskoa. Lupaan jättää tästälähtien kaikki laskevat kortit jos mahdollista. Kilpailuja en ole pelannut väärällä händärillä. Voitin yhden kisan 36 pisteellä Ruotsissa juhannusviikolla. Muut ovat menneet penkin alle.

    Mitenkähän on mahdollista, että samassa viestissä joku vakavalla naamalla väittää, että

    1) händärillä ei ole minulle mitään merkitystä

    2) paitsi että (sääntöjen mukaan pelattuna) on niin paljon liian hyvä, että nolottaa kertoa se, ja

    3) ikinä en jätä nostavia kortteja, niistä on vain seuralle turhaa vaivaa (Mistähän syystä täällä caddie-masterit ei valita samasta asiasta, vaikka noin 80% jätetyistä korteista on juuri niitä nostavia?)

    4) pelaamistani hyvistä kierroksista jää vain paha mieli, kun händäri putoaa

    5) händärini (jolla ei siis ole mitään merkitystä) kiinnostaa kuitenkin sen verran, että jaksan yökaudet pohtia, mikä se pitäisi olla, vaikka en osaakaan selittää, millä perusteella se ei ainakaan ole se, minkä jätetyt kortit osoittavat. Ehkä jonain yönä oikea händärini ilmestyy unessa?

    Nimetön

    Asiaa! (mutta ei molopäät taida käsittää kuitenkaan…)

    Ne voisivat tosiaan ilmoittautua, jotka eivät halua händäriään alemmaksi. Itse ainakin haluan alentaa händäriäni, mutta aina vain tiukemmaksi näyttää menevän.

    Pelikumppanit suosivat mulliganeja ja olen saanut tiukkapipoisen maineen kun olen ilmoittanut, että mulliganilla avattuja kierroksia en allekirjoita.

    Minä ilmoittaudun lukeutuvani niihin (ehkä harvoihin) jotka eivät halua händäriään alemmaksi, en ainakaan nykytaidoilla!

    Jos olisin ollut tähän halukas, olisin nostavien korttien sijaan tänä vuonna lähettänyt harvat yli 36 pojon kortit mutta koska alkukauden pelasin enimmäkseen 25-31 pojon hujakoille ja nyt loppukaudesta mukavan oloisesti usein jopa bufferissa ja muutaman kerran tosiaan myös yli 36:n, tuntuu että taitooni verraten händärini on nyt oikea (jos esim. 39 pojoa pelattuani pelaan seuraavat kierrokset alle bufferin tai bufferissa, en kyllä laita alentavaa korttia eteenpäin!).

    Sitten aikanaan, jos ja kun (toivottavasti) taitoni kehittyvät niin, että se oikea händäri onkin alempana, lähettelen myös kortteja sen mukaisesti händäriäni alentaen.

    Että tälleen…..ai niin, tasoitukseni on nyt vähän alle 25 joten sillä pääsee kuitenkin naisihminen jo pelaamaan haluamalleen kentälle eli sitä varten ei tarvitse numeroa kaunistella.

    Pikku vinkki: tasoitusjärjestelmä kyllä itsessään huolehtii siitä, että tasoitus ei laske liikaa. Miksi muuten puolikkaat ja sitä vähemmät tasoituksen alennukset per lyönt?!

    Toisekseen, mielestäni tasoitus kuvaa sitä potentiaalia, joka pelaajalla on ts. mihin pelaaja parhaimmillaan pystyy. Mikä tässä asiassa niin vaikeaa on? Ihmeellistä säätämistä. Tasoitusjärjestelmä kuvaa ne säännöt,joiden mukaan tasoitus lasketaan. Miksi ihmeessä jengin pitää itse ruveta miettimään tasoituksensa määräytymistä. Miksei voi vaan pelata ja jättää kortteja ja katsoa listalta, paljonko se tasoitus milläkin hetkellä on. (tosin meikäläisellä se on tällä hetkellä väärin, liian alhainen, koska se klubilla laskettiin väärin…)

    Yhteenvetona voisi sanoa että kahta näkemystä esiintyy.

    – niitä joiden mielestä händäri pitää olla niin alhainen kuin mahdollista eli ainakin kaikki laskevat kortit on jätettävä. Tämä onkin aika hyvä systeemi silloin kun bp kisoja käydään. Tosin eipä nuo kovin totisia kai ole

    – Niitä jotka ajattelevat että hcp tulisi osoittaa keskimääräistä pelitasoa. Tässä on järkeä pelin sujuvuuden kannalta.

    Jos katson kausitilastoani, niin siitä päätellen hcp ei osoita keskimääräistä vaan ns. hyvän kierroksen tasoa eli kierroskeskiarvot: kaikki +19, parhaat neljä +10, huonoimmat neljä +27 ja hcp on pudonnut 18.2 –> 12.5 ja jos olisin jättänyt jokaisen kortin olisi hcp 12.8. 9 reiän tuloksia en ole ottanut huomioon, jos olisin olisi hcp alempi.

    Johtopäätös: ööö, lämpimikseen on mukava lätistä ja golfia olisi vieläkin mukavampi pelata vaikka nyt

    Nimetön

    Säännöt ovat melko yksiselitteiset tuon mulliganin suhteen.Mikäli etukäteen on sovittu,että ykkösväylällä voi käyttää mulligania,kierros ei ole tasoituskelpoinen.Ei ole mitään merkitystä sillä,vaikka ei mulligania käytäkään.Pelkkä sopiminen etukäteen riittää,ettei kierros ole tasoituskelpoinen.

    Nimetön

    Juu, on tosiaankin ihmeellistä säätämistä. Mä olen jättänyt tänä kesänä noin 15 korttia, joista noin 10 alentavaa, pari nostavaa ja muutama bufferiin pelattu kisakierros. Jos en pelaa kisakierrosta (’normaali’kisaa tai eq-kisaa tai vastaavaa), päätän etukäteen olenko vain harjoittelemassa vai pelaamassa korttikierrosta (, jolloin pelaan usein esim. skinikisaa kavereitten kanssa). Jos korttikiekalla (ei kilpailu) pelaan bufferiin, en jätä korttia, muuten jätän.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 64)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #370542 kohteessa’oikea’ handicap

Etusivu Foorumit Yleistä ’oikea’ handicap