-
JulkaisijaArtikkelit
-
Ei se aina ole auton ulkomitoista kiinni
Reissussa sain vuokraamosta Honda City -pikkuauton, jossa on siis pieni takakontti eikä edes takapenkit käänny. Yllätys oli kuitenkin se, että takakonttiin mahtui reilusti 2 bägiä ja pari laukkia lisäksi. Syynä oli luonnollisesti se, että tilaa oli reunasta reunaan, kun peräkonttia ei oltu mitenkään koteloitu. Vastaavasti isojenkin autojen peräkontti saadaan koteloinnilla niin kapeaksi, ettei edes yksi bägi mahdu poikittain (vrt. vanha Audi A6).
Eli mahtuminen poikittain on lähes pelkästään koteloinnista kiinni (tai onneksi joidenkin autojen koteloinnista voi poistaa ’väliseinän’ ja tilalle jää syvennys)
Citroen C 5 – farmari, edellinen malli -05. Koskaan ei edes yritetty enempää kuin 1 sähkökärry, 4 normaalikokoista bägiä ja 4 vaatekassia. Vedettävä hylly jäi auki, mutta silti peilistä näki taakse ihan normaalisti.
V70:n olen laittanut 6 bägiä (5kärry ja 1 kanto), niin että ajurit oli bägissä. Vielä en ole törmännyt yhtä tilavaan konttiin. Volvo V70 golffareille oivallinen auto 🙂
Itsellä uudenmallinen VW Sharan ja mahtuu bägit miten päin tahansa.
Luulisin, että 6 ukkoa ja 6 bägiä mahtuu. En ole testannut noin monella bägillä, mutta kaikkea muuta mahtuu kyllä vaikka on 6 istuinpaikkaa käytössä.omega kirjoitti: (15.5.2013 22:13:52)
Niin tein minäkin ja totesin C-sarjan Mersun onnettoman pieneksi, 2 bägiä sisään vain kulmittain!Niin ja minun C-farkkumersuun menee kaksi kantobägiä poikittain ihan helposti, pitää vain osata pakata… Toisessa bägissä on usein ylimääräisiä kölejäkin sisällä…
Näin tossa kaupunkiliikenteessä VW Caddy MAXin, joka silmämääräisesti ottais bägit pystyssä peräovista takapenkkien taakse.
Tätä samaa asiaa kysyttiin pari vuotta sitten. Edelleen haluaisin tuoda esiin kaverini Skoda Octaviaa (malli on tosin vaihtunut Hatch Backistä farmariin mutta tilaa on edelleen ruhtinaallisesti, vaikka on vielä vanhempaa mallia. . Siihen mahtuu kahdet kärryt kokoontaitettuna takapenkin luo ja niiden eteen neljä bägiä poikittain. Uusissa autoissa on takaluukku koteloitu takapyörien etupuolelta, sinne on siis järjestetty säilytystilaa lukittavien kansien taakse. Nämä kannet saa otettua pois jolloin syvennyksiin tulee sen verran tilaa että bägit mahtuvat draivereineen. Päällimmäisistä bägeistä täytyy kuitenkin draiverit ottaa pois. Uusimmasta mallista en tiedä mutta sitä mainostetaan vieläkin tilavampana. Clue on siis tuo kansien pois ottaminen säilytyslokeroiden edestä.
Miksi laittaa pitkittäin kun on hankala lastata ja purkaa, hanki kaappi ja kuljeta suosiolla poikittain. Ei mahtunut xc90:een eikä Cayenneen kuin poikittain, Audi q7:aan menisi pitkittäin mutta se ei riitä syyksi ajaa sillä vanhalla konseptilla
Kaverin Skoda super-b muistaakseni meni neljän miehen bägit + matkalaukut. Yllätyimme että miten niin pienen näköiseen konttiin mahtu kaikki.
Denny Crane kirjoitti: (16.5.2013 11:57:21)
RF kirjoitti: (16.5.2013 10:56:49)
Ulkomaille kirjoitti: (16.5.2013 10:47:09)
JuKu kirjoitti: (15.5.2013 17:41:12)
Auton vaihto alkaa olla ajankohtainen. Kesällä bägi asuu autossa, mutta jos se on tavaratilassa nurkittain, niin se vie turhan paljon tilaa. Kun autokauppaan on vähän nolo mennä bägi olalla, niin kysyn täältä. Lähinnä kiinnostaa farmari, tila-auto, katumaasturi tms. Mihin malleihin bägi mahtuu pitkittäin? Ts. Jos sun autoosi mahtuu, millä ajelet?Paras auto tavaratiloiltaan on R-Mersu Lang-mallina. Jos 5 istumapaikkaa riittää, niin se on tavaratilan kannalta parempi kuin 7-paikkainen. Sellainen oli aikoinaan käytössä ja on huikean hyvä. Väittäisin, että sen konttiin menee 8-10 täysikokoistä bägiä. Saksasta haettuna saa huippukuntoisen n.40-45ke. Silloin on kilsoja n.50-80 joka ei ole sille autolle mitään.
Totta tuohon ärrään menee heittämällä bagit miten päin vaan, ja sitten on vielä Mesen GL malli johon kanssa mahtuu hyvin jos tykkäät maasturista.
Mersun omien sivujen mukaan R-sarjan Lang-mallin tavaratilan (sisä)syvyys on (vain) 1097 mm, eli luokkaa 43 tuumaa, eli ei mene bägi pitkittäin sinnekään. Muutoin kyllä R-sarjan konttiin bägejä menee melkoinen määrä – tuttavan kyydissä on tullut kuljettua muutama kymmenen kertaa R:llä (ei tosin Lang-mallilla), eikä ole kuljetuskapasiteetin kanssa ollut ongelmia.
GL taitaa kuitenkin olla tässä yksi hyvin harvoista ratkaisuista (jos hinta (alkaen 116.000 euroa) ei muodostu ongelmaksi). Mersun omien sivujen mukaan GL-sarjan tavaratilan (sisä)syvyys on (peräti) 1330 mm, eli luokkaa 52 tuumaa, kun kolmas penkkirivi on kaadettuna, eli bägi hiukan pidemmälläkin draiverilla pitäisi mahtua pitkittäin suhteellisen helposti. Tosin omakohtaista kokemusta GL:stä ei ole.
Oman kokemukseni mukaan bägit menevät iisisti 5-paikkaisen R-langin konttiin pitkittäin. Menee varmaan 3-4 vierekkäin, päälle mahtuu golfkärryjä ja matkalaukkuja jne. 5-paikkaisessa on myös isot säilytystilat kontin kannen alla. Sinne mahtuu parin matkalaukullisen verran kamaa. GL:n tilat on suunnilleen vastaavat. Mutta hyvä huomata että kaikissa 7-paikkaisissa tilaa on käytännössä hieman vähemmän. Q7 on myös hyvä. Draiveri pois niin menee pitkittäin. Mutta tila on oleellisesti pienempi kuin R:ssä.
Ford s-maxiin menee poikittain. Viidellä penkillä menee kyytiin 6 bägiä heittämällä. 7 penkillä pari bägiä.
Hei
BMW 700 mahtuu 4 bägiä pitkittäin, hybriidit mahtuu osa draivereista poikittain bägien päälle
Vuosimallin -11 Ford Mondeo farmariin menee bägi poikittain ja pitkittäin: pituussuunnassa laitettaessa täytyy draiveri ottaa bägistä pois. Samoin uuteen VW Passat farmariin meni sujuvasti pituussuunnassa ilman draiveria siis.
Vaikka farkku tai suv ei Cadillac XTS olekaan, mahtuu sen tavaratilaan bägi pitkittäin ihan draiverin kanssa. Hieman sovittamalla myös kuljetussuoja päällä.
Tuli testattua viikon vuokrauksen ajan. Ei se silti kätevä ollut korkean nostokynnyksen vuoksi.CLS Farmari mersuun mahtuu bägit ihan siinä asennossa kun satut ne perään heittämään. Ja ajo-ominaisuuksista sen verran että 200km/h voi ajaa yksi käsi ratissa. Herrasmiehet tietää mistä puhun.
Chipper kirjoitti: (8.6.2013 20:53:38)
CLS Farmari mersuun mahtuu bägit ihan siinä asennossa kun satut ne perään heittämään. Ja ajo-ominaisuuksista sen verran että 200km/h voi ajaa yksi käsi ratissa. Herrasmiehet tietää mistä puhun.Shooting Brakeen ei mahdu, ei pitkittäin eikä poikittain bägi ilman että pitkät puut otetaan pois. Kontti on koteloinnin johdosta kapea, eikä pituuttakaan ole vaadittavaa +120 senttiä. Huonoa suunnittelua.
Chipper kirjoitti: (8.6.2013 20:53:38)
CLS Farmari mersuun mahtuu bägit ihan siinä asennossa kun satut ne perään heittämään. Ja ajo-ominaisuuksista sen verran että 200km/h voi ajaa yksi käsi ratissa. Herrasmiehet tietää mistä puhun.Eikös se ollut Audi, jolla mentiin kolmattasataa, yhdellä kädellä, Alppien siintäessä horisontissa?
Kyllä Dirikka muistaa oikein. Eli samanlaisista ajo-ominaisuuksista puhutaan. Ja Audissa joutui ottamaan ajurit pois bägistä jotta mahtui bägit poikittain. Ja ei, ei johtunut siitä että Herrasmiehet käyttäisivät räävittömiä ajurin huppuja jotka vievät enemmän tilaa kuin alkuperäiset, vaan siitä ettei Audissa vain kertakaikkiaan ole tilaa.
No onnea uudelle autolle kuitenkin. Vaikka ei taida CLS Farkku olla mitenkään eksoottinen laite teillä päin.
Olen katsellut telkkarista, että keskisessä Euroopassa on casual wateria siellä sun täällä melko reippaastikin. Onkos teidän kenttä säästynyt?
Saamari! Tuli OT heti alkuviikosta! Menköön nyt tämän kerran.
Johtaja XXL kirjoitti: (10.6.2013 8:32:17)
No onnea uudelle autolle kuitenkin. Vaikka ei taida CLS Farkku olla mitenkään eksoottinen laite teillä päin.Olen katsellut telkkarista, että keskisessä Euroopassa on casual wateria siellä sun täällä melko reippaastikin. Onkos teidän kenttä säästynyt?
Saamari! Tuli OT heti alkuviikosta! Menköön nyt tämän kerran.
Älä turhaan onnittele. Käytin vain kyseistä mallia koeajossa josko se jäisi alle, mutta katsellaan kun juuri tuli hankittua uusi, niin ei viitsi heti alkaa vaihtelemaan. Ja kuten sanoit ei tuollaisella perus CLS farkulla katseita täällä keräile.
Dirikka on taas oikeassa, mutta täällä ylempänä olemme säästyneet ylimääräisiltä vesiesteiltä. Niillä paikoilla joilla Herrasmiehetkin joskus reissailli, on tullut vettä ja vesiesteiden määrä on kentällä kasvanut rähjähdysmäisesti. Täällä ylempänä ei alkukausi ollut mikään juhlava, mutta nyt sää hellii. Vaikkakin sunnuntaina ei aurinko paistanut ja tuuli aika reippaasti. Eli joutui painamaan matalaa lyöntiä. Ei huolta sillä sellainen löytyy lyöntivalikoimasta.
Ja miten tämä liittyy ketjun aiheeseen. No ei sitten mitenkään, eli OT. Dirikalle annettakoon anteeksi, koska allekirjoittanut vietteli hänet OT:n viettelevään maailmaan.
Chipper kirjoitti: (10.6.2013 15:12:51)
Johtaja XXL kirjoitti: (10.6.2013 8:32:17)
No onnea uudelle autolle kuitenkin. Vaikka ei taida CLS Farkku olla mitenkään eksoottinen laite teillä päin.Olen katsellut telkkarista, että keskisessä Euroopassa on casual wateria siellä sun täällä melko reippaastikin. Onkos teidän kenttä säästynyt?
Saamari! Tuli OT heti alkuviikosta! Menköön nyt tämän kerran.
Älä turhaan onnittele. Käytin vain kyseistä mallia koeajossa josko se jäisi alle, mutta katsellaan kun juuri tuli hankittua uusi, niin ei viitsi heti alkaa vaihtelemaan. Ja kuten sanoit ei tuollaisella perus CLS farkulla katseita täällä keräile.
Dirikka on taas oikeassa, mutta täällä ylempänä olemme säästyneet ylimääräisiltä vesiesteiltä. Niillä paikoilla joilla Herrasmiehetkin joskus reissailli, on tullut vettä ja vesiesteiden määrä on kentällä kasvanut rähjähdysmäisesti. Täällä ylempänä ei alkukausi ollut mikään juhlava, mutta nyt sää hellii. Vaikkakin sunnuntaina ei aurinko paistanut ja tuuli aika reippaasti. Eli joutui painamaan matalaa lyöntiä. Ei huolta sillä sellainen löytyy lyöntivalikoimasta.
Ja miten tämä liittyy ketjun aiheeseen. No ei sitten mitenkään, eli OT. Dirikalle annettakoon anteeksi, koska allekirjoittanut vietteli hänet OT:n viettelevään maailmaan.
Kato, kato, täällähän on jo lähes unohduksiin hautautunut Herrasmies herännyt. Terve!
Täysin rahvaanomainen kyssäri, mutta kysyn kuitenkin: Kuinkas siellä Pääkallopaikalla suhtaudutaan R-sarjan diesel Mersuun? Löytyisköhän yks vähänajettu puolilmaiseks? 4-Matic tietty.
Chipper kirjoitti: (10.6.2013 15:12:51)
Dirikalle annettakoon anteeksi, koska allekirjoittanut vietteli hänet OT:n viettelevään maailmaan.Kiitoksia anteeksiannosta vaikka ikinä en ole OT:ia anteeksi pyytänyt. Siis, vilpittömästi. Aina silloin tällöin olen lisännyt hellyttävän pahoitteluni postauksen loppuun ja aina on moderaattori sen armollisesti hyväksynyt.
Saapas nähdä, muuttuuko linja, kun uudet, valikoidut moderaattorit aloittavat virassaan. Heidät kuulemma kurssitetaan Kytäjällä, jossa Timo Rauhala ja Jari Sarasvuo auttavat heitä löytämään sisäisen, tuiman mutta oikeamielisen moderaattorinsa. Lisäksi saavat lippalakin ja Golf Digestiven vuosikerran puoleen hintaan. Noh, nythän vuosi on jo puolessa.
Bulls Hit kirjoitti: (10.6.2013 18:20:08)
Kato, kato, täällähän on jo lähes unohduksiin hautautunut Herrasmies herännyt. Terve!Täysin rahvaanomainen kyssäri, mutta kysyn kuitenkin: Kuinkas siellä Pääkallopaikalla suhtaudutaan R-sarjan diesel Mersuun? Löytyisköhän yks vähänajettu puolilmaiseks? 4-Matic tietty.
Noh ei nyt ihan unohduksiin, mutta olen foorumia lukenut aika vähän. Täällä lentää paska niin paljon ettei noita henkilökohtaisuuksiin meneviä heittoja paljon jaksa lukea. Golfiakin on tullut pelattua aika vähän viimevuosina, koska swingi on päin persettä, mutta parempaan mennään.
Kyllähän täällä Mersun kotimaassa Mersua arvostetaan. R-sarjaa ei näe niin usein kuin muita malleja, mutta tämä taas ei tarkoita etteikö olisi hyvä auto. Nopealla haulla kyseisillä spekseillä autoja näyttää löytyvän, mutta mikä on vähänajettu ja puoli-ilmainen? Onko vuosimallilla väliä?
Ja jos saa udella niin oletkos hankkinut perheenlisäystä, kun tuollaista perheautoa halajat? Asiahan ei minulle mitenkään kuulu, mutta noin sporttinen Herrasmies kuin sinäkin olet, niin yllättää valinta.
Johtaja XXL kirjoitti: (10.6.2013 22:31:25)
Kiitoksia anteeksiannosta vaikka ikinä en ole OT:ia anteeksi pyytänyt. Siis, vilpittömästi. Aina silloin tällöin olen lisännyt hellyttävän pahoitteluni postauksen loppuun ja aina on moderaattori sen armollisesti hyväksynyt.Saapas nähdä, muuttuuko linja, kun uudet, valikoidut moderaattorit aloittavat virassaan. Heidät kuulemma kurssitetaan Kytäjällä, jossa Timo Rauhala ja Jari Sarasvuo auttavat heitä löytämään sisäisen, tuiman mutta oikeamielisen moderaattorinsa. Lisäksi saavat lippalakin ja Golf Digestiven vuosikerran puoleen hintaan. Noh, nythän vuosi on jo puolessa.
Juuri nuo uudet foorumin sheriffit olivat mielessä kun annoin anteeksi. Etteivät vaan Dirikka joudu vahingossa mustalle listalle. Toivotaan että uudet sheriffit katsovat tätä asiaa armollisten sormiensa läpi. Näin on ilmesesti käynyt myös toisissa ketjuissa joten miksi ei myös tässäkin.
Tai sitten koulutus on Kytäjällä kesken TAI koulutus on mennyt pitkäksi ja moderaattorit ovat Tallinnassa viettämässä pitkää viikonloppua koulutuksen jälkeen. Pitkä viikonloppu on vain venähtänyt useammaksi viikoksi kun halpa viina, kesä ja kauniin naiset ovat harhauttaneet moderaattoreiden mielet. Tai mistä minä tiedän vaikka moderaattorit ovat naispuoleisia ja silloin kyseessä on komeat miehet. Tämä voi myös olla Jarin vinoutunut tapa testata moderaattoreiden mielenkovuutta.
Ja nyt tulee OT:ta ihan urakalla, mutta menköön. En pyytele anteeksi.
Johtaja XXL kirjoitti: (10.6.2013 22:31:25)
Chipper kirjoitti: (10.6.2013 15:12:51)
Dirikalle annettakoon anteeksi, koska allekirjoittanut vietteli hänet OT:n viettelevään maailmaan.Kiitoksia anteeksiannosta vaikka ikinä en ole OT:ia anteeksi pyytänyt. Siis, vilpittömästi. Aina silloin tällöin olen lisännyt hellyttävän pahoitteluni postauksen loppuun ja aina on moderaattori sen armollisesti hyväksynyt.
Saapas nähdä, muuttuuko linja, kun uudet, valikoidut moderaattorit aloittavat virassaan. Heidät kuulemma kurssitetaan Kytäjällä, jossa Timo Rauhala ja Jari Sarasvuo auttavat heitä löytämään sisäisen, tuiman mutta oikeamielisen moderaattorinsa. Lisäksi saavat lippalakin ja Golf Digestiven vuosikerran puoleen hintaan. Noh, nythän vuosi on jo puolessa.
Riittävätköhän nuo kaksi pätevöittämään noita rekryyttejä vai olisiko kuitenkin syytä kutsua avuksi ainakin Esa Saarinen, Marco Bjurström sekä muutama muu ihmissuhdekonsulentti.
-
JulkaisijaArtikkelit