Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Mailan pään nopeus ja lyönnin pituus?
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Laittakaa data mailan pään nopeuksista ja lyöntipituuksista -kokemuksia Esim drv 10,5 astetta speed 100 mph pituus? Eli mistä pallo löytyy keskimäärin. drv 10,5 90 mph pituus? 7 RAUTA 33 astetta sama tempo, pituus? onko 150m 9 RAUTA 41 astetta sama tempo, pituus? onko 130 m Mikä on driven pituus normaalivartisella driverilla, lofti10,5, jos nopeus on 110 mph? Hybridi 20 astetta(cobra) 90 mph 200 m pitääkö paikkansa?
Svingari kirjoitti: (22.2.2013 19:03:38)
Mikä on driven pituus normaalivartisella driverilla, lofti10,5, jos nopeus on 110 mph?
240m, saattaapi olla pikkaisen rulliakin.
Q8 kirjoitti: (22.2.2013 19:23:00)
Svingari kirjoitti: (22.2.2013 19:03:38)
Mikä on driven pituus normaalivartisella driverilla, lofti10,5, jos nopeus on 110 mph?
240m, saattaapi olla pikkaisen rulliakin.
Veikkaisin, että pyöritään siellä 255-265 m. 120 mph:ta löytyy jo isolta osalta tour pelaajista ja siellä taas ollaan siellä 280-290m. Joku bubba nyt muistelisin vetell jo liki 130 mph:ta ja silloin ollaan jo reilusti 300 metrin paremmalla puolella. Se pituus ei vaan ole lineaarinen mailanpään nopeuteen verrattuna. Se on vaan vähän hankalaa kun siellä kentällä ei sitä mailanpään nopeusmittausta ole eikä myöskään välttämättä luoettavaa etäisyysmittausta.
Löytyipä tuollainen hauska kalkulaattori: Että tälläinen
Rauski kirjoitti: (22.2.2013 23:16:07)
Löytyipä tuollainen hauska kalkulaattori: Että tälläinenAika hyvin pitää paikkaansa kun syöttelin sinne rehellisesti parin pelaajan tietoja joiden lyöntimitat on aika hyvin tiedossa.
Rauski kirjoitti: (22.2.2013 23:09:39)
Veikkaisin, että pyöritään siellä 255-265 m. 120 mph:ta löytyy jo isolta osalta tour pelaajista ja siellä taas ollaan siellä 280-290m. Joku bubba nyt muistelisin vetell jo liki 130 mph:ta ja silloin ollaan jo reilusti 300 metrin paremmalla puolella. Se pituus ei vaan ole lineaarinen mailanpään nopeuteen verrattuna. Se on vaan vähän hankalaa kun siellä kentällä ei sitä mailanpään nopeusmittausta ole eikä myöskään välttämättä luoettavaa etäisyysmittausta.
265m vaatii kyllä hyvät pomput.
Arizonassa Garrigus näyttää tempaisseen 338 jaardia mikä on 307 metriä. Tuo on rullien kanssa. Keskiarvo oli 302(?) jaardia rulleilla ja tämä on 275 metriä rulleilla. Väylä oli sellainen missä eivät näyttäneen jarruttelevan. Mitä tästä opimme, niin en tiedä.
Itse lyön 105mph ja pallo on ’aina’ 230 – 235 metriä tiiltä. Rulleja ei kovin paljoa ole Suomessa tullut. Netissä on peukalokaavana 2,4 jaardia/mph. Ainakin omalla kohdalla pitää paikkaansa.
trackman/draiveriTuossa jotain trackman taulukoita, jos ne nyt pitää paikkaansa:
Q8 kirjoitti: (23.2.2013 12:32:54)
Rauski kirjoitti: (22.2.2013 23:09:39)
Veikkaisin, että pyöritään siellä 255-265 m. 120 mph:ta löytyy jo isolta osalta tour pelaajista ja siellä taas ollaan siellä 280-290m. Joku bubba nyt muistelisin vetell jo liki 130 mph:ta ja silloin ollaan jo reilusti 300 metrin paremmalla puolella. Se pituus ei vaan ole lineaarinen mailanpään nopeuteen verrattuna. Se on vaan vähän hankalaa kun siellä kentällä ei sitä mailanpään nopeusmittausta ole eikä myöskään välttämättä luoettavaa etäisyysmittausta.
265m vaatii kyllä hyvät pomput.
Arizonassa Garrigus näyttää tempaisseen 338 jaardia mikä on 307 metriä. Tuo on rullien kanssa. Keskiarvo oli 302(?) jaardia rulleilla ja tämä on 275 metriä rulleilla. Väylä oli sellainen missä eivät näyttäneen jarruttelevan. Mitä tästä opimme, niin en tiedä.
Itse lyön 105mph ja pallo on ’aina’ 230 – 235 metriä tiiltä. Rulleja ei kovin paljoa ole Suomessa tullut. Netissä on peukalokaavana 2,4 jaardia/mph. Ainakin omalla kohdalla pitää paikkaansa.
Trackmanin mukaan eroa saattaa olla liki 30 metriä riippuen attack anglesta samalla mailanpään nopeudella.
Vielä lisää asiasta: Tiom Wishon
Tuolta näet PGA:n keskiarvot http://thesandtrap.com/t/32498/trackman-data-pga-tour-vs-lpga
Muuttujia on tosiaan paljon mailanpäännopeuden lisäksi. Esimerkiksi drivessä tuletko ylöspäin palloon, lofti ulkoa vai sisältä jne. 105mph voi lyödä yli 265 jos luvut ovat optimit. Monet pelaajat antavat tasoitusta esimerkiksi siinä, että tulevat driverillä alaspäin palloon. Muuttujia on siis monia.Itselläni on mailanpäännopeus perusdraivilla 109 ja lyön parhaimillaan hiukan yli 270 ja hyvät ovat yli 260. Keskiarvo varmaan 250-255.
Rauski kirjoitti: (22.2.2013 23:16:07)
Löytyipä tuollainen hauska kalkulaattori: Että tälläinenTässäpä tällänen mukavampi kalkulaattori, ei tartte arvuutella mihin asti menee milläkin mailanpäännopeudella
Trajectory OptimizerJamasa kirjoitti: (23.2.2013 14:41:24)
Rauski kirjoitti: (22.2.2013 23:16:07)
Löytyipä tuollainen hauska kalkulaattori: Että tälläinenTässäpä tällänen mukavampi kalkulaattori, ei tartte arvuutella mihin asti menee milläkin mailanpäännopeudella
Trajectory OptimizerEi tartte arvuutella kuin sitä mitä noihin kaikkiin syötetään;)
verkku4 kirjoitti: (23.2.2013 14:05:36)
105mph voi lyödä yli 265 jos luvut ovat optimit.Saa olla kyllä hyvät luvut ja sitten vielä tosi hyvät pomput, ilmassa se ei tonne asti lennä.
Q8 kirjoitti: (24.2.2013 15:59:06)
verkku4 kirjoitti: (23.2.2013 14:05:36)
105mph voi lyödä yli 265 jos luvut ovat optimit.Saa olla kyllä hyvät luvut ja sitten vielä tosi hyvät pomput, ilmassa se ei tonne asti lennä.
jos kyseessä 265 m elikäs 290 yrd, niin
SF on 1,5 eli pallo lähtee n. 158 mph (pyöristin ylöspäin)
Lauch angle 29 deg
Spin 1200 rpm
tekeepi ilmassa 290 yrd
(käytin linkkittämääni Optimizeria)Eli lentäskös sittenkin ilmassa
?
Jamasa kirjoitti: (24.2.2013 17:54:12)
Q8 kirjoitti: (24.2.2013 15:59:06)
verkku4 kirjoitti: (23.2.2013 14:05:36)
105mph voi lyödä yli 265 jos luvut ovat optimit.Saa olla kyllä hyvät luvut ja sitten vielä tosi hyvät pomput, ilmassa se ei tonne asti lennä.
jos kyseessä 265 m elikäs 290 yrd, niin
SF on 1,5 eli pallo lähtee n. 158 mph (pyöristin ylöspäin)
Lauch angle 29 deg
Spin 1200 rpm
tekeepi ilmassa 290 yrd
(käytin linkkittämääni Optimizeria)Eli lentäskös sittenkin ilmassa
?
Eikös tuo spin ole aika pirun alhainen?
Rauski kirjoitti: (24.2.2013 18:33:49)
Jamasa kirjoitti: (24.2.2013 17:54:12)
Q8 kirjoitti: (24.2.2013 15:59:06)
verkku4 kirjoitti: (23.2.2013 14:05:36)
105mph voi lyödä yli 265 jos luvut ovat optimit.Saa olla kyllä hyvät luvut ja sitten vielä tosi hyvät pomput, ilmassa se ei tonne asti lennä.
jos kyseessä 265 m elikäs 290 yrd, niin
SF on 1,5 eli pallo lähtee n. 158 mph (pyöristin ylöspäin)
Lauch angle 29 deg
Spin 1200 rpm
tekeepi ilmassa 290 yrd
(käytin linkkittämääni Optimizeria)Eli lentäskös sittenkin ilmassa
?
Eikös tuo spin ole aika pirun alhainen?
Onhan se. Vaikee siihen on päästä todellisuudessa. Toi oli vaan teoreettisesti, tietty.
Jamasa kirjoitti: (24.2.2013 17:54:12)
Q8 kirjoitti: (24.2.2013 15:59:06)
verkku4 kirjoitti: (23.2.2013 14:05:36)
105mph voi lyödä yli 265 jos luvut ovat optimit.Saa olla kyllä hyvät luvut ja sitten vielä tosi hyvät pomput, ilmassa se ei tonne asti lennä.
jos kyseessä 265 m elikäs 290 yrd, niin
SF on 1,5 eli pallo lähtee n. 158 mph (pyöristin ylöspäin)
Lauch angle 29 deg
Spin 1200 rpm
tekeepi ilmassa 290 yrd
(käytin linkkittämääni Optimizeria)Eli lentäskös sittenkin ilmassa
?
Heh, lentää. Kulma 29 ja spinni 1200. Aika kurko
Q8 kirjoitti: (24.2.2013 19:03:26)
Jamasa kirjoitti: (24.2.2013 17:54:12)
Q8 kirjoitti: (24.2.2013 15:59:06)
verkku4 kirjoitti: (23.2.2013 14:05:36)
105mph voi lyödä yli 265 jos luvut ovat optimit.Saa olla kyllä hyvät luvut ja sitten vielä tosi hyvät pomput, ilmassa se ei tonne asti lennä.
jos kyseessä 265 m elikäs 290 yrd, niin
SF on 1,5 eli pallo lähtee n. 158 mph (pyöristin ylöspäin)
Lauch angle 29 deg
Spin 1200 rpm
tekeepi ilmassa 290 yrd
(käytin linkkittämääni Optimizeria)Eli lentäskös sittenkin ilmassa
?
Heh, lentää. Kulma 29 ja spinni 1200. Aika kurko
Niinpä mutta siinä olisi nyt ne hyvät luvut mitä peräänkuulutettiin. Eikun toteuttamaan :).
Ottakaa videolle jos joku onnistuu.Ja tässä on sitten tourilta se todellisuus nopeuksien ja mittojen osalta… Ja huomioikaa että noissa on rullit mukana ja ne ei pelaa pehmeillä suomalaisilla kentillä
Ihan turha laittaa värikynää tai kuvitella Bubbasta mitään ihmeitä..
Ainiin, ja Svinigarille vielä.. Mikä on normaalivartinen draiveri??? Ei sellaista ookaan. TM:n 47′:n varsi vai joku tourilla käytettävä reilu 44 tuumainen maila? Bubballa on kuulemma 44,5.
Normaalivarsi esim. TM R11S (2012) on 45 tuumaa.
Mielestäni varsi on liian pitkä.
Parempi tuntuma on kun pätkäsee varren 43 tuumaiseksi.
En ole vielä raaskinut. Mutta kun grippaan mailan kevällä niin varresta lähtee samalla 2 tuumaa.Q8 kirjoitti: (24.2.2013 19:03:26)
Jamasa kirjoitti: (24.2.2013 17:54:12)
Q8 kirjoitti: (24.2.2013 15:59:06)
verkku4 kirjoitti: (23.2.2013 14:05:36)
105mph voi lyödä yli 265 jos luvut ovat optimit.Saa olla kyllä hyvät luvut ja sitten vielä tosi hyvät pomput, ilmassa se ei tonne asti lennä.
jos kyseessä 265 m elikäs 290 yrd, niin
SF on 1,5 eli pallo lähtee n. 158 mph (pyöristin ylöspäin)
Lauch angle 29 deg
Spin 1200 rpm
tekeepi ilmassa 290 yrd
(käytin linkkittämääni Optimizeria)Eli lentäskös sittenkin ilmassa
?
Heh, lentää. Kulma 29 ja spinni 1200. Aika kurko
Näistä puumailojen lyöntipituuksista kun puhutaan, pitäisikin aina puhua carrystä. Minäkin viime alkukesästä pääsin samoilla vaudeilla parhaimmillani samoille mitoille, mutta ei carry kuitenkaan ollut kuin 220 m. Lentokaari on sellaista korkee hukahtavaa kaarta. Kovalla väylällä se ottaa ihan mahdottomat korkeat menevät loikat ja rullii pitkälle, eli mitta ei kerro kyllä mitään. Loppukaudesta se sitten lyhenikin huomattavasti. Niin kyllä tippui mailanpään nopeuskin.
Kertokaas välineammattilaiset paljon varren ominaisuudet muuttuvat jos yläpäästä otetaan tuo viitisen senttiä pois?
Oktaani kirjoitti: (25.2.2013 13:15:16)
Kertokaas välineammattilaiset paljon varren ominaisuudet muuttuvat jos yläpäästä otetaan tuo viitisen senttiä pois?En ole välineammattilainen, mutta swingipaino muuttuu. Mailasta tulee huomattavasti kevyemmän ja tunnottoman tuntuinen. Pari tuumaa on jo paljon (toistakymmentä pistettä) ja sen kyllä varmasti huomaa. Tuntumaa saa jonkin verran takaisin lyijyteipillä, mutta sitäkin joutuu tarrailemaan jo yli 20 gr.
Vaikutuksesta lyönnin pituuteen on eri väitteitä, mutta itse olisin valmis uskomaan että lyöntimatka ei juurikaan lyhene, mutta tarkkuus kasvaa. Wishon väittää että tuuman lyhennys vie mitasta yhden jaardin (0,9 metriä). Kuten tuli todettua, pääsääntöisesti uusien mailojen varret ovat varmaan klubipelaajille liian pitkiä. Jos alkaa vartta pätkiä, tuuma voisi olla hyvä alku. Kaksi tuumaa on jo varren tuntumassa valtava muutos.
Ei tosiaan parane katkaista 2 tuumaa.
Hyvä Henkka kun puhuit järkeä.Nyt svingipaino on D3-. Aika halko.
6 mm lyhentäminen laskurin mukaan vie painon D0:aan ja 12 mm lyhentäminen C9:ään.
Ehkä tuuma pois on vielä siedettävä eikä maila kevene tuntumaltaan liikaa.
Pidän haloista.
Vanha SMT Deep bore oli 43 tuumainen, mutta laitoin lyijyä tai berylliumia painoa n. 8 g lisää.
TM R11S:n varren saa mielestäni irti ja painoa voisi lisätä?Optishotilla olen huomannut, että varmin lyönti driveri-speksillä tulee 39,75 tuumaisella 18 asteisella hybridillä. Pallo lentää pitkälle ja hajonta on suhteellisen siedettävää.
Ehkä lyhyttä tikkua hallitsee paremmin kuin pitkää ja luottamus antaa uskoa tempoa kovaa.
Tom Wishon tosiaan on kirjassaan The Search for the Perfect Golf Club sitä mieltä, että nykydriverit ovat liian pitkiä. Sopiva olisi 43 tuumainen kuten joku jo mainitsikin. -
JulkaisijaArtikkelit
Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Mailan pään nopeus ja lyönnin pituus?