Aihe: Miten draiviin lisäpituutta? - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

Miten draiviin lisäpituutta?

Etusivu Foorumit Yleistä Miten draiviin lisäpituutta?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 56)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Joo joo…Ei ole toista Mizunoa:

-Holari

-Sokettivaiva ( vieläkö?)

-Sankivaara

-Mizunon driveri ( joka ei väylältä toimi )

Asiaa! Pästiin kaikkien lemppari aIHeeseen!

Täällä onkin annettu jo monta hyvää vinkkiä jotka lähinnä liittyvät ylenpalttisen voiman käyttöön.

Yksi hyvin tärkeä aspekti on jäänyt kuitenkin varjoon, ja se on legendaarisen urheilijan Timo Silakan valmentajan kuolemattomat sanat:

Purista perseellä normaalisti!

minut jo tiedät…minä en sinua vielä tunnista.

Kerro jo!

Jep ! Tuo karjaisu kuulostaa hyvältä neuvolta. Itse jos haluan lyödä oikein lujaa, niin karjaisu

FOOOOOORRRRRRRRR !!!

toimii hyvin. Jos taas haluaa lyödä suoraan ja pitkälle, niin käsitykseni mukaan paras keino

on vuosien harjoittelu pron ja videoiden kanssa

monipuolisilla (muutakin kun pallon takomista) harjoitteilla. Kun svingissä on noin 30 pikku asiaa kohdallaan (joita tässä on turha ryhtyä kertomaan kun net löytyy aika hyvin alan kirjoista, joita saa lainaksi jopa ilmaiseksi kirjastosta), niin pallo saa kyytiä. Pitkässä draivissa ei muuten todellakaan lyödä hiljaa, mutta ei tietysti riuhtaista downsvingin alussa. (vrt. esim Ernie, joka ei pidä siitä, että häntä kutsutaan Big Easyksi, joka hänen mielestään varmaan viittaa pallon taputteluun, tap tap)

Siteeraan professori Vilkko Virkkalan kirjaa ’Golfin logiikkaa’:

’Golflyönnin voima tulee vartalon ja jalkojen suurista lihaksista samalla kun käsien lihakset vain ohjaavat mailaa. Lisäksi tarvitaan temppu, joka muodostuu kahden heilahdusliikeen sovittamisesta päällekkäin niin, että mailanpää osuu palloon näiden yhteenlasketulla nopeudella. Vartalon ja jalkojen lihakset antavat tietyn kääntymisvauhdin hartioiden ja käsivarsien muodostamalle kolmiolle. Heilahtava mailanpää on aluksi kaukana käsivarsien perässä, mutta ottaa sitten kovalla vauhdilla nämä kiinni. Jos mailan liike on tahdistettu oikein, lapa on osumahetkellä suorassa. Jos lyönti myöhästyy, lapa ei ehdi oieta ennen osumahetkeä ja pallo kaartaa oikealle (slice). Jos maila lähtee liikkeelle liian aikaisin se ehtii ennen osumahetkeä käsivarsikolmion ohi ja pallo menee vasemmalle (hook).’

Suomeksi sanottuna siis draiviin saa lisäpituutta vartalon ja mailan heilahdusten oikea-aikaisella tahdistuksella sekä vartalon, käsien ja mailan varren oikein ajoitetulla kiihdyttämisellä. Niihinpä siis kannattaa panostaa.

Karjunnasta tuli mieleen yksi kaveri, joka ennen drive’a vetää tee boxissa polvia rintaan hyppelyä, siihen päälle aitajuoksijan ja borzovin venytykset. Jos mahdollista, niin sillä olisi 150 kilon levytanko mukana, tehdäkseen ennen lyöntiä muutaman rinnallevedon. Lyö pitkälle, kun osuu. Ehkä nämä taiat toimisi sullekin.

Vanha kikka svingiin. Kuvittele että mailan varsi on narua ja suorita lyönti. Estää hyvin riuhtomisen ja mailanpää kiihtyy tasaisesti. Voit myös kokeilla todellisella narulla ja pallolla.

pitää ennen lyöntiä psyykata itsensä äärimmilleen höpisemällä sekavalta tuntuvia lauseita ja myös pieni pään ja hartioiden pakkoliikehdintä on hyvästä. Näinhän se yks Itävaltalainen pujottelija (Manfred)? tekee siellä lähtökopissa aina ja muilla on hauskaa.

Suosittelen magnesiumpalan kuljettamista mukana. Siitä voi sitten aina ennen suoritusta hieroa käsiin ja läpsiä itseään poskille niin että rupeaa v**uttamaan ja saadaan kiukku-adrenaliinia vereen. Lisää pontta voi hakea kävellen ympäri tiipaikkaa eestaas kuin raivo härkä karjuen itsekseen ja hakaten lisää itseään poskille tai takoen nyrkillä rintaa. Lopuksi sitten pallolle, ilman harjoitusswingejä ja kauhea anger-hate-pain kiskaisu, liikeeseen pitää purkaa koko raivo ja turhautuminen tätä pahaa maailmaa kohtaan.

Sitten poimitaan pallo tiin nokasta ja draiveri väylältä, kävellään klubitalolle ja soitetaan lähimmälle ortopedille joka osaa korjata sijoiltaan luiskahtaneen välilevyn…

JKO

Kun minä ihmettelin lyöntini lyhyyttä prolle ja viedeon katsomisen jälkeen totesi: lyöt käsillä vartalo ei ole mukana. Eli en mailan taakseviennin yhteydessä kääntänyt lantiota mukana. Jos ei taakseviennissä kierrä vartaloa toiseen suuntaan ei se voi kiertyä alasviennissä Kun loppkujen lopuksi onnistuin vartalon kierrossa tuli pituutta lisää. Tarkuus näin alussa lienee hukassa mutta ajan mittaan sekin onnistuu. Vartalon kierto ei ollut helppo nakki. Harjoittele pichterillä jäykin käsin matalalla svingin vain vartalon kierrolla.

Ennen tätä simun laskemat pituudet olivat n. 170 metriä. Ja vaikka sain testata Mäkkärin driveriä ( hän löi sillä päällä 300m) ei pituus parantunut – siis miehessä vikaa ei väliuneessä. Nyt kun olen saanut kierron mukaan sain simussakin yli 300 metrin kaaria ja 200 ei ollut ongelma.

Vaikuttaa siltä että muiden antamat neuvot keskittyvät ajatuksen ssamisen pois itse suorituksesta jotta svingi olisi rento.

Kävin taas kokeilemassa tähän asti annettuja neuvoja,mutta olin kuin härkä vaahtosuussa muutaman epäonnistuneen huitaisun jälkeen.

Huomasin juuri tuon seikan,etten kiertänyt lantiota(JKO) vaan suoritus oli lähinnä käsillä huitomista.

Rauta 3:lla saan lentämään yllättävän pitkälle näennäisellä svingaamisella,mutta kun lyödään ’halko’ käteen ,niin en pysty muuta kuin huitomaan sillä käsillä ulkoa sisään.Minulle sopisi varmaan paremmin regular varsi nykyisyn stiffin sijasta. Nyt kun tiedän ,että stiffillä varrella ei voi kovin hiljaa svingata,niin sekin pakottaa vaahtoamaan ja tekemään noita silmät pullistuu päässä tekosia.

Tämä on nyt toivotonta,mutta onneksi vielä on paljon kesää jäljellä…joten lisää neuvoja mielellään.

Moron.

Jos olen nyt tosi pahasti hakoteillä, vetäydyn nöyrästi sivuun, mutta JKO:n ja sittemmin Mizunon mainostama lantion kierto backswingissä ei kyllä ole mielestäni oikein!

Kunnon golflyönnissähän oikea jalka on backswingin aikana kuin betonia, jolloín oikeanlainen b.s ei anna lantion kovin montaa senttiä kiertyä.

Voima lyöntiin saadaan kiertämällä lantiota ympäri!, eli vasenta taskua taaksepäin b.s:n alussa ja lyönnin oikea-aikaisella vapauttamisella (Ranteet!). Käsien tulee tulla alas oikean polven vierestä ja jatkaa matkaa kropasta ulospäin. Näin saamme lyönnin suuntautumaan sisältä ulos ja pituutta 50 metriä lisää.

Omalla kohdallani oikean jalan täysin paikallaan pitäminen vaatii välillä kovaakin keskittymistä, mutta siitä se koko homma ainaski itselläni lähtee.

Vai??

Olen tässä talviharjoittelun aikana joutunut kahden pron loukkuun. Yhteistä kummallekin on kuitenkin se, että he ovat kehoittaneet minua kehittämään alakertaan enemmän liikettä. Monet ohjeet, lähinnä lehdistä luetut, kehoittavat aikaansaamaan jännitystä (viritystä) vyötärön seudulle. Tämä on minun kohdallani johtanut siihen, että lantio on kivettynyt lähes liikkumattomaksi. Kummatkin prot ovat nyt todenneet, että lantion täytyy kääntyä backswingissä voidakseen toimia downswingissä päinvastaiseen suuntaan. Toinen antoi mielestäni hyvän neuvon: samalla kun käännät hartioita backswingissä, työnnä vasenta polvea palloa kohti –

tämä aikaansaa luonnollisen lantion kääntymisen. Tuntuu hyvältä ja tehokkaalta, mutta vaatii toistaiseksi vielä liian paljon tietoista kontrollia.

Olet jo saanut paljon hyviä neuvoja, mutta miten soveltaa niitä kaikkia käytännössä ?

Hanki Simon Holmesin Digital Golf School. Siellä se kaikki on sanottu ja näytetty ja selitetty ja …

Ainoastaan tuo karjahduksen liittäminen osumahetkeen puuttuu, mutta senhän voit sitten itse kehitellä ihan taiteeksi saakka, kunhan muu asia on tukevasti selkäytimessä.

Draivipituuden lisäksi Holmesilta saat neuvot moneen muuhunkin pulmaan. Sellaisiinkin, joita et ehkä ole vielä huomannut olevan olemassakaan.

DVD Käy lisäksi kielikurssista. Suomi, englanti, saksa, ruotsi, …

Jos olisin saanut sellaisen tietopaketin käsiini 15 vuotta aikaisemmin, niin … (vain suuri luontainen vaatimattomuuteni estää sanomasta sitä näin julkisesti) …

JA. Onhan driverisi juuri Sinulle sopiva. siis sopivan notkea varsi ja riittävästi kulmaa, ei kuitenkaan liikaa kumpaakaan; riittävästi.

Sanotaan (on itse asiassa tutkittu), että tenniksen ykkössyöttö samoinkuin golfin avauslyönti vaativat 100.000 identtistä toistoa mennäkseen lopulta automaation puolelle ja probleemat hellittävät. Että kyllä kärsivällisyyskin kuuluu tähän hyvään vinkkilistaan.

Seniorin mainitsema sääntö toistojen tarpeesta on tuttu minulle myös judoajoilta. 10 000 kertaa toistettu liike toimi kohtuullisesti ja 100 000 kertaa hyvin. Judotekniikkaa pitikin alkuun harjoitella yhdeksän kertaa viikossa…

Valitettavasti tällä nykyisellä golfin harjoittelutahdillani (yhteensä n. 5000 lyöntiä kuukaudessa, ehkä 1000-1500 puumailoilla) sadastuhannes draivi on edessä vasta vuosien päästä. Täytyy tyytyä vain kohtuullisesti onnistuviin.

tigeri selosti tästä golf-digestissä ja olipa samantapainen juttu golflehdessäkin joku vuosi sitten.(2v ?)

Eli,jos haluat lyödä pidemmälle.

a)lyö kovempaa

b)levennä stanssia

c)laita pallo edemmäs

d)tiia pikkasen ylemmäs

itse käyttän ainoastaan tota a):ta,ja ihan hyvin se pelaa.normin 240 sijaan saa sen yli 250 kun vähäsen iskee.tarkkuus tosin kärsii aika paljon,kun menee sinne ’punasen puolelle’.

lyön kyllä muutenkin aikas kovaa.

niin joo,käy punttiksella.vatsa,selkä,kuntopallonheitto,talja,dippiovat mielestäni semmoisia järkeviä liikkeitä golfarille.Kaverini,nostaa 110 penkistä,lyö 260m avauksia,pelaa TM 320 OEM ragulla…repikää siitä.

PT

Taylor made Xr 05 Cti:llä Espanjan reissulla 3-viikkoa sitten lievään myötätuuleen 287m pallo jäi 487m:n par 5:lla 200m paalulle. Viikon aikana 14-kierrosta ja Draivit tällä uudella ilman luontoäidin apuja 225-265 ja aloitin pelaamisen viimekesänä…

Aiempi draiverini oli Taylor made Xd 580 stiff varrella ja sillä piti ’repiä’ pituutta tämä nykyinen regu ja saa lyödä rennosti ja fiilis on hyvä, kun ei tarvi hampaat irvessä avata.

Onko kellään kokemusta tai jopa myytävänä vasurille?

Kävin sunnuntai aamuna rangella taas lyömässä sekä rauta 4:lla että driverilla (Mizuno Bluefire,stiffi varsi). Lyönnit raudalla olivat pitkiä ja lähes kierteettömiä,mutta draivit vain harvoin (uusista neuvoista huolimatta) pitkiä ja suoria.

Minulle on alun alkean ollut draiverilla lyönti vaikeaa ja siitä on tullut näköjään ylipääsemätön este kehittyä paremmaksi

golffariksi. Rauta 1 olisi varmaan ihan hyvä,mutta olen tietoinen myös tuosta otsikon mailasta,jolla lyödään pitempiä lyöntejä kuin varsinaisilla drivereillä.

Saako näitä Suomesta vai pitääkö tilata ulkomailta?

Onko kellään tietoa …vai keksiikö joku lääkkeen draivamiseen?

Onneksi kukaan ei voi antaa niin hyvää neuvoa, että sen jälkeen draiveri toimisi hyvin. Muuten tästä lajista menisi mielenkiinto. Se tässä kai onkin se juttu.

Mulla on bägeissä muutamia kokeilemisen arvoisia draiverin korvikkeita:

– TM405 19* driving iron TT DG Lite S300

– Sun Valley SV-3006 blade 1i & 2i + DG Lite S300

– Golfsmith Tour Cavity 2i + TT TX-90 R-flex

– Dynacraft Copperhead Cu 2i + Copperhead FW R-flex

… vasureita tietty, majailevat 10 kilometrin päässä Holstinmutkan rangelta 🙂 Niin ja on mulla toki pari draiveriakin, toisen niistä pitäisi olla speksien mukaan slaissintappaja, mutta käytäntö on osoittamassa toisin.

Itselläni drive samoin kuin muutkin puulyönnit ovat olleet todella tuskaista vääntöä armottoman slaissin ja ulkoa sisään tulevan lyöntiradan takia (tämän huomaa jo lavan pohjan ’vauhtiraidoistakin’). Jostain syystä olen aikaisemmin backswingin alussa vielä erikseen taivuttanut kroppaa poispäin lyöntikohteesta. Downswingin olen kuitenkin purkanut aika paketissa, joten seurauksena on aina ollut ulkoa sisään tuleva lyöntirata, kun painonsiirto takaisin eteen on ollut paljon pienempi kuin taakse.

Nyt tuntuu, että olen ensimmäisiä kertoja löytänyt toimivan liikeradan. Yksinkertaisesti vain sillä, että olen pitänyt backswingin aikana paketin paremmin kasassa ja kääntänyt yläkroppaa aiempaa tehokkaammin. Erillisen taaksenojaamisen olen jättänyt pois. Näin downswingin jälkeen lapa on kohdannut pallon jota kuinkin järkevässä kohdassa ja slaissi on selkeästi vähentynyt / kadonnut.

Toivottavasti sait jotain selkoa…

haluan ehdottomasti kokeilla tuota driving ironia.

Menen tänään noin 17 aikoihin rangelle,jos sulle sopii niin

tule myös.Tosi hyvä ,jos näinkin läheltä moinen maila löytyi.

Puh.numeroa ei viitsi kait tänne laittaa.

Antamasi lähtötiedot ei paljasta minkälaisia lyöntejä tällä hetkellä lyöt, joten voipi olla että olen väärä jätkä ohjeita antamaan. Tosin siinä joukossa en ole yksin. Itselläni mailanpään nopeudet r5 ~95mph ja draiveri ~108mph, ko. mailojen keskipituudet ~185m ja ~240m.

Itselläni oli aikoinaan samankaltaisia ongelmia. Siispä pelailin pelkillä raudoilla. Pelkillä raudoilla pelatessa on kuitenkin valtaosa par-5-väylistä saavuttamattomissa kahdella päälle, siis ainakin meikäläiselle, joka ei r-3:a saa lentämään juurikaan yli 200m. Niinpä sitä oli opeteltava lyömään myös draiverilla. Slaissi vaivasi.

Pään pysyminen pallon ’takana’ lyöntihetkellä oli itselleni merkittävin apu. Pallo melko edessä, stanssi hiukka suljettuna. Itse hieman liioittelen takana pysymistä jo lähtöasennossa. Ylävartalon ehtiminen käsien edellä pallon ohi oli mulle tuhoisaa.

NimimerkIstä Huolimatta olen lähempänä kukkakeppiä kuin bodaria, punttisalilla en ole käynyt 20 vuoteen. Kun ei oo voimaa en voi siis lyödäkään kovaa, joten joudun tyytymään vaan mailan heilutteluun.

Tällä hetkellä lyön palloa draiverilla hiukka liian korkealle, joten menetän jonkun verran rulleja. Carryä ~220m ja kelien mukaiset rullit, niin pallo päätyy 230m-260m päähän. Se riittää mulle ainakin toistaiseksi. Maila on Tour Edgen Bazooka 320J, jossa ei ole extra CORia.

Niin ja downswingihän sitten lähtee navasta (siis lantiosta). Muista kädet-hartiat-lantio-lantio-hartiat-kädet (backswing-downswing).

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 56)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #383361 kohteessaMiten draiviin lisäpituutta?

Etusivu Foorumit Yleistä Miten draiviin lisäpituutta?