Aihe: Miksi väylät ei vedä..5 tuntinen rundi on liikaa ! - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

Miksi väylät ei vedä..5 tuntinen rundi on liikaa !

Etusivu Foorumit Yleistä Miksi väylät ei vedä..5 tuntinen rundi on liikaa !

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 50)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nimetön

Itse olen tätä mieltä:
    – Ryhmät pitäsi olla korkeintaan kolmihenkisiä. (oma näkemys)
    – Olet myös ITSE hyvissä ajoissa paikalla tiillä. (ei rangella lätkimässä viimeistä korillista).
    – Jos neljä, pelaajien HCP yhteensä 120. (eli ei yhtä <36 ja muut <54, tai ainakin viikonloppuisin).
    – Muistuttaisin vielä bägit ainakin next tee viereen, ei väylälle. Kortit merkataan MATKALLA seuraavalle tiille, tai seuraavalla tiillä. Tämäkin nopeuttaa kierrosta. Käsine käteen ja tii+pallo valmiiksi ennen tiiauspaikalle tuloa.
    – Se joka on lähinpänä griiniä hoitaa automattisesti lipun.
    – Onhan olemassa myös sääntö ohituksesta?, pelihän sosiaalista kanssakäymistä.
    – Itse en ole vielä kierrostakaan pelannut, mutta kun löydän seuran jossa ei ole näitä pilkun n****** ajan suhteen liityn heti sinne, eihän kaikilla ole suoraan klubitasoitusta kaikkihan alkeista lähtee? Golf on hieno laji, pidetään se semmoisena.

Nimetön

Itse olen tätä mieltä:
    – Ryhmät pitäsi olla korkeintaan kolmihenkisiä. (oma näkemys)
    – Olet myös ITSE hyvissä ajoissa paikalla tiillä. (ei rangella lätkimässä viimeistä korillista).
    – Jos neljä, pelaajien HCP yhteensä 120. (eli ei yhtä <36 ja muut <54, tai ainakin viikonloppuisin).
    – Muistuttaisin vielä bägit ainakin next tee viereen, ei väylälle. Kortit merkataan MATKALLA seuraavalle tiille, tai seuraavalla tiillä. Tämäkin nopeuttaa kierrosta. Käsine käteen ja tii+pallo valmiiksi ennen tiiauspaikalle tuloa.
    – Se joka on lähinpänä griiniä hoitaa automattisesti lipun.
    – Onhan olemassa myös sääntö ohituksesta?, pelihän sosiaalista kanssakäymistä.
    – Itse en ole vielä kierrostakaan pelannut, mutta kun löydän seuran jossa ei ole näitä pilkun n……. ajan suhteen liityn heti sinne, eihän kaikilla ole suoraan klubitasoitusta kaikkihan alkeista lähtee? Golf on hieno laji, pidetään se semmoisena.

henk. koht. olen myös sitä mieltä että nykyinen tasotussysteemin on osasyyllinen hitaisiin kierroksiin. nykyisellään kun voi tasotustaan laskea 9-reiällä muistaakseni n.18-20 asti ja vielä pistebogina, niin ei oo ihme että keskimääräset tasotukset paranee jossain määrin. kukapa ei sillon tällön onnistuisi yhtä 9-reikäistä pitämään peliään kasassa. vuosia sit kun vielä tasotus tiputettiin 36 jälkeen tiukasti lyöntipelinä ja vaan 18 reikäsenä niin oli alle 20 tasotukseen pääseminenki monille kiven takana kun tuli muutamat katastrofireiät joka kierros. pelaako kaikki nämä 9-reikäsellä tasoitustaan hienosti pudottaneet henkilöt aina kuitenkin vaan sen 9 reikää ja pistebogina ja nostaa pallonsa ylös kun lyönnit on täynnä väylältä?

uskaltaisin väittää että moni 20 tasotuksella pelaavan lyöntipelinä tiputettu tasoitus olisi parhaimmillaankin 25. tämä taas johtaa siihen että useampi ’huonompi’ pelaaja mahtuu nykyään ryhmään kun on määritelty ryhmän max yhteistasoitus. ja kuinka usein he oikeasti pelaavat lyöntipelissä tasoitukseensa ja sen alle vaiko aina vaan pistebogina pelastaen muutamalla hyvällä väylällä ne 2-3 katastrofia. ne katastrofitkiväylätkin missä sitkeästi mäiskitään 10+ lyöntiä eikä nosteta palloa ylös näkyy kokonaispeliajassa, kun ei taas lopputuloksessa, varsinkin jos ryhmässä on useampi vastaavanlainen pelaaja. tämä taas johtaa siihen että useampi ’huonompi’ pelaaja mahtuu nykyään ryhmään kun on määritelty ryhmän max yhteistasoitus.

ei sillä että olisin mitenkään eritasoisia pelaajia vastaan tai puolesta, kaikki alottavat kuitenkin lajin samalta viivalta ja kehittyy omaa tahtiaan. meinaan vaan että nykyisellään tasotusjärjestelmä voi antaa melko valheellisen kuvan todellisesta pelin tasosta ja se saattaa näkyä myös kierrosajoissa.

Osaksi tästä keskustelusta tulee miellleyhtymä vanhoihin
    suomalaisiiin elokuviin, jos sentraalisantrat ja kylän huivipäämummot taivastelee
    kuka ny viimme yönä on käyny kenenki aitassa – oliko se ny renki vai isäntä.

Ryhtiä pitää olla klubill ja kierroksilla ja turhaa lontostelua vältettävä, mutta se tapahtuu parhaiten sillä tavalla, että kenttähenkilöstö ja kolhvareide oheispalvelut on niin hyviä ja jämptejä , että se tavallaan pakottaa jokaisen kolohvarinkin ryhtiin.

Se , että joku valvoja ajelee ja usein tympeästi esittää asian usien väärille henkilöille
    väärällä tavalla ei kun pahentaa assiaa.

Jalo Gerönlund loi aikoinaan tiettävästi St laurneceen kuria, josta ei tykätty
    mutta arvomaailma jäi ja lienne arvonsa kultaa tänän.

Sellaiset on rengit kui isäntä ja kolhvarit sitte jatkona.

Pankaa kentät ryhtiä koko touhuun, niin että pelaaja näkee. että täällä
    on kolohavrin hyvä olla- kyllä hän itekin ryhdistäytyy.

Esim. ranke kuntoon.

P.S. toisaalta tutkimushan kertoi , että suurinosa ihmisten välisestä kommunikoinnista on tavalla tai topuisella juoruilua- joten ei ne huivipäämummt oo ainoita assialla.

MAD

Olimme pelaamassa Vuosaaressa ja odotellessamme omaa lähtöämme seurasimme edellä olevia ryhmiä. Jokainen ryhmä, missä lähtijänä oli neljä miestä avasi tupla-avaukset eli jokainen löi varapallon. Näin kolmessa ryhmässä. Välissä oli yksi ryhmä, jossa kaksi miestä ja naista avasivat kukin yhdellä pallolla. Kierroksemme näiden ryhmien perässä kesti yli 5½ tuntia. Ohituskulttuurista eivät miehet tienneet mitään, joten seurailimme pallojen etsintää useaan otteeseen.

Miksi näin?

Kyllä minun mielestäni on kyse siitä, että isopäiset draiverit innostavat miehiä lyömään niin pitkälle kuin sielu sietää, vaikka taidot jäisivätkin siihen punaisen tiin kodalle.
    Out-paaluja pitäisi olla kentillä enemmänkin vaimentamassa mäisikimisintoisia golffareita. Pallojen etsiminen vie aikaa, ei itse peli.

Olen samaa mieltä, että nopeusintoilijat vaihtakoon lajia. Ei golfiin kiire kuulu, ripeys ja reippaus toki. Säälin perheitä, joissa vain isä/äiti/lapsi golffaa, koska golfiin käytetty aika on silloin armotta pois perheen yhteisestä vapaa-ajasta. Silloin on ihan sama, kestääkö kierros 4 vai 7 tuntia. Lapset ovat vain hetken lapsia, golfia toivottavasti ehtii pelata sitten myöhemminkin.

Nimetön

Päätin tästä päivästä alkaen että vasta sen jälkeen kun väylällä menee neljä yli parin niin nostaa pallon. Golf on kuitenkin rauhallinen seurapeli ja jos joku haluaa sitä pelata kieli vyön alla ja olla kentän herra niin siitä vaan.. Mut tai seurueemme voi ohittaa koska me tykätään naatiskella ja ihan upeeta että näistä jutellaan tällaisissa viestiketjuissa ja jos jotain ei kiinnosta niin mene peilin eteen ja lausu siinä että viestiketju on TYHMÄ niin kauan että alkaa hymyilyttään niin ei ahista niin paljon!?

Menneenä viikoloppuna pelasimme kolmisin ( pro, 24,4 ja 17,5 hcp -miehet ) 18 reiän kiekan Ringsidessa Espoossa.

Aikaa meni 3,5 tuntia.

Tietenkin hieman nopeutti peliä kun pro veti avauksen r-2:lla par-4:lla suoraan lipulle.

—————–

Edellisenä päivänä ’ muro ’ pelasi ekan kiekkansa ( 9 koloa ) Ylihärmässä ’82 yli parin vauhtia’..silti ei oltu lainkaan tukkona koska hän kuitenkin eteni koko ajan ja pallo ei hukkunut kertaakaan ( tosin kerran kastui ). Tosin perässätulijatkaan eivät olleet pro tasoa.

Nimetön

Vanha kunnnon skotlantilainen neuvo käyttöön: Walk fast, swing slowly.

Pelaamiseen saa – ja pitää – keskittyä rauhassa (vaikkei sitä draiveria tarvitsekaan kahdeksaa kertaa asettaa paikoilleen avauksessa), mutta muut toiminnot kentällä tulisi olla mahdollisimman ripeitä. Kävellään reippaasti, ei madella. Mielestäni myös ns. ruotsalaisen honourin käyttöönotto olisi varsin tervettä: se lyö, joka on ensimmäisenä valmis – hiiteen tulosten kyttääminen!

Reippaan pelin peräänkuuluttaminen ei mielestäni ole mitenkään epätervettä, vaikka viiden tunnin kierroksia aina silloin tällöin tuleekin eteen, eikä siihen ole kuin tyytyminen, mutta tietäessään, että juoksematta voi pelata pitkänkin kentän siihen neljään tuntiin, niin kyllä sitä alkaa miettiä, mihin sen ylimääräisen tunnin voisi käyttää.

Yleensä ’säästynyt’ puoli tuntia tai tunti käytetään klubin terssilla juomalla olutta ja puhumalla ihan täyttä potaskaa.
    Näissä ketjuissa unohdetaan tykkänään, että ei ole kahta identtistä kenttää, esim. siirtymien pituuden suhteen ja kuitenkin koohotetaan, että neljään tuntiin, mieluummin alle pitäisi homman lutviintua; alkaen avauslyönnistä päättyäkseen ensimmäisen huurteisen puraisuun.
    Niin kauan kuin caddiemastereilla on valta koota peliryhmät, voitaisiin tämä hoputus unohtaa.
    Koskaan en ole vielä nähnyt yhtäkään caddiemasteria katsomassa kentällä itse kokoamansa ryhmän etenemistä, lienevät selvänäkijöitä.

Anna H kirjoitti: (2.8.2006 14:01:54)
    Mielestäni myös ns. ruotsalaisen honourin käyttöönotto olisi varsin tervettä: se lyö, joka on ensimmäisenä valmis – hiiteen tulosten kyttääminen!

Ameriikan raitilla tuo on ns. readygolffia eli se joka on eka redinä rokkaamaan olkoon hyvä ja huitasee, niin tiiboksissa kuin väylälläkin. Suositeltavaa olisi kyllä toiminta sisäistää suomessakin. Ei Irmelin tartte jokaista Penan tai Mirkun chippiä vierestä ihailla ja taputtaa jos oma pallo on esim. toisella puolella griiniä..=)

On kuitenkin eri fiilis pelata se viisi ja puoli tuntinenkin kierros jos edes hieman etenee ilman turhaa odottelua, kuin jännittää josko edessä menevä ryhmä vihdoinkin löytäisi pallonsa Out paalujen väärältä puolelta ja jatkaisi pelaamista sen muutaman reiän pituisen tyhjän välin kiinni kuroakseen..

Mutta,mutta, jonkun toisen sanoin: Ilon kautta!!=P

Nimetön

Näyttää ihan siltä että täälläkin on vain ja ainoastaan muutama kiree pipoinen juntti joka jaksaa mesuta tuosta verkkaudesta. Meehän ittees tai muuta Turkuun!

Mistä johtuu näkemys, että hitaasti pelaamalla jotenkin ’nauttisi’ enemmän tai peli menisi paremmin kun pelaa ’huolellisemmin’? Kyllähän viisituntisella elbailukierroksella varsinkin kesäkuumalla pelitahti menee täysin sekaisin kun pitää seisoskella auringossa ja odotella pelivuoroa ja mikä tahansa nautittu aamiainen tai lounas ehtii kulua kropasta loppuun ja sitä ei millään PowerBareilla korjata. Samoin nestehukka iskee aika pahasti pitkällä kiekalla.

Reipasta kävelyä, swingataan rauhaassa, seurataan mihin muiden pallot tippuu ja se lyö joka on ekana valmiina -metodilla mikä tahansa nelihenkinen seurue pelaa kierroksen neljään tuntiin. Pelivire pysyy hyvänä kun pää ja kädet ei pääse jäähtymään.

Itsekään en mitään kiiregolfia kannata mutta viisituntinen kierros on varma tapa pilata oman pelin sujuvuuus koska silloin iskee väsy ennen kaikkea pääkoppaan. Itse vältän tätä pysymällä poissa kentiltä joissa peliajaksi annetaan yli 4 h. Ja ne draiverit voi pitää bagissa jos pallot menee aina metsään, ei se ole mikään häpeä avata raudalla – kysykää vaikka Tiikeriltä.

TKJ

Täällä monet sekoittavat nopean pelaamisen normaalipelaamisen kanssa.
    4 h kierros ei ole nopeaa peliä, vaan normaalia peliä. Alle 3,5 h on nopeaa peliä
    ja yli 4,5 h kierrokset todella hitaita.

Jos haluaa pelata hitaasti, niin antakoon sitten ohituslupia (tarvittaessa vaikka joka väylällä). Mutta jos kenttä edellyttää 4 h kierrosaikoja, niin niitä tulee pyrkiä noudattamaan, ei ne ole mitään nopean pelaamisen aikoja.

Hidas peli tappaa kierrostulokset!

Onko kellään aatosta, millä saisi nuo yli 5 tunnin kierroksista nautiskelijat yhdelle ja samalle kentälle? Eikö joku kenttä voisi rahan toivossa kahmaista heidät vaikka halpaa greenfeetä tarjoamalla.

Vai pitäisikö kunkin seuran nimetä yksi päivä viikossa, esim. masentava maanantai, jolloin kaikki hitaasta pelistä nauttivat saisivat seisoa kuin patsaat svingiään aloittaessaan, makoilla greeneillä puttejaan suunnitellen, kyykkiä ojissa pallojaan onkien ja vaellella kentän rajojen ulkopuolisella pellolla pallojaan etsiskellen.

Olisin valmis markkinoimaan tällaista kenttää tai valittua päivää ilman korvausta!

kebax kirjoitti: (29.7.2006 16:47:36)
    Pistebingo on persiistä. Katkeraan loppuun asti on palloasi lyömän.
    Toki muut huomioon ottaen.

Pelasin 5:30 alkaen pistepogi kierroksen ja laskin myös lyönnit ( 3 tunnin rundi ).

92 lyöntiä ( ulos 47 + in 45 ). 33 pokipojoa ( 14 + 19 ). Yksi pirkku. Bufferissa vihdoinkin !!!

Takaysillä Vaaralla 19 pokipistettä jo seitsemän reiän jälkeen…kaksi viimeistä koloa molemmat triplabogey..viimeisen väylän viimeiseen 100 metriin käytin 4 lyöntiä..siis 6:lla päälle…voi rähmä. Täytyy keskittyä vielä aika lailla.

Kohtuullisen tuloksen takana oli että vihdoinkin alkoivat pitkät raudat toimia avauksissa => muutin stanssia radikaalisti.

Alkumatkasta oli greenit todella kosteita ja putit jäi aina lyhyeksi. Nyt siis ekaa kertaa vuosiin pääsin takaysillä händärivauhtiin..siis sijoitus stiffeihin varsiin ei ollut turha.

Golf on kivaa kun tuntee onnistuneensa ja huomaa että voi vielä parantaa peliään.

Jukka-62 kirjoitti: (15.8.2006 11:53:08)

Pelasin 5:30 alkaen pistepogi kierroksen ja laskin myös lyönnit ( 3 tunnin rundi ).

92 lyöntiä ( ulos 47 + in 45 ). 33 pokipojoa ( 14 + 19 ). Yksi pirkku. Bufferissa vihdoinkin !!!

Takaysillä Vaaralla 19 pokipistettä jo seitsemän reiän jälkeen…kaksi viimeistä koloa molemmat triplabogey..viimeisen väylän viimeiseen 100 metriin käytin 4 lyöntiä..siis 6:lla päälle…voi rähmä. Täytyy keskittyä vielä aika lailla.

Kohtuullisen tuloksen takana oli että vihdoinkin alkoivat pitkät raudat toimia avauksissa => muutin stanssia radikaalisti.

Alkumatkasta oli greenit todella kosteita ja putit jäi aina lyhyeksi. Nyt siis ekaa kertaa vuosiin pääsin takaysillä händärivauhtiin..siis sijoitus stiffeihin varsiin ei ollut turha.

Golf on kivaa kun tuntee onnistuneensa ja huomaa että voi vielä parantaa peliään.

Mä olen täs huomannut jotta kuiva kesä on aiheuttanut katovuoden kanttarellisadossa. Tämä on sikäli harmillista koska jääkiekkoa en olisi muutenkaan halunnut tähän vuodenaikaan seurata. Hauskaa joulua vaan sinnekinpäin.

Jah, kunpa ihmiset löisivät sitä palloa kentällä yhtä nopeesti ku rangella, niin kierrosajat jäis alle kolmen tunnin….

kebax kirjoitti: (15.8.2006 12:15:34)

Mä olen täs huomannut jotta kuiva kesä on aiheuttanut katovuoden kanttarellisadossa. Tämä on sikäli harmillista koska jääkiekkoa en olisi muutenkaan halunnut tähän vuodenaikaan seurata. Hauskaa joulua vaan sinnekinpäin.

Mä taas huomasin että kurkiaurat Liminganlahdella ovat valtavia ja metsän puolukat kypsyvät. Siikajoelta ei mitään uutta !

Viimeisen sadanmetrin selostus äänessä ’ Höyry ’ Häyrinen: 100 metriä..ja tuloksena voi olla Eagle..no nyt…oi ei..duffi puun kautta jyrkkään alamäkeen..ja pallo pysähtyy…toinen lyönti…ei kaamea toppi ja pallo pysähtyy vain 10 metrin päähän edellisestä…no nyt tuleeko par…ei ei ei… chippi lyhyeksi ja hirvittävään heviraffiin…josta nyt chippi..se on siellä…hän selvitti itsensä kuudennella greenille…mainiota tuleeko tupla par ?

Olen jo aiemminkin ehdottanut, klubeille joilla on 36 reikää toinen 18 nopeille 3h/kierros siis 30min 3 väylää jos on myöhässä ensimäisellä valvontapisteellä seuraava väylä ohitettava juosten toisella varoituksella samoin kolmannesta ulos koko ryhmä. Uskon että silloin myös nopeat pelaajat ovat onnellisia. Kirjoituksista päätellen ovat jo nyt ainakin vähän.

Joo kyllä Oulussa ainakin pääsee aina heti pelaamaan, jos haluaa vaikka olisi kisatkin.

Kiitos siitä kenelle se kuuluu.

Jukka-62 kirjoitti: (15.8.2006 19:16:13)

Mä taas huomasin että kurkiaurat Liminganlahdella ovat valtavia ja metsän puolukat kypsyvät. Siikajoelta ei mitään uutta !

Viimeisen sadanmetrin selostus äänessä ’ Höyry ’ Häyrinen: 100 metriä..ja tuloksena voi olla Eagle..no nyt…oi ei..duffi puun kautta jyrkkään alamäkeen..ja pallo pysähtyy…toinen lyönti…ei kaamea toppi ja pallo pysähtyy vain 10 metrin päähän edellisestä…no nyt tuleeko par…ei ei ei… chippi lyhyeksi ja hirvittävään heviraffiin…josta nyt chippi..se on siellä…hän selvitti itsensä kuudennella greenille…mainiota tuleeko tupla par ?

Yllättäen ei Jukka-62 hienovaraista sarkasmiasi ymmärtänyt kebax…=)

heimo2 kirjoitti: (15.8.2006 20:14:06)
    Olen jo aiemminkin ehdottanut, klubeille joilla on 36 reikää toinen 18 nopeille 3h/kierros siis 30min 3 väylää jos on myöhässä ensimäisellä valvontapisteellä seuraava väylä ohitettava juosten toisella varoituksella samoin kolmannesta ulos koko ryhmä. Uskon että silloin myös nopeat pelaajat ovat onnellisia. Kirjoituksista päätellen ovat jo nyt ainakin vähän.

Juu, ja Pickalassa kun on kolme kenttää niin kolmannen voisi sitten asettaa aikatavoitteelle 1 h 30 min ja valvojalla oikeus poistaa hirvikivääriä hyväksi käyttäen ne jotka myöhästyvät aikatarkastuspisteistä.

Kyllähän myös tuossa nopean kentän mallissasi tavoiteajaksi voisi asettaa mieluummin 2 tuntia, koska kolmeen tuntiin pelaaminen on mielestäni melkomoista matelua. Eihän sinne kentälle kävelemään olla tultu.

Raffit miinoittamalla saadaan peliä myös nopeutettua olennaisesti.

januz kirjoitti: (16.8.2006 10:57:25)

Jukka-62 kirjoitti: (15.8.2006 19:16:13)

Pistebingo on persiistä.

Mä olen täs huomannut jotta kuiva kesä on aiheuttanut katovuoden kanttarellisadossa.

Siikajoelta ei mitään uutta !

Yllättäen ei Jukka-62 hienovaraista sarkasmiasi ymmärtänyt kebax…=)

Se jäi Januz multa todella huomaamatta..voitko valaista asiaa ?

Nauraa vatsa kippurassa lattialla.

Kokeilin uutta taktiikkaa, jotta voisi kiertää vauhdilla..lähdin liikkeelle Sangille 19:30 ( jokainenhan tietää että 2,5 tuntia sen jälkeen oli jo lauantaina hämärää ).

Ketään ei ollut edessä..myöhemmin ( seiskalla eka ja 13:lla toinen ) ohitin kaksi porukkaa ( josta toisen kahdesti..olivat oikaisseet jouduttaakseen peliään )…ja sain pelattua 2,5 tunnissa 18 koloa..siis kolme tuntia ripeämmin kuin aiempi viiden maissa aloitettu rundi. Peli ei sinänsä kahta pirkkua ( 8:lla ja 12:lla ) lukuun ottamatta ollut erikoisen hyvää ( 23 pokibingoa ). Kahdella viimeisellä odottelin edellä pelaavaa porukkaa hieman.

Hiki oli hyvä koko ajan..siis kierros kävi kuntoilusta..pallojakin oli pakko etsiä hieman.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 50)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #489238 kohteessaMiksi väylät ei vedä..5 tuntinen rundi on liikaa !

Etusivu Foorumit Yleistä Miksi väylät ei vedä..5 tuntinen rundi on liikaa !