-
JulkaisijaArtikkelit
-
Muutama viikko sitten pelasin Ollila nimisen Nokia-inssin kanssa rundin. Hän sanoi tekevänsä aina 24 tsekkausta päässään ennen lyöntiä. Tuloskin oli hyvä; handäri miltei singelissä. Montako itse teet…mitkä ovat yleisimmät /todennäköisimmät tsekkaukset ?
Stanssin suunnan katson sillon tällön mailan avulla, jos tuntuu että suuntaamisessa on ollu ongelmia.
Pelimiehet ja normaalit ihmiset tekevät noita ’tsekkauksia’ huomattavasti enemmän valmistuessaan jokaiseen lyöntiin kuin ko. Noksuinssi. Normaaleilla se toimii vain automaattisesti ja hälytyskellot soivat heti, jos joku asia poikkeaa normaalista. Saadaan hoidettua vähintään tuplamäärä asioita enintään 1/10 ajassa verrattuna Noksuinssiin. Tyypillistä Noksumaista resurssien tuhlaamista ja tehottomuutta…
Yleensä tsekkaan onko oma pallo, mikä suunnilleen matka ja nyt viimepeleissä olen alkanut katsomaan myös että onko kädessä oikean numeroinen maila.. tai no tämän tarkistuksen teen jo ottaessani mailan bägistä, ne perkulaat kun hyppii väärin koloIHin ja joskus ovat siittä sitten eksyneet käteenkin O_0
Tähän lisäisin vielä tuulen suunta ja voimakkuus..onko greeni ylempänä tai kohde kuin lyöntipaikka..onko stanssatessa pallo oikeassa paikassa ja onko sen positio ylempänä vai alempana kuin jalansijat..onko grippi oikein..osoittaako jalat väärin sivuille tms. ?
Onko lapa varmasti oikein oikeassa kulmassa lipun suhteen ( lapa auki tai kiinni )..montako puuttuu 24:stä nyt ?Samo tsekkaukset tulee tehtyä ja kahta mantraa yritän toistaa ja vähintään muutaman kerran nuo tulee kierroksen aikana unodettua totutuin seurauksin…
Mantra 1.
Ei tartte lyödä kovaa…Mantra 2.
Ei tartte olla utelias…Seuraukset sitten tiedättekin.
Entäs sitten harjoitus svingi..mitä siinä tutkitaan..otetaanko tuntumaa mailaan..onko 3-5 harjoitussvingiä ennen lyöntiä ok..saako ottaa 15 ?
Siinä voisi miettiä myös..olenko nyt siinä kunnossa että lähteekö tuo raffissa oleva pallo varmasti R-3:lla nyt 200 metriä lipulle ja ottaa 2 metrin backspinnin..vai otanko wedgellä välilyönnin ja säästyn katastrofilta…tms ?
Olisiko yksi tsekkaus juuri tämä..tsekkaa senhetkinen lyöntifiilis sille mailalle jonka aiot ottaa peliin juuri seuraavaksi.
NimetönAivan liikaa tulee mietittyä ja keskityttyä lyönteihin. Menee jo ylikeskittymisen puolelle, mitä ikinä tuo termi sitten tarkoittaakaan 😀
Niinä erittäin harvoina kertoina kun on vaan mennyt pallolle ja ’antanut mennä vaan’ niin on tullut parhaat lyönnit
Katson paikan mihin haluan pallon pudottaa ja ANNAN PALAA!!!
En mä siinä kummempia ala miettimään stekkauksia yms.
Meen tuntuman mukaan. Kun ei tunnu hyvältä nousen pallon takaa pois ja katson uudelleen kohteeseen. Kierroksen aikana eniten menee menttaali-puolelle. Kun se on kunnossa peli myös kulkee. Esimerkkinä voi hyvin toimia eilinen kierros: Suoraan duunista ykköstiille ja ajatukset vähän siellä täällä sen päällä. Ulos 46 lyöntiä… Puolimatkan kioskilla keräsin ajatukset kasaan ja annoin taas palaa tiedostaen aina minne haluan pallon pudottaa. Sisään 39. Eli silleen…IsoPahaR kirjoitti: (3.8.2006 9:13:19)
Suoraan duunista ykköstiille ja ajatukset vähän siellä täällä sen päällä. Ulos 46 lyöntiä… Puolimatkan kioskilla keräsin ajatukset kasaan ja annoin taas palaa tiedostaen aina minne haluan pallon pudottaa. Sisään 39. Eli silleen…Eli ei vieläkään peli kulkenut…..;-)
Ööni kirjoitti: (2.8.2006 19:37:03)
Aivan liikaa tulee mietittyä ja keskityttyä lyönteihin. Menee jo ylikeskittymisen puolelle, mitä ikinä tuo termi sitten tarkoittaakaan 😀Niinä erittäin harvoina kertoina kun on vaan mennyt pallolle ja ’antanut mennä vaan’ niin on tullut parhaat lyönnit
Tuo on juuri sitä mitä itsekkin olen yrittänyt tällä kaudella hakea. Liika miettiminen ei auta suoritustani ollenkaan, päinvastoin.
Tottakai katson ennen lyöntiä etäisyyden griinille, korkeuserot, miten pallo makaa, tuulen suunnan ja teen sen jälkeen mailavalinnan. Mutta sitten pallolla seistessä kaikki ylimääräinen miettiminen pois. Pikainen suunnan tarkistus ja pallo ilmaan. On näkynyt kyllä tämän kesän tuloksissa ja pelistäkin osaa nauttia ihan eri tavalla. Svingiä voi miettiä sitten kierroksen jälkeen rangella.
Samaa mieltä edellä olevien kanssa, että jos noin paljon keskittyy tsekkauksien laskemiseen, niin mihin sitä sit oikeen keskittyy?
Tietoisia Tshekkejä:
– pallon makuu
– etäisyys maaliin (tää nyt on vähän niin ja näin, et onko edes tsekki)
– tuuliNiin ja tietty: Onks tukka hyvin, näkyyks kello=)
syvä hengitys – muistutus ettei palloa pidä kiukulla hakata – harjoitus svingi (miltä tuntuu) – ja pallo matkaan hokien mielessä (älä tule paha svingi tule hyvä svingi).
Mitä vähemmän tulee ajateltua/mietittyä ennen lyöntiä sen paremmin tuo tuntuu menevän.
Meittin pro neuvo että 3 asiaa aina ennen lyöntiä (niihin varmaan sisältyy miljoona muuta checkiä).
1. Katso suunta
2. Apu piste läheltä
3. Harjoitus-svingiItse en ole ikinä laskenut tsekkauksieni lukumäärä. Pidän niitä automaattisina ja lyöntirutiiniin kuuluvina. Mukana on kuitenkin sellaisia tapoja, jotka voinee laskea tsekkauksiksi.
Jo matkalla pallolle arvioin reikään jäljellä olevaa matkaa ja teen jatkosuunnitelmaa. Samalla teen alustavan mailavalinnan. Pallolle saavuttuani tarkistan etäisyyden ja teen lopullisen mailavalinnan. Teen harjoitussvingin, jolla tutkin lähinnä lavan kulkua. Kun harjoitussvingi tuntuu hyvältä, niin siirryn pallolle. Tarkistan tähtäyksen ja paikan, johon haluan pallon päätyvän. Lyöntiasennossa mulle riittää, että se tuntuu hyvältä. Usein huomaan, että teen alitajuisesti jotain tarkistuksia, kuten jalkojen asento, grippi jne. Nämä saattavat vaihdella tilanteen mukaan. Sitten vain yritän svingata ajattelematta erityisesti mitään.
Kuinkahan minä tän teen?
Tulo pallolle – yleensä tarkistan jopa että omalle pallolle.
Etäisyyden tarkistus – joko 150 tai 100 merkin tahi väylätaulun mukaan.
Tuulen ja maaston muodon tarkistus.
Oikea maila bägistä. Päätös mailasta on tuolloin tehty ja sitä en muuta, jos alan arpomaan on huonon lyönnin ainekset kasassa.
Tarkistan vielä, että maila on se oikea.
Harkkaswingi, jolloin vielä on swingiajatuksiakin. Korkeintaan 2 tarkistettavaa asiaa.
Lyönnin linjaus pallon takaa, otan merkin alle metrin päästä pallosta.
Asettuminen pallolle tuon merkin mukaisesti.
Yksi katse kohteeseen – puteissa ja chipeissä jopa kaksi, jos ekasta ei tule varma olo.
Grippi kohdalleen.
Ryhti kuntoon.
Aivot pois päältä.
Ja parin sekunnin päästä pääsee etsimään palloa.Iso lista asioita noin ajatellen. Mutta ei sentään 24 asiaa, ainakaan tietoista.
Huomasin eilisen harkkakierroksen jälkeen ( 16 pokipojoa ) kaksi asiaa:
1. Raudoilla pitää selän olla mahdollisimman suorassa ja pää ikäänkuin ylhäällä.
2. Driverilla mietin kuvaa Lee Trevinon swingistä..eli siitä kuinka mies pysyy swingissä aktiivisesti paikallaan painonsiirron aikana ( oma juttu varmaan ) torson kääntyessä ensin 90 astetta ja sitten 180 asettaa ( n. 270 astetta on koko kierto ).Mikäli nämä ja eilen opitut ( täällä netissä kädet edellä pallo-osumassa ) asiat olisivat olleet kirkkaasti mielessä olisin hyvinkin voinut pelata alle tasoitukseni.
Voisin jopa sanoa suurimmaksi ongelmakseni kentällä tuon liian myssyttelyn ennen lyöntiä. Turhan monta kertaa tulee tarkastettua, missäs se lippu olikaan. Oikeastaan sama pätee puttiinkin.
Jukka-62 kirjoitti: (2.8.2006 14:14:19)
Muutama viikko sitten pelasin Ollila nimisen Nokia-inssin kanssa rundin. Hän sanoi tekevänsä aina 24 tsekkausta päässään ennen lyöntiä.Tuloskin oli hyvä; handäri miltei singelissä.
Minä pelasin nimeltämainitsemattoman Nokia-inssin (minulla ei sitten ole mitään insinöörejä vastaan) kanssa, jonka valmistautuminen jokaiseen lyöntiin oli: tooodella rauhallinen siirtyminen pallolle, suunnan tarkistus muutaman kerran, muutama harkkaswingi, 20 sekunnin jähmettyminen -> slaissi kynttilänä. Greenillä puttilinjan tarkistus neljästä suunnasta, oikein ’tärkeässä’ putissa kahteen kertaan. Händäri pysyi 20+.
Kyllä huolellinen pitää olla, mutta eipä ole nautinto pelata, kun yksi mykkä mies käyttää valmistautumisajat koko ryhmän puolesta.
CWaddle kirjoitti: (4.8.2006 10:43:22)
Minä pelasin nimeltämainitsemattoman Nokia-inssin (minulla ei sitten ole mitään insinöörejä vastaan) kanssa, jonka valmistautuminen jokaiseen lyöntiin oli: tooodella rauhallinen …..
Ei mullakaan..Ollila vaan oli NOKSU-inssille niin mainio nimi että piti mainita…niitähän siellä varmaan riittää kymmeniä..Olliloitakin. Etunimi olkoon ’ nimeltämainitsematon ’.
Tärkein tsekkaus näyttää puuttuvan. Itse en sitä aina muista mutta ainakin Jäsen XXL heittää ennen jokaista lyöntiä ruohotupsun ilman. Se näyttää hienolta.
Jukka-62 kirjoitti: (4.8.2006 10:46:29)
Ei mullakaan..Ollila vaan oli NOKSU-inssille niin mainio nimi että piti mainita…niitähän siellä varmaan riittää kymmeniä..Olliloitakin. Etunimi olkoon ’ nimeltämainitsematon ’.
Olet aivan oikeassa. Nokiassa työskentelee kymmeniä insinöörejä…
Ditto kirjoitti: (7.8.2006 13:35:09)
Olet aivan oikeassa. Nokiassa työskentelee kymmeniä insinöörejä…Just niin ja Oulussakin 4500…eli 450 kymmentä.
Jyrkkä Draw kirjoitti: (7.8.2006 12:39:58)
Tärkein tsekkaus näyttää puuttuvan. Itse en sitä aina muista mutta ainakin Jäsen XXL heittää ennen jokaista lyöntiä ruohotupsun ilman. Se näyttää hienolta.Ja seuraavan kerran kun tavataan, lentää jotain muutakin ilmaan, se on nyt aivan saatanan varmaa. Katsotaan sitten, notta näyttikö hienolta..!
Jäsen XXL kirjoitti: (7.8.2006 14:08:15)
Jyrkkä Draw kirjoitti: (7.8.2006 12:39:58)
Tärkein tsekkaus näyttää puuttuvan. Itse en sitä aina muista mutta ainakin Jäsen XXL heittää ennen jokaista lyöntiä ruohotupsun ilman. Se näyttää hienolta.Ja seuraavan kerran kun tavataan, lentää jotain muutakin ilmaan, se on nyt aivan saatanan varmaa. Katsotaan sitten, notta näyttikö hienolta..!
Okeiokei. Olen valmis myöntämään notta et sinä ihan aina griinillä tupsuttele.
Leikki leikkinä. Sitä olen pohtinut, että pitäisikö oikein kovalla tuulella käyttää ruohon asemasta irikuokittuja divotteja? Sillä tavalla voisi ikäänkuin kalibroida mittaustilanteen äärimmäisten olosuhteiden mukaiseksi.
Kieltääköhän säännöt sellaisen vempeleen keksimisen, notta olis lippalakin päällä propelli joka mittaisi tuulennopeuden ja suunnan ja näyttö olisi lipan alapuolella josta sen voisi kääntää esiin ja tarkistaa lukemat ennen lyöntiä. Sellainen olis kyllä hyvä.
Tai jos olis repussa silakkafileitä ja heittelis sitten niitä ja katsois mihin ne leijailee…
-
JulkaisijaArtikkelit