Aihe: Miksi väylät ei vedä..5 tuntinen rundi on liikaa ! - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

Miksi väylät ei vedä..5 tuntinen rundi on liikaa !

Etusivu Foorumit Yleistä Miksi väylät ei vedä..5 tuntinen rundi on liikaa !

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 50)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Meni eilen töiden jälkeen pelaamaan. 17:30 tiiasin ja 22:30 olin kättelemässä pelikumppaneita 18 reiällä. Tuohon kun vielä lisää ranke harkan ja ajot niin pikku urheilusessiolle tuli aikaa 6,5 tuntia. Ei mitään chanssia ohittaa neljän porukoita kenttä täynnä. Ihmettelen tätä siksi että jos olisin tiiannut 20:20 olisi ollut yksin ja varmasti rundi kolmeen tuntiin…toinen vaihtoehto on tiiata 5:30 ei ketään muita kentällä enää silloinkaan. Eli jos 17:30 sijasta olisi lähtenyt vaikka 20:00 olisi ollut puolituntia myöhemmin perillä mutta aikaa olisi säästynyt ainakin 2 tuntia. No tämä oli opiksi. Lyöntikään ei suju, jos ei ole töiden jälkeen hengähdystaukoa ennen peliä.

Koska ryhmät ovat epätasaisia.

Heikompien ryhmien pitäisi tiiata sinisiltä tai punaisilta ja se pitäisi tehdä pakolliseksi ruuhka-aikoina. Pakolliseksi siksi jottei tarvitsisi pelätä kasvojen menettämistä. Sosiaalinen painetta kun tuntuu useimmilla miehillä olevan.

Eikö teillä hyvät immeiset ole nyt muuta mielessä kuin tuo peliaika? Samaa asiaa puidaan ainakin kolmessa eri ketjussa yhtä aikaa. Alkakaa harrastaa satasen pikajuoksua niin suorituksen pitäisi olla ohi alta 20 sekunnin, hitaammilla saattaa mennä puolikin minuuttia mutta heidät on helppo ohittaa ulkoradan puolelta.

Kannattipa taas alottaa uusi ketju tästä aiheesta… Miksei tuo ohituskulttuuriketju kelvannut? Onko pakko täyttää foorumin etusivu uusilla, samasta aiheesta aloitetuilla ketjuilla?

Mielestäni ohitus( kulttuuri ) ja peliaika ovat kaksi täysin eri asiaa..siksi.

laohu kirjoitti: (28.7.2006 13:57:18)
    Koska ryhmät ovat epätasaisia.

Heikompien ryhmien pitäisi tiiata sinisiltä tai punaisilta ja se pitäisi tehdä pakolliseksi ruuhka-aikoina. Pakolliseksi siksi jottei tarvitsisi pelätä kasvojen menettämistä. Sosiaalinen painetta kun tuntuu useimmilla miehillä olevan.

Olisiko vielä parempi että kun pokipisteet on käytetty nostetaan pallo ja kävellään uudelle väylälle tiiamaan..josko vaikka siellä saisi pallon pysymään väylällä ?

Nimetön

Mieti millaista se sitten on ku kello 6.30 eka tii ja edessä menee jo pari neljän ryhmää!! Eikai sitä kaikkea tarvitse kiireellä pilata mutta kyllä yli neljä tuntia on jo aika paljon, mutta täällä etelässä ei voi muuta kuin hyväksyä tilanne ja uskon että peliajat vielä tästäkin kasvaa koska laji kasvaa vielä vauhdikkaammin. Kentät ruuhkaantuu hieman kuten kehä I ruuhka-aikaan. Mee pelaan aamulla tai myöhemmin illalla.. Itseäni ei haittaa hitaus mutta ne jotka sitä palloa ettii metsästä enemmän kuin minuutin, ei ne pallot niin paljoa maksa!

Akseli kirjoitti: (28.7.2006 14:03:44)
    Kannattipa taas alottaa uusi ketju tästä aiheesta… Miksei tuo ohituskulttuuriketju kelvannut? Onko pakko täyttää foorumin etusivu uusilla, samasta aiheesta aloitetuilla ketjuilla?

Nimenomaan ohitusetiketti on jo käsitelty aiemmin.

On tullut tahkottua niin kauan, 20 vuotta, että uskallan väittää pelinopeuden olevan ratkaisematon ongelma. Jos nimittäin siitä itselleen ongelman tekee.
    Pelattiin tuossa Mäkisuksen kanssa Pirunpellossa scramble-kisa (par 72 – tulos 72) ja aikaa meni tasan 7 tuntia. Ei tuntunut missään kun mitään tähdellisempääkään tekemistä ei ollut odottamassa.
    Muuten: 5 -tuntinen rundi neljän ryhmältä on ihan sopiva. Ja jos ei satasen juoksu – sekään – suju, voisin suositella ratagolfia.

Seniori on varmasti oikeassa. Tosin täällä on koko ajan puhuttu 4 ja 4,5 tunnin kierroksista normaaleina.

Totta 5 tunnissa kerkeää oppia tuntemaan uudet pelikaverit aika hyvin ja tiedonvaihto on virkistävää.

Ongelma on miten selittää vaimolle kun töiden jälkeen tulee kotiin vasta klo 23:00 ! : )

Onko seniori kuullut vitsin perheestä jossa lapsi kysyi äidiltä…onko meidän isi kuollut ? Äiti siihen että ei isi on pelaamassa taas golffia.

Meillä ei voida puhua ohituskulttuurista kun ei ole pelikulttuuriakaan.

Tosin tähän joku filosofi keksi sen.. ’ aina kun kuulen sanan kulttuuri poistan aseestani varmistimen. ’

Ralli-kollega Hannu Mikkola, jo ajoaikoinaan intohimoinen golfari sanoi kerran osuvasti: – Jos haluat golfata rauhassa ja kylliksesi niin ota avioero, myy kesämökkisi ja ammu koirasi.

Ei oo pakko pelata jos ei ehdi. Alkaa vaan tökkimään kun joka päivä tulee uusi ketju täyttämään hyvää palstaa. Joka vuosi tästä hitaasta pelaamisesta jauhetaan useissa ketjuissa, tosin vähän eri otsikoilla ja eri kantilta katsoen. Ja suurin ongelma on pelaajien päässä. Mitä helvetin väliä sillä oikeasti on kestääkö kiekka esim. 3.5h vai 5h. Jos ei ehdi, kannattaa vaihtaa lajia, esim. maratonjuoksuun. Tai pelata ysejä. Tai tulla maalle pelaamaan. Tilaa riittää eikä ihmisillä pipo kiristä…

Golf on taito ja seurapeli, ei nopeuslaji. ’Nopean’ pelaamisen on tarkoitus palvella pelaajia, jotta kaikki pääsisivät pelaamaan, ei olla itsetarkoitus. Kierroksella on oltava aikaa haistella raikasta ilmaan, ja ajoittain jopa miettiä pelistrategioita ja seurustella pelikavereiden kanssa.

Lasten kanssa ehtii olemaan, kun vähentää kierrosten määrää ja panostaa laatuun. Golffia voi harrastaa sitä paitsi myös aivan pienten lasten kanssa, esim. puttigriinillä tai tietyillä rangeilla. Itse ainakin olen hyväksynyt sen tosiasian, että nyt ei vaan ehdi pelaamaan joka päivä (paitsi lomalla), työ ja perhe vievät sen verran paljon aikaa. Tosin itse olen sen verran onnellisessa asemassa, että vaimo pelaa myös… Ymmärrystä löytyy tätä kautta. Toisaalta, jos vaimo ei anna harrastaa, kannattaa miettiä onko jossain muualla vikaa…

Ja pelikulttuuria löytyy, kun katselee ympärilleen. Myös omalla käyttäytymisellä on vaikutus ryhmän pelikulttuuriin. Ja peliä voi helpohkosti nopeuttaa esim. auttamalla etsimään pelikavereiden palloja, haravoimalla bunkkereita, vetämällä kärryjä yms.

Mielestäni Ringside golfissa oli tapana jos alkoi väylät puuroutua, että klubilta tuli caddiemaaster antamaan ohjeita kuinka toimia….se oli mielestäni aika ok zydeemi.

Kyllä ’muro’ ymmärtää, että Jukka tulee vasta n. 23:30 kotiin jos lähtee duuniin jälkeen golf-baanalle.

Tiesin tämän jo ennakolta tapahtuvan….siksi yleensä olen kentällä 5:30 tai 19:30 aikoina avaamassa saa niitä tunnin ysireikäsiä pelattua ja 2h30min 18 koloisia.

Näin armeijan käyneenä ja upseerin poikana tosin vaikea ymmärtää etteikö klubilla saatasi ruuhka-aikanakin toimimaan 4 tunnin kierrosmeininkiäkin. Tosin se myös vaatisi pelaajilta rahtusen pelikuntoa ja aimo annoksen sisäistä disipliiniä.

Ehdotan toistamisen uhallakin…kun bokipisteet käytetty pelissä nostetaan pallo.

tmv

Johan on tullut tällä palstalla suuren suuri valituksen aihe näistä pelikierrosten kestoista. Vaikka vasta jotain 15 rundia on tällä kaudella pk-seudun kentillä takana ja olen pelannut nimenomaan klo 09-17 välissä olevilla lähdöillä, en ole kertaakaan onnistunut täydellä ryhmälläkään pääsemään yli 4,5 tunnin kierroksen. Yleisimmin kolmen hengen ryhmissä pelattu kierros on taipunut lähelle neljää tuntia. Muutaman kerran on tiillä jouduttu hetki odottamaan, mutta ei mitään järkyttäviä aikoja.

Onko tämä hitaus tosiaan näin suuri ongelma, vai onko kyseessä vain muutamien ’mä olen niin hyvä, että mulla on oikeus olla yksin kentällä’ -tyyppien mankumisen aihe? Enkä nyt siis tosiaan tarkoita yksittäisiä hitaita ryhmiä. Tällä valituksen määrällä niitä pitää olla jo joka kierroksella ja vähintään muutama. Eikä ne ’muut’ osaa pelata, eikä saa väyläosumia, etsivät palloaankin kun The Pelaajan oma ProV1x on tiillä odottamassa 350 metrin draivia keskelle väylää siihen 50 metrin kohdalle griinistä, niinkö?

Suvaitsevaisuutta kentille please. Kaikki ovat joskus aloittaneet lajin, eivätkä kaikki ehdi pelata ja harjoitella jatkuvasti. Silloin pelituntuma on huonompi kuin sellaisella joka tinttaa 100+ rundia kesässä. Golf on sosiaalinen laji. Jos yksin haluaa olla ja muut pelaajat noin paljon häiritsevät, niin suosittelen vaikka juoksua tai oman kentän rakentamista… yksittäistapauksista taas on turha nostaa tällaista porua, eikö…

Emmä ainakaan mitään palloja nostele, koska pelaan lyöntipeliä ja meikkikselle on aivan sama, kuinka paljon pisteitä tulee. Välillä, kun homma menee aivan epätoivoiseksi, niin nostan pallon. Mutta kyllä mä triplojakin otan korttiin. Paljon kivempaa ja paljon enemmän pelistä kertovaa on se, minkälaisella lyöntikeskiarvolla pelaa kuin bogipistemäärä.

Lyöntipelin pelaaminen opetttaa myös järjen käyttöön, välttämään turhia riskejä, mitä tämä ’pallojen nostelu’ ei todellakaan opeta. Itseasiassa pistebogin pelaaminen hidastaa peliä, koska huonon reiän jälkeen yritetään ’pelastaa’ tulosta jollain älyttömyydellä, esim. yrittämällä yhdellä päälle metsän yli par nelpoilla tms. Ja sitten taas etsitään. Pallojen nostelu ruokkii sankarigolfia, mikä on mielestäni yksi eniten peliä hidastava tekijä kentillämme.

tmv kirjoitti: (28.7.2006 15:05:35)
    Onko tämä hitaus tosiaan näin suuri ongelma, vai onko kyseessä vain muutamien ’mä olen niin hyvä, että mulla on oikeus olla yksin kentällä’ -tyyppien mankumisen aihe? Enkä nyt siis tosiaan tarkoita yksittäisiä hitaita ryhmiä. Tällä valituksen määrällä niitä pitää olla jo joka kierroksella ja vähintään muutama. Eikä ne ’muut’ osaa pelata, eikä saa väyläosumia, etsivät palloaankin kun The Pelaajan oma ProV1x on tiillä odottamassa 350 metrin draivia keskelle väylää siihen 50 metrin kohdalle griinistä, niinkö?

..yksittäistapauksista taas on turha nostaa tällaista porua, eikö…

…mulla ei ainakaan peli sujunut yhtään, mutta molemmissa päissä oli kova tungos…ihmettelin sitä kovasti…silti emme takuulla olleet yhtään hitaampia kuin muutkaan..asialle ei vaan voinut mitään…yksi avaus oli 20 metriä greenin reunasta par 4:lla ( 325 metriä Sangin 8. väylä )…löytöpallo…lähes sileä Noodles ( Maxfli ).

Akseli kirjoitti: (28.7.2006 15:13:19)
    Emmä ainakaan mitään palloja nostele, koska pelaan lyöntipeliä ja meikkikselle on aivan sama, kuinka paljon pisteitä tulee.

———————————————-

Pallojen nostelu ruokkii sankarigolfia, mikä on mielestäni yksi eniten peliä hidastava tekijä kentillämme.

Jokainen tulee autuaaksi uskossaan…usko sinä tähän…minä pidän bogeypistesysteemiä aivan upeana ja mainiona juttuna.

Kilpagolf on sitten eri asia…siinä pistelasku on joskus lyöntimäärien mukaan paikallaan.

Akselin ikäisenä mäkin merkkailin kaikki lyönnit ylös….nyt ei ole ole ollut edes korttia kisoja lukuunottamatta mukana. Hyvin on laskut sujunut päässä ilmankin.

Todellinen tumpelokin 45+ hcp:llä voi olla nopea kun hallitsee bokipistelaskut.

Hyvää läppää Jukka-62 (lienee älykkyysosamäärä tuo 62?). Jatka samaan malliin.

(Ootko muuten kuullut tavasta laskea lyöntejä suhteessa paariin. Ei siinäkään korttia tarvita, eikä tarvitse osata laskeakkaan kovin pitkälle…)

Akseli kirjoitti: (28.7.2006 15:39:53)
    Ootko muuten kuullut tavasta laskea lyöntejä suhteessa paariin.

Pokipojot lasketaan juuri suhteessa pariin ( suhteutettuna omaan händäriin tietty )..poika sähän alat oppia.

Silloin kun saa kasaan 36 pokipojoa 18 reiällä on pelannut aika tarkasti omaan hcp:hensä.

Et Jukka kuitenkaan tainnut tulla meidän perässä. Nurmijärvellä tiiaus 17.20, kättely 22.10 eli 4 h 50 min. Aika ei sinänsä harmita, ilta oli varattu golfille.

Se pikkuisen harmitti, kun joka lyöntiä joutui odottelemaan, kun edellä oleva nelikko keskittyi ja harjoitteli meidän mielestämme turhan kauan joka lyöntiin. Jopa harjoitussvingeihin jämähdettiin puoleksi minuutiksi paikoilleen ennen kuin heilautettiin. Ja sitten todellinen lyönti oli kuitenkin ihan eri näköinen kuin harkkasvingi.

Jos haluaa tehdä harjoítussvingin niin senkun heilauttaa mutta varsinaiset lyöntiteoreettiset harjoitteet pitäisi tehdä reinzillä eikä kentällä.

Enkä tässä ketjussa ota mitään kantaa ohitusasiaan. Pyydän toki heiltä anteeksi, kun yhdellä par nelosella avasin griinibunkkeriin heidän ollessaan vielä puttaamassa. Lyönti onnistui hyvin, onneksi ei liian hyvin.

senior kirjoitti: (28.7.2006 14:49:20)
    Ralli-kollega Hannu Mikkola, jo ajoaikoinaan intohimoinen golfari sanoi kerran osuvasti: – Jos haluat golfata rauhassa ja kylliksesi niin ota avioero, myy kesämökkisi ja ammu koirasi.

yhdenkös hän on noista tehnyt?

Kuten jo tuohon toiseen keskusteluun kirjoitin, peliajat tänä kesänä Pickalassa ovat niillä 12 kierroksella, joilla olen ollut neljän ryhmässä, jakautuneet seuraavasti:

3.30-3.45: 1
    3.45-4.00: 2
    4.00-4.15: 5
    4.15-4.30: 4

Uskoisin, että tämä on aika edustava otos Pickalan kierroksista. Jakautuma on minun mielestäni ihan OK.

Miksi sitten joillain kentillä kestää? Mielestäni kolme tärkeintä syytä ovat tärkeysjärjestyksessä:

1) Kentän suunnittelu
    Sokkopaikat, reikien rytmitys hidastavat peliä huomattavasti. Suuret korkeuserot hidastavat myös merkittävästi, koska pelaajakunnassa suuri osa on kuitenkin jo kolmevitosen paremmalle puolelle ehtineitä. Tästä syysteä muuten Pickalan Forest-kierrokset tuppaavat kestämään pitempään kuin Seaside- ja Park -kierrokset.

2) Siivoamattomat alueet, jotka eivät ole out-of-bounds ja näyttävät siltä, että hyvällä säkällä pallon voi sieltä löytää. Seurauksena paljon etsiskelyä turhaan.

3) Pelikulttuuri
    Vaikka ei merkityksetön, jossain määrin toisarvoinen. Kuten seniori kirjoitti, tämä on ikuisuuskysymys. Aina voi omalla esimerkillään osoittaa, mitä ripeä siirtyminen pallon luokse – menemättä häiritsevästi toisten etupuolelle – ja nopea toiminta itse lyönnissä tarkoittaa. Korkeampihändärisiä voi kyllä ihan opastaakin ystävällisessä hengessä.

Olennaista on, että mikään näistä asioista ei ratkea juuri silloin siellä kentällä pelatessa eikä taatusti asiasta marmattaminen parana omaa eikä toisten mielialaa.

Mielestäni Pickalassa on päästy kaikkien näiden kohtien suhteen tyydyttävään tulokseen. Layoutit ovat hyviä ja selkeitä, vaikka muutaman kulman oikaisemismahdollisuus toki aiheuttaa hissiliikettä täyteen kenttään. Reuna-alueet ovat siistejä tai mahdottomia. Jos ei siistiltä alueelta palloaan löydä, vois yleensä 30 sekunnin päästä siirtyä varapallon luokse. Kulttuurissa alkaa jo tuntua seuran parikymmenvuotinen historia.

Jukka kiitteli pistepogia peliä nopeuttavana. Oma kokemukseni on päinvastainen. Yhden huonohkon lyönnin jälkeen pistepogaaja on yleensä tilanteessa, jossa taktisesti kannattaa yrittää suuren riskin lyöntiä. Seurauksena useammin on onglman eskaloituminen (ja pallon etsiskely) kuin pelin nopeutuminen joko sankarillisne lyönnin tai totaalisen katastrofin tunnustamisen seurauksena. Lyöntipelissä huononkin lyönnin jälkeen on tärkeää saada peli hallintaan. Itse pelaan ’kovennettua pistepogia’ eli pyrin saamaan jokaiselta kierrokselta ehjän scoren, mutta kuitenkin maksimitulos on par+4 (kaikilla reiillä tasoituksesta riippumatta). Tämän takaportin lyöntipeliin olen jättänyt siksi, ettei tule tarvetta palata tiille, jos yllättäen ’helppoon paikkaan’ mennyttä palloa ei löydykään. Toisaalta kyllä mäiskäsen varapallon liikkeelle aina, jos vähän arveluttaa, löytyykö ekaa palloa. Toista varista en lyö koskaan.

Akseli kirjoitti: (28.7.2006 15:39:53)
    Hyvää läppää Jukka-62 (lienee älykkyysosamäärä tuo 62?). Jatka samaan malliin.

Eiköhän tuo kuitenkin ole Jukan paras kierrostulos – Sankivaaran sisääntulossa..

Jos 5 tuntinen rundi on liikaa niin ei pelaa sellaisena ajankohtana sellaisella kentällä että menee 5 tuntia. Kyllä minuakin odottelu joskus vituttaa mutta eihän tämä olen kuin ’ammatinvalintakysymys’..

Nykyään osaa jo nauttia golfista. Kierrosajat vaihtelevat kentän täyttöasteesta riippuen 3.40 -4.50 välillä. Toista oli ennen, jolloi piti koko ajan kytätä, ettei vain ole kentän tukkona. Ihan turhaan, koska yleensä etenimme muun kentän tahtiin.
    Toisaalta niistä ajoista on niin vähän aikaa, etten halua edellä meneviä (varsinkaan aloittelijoita) painostaa liian lähellä pelaamisella. Osana tätä yritämme teeata oikeaan aikaa eikä heti, kun ykkösväylän valmis avattavaksi. Hitaasti etenevät ryhmät antavat yleensä ohitusluvan,kun jäävät edellisestä ryhmästä. Golf on laatuaikaa, toivottavasti niin edellä kuin jäljessä tulevassa ryhmässä.

Sinsänsä minulla ei mitään vastaa, vaikka kierrosajat laskisivat. Pelin nopeuttamien on pienistä asioista kiinni. Meitä vain on eri-iäkäisiä, painoisia, taitoisia yms. golffareita ja noin 4 h kierrokset tuntuvat sopivilta, keskimäärin. 5 tuntia on liikaa normikentällä.

Jukka-62 kirjoitti: (28.7.2006 14:21:27)
    Olisiko vielä parempi että kun pokipisteet on käytetty nostetaan pallo ja kävellään uudelle väylälle tiiamaan..josko vaikka siellä saisi pallon pysymään väylällä ?

Ei. Pistebingo on persiistä. Katkeraan loppuun asti on palloasi lyömän.
    Toki muut huomioon ottaen.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 50)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #489243 kohteessaMiksi väylät ei vedä..5 tuntinen rundi on liikaa !

Etusivu Foorumit Yleistä Miksi väylät ei vedä..5 tuntinen rundi on liikaa !