-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tästä aiheesta on pari vanhempaakin ketjua, mutta niissä on jo pahasti vanhentunutta tietoa. Mikä on tilanne nyt eri yhtiöillä? Finnairilla on jo vuosia mennyt golfbagi ruumaan ilman lisämaksua ”normaalina matkatavarana”, jos sinne ei ole muuta laukkua laittanut. Minulle tuli nyt yllätyksenä, että Norwegianilla sama ei pädekään. Siitä huolimatta, että Norwegianin ”kirjatun matkatavaran” mitat ovat niin mahtavat, että siihen laukkuun taitaisi mennä useampikin bagi (mm. pituus 2,5 metriä). Kuitenkin golfbagista, oli se sitten vaikka pieni junnubagi veloitetaan tuntuva lisämaksu. Muita kokemuksia?
Johtuu siitä että Norwegianilla ei normaalin lipun yhteydessä mene mitään ruumaan ilmaiseksi, vaan matkalaukku maksaa aina, on se sitten tavallinen laukku, tai golfbägi. Eli varsinaisesti golfbägistä ei veloiteta ylimääräistä. Ja useammassa bägissä ”samassa laukussa” tulee vastaan paino, joka saa olla maksimissaan 23 kg (vai oliko se 20 kg, se on vähän vaihdellut).
Nyt kevätreissulla Espanjassa huomasin että Finnairillekin on tullut jossain vaiheessa lippuvaihtoehdoksi myös joku economy light versio jossa ei myöskään kuulu mitään laukkua ruumaan vaan se maksaa 15 € / suunta. Samoin myös Finskillä, golfbägi ei maksa erikoismatkatavarana mitään ylimääräistä, vaan meni tavislaukkuna. Normaaliin economylippuun taas kuuluu yksi laukku / bägi ruumaan, mutta se oli juuri saman verran kalliimpi, että oli ihan sama kumman lipun otti. Finskin laukun painorajat on kutakuinkin samat kuin Norskilla.
Finskin light lippuun ei sisälly yhtään ruumaan menevää matkatavaraa ja lisämaksu on Euroopassa nykyisin 20€/laukku. Laukku tai golfbägi voi painaa max 23 kg eli mahtuu vaikka kaksi bägiä.
Norwegianilla ei sisälly yhtään laukkua Low Cost lipun hintaan ja golfbägi maksaa 30-35 € ja saa painaa max 20 kg.
Näillä kummallakin yhtiöllä on päältäpäin katsoen samanlainen hintapolitiikka, jotka kuitenkin ovat aikalailla erilaiset. Finskillä on light-hinta (ei sisällä ruumaan menevää tavaraa) ja Norwegianilla samalainen low cost -hinta. Mutta kummallakin on vain muutaman euron kalliimpi hintaluokka (F:llä value ja N:llä low +), joihin sisältyy ruumaan menevä laukku ja N:llä jopa kaksi. Finskillä sillä parilla kympillä saa muutakin etua kuin laukun. Lisäksi tuolla F:n value-hinnalla bagi menee ruumaan ilman eri maksua, mutta N:llä se ei onnistu, vaikka muita kuin golfkiloja saa olla niin paljon, että niiden kantamiseen tarvittaisiin kait Bull Mentula.
Eli minun virheeni oli, että ostin Finskin käytännöt mielessä Norwegianilta Low + -lipun, kun olisi pitänyt ostaa pelkkä low. Oppia ikä kaikki. Ja sitä tarvitaan näissä lentoyhtiöiden sääntökiemuroissa.Qatarilla lipun hintaan kuuluu 30 kg matkatavaraa ja siinä saa olla vaikka yksi laukku + golfbägi, kunhan ei ylitä tuota kilomäärää. Kohtuullisen anteliasta.Tieto peräisin Qatarin Suomen asiamieheltä joten pitänee paikkansa.
Menin aikanaan Spanairilla ja yllätys lentokentällä oli jonkinmoinen kun bägi maksoi +50 € / suunta (HEL-BCN-HEL). Finski olisi ollut saman hintainen, kun bägit olisi sisältyneet lipun hintaan. Silloin ei Finskillä minusta ollut mitään Light lippuluokaa vaan alimmassa luokassakin sai yhden laukun ruumaan, joksi siis golfbägikin lasketaan. Sittemmin on tullut selvitettyä matkatavaroiden hinnat tarkemmin.
Ihmettelin miksi P-P puhui 20 € hinnasta. On näköjään hinta noussut. Edellisviikolla bägi maksoi Finskillä (Light) 15 € + 15 €. Toki varasin ja maksoin sen jo 2 kk sitten, että voi se hinta olla noussut jo ennen lentojakin.
https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/Excess-baggage-fees/baggage-calculator
Finskillä on pieni hintaero maksullisissa matkatavaroissa riippuen siitä, maksaako matkatavaran etukäteen netissä vai check-in -vaiheessa kentällä. Etukäteismaksu on tietysti halvempi. Lisämatkatavara (esim. bägi) Euroopan ulkopuolelle maksaa 60 €/suunta etukäteen maksettuna, 70 €/suunta tiskillä. Jos lennät bisnesluokassa niin toinen matkatavara ei maksa mitään.
KLM/AirFrance:lla bagi kuljetus ei maksa mitään kun liittyy heidän golfclubiin.
https://www.flyingblue.com/passion-golf.html
Karibiallekin on tullut bägi otettu ilmaiseksi mukaan.
AirBerlinillä ei kannata bägin kanssa lennellä. Kaveri kävi Malagassa
Saksan kautta ja joutui maksamaan bägikuljetuksen myös välilaskujen osalta.https://www.airberlin.com/en/site/landingpages/baggage_services.php?cat=2
Viime syksynä KLM:n Economy Light -lennolla Maltalle matkalaukku <20 kg maksoi 25 € mennessä, mutta paluumatkalla peräti 100 € (sama ja samanpainoinen laukku). Jos olisin ottanut mukaan myös golfbägin, olisin saanut pulittaa matkatavaroistani yhteensä 250 € (meno-paluu). Teoriassa etukäteen maksaminen olisi ollut halvempaa, mutta käytännössä se ei onnistunut. Finskin Light-lennolla maaliskuussa Madeiralle maksoin matkalaukkuni kuljetuksesta aiemmin mainitun 15€ per suunta (maksoin matkan ja matkatavarat jo syyskuussa). Golfbägin jätin kotiin.
Viime syksynä KLM:n Economy Light -lennolla Maltalle matkalaukku <20 kg maksoi 25 € mennessä, mutta paluumatkalla peräti 100 € (sama ja samanpainoinen laukku). Jos olisin ottanut mukaan myös golfbägin, olisin saanut pulittaa matkatavaroistani yhteensä 250 € (meno-paluu).
Varsinkin Euroopan ulkopuolelle lennettäessä kannattaa pyrkiä korottamaan paluulennon matkustusluokka bisnekseen, niin bägikin tulee takaisin ilmaiseksi (ja saa nukkua sängyssä!). Kun maksat aina k-a-i-k-k-i ostoksesi Finnair-pisteitä kerryttävällä luottokortilla niin saat helpohkosti kasaan vaadittavat 50.000 pistettä 10-12 kuukaudessa. Ja ellei kerry, niin pisteitä voi ostaa (marraskuussa ja huhtikuussa Finskiltä saa pisteitä ostettaessa ylimääräisiä bonus-pisteitäkin). Tällä keinolla bisnes-luokan lento ei aiheuta kovinkaan suuria lisäkustannuksia (ja paluulennolla bägi kulkee ilmaiseksi!).
-
JulkaisijaArtikkelit
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)