Aihe: Lisää golfareita ja mainosta lajille, klubikisoihin kädit pelaajille - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Lisää golfareita ja mainosta lajille, klubikisoihin kädit pelaajille

Etusivu Foorumit Yleistä Lisää golfareita ja mainosta lajille, klubikisoihin kädit pelaajille

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Heräsi tässä työpäivän päätteeksi vanha ajatus jonka aikoinaan heitin vanhassa seurassa jollekin uusien pelaajien houkuttelemiseksi. Sallittaisiin siis klubikisoissa kädit niitä haluaville. Esim. Ulla (nimi keksitty) päättää kysäistä työkaveriltaan Heikiltä (nimi keksitty) joka on joskus ollut hiemen kiinnostunut golfista ja kysellytkin joskus lajista jotain. Ullan työkaveri haluaakin tulla katsomaan millaista se toiminta siellä kentällä on ja viettää mukavan päivän hyvässä seurassa Ullan kädinä. Kädi saa vielä lyhyet toimintaohjeet kierrostaan varten ilmoittautumisen yhteydessä. Heikkinen huomaakin kuinka kiinnostava laji on ja varaa GC-kurssin oppiakseen enemmän tästä lajista. Lopulta Heikki päättääkin aloittaa kokemuksen perusteella ihan oman golfelämän ja liittyy seuraan ja maksaa mielellään uudesta harrastuksesta yhteisöllisyyteen kuuluvan pelimaksun. Mietteitä puolesta/vastaan. Hyvät puolet/huonot puolet. Asiallisesti.

Onko klubikisoissa kädit kielletty, en ole kuullutkaan?

Ihmettelen mitä sukua Heikkinen on Ullalle, kun kerran kutsui ensin Heikin kädiksi. Vai onko Heikkinen sittenkin sukua Heikille ja on viestittänyt myös aloittaneensa golfin. Entä jos Ulla ei olekaan sukua Heikille ja puolisot hautovat pahokaan , jopa henkirikosta tämän johdosta.

No., terävillä aivoillani arvelen Ullan, Heikin ja Heikkisen ajautuvan kolmiodraamaan metsän näkyvyydeltä peittämällä väylällä 3, jonka doglegin kulmassa olevaan vesiesteeseen Heikkinen survoo sekä Ullan että Heikin. Arvoitukseksi jää: miksi? ja kuka oli Heikkinen?

Sorry Rauski, tästä on asiallisuu kaukana muttä odottelen illan dekkareita telkusta.

ja valmiiksi jo kyselijöille: arviolta 0,8 o/oo, en jaksa puhaltaa, mukavaa iltaa.

Kilpailun kuluessa Heikki tekee tekee sääntöjenvastaisen teon, jonka samassa ryhmässä ollut Uuno sattumalta kysyy tuomarilta. Kortti on jätetty sisään allekirjoitettuna ja Ulla diskataan. Asiasta käydään terassilla kovaa polemiikkia ja kaikkien syyttävä sormi osoittaa Heikkiin. Ulla menettää voittopalkintona olleen kokonaisen putken upouusia Top Flite XL palloja ja Heikin harmaiksi muuttuneilta kasvoilta on luettavissa suurta tuskaa ja mielipahaa. Hän päättää kuitenkin korvata aiheuttamansa taloudellisen vahingon seuraavista palkoistaan ja lähtee murtunein mielin kotiin. Heti seuraavana päivänä hän ilmoittautuu ensimmäiselle vapaalle paikalle gc-kurssille, jotta pääsisi nauttimaan itsekin tästä mukavasta pelistä.

Tämä on hyvä idea, on kokeiltu ja se on myös onnistunut. En tosiaankaan tiennyt, että jossain klubikisoissa olisi kädi kielletty. Käyttäytymissäännöt on tietysti osattava, mutta sehän on pelaajan vastuulla.

tikkerberg kirjoitti: (18.1.2013 19:12:14)
    Tämä on hyvä idea, on kokeiltu ja se on myös onnistunut. En tosiaankaan tiennyt, että jossain klubikisoissa olisi kädi kielletty. Käyttäytymissäännöt on tietysti osattava, mutta sehän on pelaajan vastuulla.

Laittakaahan seuroja jos tiedätte, että kädi on klubikisoissa varmasti sallittu tai varmasti kielletty. Mulle jäi aikoinaan sellainen kuva että kun niistä ei oikein missään kilpailukutsuissa eikä muuallakaan seuroissa mainita niin tulkinta on ollut että ne on olleet kiellettyjä. Jos on epäselvää niin kilpailukutsuun maininta, että kädit sallittuja.

Rauski kirjoitti: (19.1.2013 9:58:39)
    Laittakaahan seuroja jos tiedätte, että kädi on klubikisoissa varmasti sallittu tai varmasti kielletty.

Lohjalla ainakin saa lähteä kädiksi. En ole koskaan kuullutkaan että josain ei saisi. Minusta se olisi aika omituinen ratkaisu, mutta vaikka minä en ole sellaisesta kuullut, sehän ei tietenkään tarkoita että näin olisi.

Laittakaahan seuroja jos tiedätte, että kädi on klubikisoissa varmasti sallittu tai varmasti kielletty.

Meillä Hyvinkäällä melkein joka kisassa on jollakin kädi.

+1 Rauskille avauksesta.

Tarkemmin kuin asiaa pohtii, niin jos jokainen ’kisapelaaja’ tasosta/kisasta huolimatta ottaisi edes kerran kaudessa yhdelle kisakierrokselleen lajiin vähemmän vihkymättömän ennakkoluulottoman kaverinsa mukaan mailapojakseen -> kyllä tässä on lumipalloefektin aineksia!

Perusbriiffaus riittää (hiljaa / liikkumatta lyöntivuorojen aikana) ja fokus siihen griineillä toimimattomuuteen.
    Liian helposti tulee ’ohuen ymmärryksen’ omaavilla harrastajakädeillä virheitä, jotka vaikuttavat pelaajan / kanssapelaajien viheriötyöskentelyyn negatiivisesti.

Mainio avaus kylläkin ja yllä vain yksi pikainen näkökulma – laittakeehan lisää….

T: nimim. jokunen pro-am takana ja toivottavasti useita edessä:D

tikkerberg kirjoitti: (18.1.2013 19:12:14)

Laittakaahan seuroja jos tiedätte, että kädi on klubikisoissa varmasti sallittu tai varmasti kielletty. Mulle jäi aikoinaan sellainen kuva että kun niistä ei oikein missään kilpailukutsuissa eikä muuallakaan seuroissa mainita niin tulkinta on ollut että ne on olleet kiellettyjä. Jos on epäselvää niin kilpailukutsuun maininta, että kädit sallittuja.

Golfsäännöt sallivat caddien käytön, kunhan pelaajalla on vain yksi kerrallaan.

Eli eipä niissä määräyksissä tarvitse tällaista erikseen sallia. Sitä se on aina, jollei muita rajoituksia anneta.

Tällä kyseisellä tavalla itse tulin aloittaneeksi pelaamisen. -90 luvun lopulla kävin kaverin caddienä(kiitos Arska) parissa kisassa ja näytti niin mukavalta että aloitin golfin itse vuonna 2007 =) Itse asiassa avovaimoni kiinnostui lajista myös kun oli mukanani harjoituskierroksella. Kannatan ehdottomasti ajatusta.

askitformore2 kirjoitti: (22.1.2013 8:53:30)
    Tällä kyseisellä tavalla itse tulin aloittaneeksi pelaamisen. -90 luvun lopulla kävin kaverin caddienä(kiitos Arska) parissa kisassa ja näytti niin mukavalta että aloitin golfin itse vuonna 2007 =) Itse asiassa avovaimoni kiinnostui lajista myös kun oli mukanani harjoituskierroksella. Kannatan ehdottomasti ajatusta.

Kiitos juuri tuota tässä ajateltiin, tosin sun kypsymisvaihe oli aika pitkä;). Seurat vaan mainostamaan sitä jäsenistölle jäsenlehdissä/nettisivustoilla ja markkinontikustannuksena ei olisi joskus huono asia myöskään tarjota ei vielä pelaavalle kädille pullakahvit;). Ja tietysti kaikki seurat sallimaan kädien käyttö klubikisoissa,jos ei jo ole. Mielestäni aika edullista markkinointia lajin suhteen ja näkee hyvin mistä tässä on kysymys.

Olen ollut caddiena kisoissa, eikä kukaan kieltänyt!

KL

pelimummo kirjoitti: (22.1.2013 21:38:04)
    Olen ollut caddiena kisoissa, eikä kukaan kieltänyt!

Hurmaava nimimerkki, siitä täydet pisteet!

Ja kukas pelimummoa kieltäisi? 🙂

EFC

Rauski kirjoitti: (22.1.2013 10:57:18)
    Ja tietysti kaikki seurat sallimaan kädien käyttö klubikisoissa,jos ei jo ole.

Miksi cädin käyttö olisi kiellettyä klubikisoissa? Onko jossain? Muuten hyvä ajatus tutustuttaa porukoita lajin pariin, itse en juuri kilpaile, mutta vapaa-ajankierroksille voisin hyvin ottaa jonkun ’turistin’ välillä mukaan.

EFC kirjoitti: (23.1.2013 9:50:20)

Rauski kirjoitti: (22.1.2013 10:57:18)
    Ja tietysti kaikki seurat sallimaan kädien käyttö klubikisoissa,jos ei jo ole.

Miksi cädin käyttö olisi kiellettyä klubikisoissa? Onko jossain? Muuten hyvä ajatus tutustuttaa porukoita lajin pariin, itse en juuri kilpaile, mutta vapaa-ajankierroksille voisin hyvin ottaa jonkun ’turistin’ välillä mukaan.

Voiko kuka tahansa vetää kisoissa pelaajan kärryä? Tarkoitan tällä sitä, että voihan tuon ’caddie’n’ ilmoittaa olevan katsoja, jolloin välttyy rankuilta, mikäli hän tekee jonkin virheen. Vai muuttuuko kärrynvetäjä automaattisesti caddie’ksi? Voihan tuollaista katsojaa sitten kutsua miksi haluaa, mikäli siitä saa lisäintoa. On tietenkin täysin selvää, että ensimmäistä kertaa kentälle tuleva ei omaksu ennen kisaa annetussa lyhyessä briiffauksessa edes niin yksinkertaista kokonaisuutta kuin golfin säännöt ja deccarit.

Chip Greenside kirjoitti: (23.1.2013 10:26:40)
    Vai muuttuuko kärrynvetäjä automaattisesti caddie’ksi?

Näin taitaa käydä

’A ’caddie’ is one who assists the player in accordance with the Rules, which may include carrying or handling the player’s clubs during play. ’

KL

Voiko kuka tahansa vetää kisoissa pelaajan kärryä? Tarkoitan tällä sitä, että voihan tuon ’caddie’n’ ilmoittaa olevan katsoja, jolloin välttyy rankuilta, mikäli hän tekee jonkin virheen. Vai muuttuuko kärrynvetäjä automaattisesti caddie’ksi? Voihan tuollaista katsojaa sitten kutsua miksi haluaa, mikäli siitä saa lisäintoa. On tietenkin täysin selvää, että ensimmäistä kertaa kentälle tuleva ei omaksu ennen kisaa annetussa lyhyessä briiffauksessa edes niin yksinkertaista kokonaisuutta kuin golfin säännöt ja deccarit.

Pelaajalla saa olla vain yksi caddie, mutta hänen romppeitaan saavat kanniskella muutkin ilmat, että heistä tulee caddiejä. Ratkaisevaa on se, kuka kantaa mailoja:

6-4/5.3
    Status of Additional Persons and Items Carried by Such Persons for Player

Q.May a player have a caddie carry his clubs and also have additional persons carry items other than clubs (e.g., a rainsuit, umbrella, food and drink) for the player?

A.Yes. The additional persons would be outside agencies, and any items carried by them would also be considered outside agencies while in their possession. However, the Committee may prohibit the use of such persons in the conditions of the competition.

6-4/4
    Caddie Hires Boy to Carry All of Player’s Clubs Except Putter

Q.A player’s caddie hires a young boy to carry all of the player’s clubs except his putter, which the caddie carries. The caddie assists the player in other ways, i.e., attends the flagstick and gives advice. The young boy does not so assist. Is this permissible?

A.No. The player would be considered to have two caddies in contravention of Rule 6-4.

Tuo Dec 6-4/4 siis kertoo meille, että caddie on henkilö, joka kantaa pelaajan mailoja, tai ainakin joitakin niistä, tai vaihtoehtoisesti henkilö, joka neuvoo pelaajaa. Pelaajahan saa ottaa neuvoja vastaan vain caddieltään, joukkuetoveriltaan tai tämän caddieltä. Jos A kantaa pelaajan mailoja ja B neuvoo pelaajaa, niin pelaajalla on kaksi caddieä.

KL kirjoitti: (23.1.2013 13:13:17)

Pelaajalla saa olla vain yksi caddie, mutta hänen romppeitaan saavat kanniskella muutkin ilmat, että heistä tulee caddiejä. Ratkaisevaa on se, kuka kantaa mailoja:

6-4/5.3
    Status of Additional Persons and Items Carried by Such Persons for Player

Q.May a player have a caddie carry his clubs and also have additional persons carry items other than clubs (e.g., a rainsuit, umbrella, food and drink) for the player?

A.Yes. The additional persons would be outside agencies, and any items carried by them would also be considered outside agencies while in their possession. However, the Committee may prohibit the use of such persons in the conditions of the competition.

6-4/4
    Caddie Hires Boy to Carry All of Player’s Clubs Except Putter

Q.A player’s caddie hires a young boy to carry all of the player’s clubs except his putter, which the caddie carries. The caddie assists the player in other ways, i.e., attends the flagstick and gives advice. The young boy does not so assist. Is this permissible?

A.No. The player would be considered to have two caddies in contravention of Rule 6-4.

Tuo Dec 6-4/4 siis kertoo meille, että caddie on henkilö, joka kantaa pelaajan mailoja, tai ainakin joitakin niistä, tai vaihtoehtoisesti henkilö, joka neuvoo pelaajaa. Pelaajahan saa ottaa neuvoja vastaan vain caddieltään, joukkuetoveriltaan tai tämän caddieltä. Jos A kantaa pelaajan mailoja ja B neuvoo pelaajaa, niin pelaajalla on kaksi caddieä.

Toisinsanoen täällä mainitunkaltaisen turistin ei kannata antaa koskea keppeihin mikäli haluaa välttää rankut. On mitä luultavampaa, että niitä kierroksen aikana tulee (vaikkapa sen julistaminen, millä mailalla pelaaja löi). Kun joku sääntöjenvastainen menettely sitten tapahtuu, ei sitä voi kuitata vaan olankohautuksella, sillä mikäli näin tekee sen voitaneen katsoa olevan sopimus sääntöjen noudattamattomuudesta ja pelaajat suljetaan kilpailusta?

Mites vakuutusasiat menevät näissä turisti-/caddie-asioissa?

Muistan tapauksen kun mun tytär oli pienenä mukana kierroksella Vuosaaressa. Työnteli kärryissä mun mailoja ja piti muutenkin seuraa.
    Pieni tyttö ei jaksanut huolehtia kärrystä koko kierrosta ja mä huolehdin itse bagistä osan matkaa. Sheriffi sattui paikalle juuri silloin kun työnsin itse kärryä. Sheriffi sanoi että kentällä saa olla vain caddien tai pelaajan statuksella ja jos tytär on caddie niin silloin hänen tulee huolehtia mailoista. Ei pelaajan. Vetosi vahinkovakuutuksen ehtoihin.

Osaako joku sanoa onko tarina tosi? Tarkoitan siis sheriffin tarinaa, en omaani.

Parti kirjoitti: (23.1.2013 14:38:50)

Muistan tapauksen kun mun tytär oli pienenä mukana kierroksella Vuosaaressa. Työnteli kärryissä mun mailoja ja piti muutenkin seuraa.
    Pieni tyttö ei jaksanut huolehtia kärrystä koko kierrosta ja mä huolehdin itse bagistä osan matkaa. Sheriffi sattui paikalle juuri silloin kun työnsin itse kärryä. Sheriffi sanoi että kentällä saa olla vain caddien tai pelaajan statuksella ja jos tytär on caddie niin silloin hänen tulee huolehtia mailoista. Ei pelaajan. Vetosi vahinkovakuutuksen ehtoihin.

Osaako joku sanoa onko tarina tosi? Tarkoitan siis sheriffin tarinaa, en omaani.

Tämän sheriffin jutun täytyy olla aivan puutaheinää. Kentällä järjestetään myös kilpailuja, joissa on katsojia. Tässä täytyy olla kyse jostakin ymmärtämättömyydestä valvojan taholta. Sitäpaitsi missä on sanottu se mikä osuus mailojen huolehtimisessa on caddien vastuulla ja mikä pelaajan vai pitääkö caddien vastata mailoista sataprosenttisesti.

KL

Chip Greenside kirjoitti: (23.1.2013 14:58:02)

Tämän sheriffin jutun täytyy olla aivan puutaheinää. Kentällä järjestetään myös kilpailuja, joissa on katsojia. Tässä täytyy olla kyse jostakin ymmärtämättömyydestä valvojan taholta. Sitäpaitsi missä on sanottu se mikä osuus mailojen huolehtimisessa on caddien vastuulla ja mikä pelaajan vai pitääkö caddien vastata mailoista sataprosenttisesti.

Samaa mieltä. Ainakaan golfin säännöt eivät määrää caddieä huolehtimaan pelaajan mailoista, ne vain antavat sellaisen mahdollisuuden, jossa tapauksessa ko. henkilö on sääntömielessä pelaajan caddie. Käänteistä velvoitetta ei kuitenkaan ole, joten caddie voi olla caddie, vaikkei koskekaan pelaajan mailoihin.

Jotenkin tuosta sheriffistä tulee mieleen muutama negatiivinen asia, jotka kaikki liittyvät golfin elitistisyyteen ja luotaantyöntävyyteen. Jos kentällä en saa olla ketään tutustumassa lajiin, niin miten kummassa tätä lajia aiotaan edistää? Tai jos golfravintolaan ei pääse kuin kauluspaidassa… Huh huh…

KL kirjoitti: (23.1.2013 19:01:17)

Chip Greenside kirjoitti: (23.1.2013 14:58:02)

Samaa mieltä. Ainakaan golfin säännöt eivät määrää caddieä huolehtimaan pelaajan mailoista, ne vain antavat sellaisen mahdollisuuden, jossa tapauksessa ko. henkilö on sääntömielessä pelaajan caddie. Käänteistä velvoitetta ei kuitenkaan ole, joten caddie voi olla caddie, vaikkei koskekaan pelaajan mailoihin.

Jotenkin tuosta sheriffistä tulee mieleen muutama negatiivinen asia, jotka kaikki liittyvät golfin elitistisyyteen ja luotaantyöntävyyteen. Jos kentällä en saa olla ketään tutustumassa lajiin, niin miten kummassa tätä lajia aiotaan edistää? Tai jos golfravintolaan ei pääse kuin kauluspaidassa… Huh huh…

Tuo vakuutusjuttu nyt varsinkin on ihan peestä. Mitä vakuutusta hän nyt sitten tarkoittaa? Mikä vahinkovakuutus? Olkoon nyt kyseessä sitten vaikkapa kentän vastuuvakuutus, jossa siis vakuutuksenottaja (kenttä) on vastuussa siitä vahingosta (esine- tai henkilövahinko), jonka kentän puutteellinen tai viallinen rakennelma tms. aiheuttaa ulkopuoliselle, vaikkapa silta romahtaa ja koko ryhmä putoaa allaolevaan louhikkoon. Ei siinä niin käy, että korvaukseenoikeutettuja ovat vain pelaajat ja caddiet, mutta katsojana mukana ollut pikkutyttö jäisi ilman korvausta. Mikäli joku loukkaa kentällä muusta syystä kuin jostakin rakennelman puutteesta tai puutteellisesta hoidosta johtuvasta syystä, ei hänen tapaturmansa hoitokuluja tietenkään korvata liiton jäsenseurojen jäsenten tapaturmavakuutuksesta, mutta niinhän se on muuallakin (paitsi mm. liikenteessä ja töissä), vaan korvaus maksetaan omasta henkilökohtaisesta tapaturmavakuutuksesta, jos sellainen on. Mikäli ulkopuolinen taas aiheuttaa vahinkoa kentälle, on hän siitä vahingonkorvauslain mukaan vastuussa, mikäli näin todetaan.

Kyllä siinä valvojalla on ollut todella huono päivä tai muuten vaan halu päteä ja tylyttää. Tosin siinä kyllä tekee itsestään helposti pellen.

Asiasta on omakohtaista kokemusta. Olin kuullut kaikki typerät, halveksivat golfvitsit ystäväni suusta. Hän piti ääliömäisenä toimintaani sunnuntai-aamuisin, jolloin tapasin ystävien kanssa yöhuoltoaseman baarissa 05.30 ja pallon piti olla ilmassa 06.00. Silloin ehtisi heti muumien jälkeen viettämään laatuaikaa perheen pienimpien kanssa.
    Keskiyön golf 32 reikää oli kenttämme klassikko. Esitin ystävälleni: ’ Saat laukoa kaikki käsiisi löytämät golfirvailut, jos tulet vetämään kärryäni kilpailuihin’. 18 reiän jälkeen hän oli vielä ihan kuosissa, käyttäytyi hyvin ja ei puhunut tyhmiä. Toisella kiekalla hän piti jo itseään asiantuntijana ja kyseli: ’ Miksi sinä tuonne järveen löoit? Eikö tuosta ruoholta olisi helpompi jatkaa?’ tai ’ Eikö olisi kannattanut putata jo edellisellä kerralla kuppiin?’ . Hänen pohkeitaan hierottiin viikkotolkulla takaisin kävelykuntoon. Vaan niin koitti elokuu, jolloin aamuvarhaisella huomaan tutun pakettiauton parkkipaikalla, harjoitusalueelta kuuluu voimasanoja ja hiekkaa on aavikkomyrkskyn verran ilmassa. Ystäväni harjoittelee GC-loppukoetta varten! Seuraavana kesänä hän kiertää kenttäämme 127 kertaa. Tarinan opetus: Rauskin aloitus on ihan kannatettava .

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 28)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #421832 kohteessaLisää golfareita ja mainosta lajille, klubikisoihin kädit pelaajille

Etusivu Foorumit Yleistä Lisää golfareita ja mainosta lajille, klubikisoihin kädit pelaajille