Aihe: Mihin GC-kurssia tarvitaan? - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

Mihin GC-kurssia tarvitaan?

Etusivu Foorumit Yleistä Mihin GC-kurssia tarvitaan?

Esillä 22 viestiä, 26 - 47 (kaikkiaan 47)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Golfpallo on vaarallinen projektiili, tosiasia, joka meidän golffareiden pitää muistaa. toivottavasti noiden esimerkkien tarkoituksena ei ole luoda golffille imago urheiluna, johon osallistut henkesi kaupalla. Golffarit, joiden lyöntien tuloksista esimerkit puhuvat, tuskin olivat aloittelijoita.
    Kun puhutaan GC kursseista, puhutaan opetuksesta, joka näyttäisi toisaalta mainitsevan, että golffarin pitää ottaa huomioon pelivälineiden väärinkäytön aiheuttamat vaarat. Toisaalta yritetään parantaa aloittelijan kykyä lyödä palloa, mikä näyttäisi lisäävän riskiä.
    Olisi ehkä paikallaan tulostaa esimerkkitapaukset ja antaa kopio aloittelijalle.

Angry Birdie kirjoitti: (6.5.2015 15:06:28)

Sabane kirjoitti: (6.5.2015 14:01:56)
    Päivän naurut, kiitos siitä! Kyllä sitten ollaan aika heikolla pohjalla jos GC-kurssin olemassolo perstuu siihen, että golf on HENGENVAARALLINEN laji.

Ole hyvä. Mukavaa jos voin auttaa. Minua ei valitettavasti naurata, vaan lähinnä säälittää.

Epäilen kyllä että tässä on joku muu heikolla pohjalla. Loppuiko lukutaito, kärsivällisyys, vai ymmärrys boldaukseen? Minä boldaan virkkeen lopunkin ja otan muut häiritsevät tekstit pois jos vaikka jaksaisit lukea nyt virkkeen loppuun, etkä irroittele siitä sanoja, tai lauseita asianyhteyksistään. Ymmärrykseen en voi auttaa, jos kyse on siitä.

tärkein asia on oppia että golf on hengenvaarallinen laji ja olet toisten pelaajien pain in the ass jatkuvasti jos et ymmärrä lajin etiketin, kentänhoidon ja turvallisuuden päälle.

Jos virkkeen lukee loppuun, ainoastaan aika vilkas mielikuvitus (tai typeryys) voi siitä tehdä päätelmän että siinä sanottiin: GC-kurssin olemassolo perstuu siihen, että golf on HENGENVAARALLINEN laji.

Ja muutenkiin, oletko sitä mieltä että Golf ei pahimmillaan ole hengenvaarallista? Se ketä ei ole sitä mieltä että golf voi olla hengenvaarallista, niin itselleen, kuin muille, joutaa välittömästi takaisin gc kurssille ja toivottavasti ei sitä läpäise ennen kun tämän asian sisäistää. Se on suurta ylimielisyyttä ja välinpitämättömyyttä kanssapelaajia kohtaan. Pari kertaa on ollut lähellä etten tällaisia pässinpäitä ole vääntänyt nenästä niin että asian varmasti sisäistää, mutta pienen keskustelun jälkeen asia on onneksi aina ymmärretty. Nämä henkilöt ovat onneksi olleet siihen riittävän älykkäitä.

Ei, en pidä golfia millään tavalla HENGENVAARALLISENA lajina. Hengenvaarallisia lajeja on esimerkiksi vuorikiipeily, laskuvarjohyppääminen etc. Sitten vaarallisina lajeina pidän laskettelua, skeittaamista, jääkiekkoa. Eli lajeja, joissa sattuu varsin usein.

Sitten golf. Kyllä kentälle toisinaan kuolee joku seniori sydänkohtaukseen. Niin kuolee kotisohvallekin maratonia katsellessa, enkä silti pidä penkkiurheilua hengenvaaralisena. Ei kai golfarit mitään idiootteja ole. Ei minulla ainakaan tullut ensimmäisellä kerralla mieleen mennä seisomaan kaverin eteen, kun hän oli lyömässä. Maalaisjärki hyvä herrasväki. En minä kössiäkään pelatessa hyppää kaverin lyöntilijalle juuri ennen lyöntiä, ja tämän olen ’oppinut’ ihan ilman parinsadan kurssiakin.

Toki GC-kurssilla opetetaan tekniikkaa ja etikettiä, mutta omasta mielestäni on naurettava puhua golfista ja hengenvaarallisesta lajista samassa lauseessa. Varsinkin mikäli sillä yritetään perustella kyseistä rahastuskeinoa.

KL kirjoitti: (6.5.2015 15:07:00)

tervolalainen kirjoitti: (6.5.2015 14:50:36)
    Onko niin, että suomalaiset tarvitsevat muodollista koulutusta oppiakseen sen minkä ihmiset muualla oppivat omillaan.

Onko tuo todellakin noin? Eikö missään muualla kuin Suomessa järjestetä golfin alkeiskursseja?

Osaako ts valaista meitä tässä asiassa?

Tekisi mieli jättää vastaamatta. Joka puolella maailmaa lienee opetus ammattilaisia, jotka antavat sitä tarvitsiville opetusta golfin pelaamiseen liittyen. On myös ryhmäopetusta saatavilla.
    Erona on se, että ko opetus ei ole pakollista. Osa pelin aloittelijoista hakeutuu pron oppiin, osa oppii harjoittelemalla kavereidensa kanssa. Jos golffarin tarkoituksena on kesittää peliään scratch tasolle, hän todennäköisesti päätyy etsimään hyvän pron. Toisaalta singelitasolle pääsee ilman pron apuakin.

Tämän kaikenhan sinä jo tiesitkin, joten tuskin onnistuin valaisemaan sinua.

ts kirjoitti: (6.5.2015 11:22:57)
    Mahdoitko sinä lukea oman kirjoituksesi, jossa yleistit tuon kaikkia kursseja koskevaksi?

Luepa avaukseni uudelleen ajatuksella niin ehkä ymmärrät etten yleistänyt. Kirjoitin ’tämän esimerkin tasoisista’ ja ’tällaisista GC-kursseista’ tarkoittaen tietysti Markku Helmisen kuvaamaa.

En lainkaan epäile, etteikö järkeviäkin GC-kursseja olisi.

Sabane kirjoitti: (6.5.2015 15:32:56)
    Ei kai golfarit mitään idiootteja ole.

Monikkomuotoa en pysty todistamaan…

KL

tervolalainen kirjoitti: (6.5.2015 15:36:13)

KL kirjoitti: (6.5.2015 15:07:00)

tervolalainen kirjoitti: (6.5.2015 14:50:36)
    Onko niin, että suomalaiset tarvitsevat muodollista koulutusta oppiakseen sen minkä ihmiset muualla oppivat omillaan.

Onko tuo todellakin noin? Eikö missään muualla kuin Suomessa järjestetä golfin alkeiskursseja?

Osaako ts valaista meitä tässä asiassa?

Tekisi mieli jättää vastaamatta. Joka puolella maailmaa lienee opetus ammattilaisia, jotka antavat sitä tarvitsiville opetusta golfin pelaamiseen liittyen. On myös ryhmäopetusta saatavilla.
    Erona on se, että ko opetus ei ole pakollista. Osa pelin aloittelijoista hakeutuu pron oppiin, osa oppii harjoittelemalla kavereidensa kanssa. Jos golffarin tarkoituksena on kesittää peliään scratch tasolle, hän todennäköisesti päätyy etsimään hyvän pron. Toisaalta singelitasolle pääsee ilman pron apuakin.

Tämän kaikenhan sinä jo tiesitkin, joten tuskin onnistuin valaisemaan sinua.

Ei se opetus Suomessakaan pakollista ole. Mutta tämänhän sinä jo tiesitkin, mutta mietin tässä vain kirjoitustesi perusteella oletko mahtanut ymmärtää sitä..?

ts

Erona on se, että ko opetus ei ole pakollista.

Ja mistä hemmetistä on olemassa käsitys, että se Suomessa olisi pakollista???

Taas kerran täällä isoimmin äänenpainoin puhuvat asioista vähiten tietävät.

ts

Ballmarker kirjoitti: (6.5.2015 15:36:49)

ts kirjoitti: (6.5.2015 11:22:57)
    Mahdoitko sinä lukea oman kirjoituksesi, jossa yleistit tuon kaikkia kursseja koskevaksi?

Luepa avaukseni uudelleen ajatuksella niin ehkä ymmärrät etten yleistänyt. Kirjoitin ’tämän esimerkin tasoisista’ ja ’tällaisista GC-kursseista’ tarkoittaen tietysti Markku Helmisen kuvaamaa.

En lainkaan epäile, etteikö järkeviäkin GC-kursseja olisi.

Ensinnäkin puhuti tutkinnoista, joita ei ole olemassakaan. Ja ihan turha yrittää väittää etteikö tarkoituksesi ollut koko kurssisysteemin mollaaminen ja sait tuosta kolumnista siihen hyvän kimmokkeen. Vieläpä täysin tietämättömänä, pitävätkö siinä heitellyt asiat lopulta edes paikkaansa.

Ja edelleenkään ei ole olemassa minkäänlaista pakkoa moiselle kurssille. Itse en ole tämän kohta 20 vuoden aikana vetänyt yhtään green card kurssia, peruskursseja toki paljonkin, joissa opetetaan golfin alkeita. Ja hemmetin hyvällä omatunnolla olen niiden osalta.

Tasamaan tuuppari kirjoitti: (6.5.2015 15:40:52)

Golfarit ei ole mitään sen ihmeempää porukkaa, ne on ihan samoja ihmisiä mitä kaikkien muidenkin lajien harrastajat. Ja ylipäätänsä suuri osa ihmisistä on idiootteja, eli kyllä moni on.

Tuleepa tässä mieleeni kuukausi-pari eräältä tutulta puhelimessa kuulemani kysymys:

Nokia teki puhelimia insinööreille, Apple idiooteille. Kumpia on maailmassa enemmän?

Tähänhän me kaikki olemme nähneet vastauksen.

Mnun kokemukseni mukaan lähtökohdaksi kannattaa juurikin ottaa että ihmiset (myös golfarit) ovat idiootteja. Liian yksinkertasesti asioita ei voi esittää, mutta jos taas olettaa että joku on niin fiksu, että ymmärtää jotain sanomatta, yleensä niin ei käy, tai se ymmärretään väärin.

ts

Angry Birdie kirjoitti: (6.5.2015 16:04:45)

Tuleepa tässä mieleeni kuukausi-pari eräältä tutulta puhelimessa kuulemani kysymys:

Nokia teki puhelimia insinööreille, Apple idiooteille. Kumpia on maailmassa enemmän?

.

Ai me tunnetaan toisemme. Pitääpä pohtia kuka…

KL

Angry Birdie kirjoitti: (6.5.2015 16:04:45)

Tasamaan tuuppari kirjoitti: (6.5.2015 15:40:52)

Golfarit ei ole mitään sen ihmeempää porukkaa, ne on ihan samoja ihmisiä mitä kaikkien muidenkin lajien harrastajat. Ja ylipäätänsä suuri osa ihmisistä on idiootteja, eli kyllä moni on.

Tähänhän me kaikki olemme nähneet vastauksen.

Mnun kokemukseni mukaan lähtökohdaksi kannattaa juurikin ottaa että ihmiset (myös golfarit) ovat idiootteja. Liian yksinkertasesti asioita ei voi esittää, mutta jos taas olettaa että joku on niin fiksu, että ymmärtää jotain sanomatta, yleensä niin ei käy, tai se ymmärretään väärin.

Tämä on hyvä ketju. Angry Birdie juuri tuossa aukottomasti todisti, että suurin osa ihmisistä on idiootteja. Tuo todistus täsmää aika hyvin ylä- ja alapeukkujen määrään viimeisten 10 viestin kohdalla. Jos puhut potaskaa isolla peellä, saat yläpeukkuja. Jos lähdet kritisoimaan tuota potaskaa, saat alapeukkuja.

Änkkäri on oikeassa.

P.S. Mitä enemmän alapeukkuja jaellaan, sitä virkistävämpää on keskustelu.

ts kirjoitti: (6.5.2015 16:01:33)
    Ensinnäkin puhuti tutkinnoista, joita ei ole olemassakaan.

Kyllä, koska siteerasin alkuperäistä näkökulman kirjoittajaa.

ts kirjoitti: (6.5.2015 16:01:33)
    Ja ihan turha yrittää väittää etteikö tarkoituksesi ollut koko kurssisysteemin mollaaminen ja sait tuosta kolumnista siihen hyvän kimmokkeen.

Turhaa varmaankin, koska sinulla on näkyvä ennakkoasenne kirjoituksiini ja luet ja tulkitset niitä sen mukaisesti.

KL kirjoitti: (6.5.2015 16:17:26)
    Tämä on hyvä ketju. Angry Birdie juuri tuossa aukottomasti todisti, että suurin osa ihmisistä on idiootteja. Tuo todistus täsmää aika hyvin ylä- ja alapeukkujen määrään viimeisten 10 viestin kohdalla. Jos puhut potaskaa isolla peellä, saat yläpeukkuja. Jos lähdet kritisoimaan tuota potaskaa, saat alapeukkuja.

Änkkäri on oikeassa.

P.S. Mitä enemmän alapeukkuja jaellaan, sitä virkistävämpää on keskustelu.

KL kirjoitti: (6.5.2015 15:47:17)
    Ei se opetus Suomessakaan pakollista ole. Mutta tämänhän sinä jo tiesitkin, mutta mietin tässä vain kirjoitustesi perusteella oletko mahtanut ymmärtää sitä..?

Hyvä KL, havaintojeni mukaan alapeukkujen määrä ei mitenkään liity sisällön arvoon, mutta korreloi yllättävän suuressa määrin kirjoittajan kunnioituksen puutteeseen muita keskustelijoita kohtaan.

p.s. En aio itsekään alapeukkua käyttää myöskään jatkossa mihinkään muuhun tarkoitukseen. Yläpeukulla osoitan olevani kirjoittajan kanssa samaa mieltä jos kirjoitus on tuonut keskusteluun arvoa.

ts kirjoitti: (6.5.2015 15:56:45)

Liekö ongelma kommunikaatiossa. Viimeisten 10 vuoden aikana olen vviettänyt aikaa Suomessa aika paljon. Kun siellä olen jutellut aloittelevien golffareiden kanssa on viesti ollut selvä: jos haluat päästä kentälle, green card on oltava. ’Pakolliselta’ se minun korviini on kuulostanut.
    Ihmetyttää vain kun kommentoit minun muodollisesti erheellisestä käsityksestäni, mutta et pukahda siitä, onko GC systeemi jäänne ajalta jolloin se oli tarpeellinen.

ts

tervolalainen kirjoitti: (6.5.2015 16:40:59)

Liekö ongelma kommunikaatiossa. Viimeisten 10 vuoden aikana olen vviettänyt aikaa Suomessa aika paljon. Kun siellä olen jutellut aloittelevien golffareiden kanssa on viesti ollut selvä: jos haluat päästä kentälle, green card on oltava. ’Pakolliselta’ se minun korviini on kuulostanut.
    Ihmetyttää vain kun kommentoit minun muodollisesti erheellisestä käsityksestäni, mutta et pukahda siitä, onko GC systeemi jäänne ajalta jolloin se oli tarpeellinen.

Mä olen taas kunnioittamatta toisia ja esitän tyhmän kysymyksen:

Mistä olet saanut päähäsi että se vaatimus linkittyisi pakolliseen opetukseen tai kurssiin?

ts

Sailor kirjoitti: (6.5.2015 16:39:49)

Hyvä KL, havaintojeni mukaan alapeukkujen määrä ei mitenkään liity sisällön arvoon, mutta korreloi yllättävän suuressa määrin kirjoittajan kunnioituksen puutteeseen muita keskustelijoita kohtaan.

.

Itse asiassa toi oli aika hyvin sanottu. Toimii siis loistavana mittarina sille, millaisen kunnioituksen ovat ansainneet…

Osa meistä vaan sen sitten tuo sen julki kommentoimalla kaikkia älyttömiä näkemyksiä ja eihän se varmaan miellytä.

KL

tervolalainen kirjoitti: (6.5.2015 16:40:59)

ts kirjoitti: (6.5.2015 15:56:45)

Ongelma tässä onkin se, että pidät kuulopuheita totuutena ja ryhdyt niiden perusteella kommentoimaan koko maailman alkeiskurssiopetusta ja erityisesti Suomessa vallalla olevaa käytäntöä. Tässäkin yhdistät Green Cardin pakolliseen kurssiin, vaikka niillä on tasan yhtä paljon tekemistä keskenään kuin autokoululla ja ajokortilla (Suomessa). Tai itse asiassa vielä vähemmän.

Kannattaisiko ensi kerralla ottaa asioista selvää ennen kokemuksen syvällä rintaäänellä tehtävää kommentointia? Varsinkin, kun olet 40 vuotta asunut muualla kuin Suomessa.

On mielenkiintoista huomata, kuinka totuus tulee esiin. Asuttuani ulkomailla muutamia kymmeniä vuosia paria kolmea lyhyttä Suomessakäyntiä lukuunotta. Ikävä kyllä suomen kielen taitoni oli säilynyt. Voin kokemukseen perustuen sanoa, että suomen kielen taidosta on ollut vain haittaa. Niinpä parista vuodesta Suomessa olen päässyt kuukauden, kahden käynteihin. Pelioikeuden vuokraamisesta on jäänyt pari harkkasessiota rangella. Golf Suomessa ei ole harrastus joka kiinnostaa.
    GC on vain pieni osa kokonaiskuvasta, ylenmäärin muodollisesta golfmilijööstä, joka toimii suurelta osin kilpagolfin ehdoin. Jos jossakin vaiheessa uskallettaisiin hyväksyä se tosiasia, että samat virheet on tehty moneen kertaan muualla, ei niitä tarvitse toistaa. Esimerkiksi USAn länsiosaissa oli samanlainen kilpagolfia, ja vain kilpagolfia, tukeva järjestelmä. Syntyi organisaatio nimeltään Publinks Golf Association, jossa oli pian yhtä paljon jäseniä kuin SCGAssa. Suomessa tuskin on tilaa vastaavalle protestiliikkeelle. Tilanne tuntuu tutulta. Nokia teki maailman parhaita kännyköitä. Ikävä kyllä Nokia jatkoi maailman parhaiden kännyköiden tekemistä pitkään sen jälkeen kun asiakkaat ympäri maailmaa olivat lopettaneet maailman parhaiden kännyköiden ostamisen.

ts

tervolalainen kirjoitti: (6.5.2015 17:59:08)
    On mielenkiintoista huomata, kuinka totuus tulee esiin.

/////

GC on vain pieni osa kokonaiskuvasta, ylenmäärin muodollisesta golfmilijööstä, joka toimii suurelta osin kilpagolfin ehdoin. .

Taas mun on pakko kysyä kun pääsin tuolta sateesta pois… mistä näitä oikeen sikiää???

Miten joku jaksaa todistaa sitä asiaa, että ei tiedä pätkääkään mistä puhuu?

Suomalainen golfmiljöö ei ole juuri lainkaan muodollinen, eikä toimi missään määrin kilpagolfin ehdoilla.

Kannattaiskos sieltä kaukaa ja ohuen tiedon varassa olevana mieluummin kysellä kuin julistaa?

tervolalainen kirjoitti: (6.5.2015 17:59:08)
    Golf Suomessa ei ole harrastus joka kiinnostaa.
    GC on vain pieni osa kokonaiskuvasta, ylenmäärin muodollisesta golfmilijööstä, joka toimii suurelta osin kilpagolfin ehdoin. jne jne…

Pakko tähän tuoda väliin ihan amatöörin näkökanta. Mä en kans ymmärrä mite voidaan linkittää ’pakkona’ joku green card ja kurssitukset ja siihen liittyvät asiat. Mulla on kyl semmonen olo ja tunne, että kortin saa kun osoittaa taitonsa ja tietonsa. Oli ne sitten hankittu vaikka vessassa istumalla.

Olenko muka väärässä?

Mietin että olenko itse kovin näköalaton vai miten tuollaisia uskoja edelleen on. Jos siis kauppa tarjoaa vaikka maksalaatikko alennuksella, pitääkö sun sitä ostaa jos mieli tekee makaroonilaatikkoa?

Golf ei ole vaarallinen peli, vaikka ensimmäinen kuolonuhri on kirjattu jo vuonna 1632, jolloin Thomas Clatto sai pallon päähänsä ja menetti henkensä. Golfkentillä on kuoltu muidenkin syiden takia, kaksi ladygolfari kuoli keväällä 1952 Jacksonvillessä, kun
    US Navyn lentokone teki pakkolaskun ladyjen pelaamalle väylälle ja molemmat menehtyivät. Onneksi Harrison Fordin koneen alle ei jäänyt ketään.

Green card pitäisi nähdä eräänlaisena työhönperehdyttämisenä. Varmaan useimmat ovat vaihtaessaan työpaikkaa saaneet jonkinlaisen työhönopastuksen eikä niin, että tästä lyödään, tässä maila ja pallo, tuolla kauempana lippu, sinne pitää päästä palloa
    välillä lyöden !

tepi62 kirjoitti: (7.5.2015 10:39:38)
    Mulla on kyl semmonen olo ja tunne, että kortin saa kun osoittaa taitonsa ja tietonsa.

Olet aivan oikeassa, ks. viesti 7.

Alkeiskurssi + GC- koe ei vaan ole yhtäkuin GC-kurssi, vaikka yllä muuta väitetään.

Esillä 22 viestiä, 26 - 47 (kaikkiaan 47)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #432537 kohteessaMihin GC-kurssia tarvitaan?

Etusivu Foorumit Yleistä Mihin GC-kurssia tarvitaan?