Aihe: Mailat lipun päällä - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Mailat lipun päällä

Etusivu Foorumit Yleistä Mailat lipun päällä

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 30)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Pieni etiketti tai tapa tai kohteliaisuus -kysymys. Näyttää olevan aika yleinen tapa, että pelaajat laittavat mailansa lipun päälle greenillä ryhtyessään puttaamaan. Yleensä lipun päällä nojaa yksi maila mutta joskus saattaa olla useampikin eli 3-4 kappaletta (I just wonder why?). Etiketti ei varmaankaan tästä asiasta virka mitään mutta pitääkö ensimmäisen puttinsa suorittaneen huoltaa sekä lippua että kaikkia mahdollisia mailoja, mitkä sen päällä röhnöttää. On siinä tekemistä kun pitää lippua, omaa putteriansa ( ja/tai muita mahdollisia wedgejä, rautoja, joiden avulla on lopulta greenille päässyt) sekä kaikkien muidenkin mailoja. Itse koen tämän vähän hankalana. Oman mailani laitan jo valmiiksi poistumissuuntaan eli kun puttauksen jälkeen lähden poistumaan greeniltä seuraavalle tiille niin mailani odottaa maassa matkan varrella, mistä sen helposti nappaan mukaan. Tällä tavalla ei tarvitse vaivata muita pelaajia. Olenko itsekäs, toisia huomioimaton pelaaja? Vai pitäisikö muidenkin huolehtia paremmin omista mailoistaan?

Jokainen tavallaan. Itse laitan wedgen yleensa lipun paalle griinilla. Yhtaan mailaa en ole koskaan unohtanut griinille enka sen ymparistoon.

Itse laitan johonkin sopivaan kohtaa kernihaarukan ja sen päälle mailan ja loput (jos on), niin sen ekan mailan varren päälle.

Aikas harva muuten laittaa lipun päälle mailojaan, en ole yhtään vielä urani aikana nähnyt.

Ja mitäs jo se joka puttaa toiseksi viimeisenä huoltaisi tangon lippuineen sinne minne se kuuluukin?

p.s. outoja myös pelaajat jotka jostain syystä näkevät teitä kerneillä.

KL

Tästä oli pitkä ketju aikanaan, mutta laiskana ihmisenä en jaksa jähteä sitä etsimään. Lopputulema oli kuitenkin 2+2 = 5 tai 6, toisin sanoen kohtelias on kohtelias epäkohteliaallekin ja toisin päin.

Oma näkökulmani: jos et itse jaksa nostaa maahan laskemiasi mailoja, niin vähintään voisit kiittää, jos joku sen puolestasi tekee.

KL

Ai niin, kuivalla kesäkelillä ei ole mitään tarvetta laskea mailoja lipputangon päälle, mutta märällä kelillä moni haluaa säilyttää mailojensa gripit mahd. kuivina ja siksi laskee mailansa maassa makaavan lipputangon päälle. Samaan tulokseen pääsee laskemalla mailansa maahan tökätyn tiin varaan, eipä tarvitse miettiä etikettiongelmia…

Olen aina luullut, että tuo lipputangon päälle mailansa laittanut haluaa itse laittaa lipun paikoilleen. Silloin tällöin on tullut tuumattua jotta siinä sitä on itsekäs p..ka.

Itse kuulun näihin lipun varren päälle mailansa laittaviin pirulaisiin. Ja ihan siitä syystä että en unohda sitä mailaa johonkin greenin viereen =) Ja aika useat joiden kanssa olen pelannut tätä samaa tekee. Itsellä on tapana tuo lippu huoltaa ja jos siinä on liian monta mailaa kahteen käteen , odotan että ne otetaan pois ja sen jälkeen huollan lipun paikalleen. Mutta minua nyppii eniten ne pelaajat jotka luulevat että heidän ei tarvitse huoltaa lippua koskaan. Yhden kerran on tapahtui niinkin että neljän ensimmäisen reiän jälkeen kukaan muu kuin minä ei ollut huoltanut lippua. Huolimatta siitä että laitoin palloni viimeisenä kuppiin parikin kertaa. No viidennellä kävelin itsekkin greeniltä pois lippuun vilkaisemattakaan(puttasin viimeisenä) ja sen jälkeen palautui mieleen lipunhuoltojärjestys kanssapelaajille =)

Kuulun siihen porukkaan joka ei koskaan laita lippua/tankoa vasten sitä ylimääräistä mailaa joka joskus on mukana greenillä. En myöskään koske lippuun jos sitä vasten on jotain mailoja, on niinkuin varattu homma kenen maila siinä röhnöttää. Olkoon vaikka viimeinen puttaaja.

Aina mailat lipun päälle, putataan pallot kuppiin ja sitten jokainen ottaa oman mailansa, Lopuksi kivi, paperi, sakset -pelillä (paras kolmesta) ratkaistaan kuka laittaa lipun paikalleen.

KL

Fack Nildo kirjoitti: (6.10.2012 16:31:10)
    Aina mailat lipun päälle, putataan pallot kuppiin ja sitten jokainen ottaa oman mailansa, Lopuksi kivi, paperi, sakset -pelillä (paras kolmesta) ratkaistaan kuka laittaa lipun paikalleen.

Nonni, nyt löytyi syy hitaaseen peliin!

En oo kylla koskaan nahnyt taman tavan tuottaneen a) ongelmia enka kee) koota otsaan kenellekaan. Painvastoin. Ei huku mailat ja porukka auttaa toisiaan… Mista kiikastaa?

Eipa silla, saahan niita jatella niita mailoja mihin tahansa… Kylla niita on kannettu omassa bagissa reika pari ennen kun joku tulee sita kyseleen. Kerran annoin samalle jannulle saman mailan KOLME kertaa. Vikalla kerralla kysyin, etta tarviikko sa tata mailaa ihan oikeesti?

Golfissa on niin paljon muuta mista pitais pitaa huolta, etta joku tallanen mailan johonkin laittaminen ei nyt oikeen nouse uutiskynnyksen yli…

EFC

En ole koskaan huomannut että mun maila lipputangon päällä olisi ollut muille ongelma, samoin kuin muiden mailat siinä ei ole mulle ongelma.

Itse huollan sen lipun AINA jos puttaan palloni ensimmäisenä reikään…

Bogey kirjoitti: (5.10.2012 21:54:07)
    Oman mailani laitan jo valmiiksi poistumissuuntaan eli kun puttauksen jälkeen lähden poistumaan greeniltä seuraavalle tiille niin mailani odottaa maassa matkan varrella, mistä sen helposti nappaan mukaan. Tällä tavalla ei tarvitse vaivata muita pelaajia. Olenko itsekäs, toisia huomioimaton pelaaja? Vai pitäisikö muidenkin huolehtia paremmin omista mailoistaan?

Minä laitan aina chippimailani lipputangon päälle. Ei ole koskaan maila unohtunut greenin viereen… kop kop.

Käytän siis muita pelaajia itsekkäästi hyväkseni. Jos se jotakuta ottaa päähän, niin voi ystävällisesti pyytää minua keräämään kamppeeni, ennen lipun nostoa. Jos on on liikaa vaivaa muille, niin voin luvata huoltavani lipun.

Turhan usein näkee näitä lipun greenille kaatajia/paiskoajia. Jää aina rantu nurmeen.

Jos puttaan palloni ensimmäisenä reikään, hoitelen tangonkin sinne ja annan sen päällä olleet mailat niiden omistajille. Tämä ei ole koskaan haitannut minua, kuten ilmeisesti haittaa joitakin itsekkäitä paskiaisia. Oman mailani laitan joskus lipun päälle jos on märkää, useimmiten kuitenkin märällä kelillä greenihaarukan päälle bägillemenomatkan varrelle tai kuivalla kelillä maahan saman matkan varrelle.

EFC kirjoitti: (6.10.2012 22:05:53)
    En ole koskaan huomannut että mun maila lipputangon päällä olisi ollut muille ongelma, samoin kuin muiden mailat siinä ei ole mulle ongelma.

Ehkä ketjun avaajan tarkoitus onkin herättää huomiomme tähän ärsyttävään ongelmaan.
    Onhan se tavatonta, jos lajin sosiaalisuus pääsee liikaa pukkaamaan pintaan ja minäitse-mentaliteetti jää pinnan alle.

Nimetön

Jos jotakuta häiritsee lipputangon päällä olevat mailat, niin kannattaa harkita vakavasti lajin lopettamista ja siirtyä esim. lenkkeilyyn, yksinpurjehdukseen, yksin samoiluun, kerrostalokyttääjäksi tai katsastusinsinööriksi. Eipä ole koskaan pieneen mieleeni koskaan edes välähtänyt, että ko. tapa häiritsisi jotain. No kaikkea sitä oppii ihmismielestä, kun ikää tulee lisää.

Onhan siitä valtava vaiva antaa maila peliKAVERILLE. Voi perkele sanon minä.

Kualeppi kirjoitti: (7.10.2012 22:25:02)
    Jos jotakuta häiritsee lipputangon päällä olevat mailat, niin kannattaa harkita vakavasti lajin lopettamista ja siirtyä esim. lenkkeilyyn, yksinpurjehdukseen, yksin samoiluun, kerrostalokyttääjäksi tai katsastusinsinööriksi. Eipä ole koskaan pieneen mieleeni koskaan edes välähtänyt, että ko. tapa häiritsisi jotain. No kaikkea sitä oppii ihmismielestä, kun ikää tulee lisää.

Onhan siitä valtava vaiva antaa maila peliKAVERILLE. Voi perkele sanon minä.

Minua ei ainakaan yksittäinen maila lipun päällä häiritse, sen nyt saa vielä hyvinkin käteen oman putterin ja itse tangon lisäksi tai nostaa putterin lavalla tuo maila puoliksi ilmaan smalla, kun toisella kädellä ottaa tangon. Välillä kuitenkin tangon päällä on kolme tai useampikin maila. Noita keppejä on tuosta enää turha nostella tangon ohella.

Lopputuloksena onkin siis että, kun kaikki ovat putanneet, tulevat he suorittamaan maila-arvontaa tangon luokse. Vasta tämän jälkeen saa lipputangon vietyä paikoilleen. Mielestäni on paljon kätevämpi tapa jättää ylimääräiset mailat reiän ja oman bäginsä väliin. Vaikkapa sitten greenihaarukkaan tuettuna, niin poistuminen greeniltä tapahtuisi kaikin puolin ripeämmin. Ensimmäisenä putannut voisi ottaa lipun heti käsiinsä ja muut voisivat keräillä mailansa sillä aikaa, kun yksi käy laittamassa tangon paikoilleen.

Mielestäni asialla ei ole mitään tekemistä ensimmäisenä kuppiin putanneen henkilön sosiaalisuuden kanssa, vaan mailansa tangon päälle jättäneiden muiden huomioonottamisen suhteen (niin lipun huoltajaa, kuin kaikkia takanatulevia ryhmiä kohtaan ruuhkaisella kentällä). Ja kyllä, käyn hakemassa greenille unohtumassa olevan mailan, mikäli moisen huomaan.

EFC kirjoitti: (6.10.2012 22:05:53)

Vähän omituinen ketju. Hyvin yleinen tapa jättää mailat lipun päälle ja ei kai ole mikään ongelma poimia lipun päältä toisten mailoja ja ojentaa ne omistajalle. Itse usein poimin myös griinillä makaavat mailat ja ojennan omistajalle, jos ensimmäisenä niiden luo kävelen. Auttaminen on ihan kivaa ja nopeuttaa peliä.

Sorsa kirjoitti: (8.10.2012 0:58:41)
    Mielestäni on paljon kätevämpi tapa jättää ylimääräiset mailat reiän ja oman bäginsä väliin. Vaikkapa sitten greenihaarukkaan tuettuna, niin poistuminen greeniltä tapahtuisi kaikin puolin ripeämmin. Ensimmäisenä putannut voisi ottaa lipun heti käsiinsä ja muut voisivat keräillä mailansa sillä aikaa, kun yksi käy laittamassa tangon paikoilleen.

Märälle griinille ei viitsi mailoja laittaa koska gripit kostuu. Helpompaa on poimia ne mailat siitä lipun päältä kainaloon ja ojentaa omistajilleen, kun he saavat pallon pelattua reikään. Jos lipun päällä on enemmän kuin 3-4 mailaa ja itselläkin jo pari mailaa kainalossa, niin silloin saatan odottaa, että joku muu kaappaa omat mailansa ensin.

Mikä pakko sitä lippua on heti mukaan ottaa? Kunhan on lipun kanssa valmis silloin, kun viimeinen on putannut… sitä ennen voi jaella mailoja.

Nimetön

ristiveto kirjoitti: (8.10.2012 7:38:17)

Mielestäni on paljon kätevämpi tapa jättää ylimääräiset mailat reiän ja oman bäginsä väliin. Vaikkapa sitten greenihaarukkaan tuettuna, niin poistuminen greeniltä tapahtuisi kaikin puolin ripeämmin. Ensimmäisenä putannut voisi ottaa lipun heti käsiinsä ja muut voisivat keräillä mailansa sillä aikaa, kun yksi käy laittamassa tangon paikoilleen.

Märälle griinille ei viitsi mailoja laittaa koska gripit kostuu. Helpompaa on poimia ne mailat siitä lipun päältä kainaloon ja ojentaa omistajilleen, kun he saavat pallon pelattua reikään. Jos lipun päällä on enemmän kuin 3-4 mailaa ja itselläkin jo pari mailaa kainalossa, niin silloin saatan odottaa, että joku muu kaappaa omat mailansa ensin.

Mikä pakko sitä lippua on heti mukaan ottaa? Kunhan on lipun kanssa valmis silloin, kun viimeinen on putannut… sitä ennen voi jaella mailoja.

Edelleen tämä ketju hymyilyttää. Ajetaan golkentälle kymmeniä kilometrejä, vaihdetaan keliin sopivat vaatteet. Juodaan kahvit, jutellaan niitä näitä. Kierroksen aikana kävellään kymmenen kilometriä, palloja haetaan yhdessä pusikosta, kehutaan hyviä lyöntejä ja naureskellaan yhdessä huonoja.Ok hieno homma.
    Nostetaan lippu griinillä ja ojennetaan maila tai kaksi omistajalleen. Ei pysty, ei jaksa, vit…aa.

Tällaiset inisijät pistettäisiin missä vaan joukkuelajissa kotiin nauttimaan äidin keittämästä mannapuurosta. Mannapuuro tietysti olkkarin pöytään tuotuna, ettei Pikku-Pertti suutu.

Chip Greenside kirjoitti: (7.10.2012 20:48:52)
    Jos puttaan palloni ensimmäisenä reikään, hoitelen tangonkin sinne ja annan sen päällä olleet mailat niiden omistajille. Tämä ei ole koskaan haitannut minua, kuten ilmeisesti haittaa joitakin itsekkäitä paskiaisia.

Juuri näin.
    Olen itse aloittanut urani kavereiden caddienä joten tällaiset perusasiat tuli opittua kantapään kautta jo ennen omaa pelaamista. Lipun hoitaminen, nosto, ylimääräisten mailojen laitto sen päälle(mailojen palauttaminen) sekä lipun takaisin laittaminen on vain yksi niistä asioista joka oikein tehtynä helpottaa ja nopeuttaa koko ryhmän pelaamista. Tuntemattomien ryhmässä tämäkin pikkujuttu kertoo omalla tavallaan heidän osaamisestaan ja henkilökohtaisesta sivistyksestään. Niin kuin monet muukin golfiin liittyvät rutiinit.

Greenillä ja sen läheisyydessä pelattaessa on monta muutakin asiaa jotka olisi syytä huomioida kanssapelaajien tekemisen helpottamiseksi ja koko ryhmän pelin nopeuttamiseksi. Ne oppii vain kokemuksen ja ymmärtämisen kautta. Ja, sitä opettelemista riittää niin kauan kuin jaksaa kenttiä kiertää.

EFC

petsari kirjoitti: (8.10.2012 19:54:38)

Chip Greenside kirjoitti: (7.10.2012 20:48:52)
    Jos puttaan palloni ensimmäisenä reikään, hoitelen tangonkin sinne ja annan sen päällä olleet mailat niiden omistajille. Tämä ei ole koskaan haitannut minua, kuten ilmeisesti haittaa joitakin itsekkäitä paskiaisia.

Juuri näin.
    Tuntemattomien ryhmässä tämäkin pikkujuttu kertoo omalla tavallaan heidän osaamisestaan ja henkilökohtaisesta sivistyksestään. Niin kuin monet muukin golfiin liittyvät rutiinit.

Sitten on se ryhmä jotka aina on toitottamassa, että ’astu vaan siihen puttilinjalle’!! Hitto vieköön, ei siihen astuta, koska se kuuluu myös hyvään käytökseen (vaikkei se tulokseen juur vaikutakkaan).

Kualeppi kirjoitti: (8.10.2012 8:53:39)

ristiveto kirjoitti: (8.10.2012 7:38:17)

Edelleen tämä ketju hymyilyttää. Ajetaan golkentälle kymmeniä kilometrejä, vaihdetaan keliin sopivat vaatteet. Juodaan kahvit, jutellaan niitä näitä. Kierroksen aikana kävellään kymmenen kilometriä, palloja haetaan yhdessä pusikosta, kehutaan hyviä lyöntejä ja naureskellaan yhdessä huonoja.Ok hieno homma.
    Nostetaan lippu griinillä ja ojennetaan maila tai kaksi omistajalleen. Ei pysty, ei jaksa, vit…aa.

Tällaiset inisijät pistettäisiin missä vaan joukkuelajissa kotiin nauttimaan äidin keittämästä mannapuurosta. Mannapuuro tietysti olkkarin pöytään tuotuna, ettei Pikku-Pertti suutu.

Hehee, mikäli mahdollisesti viittasit minun suuntaani ’pikku inisijänä’, niin älä nyt suotta sanojani suuhun laita. Minusta tämä ei ole iso ongelma missään suhteessa, niin etiketin, kuin pelinopeuden suhteenkaan, mutta kyllä asiaa voi silti kommentoida.

Ei se, että on järkevämpiä ja (mielestäni) muut paremmin huomioonottavia tapoja toimia, tarkoita sitä, että nämä mailat lipun päällä ja yhden tai kahden kepin ojentaminen peliryhmän muille jäsenille olisi mikään ongelma, Mielestäni asian voisi vain hoitaa kaikinpuolin paremminkin. Mikäli tämän asian mainitseminen on ininää, niin olkoon, joku voisi väittää tätä kuitenkin argumentoiduksi keskusteluyritykseksi.

Mutta niin, mielestäni mailojen jakelu jo valmiiksi pois lipun päältä, kun joku on vielä puttaamassa, ei ainakaan ole etiketin mukaista. Hieman kärjistäen: ’Kenen tämä 48 Vokey oli? Entäs 52 tai Taylorin 9-rauta?’. Toki tässä ehkä isompi ongelma lieneekin se, että noita mailoja ei tulla hakemaan lipun päältä pois valmiiksi. Mutta tässäkin palataan muiden pelaajien (oman ryhmän ulkopuolistenkin) huomioonottamiseen, mistä mielestäni koko etiketissä on kyse.

Pienistä virroista kasvaa iso joki, niin etiketissä, kuin pelinopeudessakin.

Nimetön

Sorsa kirjoitti: (9.10.2012 1:10:00)

Hehee, mikäli mahdollisesti viittasit minun suuntaani ’pikku inisijänä’, niin älä nyt suotta sanojani suuhun laita. Minusta tämä ei ole iso ongelma missään suhteessa, niin etiketin, kuin pelinopeuden suhteenkaan, mutta kyllä asiaa voi silti kommentoida.

Ei se, että on järkevämpiä ja (mielestäni) muut paremmin huomioonottavia tapoja toimia, tarkoita sitä, että nämä mailat lipun päällä ja yhden tai kahden kepin ojentaminen peliryhmän muille jäsenille olisi mikään ongelma, Mielestäni asian voisi vain hoitaa kaikinpuolin paremminkin. Mikäli tämän asian mainitseminen on ininää, niin olkoon, joku voisi väittää tätä kuitenkin argumentoiduksi keskusteluyritykseksi.

Mutta niin, mielestäni mailojen jakelu jo valmiiksi pois lipun päältä, kun joku on vielä puttaamassa, ei ainakaan ole etiketin mukaista. Hieman kärjistäen: ’Kenen tämä 48 Vokey oli? Entäs 52 tai Taylorin 9-rauta?’. Toki tässä ehkä isompi ongelma lieneekin se, että noita mailoja ei tulla hakemaan lipun päältä pois valmiiksi. Mutta tässäkin palataan muiden pelaajien (oman ryhmän ulkopuolistenkin) huomioonottamiseen, mistä mielestäni koko etiketissä on kyse.

Pienistä virroista kasvaa iso joki, niin etiketissä, kuin pelinopeudessakin.

Niinpä kasvaa, mutta tämä ko. hyvä tapa nopeuttaa kierrosta. Oletko oikeasti sitä mieltä, että nopeampaa olisi, kun kaikki alkaisivat asettelemaan wedgejään griinihaarukan päälle.

Lisäksi valitit tuossa aikaisemmin (kuten Bogeykin), että putteria, lippua ja esimerkiksi kolmea muuta mailaa on hankala/vaikea/turha nostella. Mikä siinä on vaikeaa? Onko teillä kuusikuukautisen vauvan käsi vai selkä kipeänä? Vai olematon koordinaatio?Kuinka monta kertaa kesässä lipputangossa on kolme tai useampi maila eikä kukaan tule niitä ottamaan?

Mailathan annetaan samalla, kun kävellään bagiä kohti, joten se ei hidasta kierrosta millään lailla. Paitsi jos taas tulee koordinaatio-ongelmat esille, ei pysty kävelemään ja ojentamaan mailaa samaan aikaan 😉

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 30)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #423866 kohteessaMailat lipun päällä

Etusivu Foorumit Yleistä Mailat lipun päällä