Aihe: Mestaritasolle 10.000 tunnin treenillä - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][7]
KilpailuaSuomalaista

Mestaritasolle 10.000 tunnin treenillä

Etusivu Foorumit Yleistä Mestaritasolle 10.000 tunnin treenillä

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 53)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #185968 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päivän Heasri uutisoi, että Dan McLaughlin -niminen heppu Oregonin Portlandista aikoo saavuttaa PGA Tourille vaadittavan ammattilaisgolfarin tason treenamalla golfia10.000 tuntia (4 tuntia joka päivä) seuraavan seitsemän vuoden aikana. Hän aloitti lajin täysin nollasta. Golfinn, tunnetko tapauksen? Ootko mukana projektissa?

#412783 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

juu, on aloittanut projektin aika kauan sitten. tuolta löytyy kotiviut: The DanPlan

#412784 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos on neljä vuotta treenannut joka päivä neljä tuntia hyvien valmentajien johdolla ja saanut händärin kutoseen niin ei taida olla minkäänlaisia mahdollisuuksia scratchiin, puhumattakaan kilpatasosta. Tuosta eteenpäin jokainen pykälä on yhä tiukemmassa.

#412785 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

titullapaahan kirjoitti: (13.10.2013 19:11:15)
    Jos on neljä vuotta treenannut joka päivä neljä tuntia hyvien valmentajien johdolla ja saanut händärin kutoseen niin ei taida olla minkäänlaisia mahdollisuuksia scratchiin, puhumattakaan kilpatasosta. Tuosta eteenpäin jokainen pykälä on yhä tiukemmassa.

Joku on väittänyt, että treenamalla mitä tahansa lajia 10.000 tuntia niin saavuttaa siinä mestaritason. Siksi Dankin aloitti projektinsa.

#412786 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuota 10 000 tunnin teoriaa toistellaan aina väärin. Idea on siis että huipulle ei voi päästä missään asiassa ilman 10 000 tunnin harjoittelua. Mutta ei se tietenkään tarkoita että kuka tahansa pääsee huipulle missä tahansa tuolla harjoittelulla.
    Jos huippumusikaalinen ja motorisesti lahjakas ihminen aloittaa lapsena viulunsoiton ja harjoittelee 10 000 tuntia niin sen harjoittelumäärän jälkeen hän soittaa jo varsin kivasti. Jos epämusikaalinen tunari aloittaa aikuisena niin edes 100 000 tuntia treeniä ei tee hänen soitostaan siedettävää.
    Sama pätee golfiin. Pitää olla sekä lahjakas että ahkera.
    Mutta kyllä se voi aikuiseltakin onnistua. Huippulahjakas Mario Lemieux sai kuulemma tasoituksensa nollaan tosi vähällä vaivalla. Olis kiva tietää menikö siihen edes sitä 10 000 tuntia.

#412787 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ballmarker kirjoitti: (13.10.2013 18:22:47)
    Golfinn, tunnetko tapauksen? Ootko mukana projektissa?

Tunnen Danin toki. En ole mukana projektissa. Olen antanut sillai vahan noin kun kautta rantojen hanen ymmartaa, etta kun alkaa ottamaan hommaansa tosissaan, voin jelppia tarvittaessa. Kundi pelaa edelleen ’suffeli-kisoja’ ja iloitsi juuri viikko sitten ensimmaisesta 80 alituksestaan kisassa. Puuuuuh!

Taisin tuolla forallakin jo sanoa saman, etta kundi on vahan liikaa maineen perassa, ei niinkaan kovan luokan golfin. Juteltiin yhteisen kaverin kanssa siita, etta tuollainen on mahdollista, jos joku muussa lajissa lahjakas aloittaa saman projektin ja TAJUAA mita commitment ja treeni on. Dan ei tajua sita viela ollenkaan. Nooh, on siina viela aikaa, ei siina mitaan, mutta ihmeita pitaa tapahtua…

Danilla on nyt hyva koutsi (Bruce Langdon Farmista, jota pidetaan Oregonin parhaana golf koutsina), mutta en ole saanut oikeen sita kuvaa, etta Dan ottaisi sitakaan tosissaan. Muut koutsit mita hanella on ollut, on olleet aika huuhaa miehia. Toki yksi niista on ns. nimimies, mutta aika vahilla meriiteilla kylla…

Oma vakaa veikkaukseni on, etta Dan saa projektinsa paatteeksi villin kortin johonkin kisaan (Web.com tai joku pieni PGA kisa) ja pelaa siella 80+ kierroksia kaksin kappalein ja palaa takaisin valokuvaajaksi. Lisaksi han kirjottaa projektistaan kirjan ja saa silla sen verran rahaa, etta homma on kannattanut.

#412788 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarkennan vielä että oikeinkin ymmärrettynä se 10 000 tunnin teoria on tietenkin täydellistä skeidaa. Ei mitään rajoja ole olemassa. Eri lajit vaativat erilaisia harjoittelumääriä, valmennuksen määrä ja laatu vaikuttavat, ja kaikkein eniten tietysti se, kuinka lahjakas tuo treenaaja on.

#412789 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Skeidaa, niinpä tietysti varsinkin kun itse olen luullut että teoria on 10000 toistoa, joka sentään jotenkin liittyy tekemiseen. Sitten niitä toistettavia asioita löytyy aika monta…

#412790 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sailor kirjoitti: (13.10.2013 23:46:59)
    Skeidaa, niinpä tietysti varsinkin kun itse olen luullut että teoria on 10000 toistoa, joka sentään jotenkin liittyy tekemiseen. Sitten niitä toistettavia asioita löytyy aika monta…

Muinoin kun vahan ees treenas, niin tuli vedettya baut 10.000 toistoa viikossa eika siina viikossa nyt niin paljon paremmaksi tullut. Toki kun sita teki useampia viikkoja, niin meinas jo alkaa osaa pelaamaan. Meinas…

#412791 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Golfinn kirjoitti: (14.10.2013 1:40:56)

Muinoin kun vahan ees treenas, niin tuli vedettya baut 10.000 toistoa viikossa eika siina viikossa nyt niin paljon paremmaksi tullut. Toki kun sita teki useampia viikkoja, niin meinas jo alkaa osaa pelaamaan. Meinas…

Okei… Jos 10 000 toistoa tehdään esim 20 sekunnin välein, se tekee viikkoa kohden treenaamista 8 tuntia päivässä, ilman taukoja. Kenties sä treenasit sittenkin edes vähän jotain muuta lajia, vai kultasiko aika hieman muistoja?

#412792 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    pjs

Treenata voi paljon ilman että treenaa oikein. Itse ainakin selitän hidasta kehittymistäni sillä, että en ota tarpeeksi pron tunteja ja ryhmätreenejä, että osaisin treenata oikein ja kehittää tekemistä oikeaan suuntaan.

Nyt parissa vuodessa Dan on saanut händärin 6:n tienoille. Ihan hyvä suoritus, vaikkei ehkä täysin poikkeuksellinen. Mutta matka on vasta alussa. Kolme vuotta aikaa päästä kasintojen kautta PGA:lle. Ei riitä tuo vauhti ollenkaan, tarvisi huomattavasti jyrkemmän kulmakertoimen. Nollaan tasoituksen tuossa ajassa varmaan saisi (määrätietoisella tekemisellä), mutta sillä ei karsinnoissa vielä pitkälle pötkitä.

#412793 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lavantauti kirjoitti: (14.10.2013 6:15:36)

Okei… Jos 10 000 toistoa tehdään esim 20 sekunnin välein, se tekee viikkoa kohden treenaamista 8 tuntia päivässä, ilman taukoja. Kenties sä treenasit sittenkin edes vähän jotain muuta lajia, vai kultasiko aika hieman muistoja?

Oregonin Ihme saa vallan uuden merkityksen.

#412794 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se tekee lähes 30 koria palloja päivässä 7 päivänä viikossa. Ei se nyt mahdotontakaan ole, mutta täyspäiväistä hommaa ainakin, en tiedä onko täyspäistä.

#412795 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jos kaverilla on 4 vuoden täysipäiväisen treenaamisen jälkeen händäri vasta vähän alle 6, niin voi huoletta laittaa pillit pussiin. Ei tossa ole toivoa edes 15 vuoden ja 100.000 tunnin kuluttua seniori tourille. Jos nyt händäri olisi jo esim. reippaasti alle kakkosen niin ehkä kannattaisi vielä jatkaa. Kehitys kun golfissa lahjattomilla tuppaa juuri tuohon neloseen – femmaan pysähtyvä -> nimim. kokemusta on.

#412796 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

titullapaahan kirjoitti: (13.10.2013 20:02:21)
    Tuota 10 000 tunnin teoriaa toistellaan aina väärin. Idea on siis että huipulle ei voi päästä missään asiassa ilman 10 000 tunnin harjoittelua. Mutta ei se tietenkään tarkoita että kuka tahansa pääsee huipulle missä tahansa tuolla harjoittelulla.
    Jos huippumusikaalinen ja motorisesti lahjakas ihminen aloittaa lapsena viulunsoiton ja harjoittelee 10 000 tuntia niin sen harjoittelumäärän jälkeen hän soittaa jo varsin kivasti. Jos epämusikaalinen tunari aloittaa aikuisena niin edes 100 000 tuntia treeniä ei tee hänen soitostaan siedettävää.
    Sama pätee golfiin. Pitää olla sekä lahjakas että ahkera.
    Mutta kyllä se voi aikuiseltakin onnistua. Huippulahjakas Mario Lemieux sai kuulemma tasoituksensa nollaan tosi vähällä vaivalla. Olis kiva tietää menikö siihen edes sitä 10 000 tuntia.

Taannon pelasin frisbee golfia erään sähkötekniikan tohtorin kanssa..heitti kierroksen 3 alle..4 pirkkoa ja yksi poki. Hän harrasti myös kiekkoa ja ratsastusta..heitot aina määrämittaisia ja tarkkoja..itse asiassa en edes ollut tajunnut että frisbeetä voi heittää niin suoraan kun hän heitti ennen kuin näin sen.
    Ostin luistimet eilen. Tänään heitin frisbeetä vasurilla ½ tuntia.

#412797 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tommy Armour kirjoitti: (14.10.2013 11:49:50)

Se tekee lähes 30 koria palloja päivässä 7 päivänä viikossa. Ei se nyt mahdotontakaan ole, mutta täyspäiväistä hommaa ainakin, en tiedä onko täyspäistä.

Niin tai kierros kolopalloa per päivä.

#412798 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin tai kierros kolopalloa per päivä.

Voi olla sulle normaali kierrostulos 350 lyöntiä.

#412799 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tommy Armour kirjoitti: (14.10.2013 12:51:10)

On jos pelaa viidellä pallolla.

#412800 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

-no eagle- kirjoitti: (14.10.2013 13:14:02)

Viiden pallon pallokone!

#412801 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lavantauti kirjoitti: (14.10.2013 14:55:15)

-no eagle- kirjoitti: (14.10.2013 13:14:02)

Viiden pallon pallokone!

Kyseessä on myös kierroskone. Viikossa pitäisi viiden pallon 350 lyönnin kierroksia ehtiä 28,57, eli runsaat neljä rundia per vuorokausi seitsemän päivän ajan..

#412802 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En treenannut silloin enka treenaa edelleenkaan niin kun ’rivi-golfari’. Toistoja voi tehda ilman palloakin. Lyomatta palloa. Kun treenaat svingia, niin toki (toivottavasti) teet myos harjoitussvingeja ja TREENAAT sita mita haluat saada pallollakin aikaiseksi. Oma harjoitusrutiinini on aina ollut 2+1, eli kaksi harjoitussvingia, tai kuten itse niita kutsun ’rehearsal swings’, ja sitten pallolle ja ’liipasimesta’. Ja kun korillisessa palloja on 112, niin yhdesta korillisesta sai irti 336 toistoa. Lopun osaat varmaan laskea… Siihen aikaan minulla ei taalla ollut tyolupaa, joten panin kaiken aikani golfiin. Peliin ja oppimiseen. Olin aika hyvassa tilanteessa silloin…

Vittu kun teidan pitaa olla niin negatiivisia kaiken sen suhteen mita itse ei tee. On vaan jotenkin niin vierasta mulle. Siksi kai en enaa asu siella missa kaikesta pitaa ajatella negatiivisesti ja missa kaikesta pitaa olla kateellinen (vaikka ei sita itse myonnetakaan). Paa pois perseesta ja miettikaa… Mitaan ei tassa maailmassa saa ilmaiseksi ja helpolla.

Nyt takas Danin tarinaan, jos enaa kiinnostaa.

#412803 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mistä minun kuuluu olla kateellinen Golfinnille?

#412804 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Golfinn kirjoitti: (14.10.2013 18:56:38)

En treenannut silloin enka treenaa edelleenkaan niin kun ’rivi-golfari’. Toistoja voi tehda ilman palloakin. Lyomatta palloa. Kun treenaat svingia, niin toki (toivottavasti) teet myos harjoitussvingeja ja TREENAAT sita mita haluat saada pallollakin aikaiseksi. Oma harjoitusrutiinini on aina ollut 2+1, eli kaksi harjoitussvingia, tai kuten itse niita kutsun ’rehearsal swings’, ja sitten pallolle ja ’liipasimesta’. Ja kun korillisessa palloja on 112, niin yhdesta korillisesta sai irti 336 toistoa. Lopun osaat varmaan laskea… Siihen aikaan minulla ei taalla ollut tyolupaa, joten panin kaiken aikani golfiin. Peliin ja oppimiseen. Olin aika hyvassa tilanteessa silloin…

Nyt takas Danin tarinaan, jos enaa kiinnostaa.

Joo toi on varmaan eräällä tavalla hyvä pari harkkaa ja menoks. Toinen hyvä tapa on myös harjoitella ilman harkkaa ja kun siinä alkaa onnistumis% kasvamaan niin silloin on jotain tuolla mielen syövereissä, valmistautumisessa yms. mennyt aika hyvin kohdalle. Mulla on sellainen tunne kun katselee noita huippuja, että se harkka on sellainen muodollisuus joka ei kauheasti muistuta sitä varsinaista lyöntiä, se on enemmän mielikuvan hakemista siihen lyöntiin. Varmaan muitakin tapoja on ja niitä pitää vaan soveltaa pelaajakohtaisesti, mikä tuntuu hyvältä.

#412805 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Golfinn kirjoitti: (14.10.2013 18:56:38)
    Vittu kun teidan pitaa olla niin negatiivisia kaiken sen suhteen mita itse ei tee. On vaan jotenkin niin vierasta mulle. Siksi kai en enaa asu siella missa kaikesta pitaa ajatella negatiivisesti ja missa kaikesta pitaa olla kateellinen (vaikka ei sita itse myonnetakaan). Paa pois perseesta ja miettikaa… Mitaan ei tassa maailmassa saa ilmaiseksi ja helpolla.

Oho…. taisi osua herkkään kohtaan kun näin vimmastut……

#412806 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    J_M

No, kyllä tuossa hiukan sellaista sävyä oli Golfinnin suuntaan pari viestiä että kun jättää kettuilun pois, niin paljoa ei jää..

Kyllä minäkin mielelläni asuisin paikassa jossa voi pelata ympäri vuoden ja tekisin hommia golfin parissa.. Esimerkiksi tuosta voi olla kateellinen. Vaan valintojahan tämä elämä on, sitten kun oikeasti hyväksyy omat valinnat ei tarvitsekkaan olla enää kateellinen.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 53)
Vastaa aiheeseen: Mestaritasolle 10.000 tunnin treenillä

Etusivu Foorumit Yleistä Mestaritasolle 10.000 tunnin treenillä