Aihe: Norjalainen Droppi - Golfpiste.com

27.9.–4.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][18]
KilpailuaSuomalaista

Norjalainen Droppi

Etusivu Foorumit Säännöt Norjalainen Droppi

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 39)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #179399 Ilmoita asiaton viesti

    Korvaavan pallon keskusteluun liittyen pohdin tilannetta, jossa joku hyödyntää näitä oppeja klubikisassa ensi kesänä. Tilanne menisi siis näin. Pelaaja lyö avausväylällä pallon hukkaan väylän oikealle puolelle. Palloa ei löydy, joten pelaaja ottaa taskustaan pallon ja pudottaa sen väylälle. Tämän jälkeen pelaaja merkkaa pallon, nostaa pallon, tunnistaa sen, asettaa pallon takaisin merkkaamaansa paikkaan ja lyö sen aivan lipun viereen. Helppo putti ja korttiin merkitään bogey. Markkeri on sitä mieltä, että pelaajan pitäisi palata lyöntipaikalle lyömään viidettä lyöntiä. Tähän pelaaja vastaa lukeneeensa tarkoin golf-pisteen sääntökeskustelut, joiden mukaan Norjalainen Droppi on ihan ok, jos pelaaja tunnistaa oman pallonsa. Väärästä pallosta saa tällä keinoin itselleen korvaavan pallon. Miten tuomitaan?

    #272207 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    Eli väärästä paikasta pelaamisesta saadusta edusta ei DQ tulisi? Kyllä näin napsautetaan ellei tilannetta korjata.

    #272208 Ilmoita asiaton viesti

    Eikös tuossa lähtisi takaisin tiille kävelyn jälkeen kuudes? DQ jos ei pelaa väylää loppuun sääntöjen mukaan.

    Ensimmäinen tiiltä,
    väärän pallon pelaamisesta 2 rankkua
    sitten lyönti griinille + putti?

    #272209 Ilmoita asiaton viesti

    Mistä näitä…..?

    #272210 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Mr Shanks kirjoitti: (1.2.2014 15:17:28)
    Eikös tuossa lähtisi takaisin tiille kävelyn jälkeen kuudes? DQ jos ei pelaa väylää loppuun sääntöjen mukaan.

    Ensimmäinen tiiltä,
    väärän pallon pelaamisesta 2 rankkua
    sitten lyönti griinille + putti?

    Omien laskujeni mukaan viides lähtisi tiiltä.

    1. lyönti tiiltä
    2. pena pallon katoamisesta (27-1)
    3.-4. penat väärästä paikasta pelaamisesta
    5. lähtee

    Reikää ei tuossa tietenkään pelata loppuun sillä korvaavalla pallolla, vaan palataan tiille lyömään se viides. Myöskään väärästä paikasta lyötyä ja sen jälkeen tuolla korvaavalla pallolla lyötyjä lyöntejä ei lasketa tulokseen. DQ tulee vasta siitä, jos ei korjaa virhettään ja palaa tiille, kuten Q8 jo kertoi.

    #272211 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Old Geaser kirjoitti: (1.2.2014 15:27:32)
    Mistä näitä…..?

    Norjasta?

    Ei sentään, vaan klubiemme terasseilta. Joku lukee jotain jostain ja kertoo sen totuutena. Joku toinen on kuullut jotain jostain muualta ja vänkää vastaan. Kolmas kertoo tuntevansa jonkun seuratuomarin ja neljäs on nähnyt Arto Teittisen tv-uutisissa. Lopuksi kovaäänisin saa tahtonsa lävitse ja uusi sysipaska ja umpiväärä sääntötulkinta on syntynyt. Näin se valitettavasti menee.

    #272212 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (1.2.2014 15:29:29)
    Omien laskujeni mukaan viides lähtisi tiiltä.

    1. lyönti tiiltä
    2. pena pallon katoamisesta (27-1)
    3.-4. penat väärästä paikasta pelaamisesta
    5. lähtee

    Aivan, muistelin virheellisesti että väärällä pallolla pelatutkin laskettaisiin mukaan tulokseen…

    #272213 Ilmoita asiaton viesti

    Q8 kirjoitti: (1.2.2014 15:02:40)
    Eli väärästä paikasta pelaamisesta saadusta edusta ei DQ tulisi? Kyllä näin napsautetaan ellei tilannetta korjata.

    Olen itsekin asiasta samaa mieltä, mutta jään kaipaamaan perustelua sille miksi tässä on väärä pallo, eikä korvaava pallo. Korostan, että pelaaja luulee tunnistaneensa pallonsa aivan oikein ja sääntöjen mukaan.

    #272214 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    Sir Smokki kirjoitti: (1.2.2014 16:03:55)

    Q8 kirjoitti: (1.2.2014 15:02:40)
    Eli väärästä paikasta pelaamisesta saadusta edusta ei DQ tulisi? Kyllä näin napsautetaan ellei tilannetta korjata.

    Olen itsekin asiasta samaa mieltä, mutta jään kaipaamaan perustelua sille miksi tässä on väärä pallo, eikä korvaava pallo. Korostan, että pelaaja luulee tunnistaneensa pallonsa aivan oikein ja sääntöjen mukaan.

    Vaikka pallon korvaisikin toisella, laillisesti tai laittomasti, niin pitäähän se sentään oikeasta paikasta pelata. Jos pallo (vanha tai uusi) pelataan väärästä paikasta, niin väärällä pallolla pelatusta ei rankkuja tule, vain väärästä paikasta.

    Mikäli jostain syystä väärästä paikasta lyömisestä ei oikeasti etua ole, niin peli jatkuu KL:n laskemin rankuin.

    Useinhan (ainakin foorumeilla) mietitään olisiko mahdollista karheikkoon kadonneen pallon summittaiselle paikalle dropata uusi pallo ja jatkaa sillä, ilman että tarvitsee palata tiille. Tästä on sitten spekuloitu rankkujen määrää. Nythän ne on laskettu, eli kolme pitää lisätä, eikä merkittävää etua saisi saada. Vaan olisiko tämä kuitenkaan hyvä vaihtoehto? En ota kantaa tiille kävelemiseen sinänsä.

    #272215 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Q8 kirjoitti: (1.2.2014 16:27:16)
    [

    Useinhan (ainakin foorumeilla) mietitään olisiko mahdollista karheikkoon kadonneen pallon summittaiselle paikalle dropata uusi pallo ja jatkaa sillä, ilman että tarvitsee palata tiille. Tästä on sitten spekuloitu rankkujen määrää. Nythän ne on laskettu, eli kolme pitää lisätä, eikä merkittävää etua saisi saada. Vaan olisiko tämä kuitenkaan hyvä vaihtoehto? En ota kantaa tiille kävelemiseen sinänsä.

    Yleensä sun postaukset ymmärrän, mutta nyt meni kyllä pahasti ohi tämä ajatus.

    Siis jos pelaaja ei tuossa palaa tiille, hän syyllistyy vakavaan rikkeeseen, kun ei noudata kadonneen pallon sääntöä ja lyönnin + matkan menetystä. Seuraus on aina DQ

    #272216 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    ts kirjoitti: (1.2.2014 16:31:03)
    Siis jos pelaaja ei tuossa palaa tiille, hän syyllistyy vakavaan rikkeeseen, kun ei noudata kadonneen pallon sääntöä ja lyönnin + matkan menetystä. Seuraus on aina DQ

    Ymmärrän, että DQ tulisi. Mietin vain akateemisessa mielessä noita rankkuja.

    Missä muuten on määritelty vakava rike? Joissain säännöissä se on määritelty erikseen, mutta jostain syystä en löydä ’geneeristä’ lausetta.

    #272217 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    ts kirjoitti: (1.2.2014 16:31:03)

    Q8 kirjoitti: (1.2.2014 16:27:16)
    [

    Useinhan (ainakin foorumeilla) mietitään olisiko mahdollista karheikkoon kadonneen pallon summittaiselle paikalle dropata uusi pallo ja jatkaa sillä, ilman että tarvitsee palata tiille. Tästä on sitten spekuloitu rankkujen määrää. Nythän ne on laskettu, eli kolme pitää lisätä, eikä merkittävää etua saisi saada. Vaan olisiko tämä kuitenkaan hyvä vaihtoehto? En ota kantaa tiille kävelemiseen sinänsä.

    Yleensä sun postaukset ymmärrän, mutta nyt meni kyllä pahasti ohi tämä ajatus.

    Siis jos pelaaja ei tuossa palaa tiille, hän syyllistyy vakavaan rikkeeseen, kun ei noudata kadonneen pallon sääntöä ja lyönnin + matkan menetystä. Seuraus on aina DQ

    Tuossa lihavoidussahan se on sanottu, eikös?

    #272218 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Q8 kirjoitti: (1.2.2014 16:44:59)

    ts kirjoitti: (1.2.2014 16:31:03)
    Siis jos pelaaja ei tuossa palaa tiille, hän syyllistyy vakavaan rikkeeseen, kun ei noudata kadonneen pallon sääntöä ja lyönnin + matkan menetystä. Seuraus on aina DQ

    Ymmärrän, että DQ tulisi. Mietin vain akateemisessa mielessä noita rankkuja.

    Missä muuten on määritelty vakava rike? Joissain säännöissä se on määritelty erikseen, mutta jostain syystä en löydä ’geneeristä’ lausetta.

    Ei sitä ole missään tarkasti määritelty, ja jos kysyt joltain mitä se tarkoittaa, niin vastaus on aina ’kyllä sen sitten näkee siinä tilanteessa’. Tuostapa on hyvä onnistaa eteenpäin…

    #272219 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    KL kirjoitti: (1.2.2014 16:47:20)
    Tuostapa on hyvä onnistaa eteenpäin…

    Siis ’ponnistaa’…

    Hyvä edit tällä forumilla. Jokohan se tulisi vuoden 2024 uudistuksiin, joita aletaan mainostaa vuonna 2018..?

    #272220 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    KL kirjoitti: (1.2.2014 16:47:20)

    Q8 kirjoitti: (1.2.2014 16:44:59)
    Missä muuten on määritelty vakava rike? Joissain säännöissä se on määritelty erikseen, mutta jostain syystä en löydä ’geneeristä’ lausetta.

    Ei sitä ole missään tarkasti määritelty, ja jos kysyt joltain mitä se tarkoittaa, niin vastaus on aina ’kyllä sen sitten näkee siinä tilanteessa’. Tuostapa on hyvä ponnistaa eteenpäin…

    Oliko sarkasmia ilmassa?

    27-1 ’kadonnut pallo’ ei luettele DQ:ta rangaistuksissa, toisin kuin 20-7 ’väärä paikka’ tai 15-3 ’väärä pallo’. Eli tuleeko DQ kuitenkaan jos 20-7 mukaan ei etua ole?

    #272221 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Q8 kirjoitti: (1.2.2014 17:04:21)

    KL kirjoitti: (1.2.2014 16:47:20)

    Q8 kirjoitti: (1.2.2014 16:44:59)
    Missä muuten on määritelty vakava rike? Joissain säännöissä se on määritelty erikseen, mutta jostain syystä en löydä ’geneeristä’ lausetta.

    Ei sitä ole missään tarkasti määritelty, ja jos kysyt joltain mitä se tarkoittaa, niin vastaus on aina ’kyllä sen sitten näkee siinä tilanteessa’. Tuostapa on hyvä ponnistaa eteenpäin…

    Oliko sarkasmia ilmassa?

    27-1 ’kadonnut pallo’ ei luettele DQ:ta rangaistuksissa, toisin kuin 20-7 ’väärä paikka’ tai 15-3 ’väärä pallo’. Eli tuleeko DQ kuitenkaan jos 20-7 mukaan ei etua ole?

    Katso dec. 27-1/3

    #272222 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    ts kirjoitti: (1.2.2014 17:16:12)

    Q8 kirjoitti: (1.2.2014 17:04:21)
    27-1 ’kadonnut pallo’ ei luettele DQ:ta rangaistuksissa, toisin kuin 20-7 ’väärä paikka’ tai 15-3 ’väärä pallo’. Eli tuleeko DQ kuitenkaan jos 20-7 mukaan ei etua ole?

    Katso dec. 27-1/3

    Tämä selvä. Tosin deccarin kautta ratkaisun hakeminen on hankalaa, varsinkin sen jälkeen kun pelaaja on jo laittanut korvaavan pallon peliin.

    #272223 Ilmoita asiaton viesti

    Q8 kirjoitti: (1.2.2014 17:23:21)

    ts kirjoitti: (1.2.2014 17:16:12)

    Q8 kirjoitti: (1.2.2014 17:04:21)
    27-1 ’kadonnut pallo’ ei luettele DQ:ta rangaistuksissa, toisin kuin 20-7 ’väärä paikka’ tai 15-3 ’väärä pallo’. Eli tuleeko DQ kuitenkaan jos 20-7 mukaan ei etua ole?

    Katso dec. 27-1/3

    Tämä selvä. Tosin deccarin kautta ratkaisun hakeminen on hankalaa, varsinkin sen jälkeen kun pelaaja on jo laittanut korvaavan pallon peliin.

    Keskustelussa ei huomioida pelimuotoa, eli pistebogissa ja reikäpelissä voinee unohtaa DQ:n, vai voiko.

    #272224 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    TeeTurbo kirjoitti: (9.2.2014 17:03:36)

    Q8 kirjoitti: (1.2.2014 17:23:21)

    ts kirjoitti: (1.2.2014 17:16:12)

    Q8 kirjoitti: (1.2.2014 17:04:21)
    27-1 ’kadonnut pallo’ ei luettele DQ:ta rangaistuksissa, toisin kuin 20-7 ’väärä paikka’ tai 15-3 ’väärä pallo’. Eli tuleeko DQ kuitenkaan jos 20-7 mukaan ei etua ole?

    Katso dec. 27-1/3

    Tämä selvä. Tosin deccarin kautta ratkaisun hakeminen on hankalaa, varsinkin sen jälkeen kun pelaaja on jo laittanut korvaavan pallon peliin.

    Keskustelussa ei huomioida pelimuotoa, eli pistebogissa ja reikäpelissä voinee unohtaa DQ:n, vai voiko.

    Pistebogi on pitkälti aivan normaali lyöntipeli joten dq:lta ei välty. Reikäpelissä menettää reiän.

    #272225 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Q8 kirjoitti: (9.2.2014 17:16:14)

    TeeTurbo kirjoitti: (9.2.2014 17:03:36)

    Keskustelussa ei huomioida pelimuotoa, eli pistebogissa ja reikäpelissä voinee unohtaa DQ:n, vai voiko.

    Pistebogi on pitkälti aivan normaali lyöntipeli joten dq:lta ei välty. Reikäpelissä menettää reiän.

    Nähdäkseni pistebogissakin diskataan vain ko. reiältä, kts. sääntö 32-2b.

    #272226 Ilmoita asiaton viesti

    ’Helppo putti ja korttiin merkitään bogey.’

    KL kirjoitti: (9.2.2014 17:23:12)
    Nähdäkseni pistebogissakin diskataan vain ko. reiältä, kts. sääntö 32-2b.

    Näin armollinen ei sentään ole pistepogikaan.

    #272227 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Sir Smokki kirjoitti: (9.2.2014 18:20:00)
    ’Helppo putti ja korttiin merkitään bogey.’

    KL kirjoitti: (9.2.2014 17:23:12)
    Nähdäkseni pistebogissakin diskataan vain ko. reiältä, kts. sääntö 32-2b.

    Näin armollinen ei sentään ole pistepogikaan.

    En ymmärrä viestiäsi. Tarkoitatko, että pistebingossa pelaaja diskattaisiin kokonaan tuossa alkuperäisessä tapauksessa? Jos, niin mihin säännön 32 kohtaan perustuen?

    #272228 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (9.2.2014 21:28:47)

    Sir Smokki kirjoitti: (9.2.2014 18:20:00)
    ’Helppo putti ja korttiin merkitään bogey.’

    KL kirjoitti: (9.2.2014 17:23:12)
    Nähdäkseni pistebogissakin diskataan vain ko. reiältä, kts. sääntö 32-2b.

    Näin armollinen ei sentään ole pistepogikaan.

    En ymmärrä viestiäsi. Tarkoitatko, että pistebingossa pelaaja diskattaisiin kokonaan tuossa alkuperäisessä tapauksessa? Jos, niin mihin säännön 32 kohtaan perustuen?

    Säännössä 32-2 a todetaan, että säännön 6-6d kohdan rikkomisesta seuraa diskaus.

    #272229 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Sir Smokki kirjoitti: (9.2.2014 21:34:33)

    KL kirjoitti: (9.2.2014 21:28:47)

    Sir Smokki kirjoitti: (9.2.2014 18:20:00)
    ’Helppo putti ja korttiin merkitään bogey.’

    KL kirjoitti: (9.2.2014 17:23:12)
    Nähdäkseni pistebogissakin diskataan vain ko. reiältä, kts. sääntö 32-2b.

    Näin armollinen ei sentään ole pistepogikaan.

    En ymmärrä viestiäsi. Tarkoitatko, että pistebingossa pelaaja diskattaisiin kokonaan tuossa alkuperäisessä tapauksessa? Jos, niin mihin säännön 32 kohtaan perustuen?

    Säännössä 32-2 a todetaan, että säännön 6-6d kohdan rikkomisesta seuraa diskaus.

    Ahaa, nyt ymmärrän, puhumme siis eri asioista. Sinä puhut liian alhaisesta reikätuloksesta tuloskortissa ja minä siitä, pitääkö pelaajan palata korjaamaan vakavan rikkeen arvoinen virheensä.

    Molemmat olemme oikeassa. Liian alhainen reikätulos on tietenkin diskauksen arvoinen myös pistebingossa. Sen sijaan diskausta ei tule, vaikkei alkuperäisessä tapauksessa korjaa virhettään ennen seuraavan reiän avauslyöntiä.

    #272230 Ilmoita asiaton viesti
    k.

    Sir Smokki kirjoitti: (9.2.2014 21:34:33)

    Säännössä 32-2 a todetaan, että säännön 6-6d kohdan rikkomisesta seuraa diskaus.

    Paitsi.

    Pistebogeykisassa pelaaja suljetaan kilpailusta, jos hän rikkoo sääntöä 6-6d (Reiän väärä tulos eli merkitty tulos on alempi kuin todellinen tulos), paitsi siinä tapauksessa, jolloin tämän säännön rikkominen ei vaikuta reiän lopputulokseen jolloin mitään rangaistusta ei seuraa.

    Aika harva kuvatunlaisessa tilanteessa tekee nettotuplabogeyta paremman tuloksen (vaikkei tajua epäillä tehneensä vakavan sääntörikkomuksen), jolloin korttiin kirjatusta väärästä tuloksesta seuraa vain reiältä hylkäys.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 39)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Norjalainen Droppi