-
JulkaisijaArtikkelit
-
Kysymys kuului: Kenelta golf-ammattilaiselta (pelaaja tai opettaja) ottaisit mieluiten tunnin mittaisen oppitunnin? Omaa vastaustani panttaan viela hetkisen.
Hmmm….senniminen heppu kun Brian Manzella.
Jampan foorumeilla on tullut tasaseen tahtiin seikkailtua, ja pelkästään niiiiden kautta oon swingiin saanut aika mukavasti potkua.
Kaveri on julkassu hyviä, helposti omaksuttavia ja informatiivisia opetusmatskuja (videoita, PDF:iä, ääninauhoja…..), joitavoi tsekkailla ilmasiks tai tilailla halvalla. Hitto, täähän menee ihan mainoksen puolelle……eikä siinä vielä kaikki!!
Njoo, mutta se ois mun heppu.(<–…ja ne jotka löytää tosta lauseesta homoeroottista saundia, ni elekää 🙂 )
Kyllä kai tuohon aikaan Ben Hoganin The Five Lessons: The Modern Fundamentals of Golf oli vieläkin kuranttia luettavaa vaikkei enää uunituore ollutkaan. Mies kuitenkin oli voimissaan, joten tunnin, miksei kaksikin saattaisin hänen kanssaan rangella viettää. Eikä kokonainen kierroskaan olisi pois tieltä.
Tota, saaks vielä vaihtaa??
Mietin asiaa hiukan, ja lopulta päätyisinkin antautumaan Sophie Sandolo -nimisen naisten ET ammattilaisen koulutettavaks. Siis ihan mitä vaan toi kouluttaminen Sophien mielestä pitäiskään sisällään ;).
Ekana alkulämmitelyt, ja sit täydet 19 reikää ;).
Kyllä mä menisin Leadbetterin oppiin muutamaksi tunniksi, jos se sais loput 5 pinnaa höylättyä tuloksesta pois…
NimetönJätän tuon ehdollisen jos -muodon pois; en ottaisi vaan otan, joka kesä. Kaverin nimi Bobby Mitchell ja hän on USPGA pro, Masters Tournamentin kakkonen ja kyykyttänyt mm. Nicklausta arvokilpailuissa.
Hän ei luule mitään vaan tietää. Tämän kesän tunnilla hän lisäsi vielä sanojensa vakuudeksi: – Sam Snead olisi muuten tässä asiassa samaa mieltä!
Kyseisen kyselyn muuten voitti Sam Snead ylivoimaisesti. Siihen aikaan (tai siis enemmankin ennen sita) kun pitka draivi oli kaiken a ja o, ja kukas sen suoran pitkan draivin isa onkaan: Super Sam itse.
Hoganin Five Lessons on muuten edelleen jokaisen itseaan arvostavan ja hyvan golf-opettajan raamattu. Vanha on kirja ja vanhaa on teksti, mutta ei ne perusperiaatteet siita miksikaan ole muuttuneet.
Ja mita Leadbetteriin tulee, niin Gary Playerilla oli hanesta mielenkiintoinen kommentti. Johon itse yhdyn kylla 100%sti.
NimetönKyllä mä kääntyisin John Daly nimisen kaverin puoleen—> ’How to break par while suffering from a horrific hangover’
Eikös tässä olisi Johnille hyvä opetusvideon aihe…
Hogan oli siinä mielessä veikeä ilmestys, että hän kirjoitti klassikon, mutta ei henkilökohtaisesti ollut kovinkaan hyvä opettaja. Hän ei edes erityisesti pitänyt opettamisesta. Benin oli vaikea ymmärtää miksei asiat menneet oppilaan kaaliin eikä varsinkaan svingiin vaikka Ben juurta jaksaen selitti mitä mailalla pitää tehdä. Lisäksi oppilaat eivät jostain syystä osanneet arvostaa suoraa, rehellistä ja analyyttistä palautetta.
Ps. Jos tavoitteena olisi oppia mahdollisimman paljon niin vaihtoehtoina olisi kolme kovaa: John Jacobs, Bob Toski ja Butch Harmon.
Joo, monethan edelleenkin luulee, etta hyva pelaaja on sama kun hyva opettaja.
Kyseessa on kaksi eri asiaa. Se on nahty usein klubeilla.
– Parti: ’Lisäksi oppilaat eivät jostain syystä osanneet arvostaa suoraa, rehellistä ja analyyttistä palautetta.’ – My kind of a man!
– Golfinn: ’Ja mita Leadbetteriin tulee, niin Gary Playerilla oli hanesta mielenkiintoinen kommentti.’ – Kerro minullekin mitä mieltä Player on svingigurusta!
En lahde suoraan hanta lainaamaan, mutta voinet arvata viestin sisallon kylla. Esimerkiksi han otti tukun huippupelaajia, jotka turvautuivat hanen oppeihinsa ja voitot loppui siihen.
Nyt vaan odotellaan millon Charles Howell III nousee voittajaksi. Vai vaihtuuko valmentaja ensin.
Pointti oli kuitenkin se, etta olin jo pitkaan ihmetellyt Leadbetterin ’guru-mainetta’ ja yht’akkia yksi golfin legendoista heittaa ihan kysymattakin saman mielipiteen ilmoille. Olin allikalla lyoty.
Faldo vanhemmista ja Wie nykyisistä pelaajista ovat varmaan Leadbetterin eniten mainetta niittäneet pelurit.
Leadbetterin kirjan ja Faldon kirjan lukeneena tuli kuva konemaisesta valtavan ylläpidon vaativasta swingistä. Ko. tapa sopi varmasti hyvin alkuaikojen Faldolle mutta välirikkohan siitäkin lopuksi tuli. Lyijypetterin saavutukset ovat valmentajana kuitenkin melko hyvät ja kukaan meistä ei ilmeisesti ole hänen tunneillaan käynyt joten vaikea on sanoa mikä pitää paikkansa.
Oma suosikkini olisi ehkä F Couples jolla tuskin on mitään opetusmeriittejä (Golfinn help me out here), mutta on todella tyylikäs pelaaja ja omaa hienon swingin. Voisin kyllä kuvitella Fredin ilmoittavan että suurin virhe mitä golfin saralla teen on sen pelaaminen.
En tieda Fredien meriiteista opettajana. Eikohan noista jokainen ole tukuttain antaneet klinikoita Tourin kisoissa ja muutenkin.
Mutta mita Frediin tulee, niin mies joka pelaa vuodesta toiseen hirveiden selkakipujen vaivaamana ja yha vaan ja aina vaan ilman hanskaa, on kylla kumarruksen veroinen jannu. Ja mahtui viime viikolla pelattuun President’s Cupiinkin maansa joukkueessa. Huima suoritus.
Garysta ja Leadbetterista viela, niin mulla on ollut kunnia tosiaan tavata Gary Player nyt jo kolmesti. Han on valilla hyvinkin karkeva sanoissaan ja tekemisissaan, mutta ehdottomasti kylla kuuntelen hanta kun hanella on jotain sanottavaa. Mulla taas ei ole Leadbetterista minkaanlaisia kokemuksia (paitsi tv:sta), joten omat mielipiteeni hanesta on sikali hieman hepposet. Toki golf-opettajana tajuan jotain asioista, mutta se ei viela paljoa pohjaa vankalle mielipiteelle tuo… On kuitenkin jaanyt kuva miehesta, joka markkinoi itseaan hienosti, mutta opetuspuoli on hieman kapea ja ’kikkaileva’. Ja kun tosiaan tuli Garyn kanssa puhetta opetuksesta noin yleensa, niin han vaan laukaisi, omaan kulmikkaaseen tyyliinsa, mielipiteensa Davidista. Joka kavi yllattaen yhteen omani kanssa.
Gary Playerissä on särmää. Ei ole pitkää aikaa kun hän arvosteli Tiger Woodsin statusta maailman ykköspelaajana; mieshän pelaa lähinnä USA:ssa ja kiistatta onkin USA:n ykkönen jne. GP:n mielessä olikin toinen kaveri maailman parhaaksi. Sellainen mies, joka pelailee ja voittaa kaikilla mantereilla. Nimeltä ei GB muistaakseni maanmiestään maininnut, mutta vinkkinä voi sanoa, että mies on jalan verran GP:tä pitempi eikä ole kotoisin Fidzi-saarilta…
Leadbetterin oppiin hakeutuvalla täytyy, muuten, olla palava opinjano. Katselin kesällä ilmestyneestä Golf Digestistä Amerikan johtavien opettajien tuntivelotusta ja ilahduin! Leadbetter pyytää tunnista tonnin. Siis, 1 000,00 $ / h! Onhan perkele, jos ei tuolla rahalla slaissi oikene!
XXL:
’Leadbetterin oppiin hakeutuvalla täytyy, muuten, olla palava opinjano. Katselin kesällä ilmestyneestä Golf Digestistä Amerikan johtavien opettajien tuntivelotusta ja ilahduin! Leadbetter pyytää tunnista tonnin. Siis, 1 000,00 $ / h! Onhan perkele, jos ei tuolla rahalla slaissi oikene!’
hieman jälleen OT mutta taisi olla samaisessa lehdessä Butch Harmon kun pohjat veti, yksityisopetusta ei anneta, päivän klinikan hinta 10 000 USD…
Kun Snead ja Hogan on jo mainittu niin minä ottaisin sitten Seveltä (Ballesteros) tunnin. Omalla tavalla symppis ex-huippu jonka oppeja tahkosin alkuvuosina joltakin videolta.
Vaan eipa hataa! Seve tekee paluun tana vuonna ja pelaa tayden (nain kasitin) Tourin ensi vuonna!!
-
JulkaisijaArtikkelit
Esillä 18 viestiä, 1 - 18 (kaikkiaan 18)
Esillä 18 viestiä, 1 - 18 (kaikkiaan 18)