Aihe: Naisten swingejä – nousu varpaille osumassa! - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Naisten swingejä – nousu varpaille osumassa!

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Naisten swingejä – nousu varpaille osumassa!

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kiinnitin taas huomiota että muutamilla naispelaajilla on tapana nousta varpailleen täyden swingin osumassa, eli siis vasenkin kantapää on ilmassa. Ainakin Paula Creamer ja Natalie Gulbis tekevät tätä ja on sitä näkynyt Minninkin swingissä. Muistan lukeneeni joskus aikanaan jostain John Jakobsin kirjasta että se olisi jonkilainen kompensaatio johtuen miehiä heikommasta fysiikasta. Tuo kuulostaa vähän selittelyltä kun ei parempaakaan syytä ole keksitty. Mistähän on oikeasti kysymys?

Kuva ei oikein kerro mitä kaikkea muuten tapahtuu, mutta muistaisin Tigerinkin hypänneen ilmaan kun oikein kunnolla laittaa pallon liikkeelle, ainakin aikaisemmin. Purkautuukohan kova jännitys hyppynä. Tätä teki/tekee myös meidän junnu joskus. Muistelisin että ts:kin jotain puhui, voima ja vastavoima…..

Jep, tuossa näkyy Tigerin ’hyppyä’
    pikku hyppy

Kokeilkaa joskus. Viime kesänä rangella innostuin itsekin nousemaan varpaille (vahingossa), kun otti kupoliin jatkuvat slaissit. Hermot meni ja aloin lyödä niin kovaa kuin vain miehestä lähti. Ällistys oli kumma, kun huomasin lyöntien suoristuvan ja videolta sitten jälkeenpäin näin, että varpaillahan sitä seistiin täysillä lyötäessä. Raudoilla ko. touhua kokeillut, mutta puumailat kyllä sai kyytiä ja hyvin tuloksin

Näin siis rangella, mutta kentällä en koskaan kokeillut, liekö luottamuksen puute. Katsotaan sitten ensi kesänä, onnistuisiko sama myös kentällä.

On vähän heikko esimerkki. Eihän tuossa kuvassa näy lainkaan onko paino varpailla tai ei. En minä ainakaan näe vaikka kuinka koitan tiirailla.

Aikanaan käyttiin aiheesta keskustelua Paloheinän tarkkuukisan aikana kun joku linkitti kuvan missä Minni oli varpasillaan osuman aikana. Ihan mielenkiintoinen keskustelu oli muistaakseni. En jaksa alkaa sitä etsimään mutta haulla kyllä löytyy. Pari vuotta vanha.

Henkka kirjoitti: (27.2.2008 18:52:13)
    Aikanaan käyttiin aiheesta keskustelua Paloheinän tarkkuukisan aikana kun joku linkitti kuvan missä Minni oli varpasillaan osuman aikana. Ihan mielenkiintoinen keskustelu oli muistaakseni. En jaksa alkaa sitä etsimään mutta haulla kyllä löytyy. Pari vuotta vanha.

Muistat aivan oikein, veli hyvä! Ja tuolle ilmiölle annettiin nimikin: minnistys. En muista kuka keksi, mutta aivan loistavasti ilmiötä kuvaava sana!

Omalta kohdaltani saatan todeta, että tuollainen liikehdintä on mahdottomana täysin pois suljettu.

On vähän heikko esimerkki. Eihän tuossa kuvassa näy lainkaan onko paino varpailla tai ei. En minä ainakaan näe vaikka kuinka koitan tiirailla.

Youtubesta löytyy joitakin Paulan ja Natalien swingejä joissa tuo näkyy. En pysty vaan niitä linkkejä nyt kaivelemaan. Kyseessä on mielestäni aktiivi ponnistaminen, ei painon karkaaminen eteen.

Pahoittelen. Tuo oli huonoa huumoria, sexististä ja OT:ta. Heikommankin mielikuvituksen omaavatkin varmasti löytävät muutakin moitittavaa, mutta ei siitä enempää. Lähinnä ajatus oli se ,notta katselin ihan muita asioita kuvassa enkä huomannut siinä varpailla seisontaa olevankaan.

Mutta siis anteeksipyynnöksi kaivelin tässä pari aiempaa keskustelua aiheesta, joka sinänäs on kovin mielenkiintoinen. Kentälläkin tähän olen parin hyvinkin tasokkaan pelaajan toimesta törmännyt. Sattumaa tai ei, naisia molempainen, kun tuohon naisten asiaan viitattiin.

I

II

Sitä Minniketjua en nyt jostakin syystä löytänyt vaikka siihen tuossa ekassa ketjussa viitattiinkin. Tässä samalla kun noita linkkejä kaivelin ja niitä lukaisin, otetaankin sen verran takaisin että muutama vuosi wanhoina hyvinä aikoina kun UT:ltä vielä ET:tä tuli, Ernie vetäisi jonkun Par5 doglegin yli oikein huolella ja hidastuksessa näki kyllä ihan selvästi miten jo oltiin varpasillaan. Liitettynä kunnon taka-askeliin tietty, että kyllä sitä miehetkin.

Mutta en minä vieläkään tuosta kuvasta mitään varpaita näe. Elsin taannoisesta hidastuksesta kyllä hyvinkin.

Johtaja XXL kirjoitti: (27.2.2008 19:58:25)

Muistat aivan oikein, veli hyvä! Ja tuolle ilmiölle annettiin nimikin: minnistys. En muista kuka keksi, mutta aivan loistavasti ilmiötä kuvaava sana!

Omalta kohdaltani saatan todeta, että tuollainen liikehdintä on mahdottomana täysin pois suljettu.

Ei me nyt voida lähteä tuolle linjalle lainkaan. Varpaisiltaan pystyy heittämään heiniä vielä normaaliakin korkeammalle, jolloin taasen pystytään optimoimaan varmuus tuulen suunnasta ,notta hopihopi ostamaan Kim:in korkkarit ja niihin rengasliikkeestä kunnon Bridgestonen nastat. Korkkareiden nastoitus nyrkkipajarengasliikkeessä ei maksa paljon patonkiakaan. Ai mistä minä sen tiedän? Öö… tuota….

Noh, kumminkin; Jos varpistaminen tuntuu mahdottomalta, siinä siulle kunnon golfkengät. Ei tarvii maksaa rojalteja. Pidä tunkkis.

Jake2 kirjoitti: (27.2.2008 17:49:44)
    Kiinnitin taas huomiota että muutamilla naispelaajilla on tapana nousta varpailleen täyden swingin osumassa, eli siis vasenkin kantapää on ilmassa. Ainakin Paula Creamer ja Natalie Gulbis tekevät tätä ja on sitä näkynyt Minninkin swingissä.

Muistan lukeneeni joskus aikanaan jostain John Jakobsin kirjasta että se olisi jonkilainen kompensaatio johtuen miehiä heikommasta fysiikasta. Tuo kuulostaa vähän selittelyltä kun ei parempaakaan syytä ole keksitty.
    Mistähän on oikeasti kysymys?

Tilanpuutteen kompensoimisesta.

Tässä Natalie takaa. Ei taitaisi moni mies taipua tuohon selän kulmaan.

ts

Bosco kirjoitti: (28.2.2008 0:16:26)

Jake2 kirjoitti: (27.2.2008 17:49:44)

Muistan lukeneeni joskus aikanaan jostain John Jakobsin kirjasta että se olisi jonkilainen kompensaatio johtuen miehiä heikommasta fysiikasta. Tuo kuulostaa vähän selittelyltä kun ei parempaakaan syytä ole keksitty.
    Mistähän on oikeasti kysymys?

Tilanpuutteen kompensoimisesta.

Ihmeellisintä tässä on se, että maailman top50 coutseja pyörii nurkissa keksimässä tähän mitä erikoisempia selityksiä, vaikka vastaus on noin yksinkertainen. Jostain se tila on tehtävä. Mutta nekin on varmaan lintsannu geometrian tunnit ja ollu läiskimässä palloa sen ajan 🙂

Toivottavasti tytöillä on eläkerahat nopeesti kasassa… ja vähän ylimäärästä selkävaivojen hoitoon.

Ni minä vähän arvelinkin että ts tykkää tuosta ajatuksesta 🙂 Itseasiassa kun luin vastauksen pidin itsestään selvänä että se oli ts, mutta eipäs sitten ollutkaan. Olen joskus, itseasiassa useaampaankin kertaan kuullut tämän lausahduksen ts:n suusta 😉

ts

Henkka kirjoitti: (28.2.2008 8:15:03)
    Ni minä vähän arvelinkin että ts tykkää tuosta ajatuksesta 🙂 Itseasiassa kun luin vastauksen pidin itsestään selvänä että se oli ts, mutta eipäs sitten ollutkaan. Olen joskus, itseasiassa useaampaankin kertaan kuullut tämän lausahduksen ts:n suusta 😉

Nokunperskulessiisnii….

On noi sen verran huikeita coutseja maailmalla, että ne yhdistää suorana alas roikkuvat kädet (=kulma käsivarsien ja mailan varren välissä), kohteen suuntaisen vartalolinjan osumahetkellä ja mailan vapauttamisen läpi osuman. Eli niitten mielestä 1+1+1 = 2 ja sitten keksitään erilaisia selityksiä sille, miten toi kaava saadaan todeks…. ja sit muutama miljoona vielä uskoo, että tottahan se on kun Lettupetteri noin sano

Ei tunnu tämäkään kaveri pysyvän maassa kiinni koko svingin aikana.

Bubba Watson

Turzi kirjoitti: (28.2.2008 8:37:42)
    Ei tunnu tämäkään kaveri pysyvän maassa kiinni koko svingin aikana.

Bubba Watson

Juuei, mutta kyse on ihan eri asiasta. Bubban Swingi on enemmän pituuslyöjän swingi, ainakin draiverilla. Vartalon kulmat kyllä pystyy kiitettävästi säilyttämään.

Jake2 kirjoitti: (28.2.2008 0:24:07)

Näyttää harvinaisen kivuliaalta. Ihme että Natalie pystyy vielä pelaamaan.

Itse pidän jalat tiukasti maassa kyllä. Tuollaisilla kulmilla ja niillä väännöillä mitä golfswingi saa aikaiseksi seurauksena on kyllä mukavat selkävaivat pidemmän päälle.

Golfissa ei tarvitse punnertaa. Jos pallo ei teknisesti hyvällä swingillä lennä riittävän pitkälle, niin otetaan paremmat, vähemmän anteeksiantavat mailat käteen, joissa on enemmän potkua. Reuhtominen ei tuo muuta kuin pahan mielen.

Katselin kerran Elsin ja Garcian swingejä frame framelta. No se nyt ei ole mikään uutinen, niin on varmaan tehnyt ziljardi muutakin harrastajaa, mutta hassua miten frame kerrallaan kun katsoo voisi väittää että kyseessä on sellainen repäisy että veri purskahtaa ikenistä. Sitten kun sen katsoi normaalinopeudella, se näytti ihan sellaiselta läpsäisyltä. Garcialla nyt on sentään vähän edes yritystä tuossa hommassa.

Sanotaan että huippupelaajat ei käytä läheskään 100% tehoja ja sen näki kyllä noistakin tapauksista kun normaalinopeudella katsoi, mutta ei hitto… Jos tähän Gulbisin swingiin pistää vielä voimaa lisää niin kyllä loppuu prosentit kesken. On siinä sen verran tekemisen meininkiä, mutta vaikea enää kuvitella että siihen lisää tehoa saisi. Vähän niinkuin näyttäisi olevan jo kaikki paukut käytössä. Hirvittävältä vaan näyttää tosiaan tuo terveydellinen näkökulma. On tuossa kaikkea muutakin sontaa mukana mutta se kannattaa pikakelata niinkuin minäkin tein.

Gulbis

Ja tässä ihan mielenkiintoinen aiheseen liittyvä vertailu jota varmaan monet on jo YTubesta käynytkin katselemassa.

P. Gulbis / P. Creamer

Vähän nyt lipsuu aiheesta, mutta ei hemmetti. En minä nyt kauheasti swingä ole opiskellut tai siitä väitä tietäväni, mutta mitä eroa näissä on? En minä löytänyt mitään. Temposta alkaen väittäisin että kroppa vaan editoitu toiseksi. Upeita molempi. Swingi siis. Mustikkapiirakkatytöllä vaan se toinen. Ei ole ääniä tässä koneessa ,notta voi olla että tuo töhertäjä sen kertoi, mutta minä en ainakaan sitä ilman selostusta hiffannut.

Els / Wie

Henkka kirjoitti: (28.2.2008 19:07:08)
    P. Gulbis / P. Creamer

Ristit sitten Natalien uusiks. Oliko mielessä kenties Paula Gulbis, vai kenties Pamela.

Nojoo, sori 🙂

Ai sen selkä menee noin. Mun katse on aina taitanut pysähtyä alemmas.

ts

Vasen pakki kirjoitti: (28.2.2008 21:49:19)

Ai sen selkä menee noin. Mun katse on aina taitanut pysähtyä alemmas.

Mulla on käsitys että monikin ukko taipus vaikka miten tohon sel… eikun.. ääh

Mulla meinaa tulla pukla tota svingikuvasarjaa katellessa. Siis sen takia ku toi selkä on aika pahannäköisellä kaarella. Onneksi oon ite niin suoraselkäinen tyyppi että en edes pystyisi tuohon mutkaan. Todellakin onneksi!

sotanorsu kirjoitti: (28.2.2008 19:27:44)

Henkka kirjoitti: (28.2.2008 19:07:08)
    P. Gulbis / P. Creamer

Ristit sitten Natalien uusiks. Oliko mielessä kenties Paula Gulbis, vai kenties Pamela.

Nojoo, sori 🙂

Hähä. No niinpäs on Paula Gulbis sitte ristitty:-D Vähemmästäkin tässä tosin pää sekaisin menee, että ei silleen… N. Creamerin nimeä en kyllä unohda.

ts kirjoitti: (28.2.2008 8:33:54)

Henkka kirjoitti: (28.2.2008 8:15:03)

Nokunperskulessiisnii….

On noi sen verran huikeita coutseja maailmalla, että ne yhdistää suorana alas roikkuvat kädet (=kulma käsivarsien ja mailan varren välissä), kohteen suuntaisen vartalolinjan osumahetkellä ja mailan vapauttamisen läpi osuman. Eli niitten mielestä 1+1+1 = 2 ja sitten keksitään erilaisia selityksiä sille, miten toi kaava saadaan todeks…. ja sit muutama miljoona vielä uskoo, että tottahan se on kun Lettupetteri noin sano

Mutta dear TS, eihän se ole tyhmä joka pyytää, vaan se/ne jo(t)ka maksaa. …tai jotain sinnepäin. Eli jonninmoiset tilit on tainnut Taavittikin noilla ’opeillaan’ duunailla. Peijooni sentään sitä ketkua.
    Ja kun mainitsit, että toivottavasti tyttöset on saanu eläkerahat kokoon, ni uskoisin, että ainakin nuo mainitut gulbis ja creamer on.
    Siitä en sitten tiedä mitään, onko tuo varpahille nousu miten turha/paha liike….saatika sitten kuinka pahaa se tekee typyjen selille tekee…. . Aika pahalta ainaskin näyttää, jos niinku ittensä kuvittelis tohon asentoon.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 25)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #233023 kohteessaNaisten swingejä – nousu varpaille osumassa!

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Naisten swingejä – nousu varpaille osumassa!