Aihe: Matalampaa kaarta – ranteet ja release - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Matalampaa kaarta – ranteet ja release

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Matalampaa kaarta – ranteet ja release

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 222)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts

ts kirjoitti: (24.9.2007 21:05:22)

Scoop kirjoitti: (24.9.2007 17:44:55)
    Mitäs sitten, kun oppilas liikutteleekin ranteitaan juuri ohjeiden mukaisesti päin persettä? Sittenkö sitä oikeaa ohjetta tarjotaan? Vai jotain toista virheellistä tilalle?

En tiedä.. en todellakaan tiedä. Minulle kun ei vielä tuota tilannetta ole tullut vastaan.

Tuo oli olennaisin lause tässä tapauksessa.

Ja mistä koko väittely alkoikaan?

Lainaus:
    MakeeK kirjoitti: (22.9.2007 17:49:17)

Mulle ainakin proo tänä kesänä toitotti sitä että ranteet kummassakin kädessä tekevät ainoastaan sitä ylös/alas liikettä.
    .

Mielikuvana kohtalaisen Ok jos tarkkaillaan mihin johtaa. Faktana suoraan selkärangan alapuolen seudulta.

Mutta sittenhän tästä vasta monimutkainen saadaan, kun heitetään väite, että tuo on juuri se, mitä pelaajan pitää tehdä. Muiden vaikuttavien voimien ansiosta tapahtuu toisin.
    Ja nuo voimat ovat sellaisia, että niitä ei pelaaja hamota lainkaan 😉

ts kirjoitti: (24.9.2007 21:44:36)
    Mutta sittenhän tästä vasta monimutkainen saadaan, kun heitetään väite, että tuo on juuri se, mitä pelaajan pitää tehdä. Muiden vaikuttavien voimien ansiosta tapahtuu toisin.

No perskele. Aloitetaan sitten alusta: ei voi pitää paikkaansa, koska (jos grippi on oikein) se on anatomisesti lähestulkoon mahdotonta (ja olettaen, että ylös/alas tarkoittaa meille samaa asiaa). Ovat taatusti sellaisia voimia, joita pelaaja ei kykene hahmottamaan… Tai tietysti, voidaanhan fyysiset ja anatomiset mahdollisuudet, rajoitukset ja välttämättömyydetkin mieltää voimiksi…

Olisipa hauska testata ihan empiirisen kenttäkokeen keinoin, mitä tapahtuisi, jos samasta teemasta annettaisiin kolme eri vaihtoehtoista ohjetta (hieman yksinkertaistaen, kontekstista irroittaen):
    1) vasen ranne taipuu ylös, unohda oikea
    2) vasen ja oikea ranne taipuvat ylös
    3) vasen ranne taipuu ylös, oikea myötäilee kääntymällä sivulle

Tai vielä parempaa. Pitäisi miettiä vaikka useampi vastaavaa ohjeistustilanne ja testata samankaltaisesti pari kolme eri variaatiota. Saataisiin helposti matriisi, josta näkee milloin huijaus keskimäärin kannattaa. 😉

ts

Scoop kirjoitti: (24.9.2007 22:04:47)

No perskele. Aloitetaan sitten alusta: ei voi pitää paikkaansa, koska (jos grippi on oikein) se on anatomisesti lähestulkoon mahdotonta

No nythän sä vitsin murjasit 😉

Mutta vakavammin… mietipä tuota jakaen homma lihastyöhön ja mailan massan heilahdukseen.

Ja vakavuus #2: Jos se grippi on oikein, ja pelaaja koittaa tehdä puhtaan ylös-alas liikkeen ranteilla, seurauksena on oikea liike anatomiasta johtuen.

Kohta menee mielenkiintoseks 😉

Onkohan nyt unohtunut jotain. Golfissa merkitsee vain score. Hyvään scoreen päästään monella tapaa. Tason säilyttämistä helpottaa homman toistettavuus. Itseäni ei ainakaan pätkääkään kiinnosta onko mielikuvani oikea tai väärä, vaan miten lähelle aikomaani kohdetta pallo päätyy. Itse olen toivoton pähkäilijä, seuraava tavoitteeni on ryhtyä uskomaan mitä minun olisi tehtävä päästäkseni toistuvasti lähemmäs kohdetta, ei miksi niin tehdään tai onko milekuvani vääriä vai oikeita.

ts kirjoitti: (24.9.2007 22:18:27)

Scoop kirjoitti: (24.9.2007 22:04:47)

No perskele. Aloitetaan sitten alusta: ei voi pitää paikkaansa, koska (jos grippi on oikein) se on anatomisesti lähestulkoon mahdotonta

No nythän sä vitsin murjasit 😉

Mutta vakavammin… mietipä tuota jakaen homma lihastyöhön ja mailan massan heilahdukseen.

Ja vakavuus #2: Jos se grippi on oikein, ja pelaaja koittaa tehdä puhtaan ylös-alas liikkeen ranteilla, seurauksena on oikea liike anatomiasta johtuen.

Joo, tossa edessä nosteltuna. Käännäpä oikeaa rannettasi sivuun (niinkuin se kääntyy vasenta myötäillen taakseviennissä), ja yritä sitten nostaa sitä ylös. Ei juuri liiku, ellei kyynärvartta kierttä. Ai miksi? Koska niin ranne anatomisesti toimii! Puhumme ilmeisesti eri asioista. Ei voi mitään.

ts kirjoitti: (24.9.2007 22:18:27)

Tän voi tietysti ymmärtää myös seuraavasti (jolloin olemme samaa mieltä; vrt. yllä): jos grippi on oikein, vasen voi taaksenviennissä kääntyä ylös, mutta oikea enemmän sivulle, jolloin seurauksena todellakin on oikea liike. Vaan mitä mahdoit viime kädessä tarkoittaa?

Pulli-Paavo kirjoitti: (24.9.2007 22:40:10)
    Onkohan nyt unohtunut jotain. Golfissa merkitsee vain score. Hyvään scoreen päästään monella tapaa. Tason säilyttämistä helpottaa homman toistettavuus. Itseäni ei ainakaan pätkääkään kiinnosta onko mielikuvani oikea tai väärä, vaan miten lähelle aikomaani kohdetta pallo päätyy. Itse olen toivoton pähkäilijä, seuraava tavoitteeni on ryhtyä uskomaan mitä minun olisi tehtävä päästäkseni toistuvasti lähemmäs kohdetta, ei miksi niin tehdään tai onko milekuvani vääriä vai oikeita.

Ei ole unohtunut. Puhumme harjoittelusta, opettamisesta ja oppimisesta, emme pelaamisesta ja siihen liittyvistä tavoitteista. Sitä paitsi score ei merkitse minulle ainakaan läheskään samaa kuin hyvä suoritus. Tosin hyvä score usein seuraa hyviä suorituksia; itsetarkoitus se ei kuitenkaan ole (ja jos olisi, tuskin tuhlaisin aikaani alla olevaan keskusteluun…).

En nyt ihan itsekään ymmärtänyt viestiäni. Tarkoitin kuitenkin sanoa, että ihminen pyrkii liikaa mekanismin ymmärtämiseen lopputuloksen kustannuksella.

ts

Scoop kirjoitti: (24.9.2007 22:49:54)
    Tän voi tietysti ymmärtää myös seuraavasti (jolloin olemme samaa mieltä; vrt. yllä): jos grippi on oikein, vasen voi taaksenviennissä kääntyä ylös, mutta oikea enemmän sivulle, jolloin seurauksena todellakin on oikea liike. Vaan mitä mahdoit viime kädessä tarkoittaa?

Tuotapa hyvinkin. Mutta pelaaja kokee tuossa yleensä vain tekevänsä ylös-alas liikkeen. Ja silloin tuo huijaus ei niin kovin kaukana totuudesta olekaan, koska luontainen reaktio vie mailaa kuitenkin takaviistoon. Ja vieläpä lapa hieman edellä kulkien. Ja vasenkaan ei oikeesti käänny ylös, paitsi kyynärvarteen nähden.

Pulli-Paavo kirjoitti: (24.9.2007 22:53:36)
    En nyt ihan itsekään ymmärtänyt viestiäni. Tarkoitin kuitenkin sanoa, että ihminen pyrkii liikaa mekanismin ymmärtämiseen lopputuloksen kustannuksella.

Voin kertoa, että niiden haasteiden parissa joiden kanssa itse kamppailen, ei mekanismeillä tai niiden ymmärtämisillä ole mitään merkitystä. Täysin sama miten ja millä tekniikalla homma hoituu, jos vain edes auttava suoritus ja siihen liittyvä tyydytyksen tunne on saavutettavissa.

Minä käyn tätä keskustelua ihan vain keskustelun ilosta; ehkä pienenä toiveena on, että nekin passiiviset jotka päivittäin kamppailevat oman swinginsä tai pelinsä kanssa, saavat mahdollisesti näistä ajatustenvaihdoista irti jotain uutta pohdittavaa tai kokeiltavaa. Toivottavaa voisi myös olla ihan vaan yleinen ymmärtämisen (tai ymmärtämisen halun) lisääntyminen…

Scoop kirjoitti: (24.9.2007 22:52:53)

Pulli-Paavo kirjoitti: (24.9.2007 22:40:10)

Ei ole unohtunut. Puhumme harjoittelusta, opettamisesta ja oppimisesta, emme pelaamisesta ja siihen liittyvistä tavoitteista. Sitä paitsi score ei merkitse minulle ainakaan läheskään samaa kuin hyvä suoritus. Tosin hyvä score usein seuraa hyviä suorituksia; itsetarkoitus se ei kuitenkaan ole (ja jos olisi, tuskin tuhlaisin aikaani alla olevaan keskusteluun…).

Niinpä, minusta harjoittelun tulisi tuottaa hyviä suorituksia, hyvää scorea, toistettavuutta.
    Valmennettavan kannalta scorella on suurempi merkitys kuin ymmärryksellä, valmentajan tulee ymmärtää mistä score johtuu.

ts kirjoitti: (24.9.2007 22:57:21)

Scoop kirjoitti: (24.9.2007 22:49:54)

Tuotapa hyvinkin. Mutta pelaaja kokee tuossa yleensä vain tekevänsä ylös-alas liikkeen. Ja silloin tuo huijaus ei niin kovin kaukana totuudesta olekaan, koska luontainen reaktio vie mailaa kuitenkin takaviistoon. Ja vieläpä lapa hieman edellä kulkien. Ja vasenkaan ei oikeesti käänny ylös, paitsi kyynärvarteen nähden.

MOT

Ei kukaan tahtonut ilmaista ettei nähnyt mitään, sillä silloinhan olisi huomattu hänen olevan typerä ja kelvoton kuninkaaksi. Ikinä ennen ei keisarin vaatteita oltu näin ihasteltu.
    – Mutta eihän hänellä ole vaatteita ensinkään! sanoin pieni lapsi. Herranen aika, kuulkaa nyt, mitä tuo viaton lapsi sanoo! virkkoi lapsen isä, ja sanoja kuiskattiin suusta suuhun. – Hänellä ei ole vaatteita ensinkään! huusi vihdoin koko kansa. Keisarin selkää karmi, sillä hänestäkin kansa oli oikeassa, mutta hän ajatteli:- Kyllä minun täytyy kestää tämä loppuun asti. Ja hän ojentui entistä ylpeämmäksi ja kamariherrat kantoivat laahusta, jota ei ollut ensinkään.

H.C.Andersen

Leonard Bernsteinia mukaellen:

’Liike on tärkeämpää kuin päämäärä’
    -Mauno Koivisto-

Pulli-Paavo kirjoitti: (25.9.2007 0:09:42)

-Mauno Koivisto-

Oiskohan se sittenkin ollut Eduard Bernstein? Omasta mielestäni liike ilman päämäärää on triviaalia puuhastelua.

Bosco kirjoitti: (24.9.2007 23:33:47)
    H.C.Andersen

LOL!

Ja lopuksi Kekkosta lainaten:
    ’Saatanan tunarit!’

Scoop kirjoitti: (25.9.2007 7:41:21)

-Mauno Koivisto-

Oiskohan se sittenkin ollut Eduard Bernstein? Omasta mielestäni liike ilman päämäärää on triviaalia puuhastelua.

Juuri näin! mitä merkitystä on mielikuvilla jotka eivät palvele päämäärää vaan liikettä:
    naulan kantaan! Oli siis mielikuva oikea tai väärä, huijattu tai oikea, sen tulisi palvella päämäärää-

Pulli-Paavo kirjoitti: (25.9.2007 8:08:46)

Scoop kirjoitti: (25.9.2007 7:41:21)

-Mauno Koivisto-

Juuri näin! mitä merkitystä on mielikuvilla jotka eivät palvele päämäärää vaan liikettä:
    naulan kantaan! Oli siis mielikuva oikea tai väärä, huijattu tai oikea, sen tulisi palvella päämäärää-

Lopullinen päämäärä joudutaan usein pilkkomaan vaiheisiin tai hierarkkisiin sarjoihin, jolloin liikkeen tai sen funktion ymmärtäminen (tai edes tietoinen mieltäminen) palvelevat lopullista päämäärää. Ongelma tässä on se (mistä on koko ajan puhuttukin), että mitä sitten kun oivaltaa ohjeen/mielikuvan virheellisyyden? Minkä varassa orientoitua uudelleen, ellei ymmärrä mikä kyseisen liikkeen/toiminnon tavoite ja tarkoitus alunperin olivat. Ei se päämäärä kuitenkaan aina pyhitä keinoja 😉

Ongelma tässä on se (mistä on koko ajan puhuttukin), että mitä sitten kun oivaltaa ohjeen/mielikuvan virheellisyyden? Minkä varassa orientoitua uudelleen, ellei ymmärrä mikä kyseisen liikkeen/toiminnon tavoite ja tarkoitus alunperin olivat.

Kun minä sitten Pro3:n videoinnista ymmärsin ohjeen virheellisyyden, niin ei se mitään vaikuttanut – totesin vain AIJAA! Enkä ole asiaan kiinnittänyt tekemisissäni enää mitään huomiota. Liike on luultavimmin jo lihasmuistissani, ja onnekseni on yksi asia vähemmän funtsittavana.

Mutta ymmärrän tyystin näkökantasi, ja en voi toki tietää miten tämä rannejuttu olisi itseeni iskostunut – jos se olisi heti infottu kokonaisuudessaan.
    Ja varmasti myös riippuu siitä minkälaisessa kehityskaaressa on opetettava.
    Ja voin vaan kuvitella kuinka sekaisin olisin ollut, jos olisin heti alussa kaikesta eri swingin vaiheista saanut – edes osittaisen kokonaisen selvityksen.

Tuosta virheellisestä infosta vielä kerrottakoon (Siis huomaa, että olen kokolailla tieni alussa oleva golfari)

Pro 2 oli muutaman opetussession aikana yrittänyt saada makaroonijalkojani kuriin.
    Kunnes sitten tuli kerran luokseni ja levensi stanssinani mielestäni järjettömästi (ehkä 10-15cm) Sanoi että saadaan vähän stabiilimmaksi alkuasento.
    Siinä minä sitten alun toista viikkoa hutkin ennen kuin rupesin taas osumaan palloon entisellä ’varmuudella’ – lantio vaan tuntui kohtuullisen hankalalta edelleen…
    No kun sitten muutaman viikon perästä pro kysyi, että miltä tuntuu… sanoin että – ihan ok…
    Sitten se kettu laittoi stanssini entiselleen – ja kas kummaa jalat eivät olleet enää makaroonia, ja painopisteeni oli siirtynyt ns ’maata vasten’.
    (hän varmaankin halusi vaan antaa minulle liioittelemalla, oikean suuntaisia tuntemuksia – vakaammasta alakerrasta.)

Olisihan se voinut asian minulle kertoa ja käskeä harjoitteena hakkaamaan opettamallaan tavalla rangella — mutta luultavasti tuo kettu tiesi, etten sielä rangella kuitenkaan viihtyisi niin kauan. Ja kentällä olisin mennyt vanhaan malliin – koska olisin tienyt ettei se stanssin leveydestä ollut kiinni.

Mutta tätä ei varmasti voida kaikkiin opetettaviin käyttää… Me kun suhtaudumme eri tavalla asioihin….

Itse vaan koen, että mitä vähemmällä informaatiotulvalla saan jonkun suorituksen motoriseksi – (jota en luonnolisesti siinä vaiheessa ymmärrä, ymmärrys tulkoon perässä) sitä helpompi minun on asia käsitellä ja lihasmuistiini takoa…

Mutta ei tätä huijaamista tietääkseni sen enempi ole osaltani harrastettu – ainakaan vielä..

Enkä missään nimessä väitä yhtä tapaa opettaa paremmaksi kuin toista… muuta kuin omalta kohdaltani…
    Ja toistaiseksi olen aina luottanut itseäni opettavan pro:n menetelmiin – koska kehitystä on tapahtunut – enkä paremmasta ole tiennyt..

Scoop kirjoitti: (25.9.2007 8:31:52)
    Lopullinen päämäärä joudutaan usein pilkkomaan vaiheisiin tai hierarkkisiin sarjoihin, jolloin liikkeen tai sen funktion ymmärtäminen (tai edes tietoinen mieltäminen) palvelevat lopullista päämäärää. Ongelma tässä on se (mistä on koko ajan puhuttukin), että mitä sitten kun oivaltaa ohjeen/mielikuvan virheellisyyden? Minkä varassa orientoitua uudelleen, ellei ymmärrä mikä kyseisen liikkeen/toiminnon tavoite ja tarkoitus alunperin olivat. Ei se päämäärä kuitenkaan aina pyhitä keinoja 😉

Tiedätkö Scoop, että hyttyset asuvat kuusissa. Sen takia hyttysistä pääsee eroon kaatamalla kuuset mökkinsä lähettyviltä.

Vasen pakki kirjoitti: (25.9.2007 9:46:14)

Scoop kirjoitti: (25.9.2007 8:31:52)

Tiedätkö Scoop, että hyttyset asuvat kuusissa. Sen takia hyttysistä pääsee eroon kaatamalla kuuset mökkinsä lähettyviltä.

Höpöhöpö. Moka on tehty jo siinä vaiheessa kun hankkii mökin kuusikosta. Minä vietän kesäni meren rannalla.

Nyt tuuppareille pieni tietoisku. Ei suositella metodiopettajille.
    Otatte mailan käteen ja heiluttelette sitä edessänne ylös ja las ranteita taivutellen. Hei, molemmat ranteethan taipuvat ylös ja alas. Ja tästä ei kun ruoskavoimaa.
    HEETKInen, hetkinen. Katsokaapas tarkemmin. Oikea ranne taipuu kyllä ylös, mutta perskule: vasen kyynärvarsihan huijaa ja kieryy kääntäen vasemman ranteen kupille yläasennossa.
    Eihän tässä näin pitänyt käydä.
    No vie maila taakse svingin tapaan ja tee matkalla samat liikkeet. Tuliko jostain force, joka teki teistä tigereitä backsvingin huipulla. Pelkäämpä, ettei. Svingissä tämäkin asia menee tasan päinvastoin kuin järki sanoo.

ts

Bosco kirjoitti: (25.9.2007 10:10:18)
    Otatte mailan käteen ja heiluttelette sitä edessänne ylös ja las ranteita taivutellen. Hei, molemmat ranteethan taipuvat ylös ja alas. Ja tästä ei kun ruoskavoimaa.
    HEETKInen, hetkinen. Katsokaapas tarkemmin. Oikea ranne taipuu kyllä ylös, mutta perskule: vasen kyynärvarsihan huijaa ja kieryy kääntäen vasemman ranteen kupille yläasennossa.
    No vie maila taakse svingin tapaan ja tee matkalla samat liikkeet. Tuliko jostain force, joka teki teistä tigereitä backsvingin huipulla. Pelkäämpä, ettei. Svingissä tämäkin asia menee tasan päinvastoin kuin järki sanoo.

Lositavasti ilmaistu. Juuri tuollainen opetus varmasti menisi perille. Viimeistä lausetta lukuunottamatta ei sitten tolkun häivää koko tekstissä.

Tässä näkee eron tietämisen ja ymmärryksen vaälillä.

mapete kirjoitti: (25.9.2007 9:25:16)
    Minkä varassa orientoitua uudelleen, ellei ymmärrä mikä kyseisen liikkeen/toiminnon tavoite ja tarkoitus alunperin olivat.

Pro 2 oli muutaman opetussession aikana yrittänyt saada makaroonijalkojani kuriin.

Kunnes sitten tuli kerran luokseni ja levensi stanssinani mielestäni järjettömästi (ehkä 10-15cm) Sanoi että saadaan vähän stabiilimmaksi alkuasento.

Sitten se kettu laittoi stanssini entiselleen – ja kas kummaa jalat eivät olleet enää makaroonia, ja painopisteeni oli siirtynyt ns ’maata vasten’.

Tämä on ihan mielekäs tapa (vrt. drillirupattelu alla): sinulla oli jo käsitys siitä mikä on ongelma (makaronijalat) ja miten asian pitäisi olla (stabiili alakerta). Kun se ei siltä istumalta onnistunut, pro otti käyttöön keinon, joka korostuneesti ohjaa oikeaan (stabiloitu alakerta pakottaa yläkerran toimimaan toisella tavalla). Toiston jälkeen sinä (tai ainakin kehosi ja sitä ohjaavat aivot) aloit mieltää oikean toimintatavan, jonka jälkeen oli mahdollista palata takaisin asetelmaan, josta lähdettiin liikkeelle. Eihän tässä annettu sinulle virheellistä infoa itse suorituksesta.

Ja voin vaan kuvitella kuinka sekaisin olisin ollut, jos olisin heti alussa kaikesta eri swingin vaiheista saanut – edes osittaisen kokonaisen selvityksen.

Enpä minä tuotakaan ole missään vaiheessa peräänkuuluttanut. Oikea info suorituksesta ja mielellään ehkä sen funktiosta on se mistä olen puhunut.

Olisihan se voinut asian minulle kertoa ja käskeä harjoitteena hakkaamaan opettamallaan tavalla rangella

Se olisikin ollut helvetin surkeaa pedagogiikkaa ja ammattitaidotonta opetusta.

ts kirjoitti: (25.9.2007 10:20:49)

Bosco kirjoitti: (25.9.2007 10:10:18)

Lositavasti ilmaistu. Juuri tuollainen opetus varmasti menisi perille. Viimeistä lausetta lukuunottamatta ei sitten tolkun häivää koko tekstissä.

Tässä näkee eron tietämisen ja ymmärryksen vaälillä.

Niinpä. Bosco vaan sattui hyvinkin yksiselitteisesti kertomaan mitä anatomiamme pakottamana tapahtuu, jos tuuppari pyrkii nostamaan bsw:ssä oikeaa rannettaan ylös. Se voi onnistua vain ja ainostaan silloin, kun vasen ranne on kupilla! Jos vasen ranne on flat, oikea ei yksinkertaisesti käänny ylös (muuta kuin sen verran mitä oikean kyynärvarren kierto sallii), se kääntyy sivulle.

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 222)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #235217 kohteessaMatalampaa kaarta – ranteet ja release

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Matalampaa kaarta – ranteet ja release