Aihe: Muut urheilulajit ja pallopelit golfin pelaamisen apuna. - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

Muut urheilulajit ja pallopelit golfin pelaamisen apuna.

Etusivu Foorumit Yleistä Muut urheilulajit ja pallopelit golfin pelaamisen apuna.

Esillä 11 viestiä, 51 - 61 (kaikkiaan 61)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Uskon vakaasti että budolajeista on hyötyä kolopallossa.
    Tasapaino, kehonhallinta, rentous, liikkeen nopeus, mielen/paineen/itsensä ja nöyryys jne. on osa niistä ominaisuuksista jotka kehittyvät budolajeissa.

Pari esimerkkiä:
    Annika Sörenstam muuten harrastaa karatea (Du tränar för svart bälte i karate?
    – Lite på skoj. Karaten är mest för att hålla igång och få spänst, det är bra min golf.)
    Kaikkien aikojen nuorin US Open pelaaja, tänä vuonna pelannut 15 vuotias Tadd Fujikawa on judoka (ruskea vyö).

Bogikone kirjoitti: (14.9.2006 21:09:54)
    Uskon vakaasti että budolajeista on hyötyä kolopallossa.
    Tasapaino, kehonhallinta, rentous, liikkeen nopeus, mielen/paineen/itsensä ja nöyryys jne. on osa niistä ominaisuuksista jotka kehittyvät budolajeissa.

Pari esimerkkiä:
    – Lite på skoj. Karaten är mest för att hålla igång och få spänst, det är bra min golf.)
    Kaikkien aikojen nuorin US Open pelaaja, tänä vuonna pelannut 15 vuotias Tadd Fujikawa on judoka (ruskea vyö).

Pitkästä aikaa joku kirjoittaa asiasta, josta minäkin tiedän jotakin. 25 vuoden kokemuksella uskallan väittää, että ainakin judosta todella on hyötyä myös golfissa. Tosin Fujikawa ei ruskeana vyönä kovin paljon vielä judoa ole ehtinyt treenaamaan. Lahjakkaimmat tuntemani taisivat aikoinaan saada ruskean vyön puolessa vuodessa. Minulla siihen kului aikaa kaksi ja puoli vuotta. Aloitin vanhana, yli kaksikymppisenä, mutta kyllä minä aika kovaa treenasin, kiivaimmillan yhdeksän kertaa viikossa.

Judon kaiken perustana oleva kiertoliike on aika samankaltainen kuin golfissa. Ikävä kyllä siinä on muutamia eroja ruumiinosien käytössä, jotka ovat suuresti vaikeuttaneet golfin oppimistani. Judon liikesarjat kun ovat automaationa tallessa ytimenjatkoksessa.

Parikymmentä vuotta sitten jo jäähdytellessämme judossa lukuisat treenikaverini siirtyivät golfin pariin. Monet heistä ovat pärjänneet aika hyvin. Minä vain naureskelin silloin. Tuohon en tule retkahtamaan. Olin väärässä, mutta valitettavan myöhään.

Laji, jota ei vielä ole tullut mainittua:
    Omalla kohdallani kymmenen vuoden aktiivinen pesäpallon takominen antoi varmasti (ehkä parhaimmat mahdolliset?) edellytykset luonnollisen ja rennon swingin löytymiseen suht nopeasti.

Laji, jota ei vielä ole tullut mainittua:
    Omalla kohdallani kymmenien vuosien aktiivinen käsityölehtien selailu ja hyvänä iltana pesän takominen antoi varmasti (ehkä parhaimmat mahdolliset?) edellytykset luonnollisen ja rennon swingin löytymiseen suht nopeasti.

että perjantai-iltapäivähuumoria. anteeks ja oikein hyvää viikonloppua kaikille!

paljon LIIGOISSA kiekkoa ja kaukista pelannu ja golfia yli 10 vuotta pelannut ei voi pelata 20 händärillä ja kysellä tälläisiä asioita mitä kyselee vuoden pelannu puppeli-merkonomi niissä pinkeissä söpöissö pöksyissä ja lippa päässä ja on niin helvetin innostunut,jos joku on pelannu kaukista tai pilleriä liigassa, pelaa se parin vuoden päästä seiskalla alkavia tuloksia golfissa,tai sitten se kusettaa näissä jutuissa.HERÄÄ nyt helvetissä jo.(ootko sä se jolla on ne pinkit pöksyt ja titleistin lippa päässä ja touhuat sen kärryn kanssa edes takaisin pitkin kenttää ja muut odottaa joka lyöntiä.

Prboy kirjoitti: (15.9.2006 0:30:22)

Bogikone kirjoitti: (14.9.2006 21:09:54)
    Uskon vakaasti että budolajeista on hyötyä kolopallossa.

Pari esimerkkiä:

Pitkästä aikaa joku kirjoittaa asiasta, josta minäkin tiedän jotakin. 25 vuoden kokemuksella uskallan väittää, että ainakin judosta todella on hyötyä myös golfissa. Tosin Fujikawa ei ruskeana vyönä kovin paljon vielä judoa ole ehtinyt treenaamaan. Lahjakkaimmat tuntemani taisivat aikoinaan saada ruskean vyön puolessa vuodessa. Minulla siihen kului aikaa kaksi ja puoli vuotta. Aloitin vanhana, yli kaksikymppisenä, mutta kyllä minä aika kovaa treenasin, kiivaimmillan yhdeksän kertaa viikossa.

Judon kaiken perustana oleva kiertoliike on aika samankaltainen kuin golfissa. Ikävä kyllä siinä on muutamia eroja ruumiinosien käytössä, jotka ovat suuresti vaikeuttaneet golfin oppimistani. Judon liikesarjat kun ovat automaationa tallessa ytimenjatkoksessa.

Parikymmentä vuotta sitten jo jäähdytellessämme judossa lukuisat treenikaverini siirtyivät golfin pariin. Monet heistä ovat pärjänneet aika hyvin. Minä vain naureskelin silloin. Tuohon en tule retkahtamaan. Olin väärässä, mutta valitettavan myöhään.

Vähän asian vierestä. Ensinnäkin tänä päivänä ei ruskeata vyötä (virallisesti myönnettyä) saa suoritettua alle kahden vuoden. Todellinen minimiaika muodostuu lähemmäksi kuutta vuotta. (tämä ettei lajia seuraamattomalle tule väärää kuvaa yllä prboyn viestistä)
    Toiseksi Fujikawa ei nuoresta iästä huolimatta ihan surkea ollut. Isänsä ja isoisänsä opissa judoa harrastanut lapsi/nuori voitti neljä yhdysvaltain nuorten mestaruutta ennen siirtymistä golfin pariin.

Kuten prboy lisäsi judosta saa vartalon kierron ja liikke lähtee lonkan alueelta ihan luonnostaan.

Mulla ei ainakaan endurosta ole ollut mitään hyötyä. Itse asiassa ei varmaan mistään muustakaan. Aloitin lajin pelkästään sen takia, että se tuntui vielä vaikeammalta kuin lumilautailu. Edelleen se on ihan turhan vaikeaa, mutta en aio antaa periksi, vaikka jotkut tällä palstalla niin ehkä toivoisivatkin ;-), eli terkkuja Jyrskylle ;-). Lopetan vasta, kun händäri laskee alle 15. Lautailun lopetan vasta kun voin laskea rennosti feikillä.

Koska Rotellon ja rauhalan mukaan koohvi on eniten
    mentaalihygienia- eli iteluottamuksen ja vaistoosaamisen
    puolelle painottunutta , ni käsityöt ei paljon auta , vaan
    sielläkin kolohvi on vyysisel puolel on kokokvaratloliiketä
    kuten soutu, voikka, uinti ni tää vysikka ei oo lähtökohta- vaanhenkinen puoli.

SIIS ESIM HENKINEN ITTENSÄ VOITTAMINEN HYPPYRIN KÄRJELLÄ ET USKALTA LUOTTAA ITEENSÄ SYKSYÄ PÄÄ EDELLÄ 200M.

Ni luottaa itteensä ku draivaa – en sano mäelasku – vaan sen henkinene puol.
    Ehkä refleksiliikeiden sarja makihupus on sukulaista kolohvivingin reflekseille.

Monien lajien hyvähermoiset – itteensä luottavat – melekin minkä tahansa urheilulajin
    harrastajat – esim. Se kurlaaja Ylipaavalnimei vois kolohvatakkii. Janne Ahonen,
    Kannkoset sr ja jr ossaava, kärkisen veljekset , jne. Mutta Tervo kirjailija vois osata,
    Litmanen, Hyypiä ? , uimahyppääjä Puhakka, esa pekka salonen, .

henkisen työntekijät vois olla paree lähtökohta – kirurgit, ,lakksuvarjohuppaajat,
    vauhtiurheilijat, kallio, mikat, ??

henkeee enen vusikkaa.

Äkkiseltään en tiedä yhtään urheilulajia, jotka haittaisivat golfia.

Mutta yksi on yliste muiden, nimittäin pujottelu. Siinä opitaan separoimaan ylä- ja alavartalon kiertolihasten käskytys. Eli rintamasuunta pidetään koko ajan kulkusuuntaan, kun taas lantioliikkeellä (painonsiirrolla) kierretään kepit.

Lehdon Tapin johdolla tehtiin pari vuosikymmentä siten Nuori Suomi -matskun sivutuotteena julkaisu nimeltä ’Golfvalmennuksen moniottelu’. Minun mielestäni se on edelleenkin tosi akuutti, tosin markkinointimielessä ’väärällä kielellä’ tehty.

Ja jos guruja tästä aiheesta täytyy etsiä, niin Tapin vertaista ei maapallolta löydy.

PS. Pallosilmästä puheenollen kiertää tämmöinen juttu, että Tom Kite ei osu vapaaheittoviivalta koritauluun. Silti mies on aika hyvä svingaaja. Asiassa on vihna perä.

Jalkapallo.

Tiedän monta jalkapalloilijaa jotka ovat 10 vuodessa hinanneet itsensä lähes singelin rajoille. Yksikin jalkapalloilija kykeni nahkawedgen kantapuolella tuuppaamaan 250 metrisiä lieviä feidejä.

Pesäpalloa ei vielä mainittu mutta siitä lienee hyötyä että kykenee tuottamaan mailanpäähän vauhtia. Mielestäni kaikki urheilulajit, joissa tuotetaan räjähtävää voimaa edesauttavat golfissa. Lentopallon voisi myös mainita.

Itse olen vasta rookie golfissa, mutta urheilufysioterapeuttina ja monipuolisesti mm. yleisurheilua ja pallopelejä pelanneena olen tehnyt seuraavia huomiota: kiekonheiton, moukarinheiton ja pesäpallolyöntien kanssa golf lyönnillö ja svingillä on selvä yhteys. Lantion käyttö ja painonsiirto on kaikissa sama: älä kiirehdi käsillä, vaan anna painon siirtyä rauhassa ja saata ranteilla. Moukarista saa parhaan vinkin siitä, että ’pidä tuntuma koko backsvingin ajan mailan nuppiin’ aivan kuten vaijerin päässä olevaan moukariin. ’Moukarin heitto’ tekniikka antoi heti driveihini 20-30m lisää pituutta ja samalla pääsin eka kesänä vaivanneesta slaissista eroon. Aloitin golfin v.2005 45vuotiaana ja eka kesänä 35 pelikierroksen jälkeen sain tasoitukseni putoamaan 30,5 ja nyt pelattuani toiset 35 kierrosta se on 18,4 pääasiassa yleisurheilu opeilla. Yhden kerran olen käynyt pro vastaanotolla tänä kesänä yhden tunnin ja se kyllä kannatti myös. Kiitos vaan Katinkultaan pro Ojalle. Kyllä sitä ’vanhanakin’ oppii…

Esillä 11 viestiä, 51 - 61 (kaikkiaan 61)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #488335 kohteessaMuut urheilulajit ja pallopelit golfin pelaamisen apuna.

Etusivu Foorumit Yleistä Muut urheilulajit ja pallopelit golfin pelaamisen apuna.