2.7.–9.7. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[13][17]
KilpailuaSuomalaista

Melko hurjaa menoa Kotojärvi Golfissa!

Etusivu Foorumit Yleistä Melko hurjaa menoa Kotojärvi Golfissa!

Esillä 25 viestiä, 201 - 225 (kaikkiaan 492)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Diletantti kirjoitti: (5.7.2015 23:30:49)

    Sabane kirjoitti: (5.7.2015 22:04:03)

    KL kirjoitti: (5.7.2015 21:55:35)

    Tässähän oppii koko ajan lisää!

    Jos otetaan tähän konkreettinen esimerkki, niin vaikkapa Sarfvik Golf Oy:n perustajaosakkaita ovat ne henkilöt, jotka ovat olleet perustamassa Sarfvik Golf Oy:tä, joka on rakennuttanut Sarfvikin ensimmäisen kentän. He ovat sitten siinä ensimmäisessä osakeannissa merkinneet kaikki sen annin osakkeet. Kukaan muu ei ole voinut noita osakkeita merkitä, koska he eivät olleet perustamassa tuota yhtiötä.

    Näinkö se menee?

    Jotakuinkin, kuitenkin mikäli kenttä on yhtiöitetty, sen perustajaosakkaana on Sarfvik Golf OY, ei Sarfvikin perustaneet osakkaat.

    Mitä tarkoittaa yhtiömuodossa toimivan kentän yhtiöittäminen? Onko sinulla Sabane oikeasti hajuakaan mistä kirjoitat?

    Pahoittelut, olin pihalla kuin lumiukko. Kaikessa viisaudessani kuvittelin, että tuo SG OY olisi ollut yhtiö, joka perustettiin ja joka sitten olisi rakennuttanut itselleen golfkentän, jolla toimia. Ilmeisesti toi SG OY olikin se kenttä itsessään. Hämäsi hieman toi KL:n esimerkki itsensä rakennuttamisesta.

    Itse ihmettelen, mihin perustuu se, että jo aktivoidut osakkeet voitaisiin passivoida uudelleen ja näin välttää vastikkeenmaksuvelvollisuus. En ainakaan yhtiöjärjestyksestä tällaista mahdollisuutta suoraan löydä.

    ts

    Sabane kirjoitti: (6.7.2015 0:16:25)

    Pahoittelut, olin pihalla kuin lumiukko. Kaikessa viisaudessani kuvittelin, että tuo SG OY olisi ollut yhtiö, joka perustettiin ja joka sitten olisi rakennuttanut itselleen golfkentän, jolla toimia. Ilmeisesti toi SG OY olikin se kenttä itsessään. Hämäsi hieman toi KL:n esimerkki itsensä rakennuttamisesta.

    Kenttä itsessään??? Pihalla olemisen aikamuoto voitaneen muuttaa….

    Kuten jo aiemmin sanoin, lakkaa heti alkuunsa sotkemasta noita asuntopuolen asioita tähän ja koita ymmärtää yksinkertainen rakenne asiassa:

    Perustetaan osakeyhtiö, joka hallinnoi kenttää ja rakennuttaa sen. Sen yhtiön perustavat luonnolliset tai juridiset henkilöt merkitesemällä osakkeita ja tekemällä perustamissopimuksen, josta pitää ilmetä:

    -sopimuksen päivämäärä,
    -kaikki osakkeenomistajat ja kunkin merkitsemät osakkeet,
    -osakkeesta yhtiölle maksettava määrä (merkintähinta),
    -osakkeen maksuaika,
    -yhtiön hallituksen jäsenet, sekä
    -yhtiön tilintarkastajat.

    Näitä tässä vaiheessa mukana olevia tahoja kutsutaan perustajaosakkaiksi.

    Tuon jälkeen varsinainen toiminta käynnistyy ja aloitetaan kentän rakentaminen ym itse toimintaan liittyvät asiat juuri tuon yhtiön nimissä. Ei ole mitään yhtiöittämisiä tai muita mutkia, vaan ihan normaalia toimintaa.

    KL

    ts kirjoitti: (6.7.2015 10:45:32)
    Perustetaan osakeyhtiö, joka hallinnoi kenttää ja rakennuttaa sen. Sen yhtiön perustavat luonnolliset tai juridiset henkilöt merkitesemällä osakkeita ja tekemällä perustamissopimuksen, josta pitää ilmetä:

    -sopimuksen päivämäärä,
    -kaikki osakkeenomistajat ja kunkin merkitsemät osakkeet,
    -osakkeesta yhtiölle maksettava määrä (merkintähinta),
    -osakkeen maksuaika,
    -yhtiön hallituksen jäsenet, sekä
    -yhtiön tilintarkastajat.

    Näitä tässä vaiheessa mukana olevia tahoja kutsutaan perustajaosakkaiksi.

    Juuri noin kuvailin asian viestissäni 198. Jostain syystä olit eri mieltä.

    KL

    ts kirjoitti: (6.7.2015 10:45:32)

    Perustetaan osakeyhtiö, joka hallinnoi kenttää ja rakennuttaa sen.

    Onko tämä yhtiö siis joku muu kuin myöhemmin nimellä Kenttäyhtiö-Se-ja-Se-Oy tunnettu, joka pyörittää valmista kenttää?

    ts

    KL kirjoitti: (6.7.2015 19:36:27)

    ts kirjoitti: (6.7.2015 10:45:32)

    Perustetaan osakeyhtiö, joka hallinnoi kenttää ja rakennuttaa sen.

    Onko tämä yhtiö siis joku muu kuin myöhemmin nimellä Kenttäyhtiö-Se-ja-Se-Oy tunnettu, joka pyörittää valmista kenttää?

    Siis onko termi ’hallinnoi’ sinulle vieras?

    ts

    KL kirjoitti: (6.7.2015 19:33:55)

    Juuri noin kuvailin asian viestissäni 198. Jostain syystä olit eri mieltä.

    Ai mistä olin eri mieltä? Pitäisköhän sun hieman perehtyä luetun ymmärtämiseen ja katsoa mitä kohtaa viestistäsi lainasin?

    Väitit taas minun tehneen jotain mitä en ole tehnyt… tapasi mukaan jne…

    KL

    ts kirjoitti: (6.7.2015 20:00:14)

    KL kirjoitti: (6.7.2015 19:36:27)

    ts kirjoitti: (6.7.2015 10:45:32)

    Perustetaan osakeyhtiö, joka hallinnoi kenttää ja rakennuttaa sen.

    Onko tämä yhtiö siis joku muu kuin myöhemmin nimellä Kenttäyhtiö-Se-ja-Se-Oy tunnettu, joka pyörittää valmista kenttää?

    Siis onko termi ’hallinnoi’ sinulle vieras?

    Minua suuresti askarruttaa miksi joku, joka ei halua kirjoittaa tänne, kuitenkin kirjoittaa tänne. Sama henkilö kailottaa useasti suureen ääneen, että on lopettanut tänne kirjoittamisen ja silti kirjoittaa tänne. Myöskin hän on julistanut, että hän on lopettanut sisällön tuottamisen tänne, ja silti tuottaa sisältöä, tosin sisältö voidaan tässä suhteessa tulkita monin eri tavoin.

    Miksi kirjoitat tänne, kun et kuitenkaan oikeasti halua osallistua, vaan ainostaan kylvää epäsopua ja olla olevinasi?

    Sain opettamisesta ensimmäisen kerran säännöllistä kuukausipalkkaa vuonna 1979, ja jo silloin kokeneemmat opettajat paljastivat minulle viisauden, joka on ohjannut omaa opettaja- ja kouluttajatoimintaani siitä lähtien 36 vuoden ajan. He sanoivat, että jos vastaanottaja (= oppilas) ei ymmärrä sanomaasi, vika on sinussa eikä vastaanottajassa. Olen tästä asiasta heidän kanssaan aivan samaa mieltä. Olen myös vuosikymmenten varrella todennut, että hyvät ja huonot opettajat/kouluttajat jaetaan tuon saman periaatteen mukaisesti. Huonot vain eivät osaa selittää niin, että kuulijat ymmärtävät.

    Selventääköhän tämä esimerkki käsillä olevaa asiaa:

    Vuonna 1986 Asuntosäätiössä päätettiin perustaa heidän Siuntiossa omistamilleen maille golfyhtiö golfkentän rakentamiseksi. Ajatuksen taakse saatiin seuraavat viisi yhtiötä:

    Asuntosäätiö
    Pohjoismaiden Yhdyspankki
    Vakuutus Oy Pohjola
    Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen
    Oy Volvo Auto Ab

    Nämä viisi uuden golfyhtiön perustajaa sopivat, mikä on uuden yhtiön osakepääoma, ja merkitsivät sen sataprosenttisesti. Mainitut viisi yhtiötä ovat Oy Pickala Golf Ab:n perustajaosakkaita.

    KL

    Ballmarker kirjoitti: (6.7.2015 21:26:59)
    Selventääköhän tämä esimerkki käsillä olevaa asiaa:

    Vuonna 1986 Asuntosäätiössä päätettiin perustaa heidän Siuntiossa omistamilleen maille golfyhtiö golfkentän rakentamiseksi. Ajatuksen taakse saatiin seuraavat viisi yhtiötä:

    Asuntosäätiö
    Pohjoismaiden Yhdyspankki
    Vakuutus Oy Pohjola
    Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen
    Oy Volvo Auto Ab

    Nämä viisi uuden golfyhtiön perustajaa sopivat, mikä on uuden yhtiön osakepääoma, ja merkitsivät sen sataprosenttisesti. Mainitut viisi yhtiötä ovat Oy Pickala Golf Ab:n perustajaosakkaita.

    Toisin sanoen nämä viisi tahoa perustivat Oy Pickala Golf Ab:n, joka sitten vastasi golfkentän rakentamisen rahoittamisesta ja siten sen rakennuttamisesta, niinkö?

    KL kirjoitti: (6.7.2015 21:09:35)
    Sama henkilö kailottaa useasti suureen ääneen, että on lopettanut tänne kirjoittamisen ja silti kirjoittaa tänne.

    Olet ymmärtänyt aikamuodot ihan väärin! 🙂

    Tässä hieman kertausta:
    preesens — lopetan
    imperfekti — lopetin
    perfekti — olen lopettanut
    pluskvamperfekti — olin lopettanut

    Valitse sopiva 🙂

    ts

    KL kirjoitti: (6.7.2015 21:09:35)

    ts kirjoitti: (6.7.2015 20:00:14)

    KL kirjoitti: (6.7.2015 19:36:27)

    ts kirjoitti: (6.7.2015 10:45:32)

    Perustetaan osakeyhtiö, joka hallinnoi kenttää ja rakennuttaa sen.

    Onko tämä yhtiö siis joku muu kuin myöhemmin nimellä Kenttäyhtiö-Se-ja-Se-Oy tunnettu, joka pyörittää valmista kenttää?

    Siis onko termi ’hallinnoi’ sinulle vieras?

    Minua suuresti askarruttaa miksi joku, joka ei halua kirjoittaa tänne, kuitenkin kirjoittaa tänne. Sama henkilö kailottaa useasti suureen ääneen, että on lopettanut tänne kirjoittamisen ja silti kirjoittaa tänne. Myöskin hän on julistanut, että hän on lopettanut sisällön tuottamisen tänne, ja silti tuottaa sisältöä, tosin sisältö voidaan tässä suhteessa tulkita monin eri tavoin.

    Miksi kirjoitat tänne, kun et kuitenkaan oikeasti halua osallistua, vaan ainostaan kylvää epäsopua ja olla olevinasi?

    No ainakaan mä en istu vieressä ja sanele mitä vaimon pitää kirjoittaa jos oma nikki on bännissä. On muuten loistava asenne golftuomarilta… sääntöä saa kiertää jos sen tekee kirjan mukaan oikein.

    Toisekseen sulla on edelleen ainoana kykynä saivartelu ja riidanhaastaminen, joita tukee loistava kyky vääristelyyn.

    Mä olen esim tässä ketjussa hyvinkin selittänyt mitä tarkoittaa osakeyhtiössä perustajaosakas ja nähtävästi vain sinulla on ollut vaikeuksia tuota ymmärtää ja koitat vääntää selvää asiaa solmuun riidanhalussasi. Mä en vaan jaksa typeryyksien kanssa vääntää asioista..

    ts

    VeikkoK kirjoitti: (6.7.2015 21:50:14)

    KL kirjoitti: (6.7.2015 21:09:35)
    Sama henkilö kailottaa useasti suureen ääneen, että on lopettanut tänne kirjoittamisen ja silti kirjoittaa tänne.

    Olet ymmärtänyt aikamuodot ihan väärin! 🙂

    Tässä hieman kertausta:
    preesens — lopetan
    imperfekti — lopetin
    perfekti — olen lopettanut
    pluskvamperfekti — olin lopettanut

    Valitse sopiva 🙂

    Näytättekö viestin jossa kerron lopettaneeni tänne kirjoittamisen. Jos ei löydy, voidaan todeta jotkut joko valehtelijoiksi tai sitten he eivät ymmärrä lukemaansa.

    Näytättekö viestin jossa kerron lopettaneeni tänne kirjoittamisen. Jos ei löydy, voidaan todeta jotkut joko valehtelijoiksi tai sitten he eivät ymmärrä lukemaansa.

    Ballmarker kirjoitti: (29.6.2015 5:20:12)

    ts kirjoitti: (28.6.2015 14:58:26)
    Kuka ihan oikeesti viitsisi seurata tällaista palstaa joka on rapistunut laadultaan ja määrältään jo vuosikausia.

    Koska olet sitä mieltä että Golfpiste.com ei ole vakavasti otettava sivusto ja kysyt, kuka viitsii seurata tätä foorumia, niin eikö johdonmukainen ratkaisu omalla kohdallasi olisi se, että lopetat tämän sivuston seuraamisen ja tälle foorumille kirjoittamisen?

    Niinhän mä olen tehnytkin monen muun tavoin ja seuraukset on nähtävissä.

    Onhan se hienoa sitten että sivusto jää kaltaistesi annin varaan…

    Ei varmaan pitäisi vastata, mutta kun kerran kysytään niin mikäs siinä. Mutta edelleenkään en ehkä osaa suomenkielen aikamuotoja. 😉

    Jos tämä rääkkylän tupauuno ei istu rouvan tai ’teemun’viressä ja neuvo mitä tänne kirjoittelee niin toivottavasti toivottavasti huomena istahtaa viereen ja sanelee jatkossa mitä kirjoittelee näitten valmennuskiireitten pienissä väleissä tänne.
    Hyviä ’valmennuksia’
    ’Kaikkia se leipä elättää’sano faijavainaa kun tapas oikei hölmön juntin.

    ts

    VeikkoK kirjoitti: (6.7.2015 23:14:45)

    Ei varmaan pitäisi vastata, mutta kun kerran kysytään niin mikäs siinä. Mutta edelleenkään en ehkä osaa suomenkielen aikamuotoja. 😉

    Juuri siitä on kysymys, että aikamuodot hukassa. Mä tiedän monta tyyppiä jotka on lopettanu monta asiaa moneen kertaan.

    Katsos kun ’olen lopettanut’ ei tarkoita etteikö voisi jatkaa, vaan tuo lause nimenomaan viittasi tapahtuneeseen, kuten myös ’seuraukset ovat nähtävissä’

    KL kirjoitti: (6.7.2015 21:49:32)

    Ballmarker kirjoitti: (6.7.2015 21:26:59)
    Selventääköhän tämä esimerkki käsillä olevaa asiaa:

    Vuonna 1986 Asuntosäätiössä päätettiin perustaa heidän Siuntiossa omistamilleen maille golfyhtiö golfkentän rakentamiseksi. Ajatuksen taakse saatiin seuraavat viisi yhtiötä:

    Asuntosäätiö
    Pohjoismaiden Yhdyspankki
    Vakuutus Oy Pohjola
    Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen
    Oy Volvo Auto Ab

    Nämä viisi uuden golfyhtiön perustajaa sopivat, mikä on uuden yhtiön osakepääoma, ja merkitsivät sen sataprosenttisesti. Mainitut viisi yhtiötä ovat Oy Pickala Golf Ab:n perustajaosakkaita.

    Toisin sanoen nämä viisi tahoa perustivat Oy Pickala Golf Ab:n, joka sitten vastasi golfkentän rakentamisen rahoittamisesta ja siten sen rakennuttamisesta, niinkö?

    En tiedä miten Pickalan tapauksessa meni, mutta yleisesti ottaen osa rahoituksesta tulee osakepääoman kautta ja osa on yhtiön ottamaa lainaa. Yhtiö sitten vastaa rakennuttamisesta. Pääosakkaiden edustajat istuvat yleensä yhtiön hallituksessa.

    Alkuperäisen osakepääoman lisäksi yhtiö voi järjestää osakeannin jolla kerätään lisää osakepääomaa. Golf oy:n tapauksessa järkevä pelioikeuksien määrä yleensä rajoittaa osakkeiden määrää, eli anti on mahdollinen jos perustajaosakkaat eivät ole merkinneet kaikkia osakkeita. Perustajaosakkailla voi olla myös ajatuksena merkitä kaikki osakkeet, hoitaa rahoitus osakepääomalla plus lainalla ja sitten myydä omistamia osakkeitaan voitolla. Näinhän grynderi toimii asuntojen tapauksessa.

    Asuntoosakeyhtiön tapauksessa perustajaosakas on määritelty erityisellä tavalla, koska laissa määritellään perustajaosakkaalle myös velvoitteita esim rakentamisajan vakuuksien suhteen. Perustajaosakkuus ja siihen liittyvät velvoitteet saattavat siirtyä jos esim perustajaosakas myy osuutensa toiselle rakennuttajalle rakentamisen aikana.

    Kotojärven tapauksessa yhtiöjärjestys antaa perustajaosakaalle etuuden olla maksamatta vastiketta hallussaan olevista osakkeista joita ei ole otettu käyttöön. Mielenkiintoinen kysymys onkin mielestäni se antaako tämä mahdollisuuden jo kerran käyttöön otetun osakkeen poistamisen käytöstä (passivoimiseen) ja siten vapautumiseen vastikevelvoitteesta.

    KL kirjoitti: (6.7.2015 21:49:32)
    Toisin sanoen nämä viisi tahoa perustivat Oy Pickala Golf Ab:n, joka sitten vastasi golfkentän rakentamisen rahoittamisesta ja siten sen rakennuttamisesta, niinkö?

    Juuri näin. Perustamisvaiheessa osakepääoma oli 8 Mmk, jonka turvin aloitettiin kentän rakentaminen. Myöhemmin mukaan tuli osakeantien ja -myyntien kautta uusia osakkaita, mutta perustajaosakkaita ovat vain nuo mainitut viisi firmaa.

    ts kirjoitti: (6.7.2015 22:19:52)

    VeikkoK kirjoitti: (6.7.2015 21:50:14)

    KL kirjoitti: (6.7.2015 21:09:35)
    Sama henkilö kailottaa useasti suureen ääneen, että on lopettanut tänne kirjoittamisen ja silti kirjoittaa tänne.

    Olet ymmärtänyt aikamuodot ihan väärin! 🙂

    Tässä hieman kertausta:
    preesens — lopetan
    imperfekti — lopetin
    perfekti — olen lopettanut
    pluskvamperfekti — olin lopettanut

    Valitse sopiva 🙂

    Näytättekö viestin jossa kerron lopettaneeni tänne kirjoittamisen. Jos ei löydy, voidaan todeta jotkut joko valehtelijoiksi tai sitten he eivät ymmärrä lukemaansa.

    Nyt voitaisiin kyllä joustaa sen verran, että otettaisiin futuuri käyttöön.

    Tulen lopettamaan.

    Jake2 kirjoitti: (7.7.2015 1:23:13)
    Kotojärven tapauksessa yhtiöjärjestys antaa perustajaosakaalle etuuden olla maksamatta vastiketta hallussaan olevista osakkeista joita ei ole otettu käyttöön. Mielenkiintoinen kysymys onkin mielestäni se antaako tämä mahdollisuuden jo kerran käyttöön otetun osakkeen poistamisen käytöstä (passivoimiseen) ja siten vapautumiseen vastikevelvoitteesta.

    Tämä on hyvä kysymys. Kotojärven yhtiöjärjestyksen 6 §:n määräys aktivoimattoman osakkeen vastikevapaudesta koskee ainoastaan perustajaosakkaan suoraan tai välillisesti omistamia osakkeita. Yhtiöjärjestyksessä ei kuitenkaan ole mainintaa jo käyttöön otetun osakkeen passivoimisesta.

    Jos osakkeen passivoiminen ei perustu yhtiöjärjestykseen ja tällaisesta mahdollisuudesta kuitenkin päätetään yhtiökokouksessa, miksi tämä etuus pitäisi rajata koskemaan pelkästään perustajaosakkaan hallussa olevia osakkeita? Tuntuisi yhdenvertaisuusperiaatteen vastaiselta, että tietylle osakasryhmälle annetaan muita osakkaita parempia oikeuksia / etuuksia ilman yhtiöjärjestyksen nimenomaista määräystä.

    KL

    Ballmarker kirjoitti: (7.7.2015 5:01:11)

    KL kirjoitti: (6.7.2015 21:49:32)
    Toisin sanoen nämä viisi tahoa perustivat Oy Pickala Golf Ab:n, joka sitten vastasi golfkentän rakentamisen rahoittamisesta ja siten sen rakennuttamisesta, niinkö?

    Juuri näin. Perustamisvaiheessa osakepääoma oli 8 Mmk, jonka turvin aloitettiin kentän rakentaminen. Myöhemmin mukaan tuli osakeantien ja -myyntien kautta uusia osakkaita, mutta perustajaosakkaita ovat vain nuo mainitut viisi firmaa.

    Siis täsmälleen viestissä 195 esittämäni kuvion mukainen järjestely.

    Kiitos.

    KL kirjoitti: (7.7.2015 10:02:51)
    Siis täsmälleen viestissä 195 esittämäni kuvion mukainen järjestely.

    Muuten kyllä, mutta epäselväksi jää, mitä tarkoitat viestissä 195 ’ensimmäisellä osakeannilla’? Perustajaosakkaat päättävät kukin omasta puolestaan, millä osuudella osallistuvat perustettavan yhtiön osakepääomaan ja montako osaketta merkitsevät. Sitä ilmeisesti tarkoitat ’ensimmäisellä osakeannilla’?

    KL

    Ballmarker kirjoitti: (7.7.2015 10:28:54)

    KL kirjoitti: (7.7.2015 10:02:51)
    Siis täsmälleen viestissä 195 esittämäni kuvion mukainen järjestely.

    Muuten kyllä, mutta epäselväksi jää, mitä tarkoitat viestissä 195 ’ensimmäisellä osakeannilla’? Perustajaosakkaat päättävät kukin omasta puolestaan, millä osuudella osallistuvat perustettavan yhtiön osakepääomaan ja montako osaketta merkitsevät. Sitä ilmeisesti tarkoitat ’ensimmäisellä osakeannilla’?

    Tarkoitin nimenomaan tuota. Ensimmäinen anti oli väärin sanottu, koska osakeannin järjestää jo pystyssä oleva osakeyhtiö.

    Tämä kommentti on osin OT mutta silti: Ketju on muuttunut kivan asiapitoiseksi mm. nimimerkin Ballmarkerin ja muutaman muun ansiosta. On mukava ollut saada tietoa mm. Pickkalan perustamisesta ja Kotojärvestä.

    Yhtä hommaa en kuitenkaan ymmärrä, miten on mahdollista että täällä loppupäässä ketjua on kuitenkin suuri määrä moden poistamia postauksia sekä piilon peukutettuja. Olemmeko kykenemättömiä keskustelemaan asiallisesti vai onko vain osa jonka tulisi tarkentaa tekemisiään?

    Diletantti kirjoitti: (7.7.2015 9:44:09)

    Jake2 kirjoitti: (7.7.2015 1:23:13)
    Kotojärven tapauksessa yhtiöjärjestys antaa perustajaosakaalle etuuden olla maksamatta vastiketta hallussaan olevista osakkeista joita ei ole otettu käyttöön. Mielenkiintoinen kysymys onkin mielestäni se antaako tämä mahdollisuuden jo kerran käyttöön otetun osakkeen poistamisen käytöstä (passivoimiseen) ja siten vapautumiseen vastikevelvoitteesta.

    Tämä on hyvä kysymys. Kotojärven yhtiöjärjestyksen 6 §:n määräys aktivoimattoman osakkeen vastikevapaudesta koskee ainoastaan perustajaosakkaan suoraan tai välillisesti omistamia osakkeita. Yhtiöjärjestyksessä ei kuitenkaan ole mainintaa jo käyttöön otetun osakkeen passivoimisesta.

    Jos osakkeen passivoiminen ei perustu yhtiöjärjestykseen ja tällaisesta mahdollisuudesta kuitenkin päätetään yhtiökokouksessa, miksi tämä etuus pitäisi rajata koskemaan pelkästään perustajaosakkaan hallussa olevia osakkeita? Tuntuisi yhdenvertaisuusperiaatteen vastaiselta, että tietylle osakasryhmälle annetaan muita osakkaita parempia oikeuksia / etuuksia ilman yhtiöjärjestyksen nimenomaista määräystä.

    Tässä on varmaankin yksi keskeisistä kysymyksistä, johon vastauksen antanee aikanaan jokin ylempi oikeusaste, jos joku lähtee (ja on siihen varaa) riitauttamaan tuota kysymystä. Yhdenvertaisuus on tässä myös ongelmallinen, jos kaikille annetaan mahdollisuus ’passivoida’ osakkeensa – ja sitten passiivisen osakkeen vastikkeettomuus perustuu yhtiöjärjestykseen. Ongelma lienee siinä, rikotaanko OYL 7§ yhdenvertaisuutta, jos annetaan passivoida aktiivisia osakkeita – mutta ei siihen suoraa vastausta ole, varsinkin jos näin on päätetty joskus aikaisemmin yhtiössä eikä päätöstä ole moitittu.

Esillä 25 viestiä, 201 - 225 (kaikkiaan 492)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #1232622 kohteessaMelko hurjaa menoa Kotojärvi Golfissa!

Etusivu Foorumit Yleistä Melko hurjaa menoa Kotojärvi Golfissa!