Aihe: Liian korkea lyönti?? - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Liian korkea lyönti??

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Liian korkea lyönti??

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Mikä on liian korkea lyönti ja siten kannattaa lähteä korjaamaan matalammaksi. Eli itselläni on se tunne, että lyön liian korkeita kaaria lyhyillä ja keskipitkillä rautamailoilla. On tietenkin vaikea lähteä sanomaan metreissä tarkkaa arvoa ilman näkemättä mutta jos jotain apua saisi. Esimerkiksi itselläni I8 on korkeimmillaan noin täysikasvuisen kuusen korkeudella. Pallo lentää itselleni sopivan matkan (I8=140-145m). Pallopysähtyy lähes alastulojälkeensä. TV:stä ei ole saanut apua, kun kuvasta ei näe kuinka korkealle lyönnit todellisuudessa nousee.

Olennaisempaa lienee se minne lyönti päätyy ja onko korkeudesta jotain haittaa. Kyky lyödä korkeita ja matalia on tietysti hyvä olla olemassa ja prot osaa tietysti lyödä olosuhteisiin sopivia kaaria.

Mutta siis noin periaatteessa korkeus ei ole haitaksi ja viestii ainakin hieman siitä, että kykenet tuottamaan lapaan vauhtia ja siten myös nostattavaa spinniä palloon, että ok juttu on.

Tuulessa sitten vain voimaa pois ja isompaa rautaa käteen.

No eipä siitä korkeudesta ole mitään haittaa ollut muuta kuin tuulessa pelatessa. Pallo pysähtyy hyvin ja siten jos pituuskontrolli on kohdallaan niin ei tarvitse rulleja pelätä. Ongelma vain on tuulessa pelaaminen ja sellainen pro pelaajien purevuus pallon lentokaaresta puuttuu (tai ainakin luulen niin). En kuitenkaan tiedä kuinka pureva lentokaari lyhyillä ja keskipitkillä raudoilla voi olla. Vastatuulessa pallo ei tahdo lentää ja sivutuuli otta palloon liikkaa.

Vastatuuleen on keksitty lääke, Punch!

niin toi on itseänikin askarruttanut, toi purevuus nimittäin.

onhan se toki niin, että matalampi kaari on vähemmän aikaa ilmassa ja siten myös ’varmempi’. siihen kun saa sitä purevuutta ja spinniä mukaan, niin pallo vielä pysähtyykin.

Omat taidot ei riitä pro-tason lyömiseen ja jos tästä kirjoittelusta joku jotain tajuaa, niin voi laittaa kommenttia.

Itse olen antanut itseni hieman ymmärtää, että moni erittäin hyvä lyöjä onnistuu pitämään pallon melko matlalla ja kuitenkin tuottamaan hyvä takakierteen palloon. Pallo ikäänkuin leijuu ilmassa ja laskeutuu pehmeästi.

itse osaan lyödä tarpeeksi pitkälle, mutta myös ehkä turhankin korkeita etenkin lähestymisissä.

Ovatko osumat niin hyviä tai jopa ohuenlaisia vai mistä on kyse? sivistäkää jos tiedätte…

Tossahan toi ois, niinQ tiivistettynä.. -Use the search, Luke! 😉

draiviratkaisee kirjoitti: (22.4.2007 18:58:20)
    niin toi on itseänikin askarruttanut, toi purevuus nimittäin.

onhan se toki niin, että matalampi kaari on vähemmän aikaa ilmassa ja siten myös ’varmempi’. siihen kun saa sitä purevuutta ja spinniä mukaan, niin pallo vielä pysähtyykin.

Omat taidot ei riitä pro-tason lyömiseen ja jos tästä kirjoittelusta joku jotain tajuaa, niin voi laittaa kommenttia.

Itse olen antanut itseni hieman ymmärtää, että moni erittäin hyvä lyöjä onnistuu pitämään pallon melko matlalla ja kuitenkin tuottamaan hyvä takakierteen palloon. Pallo ikäänkuin leijuu ilmassa ja laskeutuu pehmeästi.

itse osaan lyödä tarpeeksi pitkälle, mutta myös ehkä turhankin korkeita etenkin lähestymisissä.

Ovatko osumat niin hyviä tai jopa ohuenlaisia vai mistä on kyse? sivistäkää jos tiedätte…

Minua sitten alkaa itkettää että edes muistutitte taas asiasta, jota olen yrittää menestyksettä unohtaa jo useamman vuoden. Taas viimeksi kaksi viikkoa sitten pelasin saman …keleen tyypin kanssa, jonka moista pallonkäsittelijää en ole muita nähnyt ja usean tasokkaan pelaajan kanssa olen kuitenkin pelannut. Ja koittanut asian unohtaa. Mutta ei. Täällä vaan kaadetaan suolaa haavoihin.

…Kele. Tetsa se on sellainen skinikaveri että aina greenin lähellä syke nousee ja mahanpohjassa kouraisee kun ajattelee että nyt se perkele löi topin ja minä vien tämän reijän. Sitten se saatanan matala ’toppi’ pomppaa kerran ja pysähtyy joka perkeleen kerran metrin- pari sen pompun jälkeen juuri siihen mihin oli tarkoituskin. Se sitten sen reijän skineistä….tana.

Tätä ollaan useasti monen sekalaisen porukan kanssa koitettu, mutta en minä kyllä tajua miten tuo tehdään. Olen koittanut tuota Penticin vanillasarjan suurimman lautasen kokoisella divotilla (ja se on suuri), mutta ei vaan onnistu. Vainka kuinka prässää, tuohon ei taidot riitä. Olisi vaan kiva kuulla kun joku selittäisi miten tuo edes teoriassa voi onnistua. Minä en tuohon ole koskaan pystynyt edes lähipelialueella. Ja siellä sentään kaikki on pirun helppoa.

GP 1201 kirjoitti: (22.4.2007 19:04:46)
    Tossahan toi ois, niinQ tiivistettynä.. -Use the search, Luke! 😉

Kiitos, mutta ei kiitos.

Jäykemmät varret on hyvä juttu ja itsellä toimi toivotulla tavalla, mutta toi muu oli kyllä enempi vasta-alkajille.

voi olla, että olen tässä ajan kulukseni keksimässä pyörää uudestaan, mutta kyllä siinä pallon lennossa näyttäisi jotain eroa usein olevan, sanotaan huippuamatöörin ja perus-singelin välillä. tarkoitan tietysti siis lentorataa ja profiilia kahdessa yhtäpitkässä ja samaan paikkaan päättyvässä lyönnissä.

Ajatus on, että perus-singelillä on enemmän korkeutta lyönnissä ja jos on sivukierteitä, niin niitäkin sitten enemmän kuin huippuamatöörillä.

Juuri tuo tuossa mietityttää. Eli joku pro tason pelimies lyö saman mittaisen mutta lyöntikaari on sitten matalampi ja pallo pysähtyy pompun jälkeen tai tulee jopa takapakkia. Kummatkin kaverit lyövät samalla voimalla, joten siitä ei pitäisi tulla suuria eroja. Tuo deloftaaminen ei ole ratkaisu, koska tällöin pituus kasvaa (tai ainakaan omasta mielestä). Jos katsoo ammattilaisia niin hekään eivät deloftaa paljoakaan (eroja tietysti on).

No no… Henkka se taas vähän liiottelee. Ei ne matalat lähestymiset nyt IHAN joka kerta pysähdy just siihen mihin mä olin ajatellu. Joskus ne on metrin sivussa. (Vitsi, vitsi…)

Tota joo. Toi matala chippi on kyllä hyvä lyönti. Mulle se varsinaisesti aukesi kokonaisuudessaan noin kuukausi sitten Panoramicassa (Kiitos Henekka & TS!) vaikka olin tuota lyöntiä käyttänyt jo aika pitkään tajuamatta tarkalleen mitä olin tekemässä.

Ideana on siis lyödä pykälää-paria suuremmalla mailalla sellainen ’lätkäisy’, jossa pallo joko on , tai ei ole, hiukan taaempana stanssissa. Sitten vaan lyödään aika tavallisesti sitä kuulaa, kuitenkin niin että lyöntiä ei vedetä ’läpi’ vaan jätetään loppuasento vajaaksi jotenkin silleen että maila on about pystyssä tossa vasemman hartian edessä.

Joo siis enhän mä tota osaa selittää. Mutta idea ainakin mulla on se, että läpilyönnin pituutta (ja hiukan ranteiden toimintaa) säätämällä se pallo pysyy matalana. En siis mitenkään paina sitä palloa alas! Tää ei kuitenkaan ole varsinainen punch, vaan tuota… lätkäisy… Tai chippi… Emmä tiiä mikä helvetti se on. Mutta tarkka tollanen on, jopa siinä määrin että (Lainaus eräältä prolta:) ’välillä oikein vituttaa.’

Lyökää hiljempaa sitä kuulaa!

Jaahas. Tetsakin on löytänyt ne tämän kevään tuoreet sienet. Sen verran tutulta tuo tekstin sotkuisuus näyttää. Toivottavasti olet löytänyt oman sieniapajan, etkä ole verottanut minun viljelmiäni…kele.

Mutta jos tuosta nyt jotakin informaatiota löytää, niin kutakuinkin tuonsuuntaiselta se kyllä näyttääkin. Eli siis minä en vieläkään ymmärrä lainkaan mitä siinä tapahtuu. Ihan sama näkeekö sen, tai kuuleeko siitä selityksen. Yhtä sekavaa edelleen.

Joo sori vaan, en osaa selittää tuon paremmin sitä mitä tuossa oikeasti tapahtuu.

Ja ole huoleti: Mulla on omat sieniapajat.

Chipper kirjoitti: (22.4.2007 19:40:11)
    Juuri tuo tuossa mietityttää. Eli joku pro tason pelimies lyö saman mittaisen mutta lyöntikaari on sitten matalampi ja pallo pysähtyy pompun jälkeen tai tulee jopa takapakkia. Kummatkin kaverit lyövät samalla voimalla, joten siitä ei pitäisi tulla suuria eroja. Tuo deloftaaminen ei ole ratkaisu, koska tällöin pituus kasvaa (tai ainakaan omasta mielestä). Jos katsoo ammattilaisia niin hekään eivät deloftaa paljoakaan (eroja tietysti on).

Samalla voimalla – kuka mitannut? Silmämääräisesti mielestäni erittäin vaikea arvioida. Jotkut osaa jopa säädellä samalla swingipituudella vaikka 70,80 tai 90% vauhtia?

Mielestäni efektiivisen loftin oltava pienempi osumassa, jotta pallo lähtee matalammalle. Alkuasentoa ei välttämättä tarvitse muuttaa mihinkään vaikka osumahetkellä asiat tapahtuisivatkin eri tavalla.

Itse olen viime aikoina harjoitellut vasemman ranteen pitämistä flattinä koko downswingin ajan (siis release ja loppuasento mukaan lukien). Sain tämän toimimaan kun tajusin että oikean ranteen on oltava samalla voimakkaasti oikealle taipuneena, jotta tämä onnistuisi (lyön siis oikealta). Relase vaiheessa vasen breakkasi ennen vasemmalle ja sen korjaaminen on teettänyt eniten töitä. Samalla vaihdoin vahvan grippini paljon neutraalimpaan. Sen oikean ranteen asennon tunnen jotenkin paremmin, kuin missä vasen menee. Jotain hyötyä jäykistä nivelistä, oikea saa minulla olla maks. taipuneena (siis oikealle, ei saa taipua ylös/alas).
    Lyöntikaaret ovat madaltuneet ja mittaa tullut lisää (en pidä pahana). Aiemmin 130m ilmassa vaati täyden R8:n nyt voin lyödä saman vajaalla swingillä ja paremmalla kontrollilla.

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #240417 kohteessaLiian korkea lyönti??

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Liian korkea lyönti??