23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][12]
KilpailuaSuomalaista

Mahdollisimman halvan pelikierroksen löytäminen…?

Etusivu Foorumit Yleistä Mahdollisimman halvan pelikierroksen löytäminen…?

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Monilla toimialoilla on internet’in myötä keksitty uusia tapoja välittää tuotteita sekä palveluita loppuasiakkaille.
    – esimerkkeinä vaikkapa pizza-palvelut joissa netissä toimiva varausjärjestelmä välittää asiakkaan tilauksen pizzeriaan.
    – luonnollisesti kyseessä oleva varasjärjestelmä hoitaa oman osuutensa palveluketjusta automaattisesti.. ottaen tietenkin itselleen vaatimattoman (n.20%) osuuden tilauksen kokonaisarvosta.
    – samanlaisia nettissä toimivia varaus- ym. järjestelmiä on myös matka-, hotelli-, auton vuokraus- jne toimialoilla.
    – puhumattakaan erilaisista bonusjärjestelmistä jne.
    – kaikille näille on yhteistä se että ne ottavat (automaattisesti) oman osuutensa jokaisesta ostotapahtumasta.
    – yleensä veloitetaan välitysmaksu tuotteen tai palvetuottajan kateosuudesta. (johtavana business-ideana on se että lisääntyvä myynti korvaa tuottajalle kateosuuden vähenemisen).

    Jäänee nähtäväksi koska Suomeen saapuu vastaavia automaattisesti toimivia välitys-/varausjärjestelmiä myös golfkenttien GF-myyntiin.
    – isommilla golfmarkkinoilla (lähinnä jenkeissä) tällaisia välitysohjelmia lienee jo käytössä.
    – suomalaisilla kentillä pelataan yhteensä n. 3 miljoonaa kierrosta/kausi.
    – ulkopuolisilla välitysjärjestelmillä olisi ehkä mahdollisuus tavoitella jonkinlaista osuutta tuosta kokonaisuudesta?

    Aikaisempina vuosina yleinen Supergolf-järjestelmä osoitti sen että meiltäkin löytyy kenttäyhtiöitä (jopa osakaspohjaisia) jotka ovat valmiita luovuttanaan (ko. olevan Supergolf’in palveluiden myötä) merkittävän osuuden gf-myyntinsä katteista ulkopuoliselle toimijalla.
    – toki Supergolf’in liikeideaan sisältyi myös suoraa taloudellista sitoutumista kenttäyhtiöiden suuntaan.
    – nykyisin eri aloilla toimivilla varausjärjestelmillä ei tällaista todennäköisesti tapahtuisi. (välitystoiminnan mahdollinen hyöty perustuu puhtaasti arvioon myyntitapahtumien kasvusta)

    Itse näkisin jokseenkin fiksumpana että suomalaiset golf-yhtiöt, yhteisöt jne. osaisivat varautua tällaiseen palveluun oikealla tavalla. Sinällään interaktiivisille nettivarauksille, realiaikaiselle maksupalvelulle jne. on olemassa todellista tarvetta sekä kysyntää.
    – tällaiset varaus- ym. palvelut on mahdollista toteuttaa myös niin ettei samalla aiheudu rasitetta tai edes uhkaa yhtiöiden gf-myynnin katteille.
    – siis vaihtoehtona sille että hyväksyttäisiin nöyrästi koko toimialan taloutta ja jopa toimintaa rasittava, ulkopuolinen palvelurakenne. (kuten esim. pizza- ym. palveluiden kohdalla on käytännössä tapahtunut)

    Todennäköisesti meiltä löytyy niitäkin yhtiöitä joiden surkea taloudellinen tilanne, kentän heikko käyttöaste, osaamattomuus talouden hallinnassa ja jopa myyntiresurssien puute jne. houkuttelee tarttumaan ulkopuoliseen palveluun..

    Tällaiset palvelut ovat todennäköisesti tulossa meillekin.
    Löytyykö mielipiteitä siitä kuinka tarpeelliseksi koetaan yleinen (=useita kenttiä kattava) peliaikojen nettimyynti?
    – olisiko hyvä että tällaiset palvelut olisivat golfyhtiöiden omassa hallinnassa?
    – vai olisiko sittenkin parempi että ulkopuoliset(jopa ulkomaiset) toimijat hoitaisivat asian omalla tavallaan?

    Espanjassa toimii tällainen
    https://www.teetimesbooking.com/en/teetimesbooking/Portal/Resultados?idL=8&desc=costa-del-sol

    Eikä siinä ole kyse ”mahdollisimman halvasta” vaan palvelu, jonka kautta voit selata kenttiä ja vapaita peliaikoja. Provisiotkin ovat kohtuullisia, tyypillisesti 1,50 € per varaus. Minusta tämän voisi ottaa käyttöön Suomessakin ja se voisi olla osa eBirdie-palvelua. Minusta sillä voisi korvata teetime.fi palvelun, joka on mielestäni kökkö

    Putti-Possu: Eikä siinä ole kyse ”mahdollisimman halvasta” vaan palvelu, jonka kautta voit selata kenttiä ja vapaita peliaikoja. Provisiotkin ovat kohtuullisia, tyypillisesti 1,50 € per varaus.

    Palvelujen toimintamallit ja ansaintalogiikka saattavat olla erilaisia..

    Kuvailemassani ”ulkopuolisen toimijan” toteuttamassa ratkaisuissa on eräänä lähtökohtana se että järjestelmä hakee sekä tarjoaa mahdollisimman edullisia kertaostoja.
    – samaan tapaan kuin esim. telkkarissa mainostetaan edullisinta hintaa hotellivarauksesta.
    – siis sama palvelu voi olla (ja usein myös on) halvempi nettipalvelussa kuin itse tuottajalta suoraan hankittuna.
    – tuottajan kannalta halvempi hinta on huono asia, varsinkin kun ulkopuolinen veloittaa siitä lisäksi provisiot.

    Siinä vaiheessa kun joku ”ulkoinen toimija” (=varausjärjestelmä) saavuttaa määräävän markkina-aseman käy
    yleensä niin että provisiot kasvaa ja muutenkin tuottajan mahdollisuus ohjailla hinnoittelua heikkenee.
    – esim. samoin kuin pizza-varaussysteemissä (tuottaja ei saakaan veloittaa erikseen varaus-/provisiokuluja asiakkaalta) Vaan joutuukin kustantamaan ne täysimääräisesti omasta myyntikatteestaan.

    Loppuviimeksi kysymys on siitä kuka maksaa?

    A) Varaus-/nettimyyntijärjestelmän suoraan tuotteesta/palvelusta veloittaman provision?
    B) Välillisesti tuottajalle mahdollisesti aiheutuvan tappion ”ulkopuolisen järjestelmän” luomasta hintakilpailusta
    C) Sekä palvelutuottajan heikentyneestä asemasta ja mahdollisuudesta tuotto-/kustannusrakenteen oikaisemiseen
    – esimerkiksi siirtää provisiot asiakashintoihin jne.
    – tai oman (parempi katteisen) gf-myynnin vähenemisestä

    Voisiko esim. kenttäyhtiön vastikkeenmaksajat joutua kustantamaan joko osittain tai kokonaan ”ulkoisen palveluntarjoajan” provisiot sekä välillisesti aiheutuneet kustannukset?

    No nyt ollaan asian äärellä ja tämän puolesta liputan. Tuntuu vain markkinoilla olevan tekijän puute että tämä saataisiin toimimaan. Golfbox, Nexgolf, teetime ja ebirdie yrittävät jokainen pitää kiinni omista vanhoista järjestelmistään, näin olisi siis väylä uudelle toimijalle ja järjestelmälle. Toki mitään nykyistä ei voisi poistaa, joten kulutkin lisääntyisi, mutta voipi olla että myyntikin kasvaisi!

    Gloffare: – tuottajan kannalta halvempi hinta on huono asia, varsinkin kun ulkopuolinen veloittaa siitä lisäksi provisiot.

    Voisiko esim. kenttäyhtiön vastikkeenmaksajat joutua kustantamaan joko osittain tai kokonaan ”ulkoisen palveluntarjoajan” provisiot sekä välillisesti aiheutuneet kustannukset?

    Varauksesta aiheutuu aina jokin kustannus, joka on mukana hinnassa ja kustannuksissa. Perinteinen tilanne on se, jossa asiakas soittaa cädärille ja jaarittelee minuutin tai pari … ja lopulta varaa peliajan, jonka cädäri syöttää järjestelmään. Sitten kun ajankohta tulee, pelaajaa ei näy missään. Tästä varauksesta ei näy missään erillistä kustannusta, mutta toki a) cädärin aika, b) varausjärjestelmän kulut ja c) no show – kaikki maksavat jotain.

    Verrattuna online varaukseen, jossa a) pelaaja itse selailee ajankohtia ja hintoja, b) varaa teeajan ja c) maksaa gf + provikan, joka veloitetaan heti luottokortilta.

    Voi verrata kumpi toimintatavoista on golfyhtiölle edullisempi. Olin 2 viikkoa sitten jonossa Mijas Golfissa, jossa oli juuri tällainen jaaritteleva asiakas langan päässä ja tinki aikoja ja hintoja … muu jono seisoi kärsimättömänä. Cädäri sanoin puhelimeen, että hänellä on asiakkaita jonossa ja voisitteko ystävällisesti varata peliajan online. Tämä tilanne selittää ihan käytännössä, miksi golfyhtiöt suosivat entistä enemmän online-varauksia.

    Nimetön

    Teetimes, Justteetimes, ja vastaavat, ovat kyllä käteviä. Siellä on listattuna kymmeniä kenttiä ja jos ei ole mukana, ei varmaan saa samanlaista gf myyntiä itse. Espanjassa ei ole mitään osakkaiden pelilippujen pörssiä.

    Tarina oli pitkä enkä jaksanut loppuun. Ehkä tällaista ei haettu. Tietty voi käydä niinkin ett jos suomalaiset ei kehitä toimintaa, joku muu sen tekee. Me emme ole myöskään kovin teknisesti kehittyneitä Suomessa joten voi jäädä tekemättä kun ei ole osaamista/halua. Internetin soveltamisessa ollaan aika pahasti takamatkalla.

    Ainahan on mukava keksiä pyörä uudestaan, ainakin jos joku muu maksaisi. Itse en ihan ymmärrä, mikä vika on TeeTime:ssä. Mikä siinä on kökköä? Sen käyttö maksaa kenttäyhtiölle jotain, mutta säästää cädärin työtä. Halutessaan kenttä voi tehdä asetuksen, jolla gf maksetaan varausta tehtäessä sovellukseen integroidulla NexPay:llä. Valtaosa kentistä ei veloita varauksesta mitään, ja pelimaksut hoidetaan cädärin tiskillä. Eipä ole tullut varailtua kentiltä, mihin joutuu maksamaan etukäteen.

    Teetimessä voi tehdä kentistä suosikkilistoja, ja kaverit on helppo lisätä lähtöön. Kentän lähtöaikatilannetta voi scrollata yhden päivän osalta, ja muiden pelaajien händärit näkyy lähtöajoissa. Kaikki kentät eivät ole sovelluksen listalla, mutta se on heidön valintansa. Tuskin olisivat missään muussakaan vastaavassa.

    Suurin puute on, että TeeTimellä tehtyä varausta ei voi perua nexgolfissa, tai päinvastoin. Molemmat on NexGolfin tuottamia. Aika pientä minun mielestäni.

    Nimetön

    Kyllä kai tolla teetimellä pärjää mutta jos katsoo vaikka justteetimes.com niin onhan se ihan eri. On esittelyt, faciliteetit, pelaajien arviot, kartta jne. Hyviä sellaiselle joka ei tunne Suomen kaikkia kenttiä. Vaikka turistit, tosin en tiedä käykö Suomessa golf turisteja.

    Ja palveluun kuuluu myös se että jos haluat varata aikoja useammalta kentältä he hoitavat varaukset antamaasi aikaan tai jos kenttä on varattu, ehdottavat toista järjestystä tai päivää. Ei ole siis pelkkä varausjärjestelmä vaan siellä on support joka auttaa.

    TeeTime on tarkoitettu lähtöaikojen varaamiseen, ja siihen se on ihan hyvä. Sellaisenaan se palvelee valtaosaa suomalaisista pelaajista, jotka tietää mitä kenttiä on missäkin, ja millaisia ne ovat. Elleivät tiedä, katsovat netistä.

    Varmaan tuollaiselle Möllikän kuvaamalle portaalillekin voisi olla tarvetta, mutta kun miettii Suomessa pyörivien ulkomaisten golfturistien määrää ja golfkenttien tulonmuodostusta, niin en ihmettele lainkaan miksei kukaan ole Suomessa alkanut tuollaista tekemään. Ei kai täällä sen tyhmempiä olla kuin muuallakaan, mutta kun ei vaan ole oikein tarvetta.

    Ontee on parempi vaihtoehto! Kattaa useampia maita, kuin teetime.

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
Vastaa aiheeseen: Mahdollisimman halvan pelikierroksen löytäminen…?

Etusivu Foorumit Yleistä Mahdollisimman halvan pelikierroksen löytäminen…?