Aihe: Kumpi hymyilytti enemmän?? - Golfpiste.com

21.4.–28.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][4]
KilpailuaSuomalaista

Kumpi hymyilytti enemmän??

Etusivu Foorumit Yleistä Kumpi hymyilytti enemmän??

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 158)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Monet aloittelijat väittävät etteivät pelaa hitaasti, vaikka lyövät lyhyitä lyöntejä, koska lyönnit pysyvät väylällä ja hidas peli taas johtuu parempien pelaajien pitkistä lyönneistä, jotka lähes poikkeuksetta lyövät pallon metsään. Omat kokemukseni ovat kylläkin toisenlaisia.

Itselläni on kolmas golfkausi menossa (tasoitus nyt noin 15) ja kyllä voin sanoa, että sitä mukaa kun pelitaidot ovat kehittyneet, pallot ovat alkaneet pysyä paremmin väylällä. Nykyisin hävitän keskimäärin alle yhden pallon kierroksella, kun taas ekana vuonna palloja hävisi yhden kierroksen aikana ainakin viisi.

Moni kaverini on aloittanut golfin tänä ja viime kesänä ja kun heidän ensimmäisiä kierroksiaan on seurannut, suuret tulokset johtuvat nimenomaan siitä, että palloja lyödään metsään, veteen, pitkään heinikkoon tms. lyhyilläkin rautalyönneillä. Sokettia, slaissia, hukkia,… Jos nämä kaveri löisivät aina väylälle, tasoitukset olisivat ihan toista luokkaa. Satametriset lyönnit riittäisivät aivan hyvin, mutta harva aloittelija pystyy lyömään kolmea onnistunutta satametristä putkeen.

No ilmottaudun sinne Tumpeloihin, tosi Tumpelo en myönnä olevani. Pari vuotta on tasoitus nyt siinä 36:ssa pysynyt ja tyytyväinen olen. Ja se ei tosiaan sinne 36 tasolle laskenut heti ensimmäisellä tai viimeistään seuraavallakaan kaudella, eli kuulun näihin parjattuihin.

Marde ihmetteli ihmisten tyytyväisyyttä huonoihin pelitaitoihin? Huonot millä mittarilla? Omasta mielestäni olen tullut huonoimmista ajoista huimasti eteenpäin. Kehittymistä tulee jos on tullakseen, jokainen onnistunut lyönti antaa palkintonsa. Tosiasiahan on, että tällänen lähes 40 kesäinen täti-ihminen tuskin koskaan saa aikaan oppikirjojen mukaista vartalonkiertoa 😀

Nautin siis täysin rinnoin jokaisesta pelikierroksesta. Ja ihan varmasti olen nopea etenijä, pidän tiukasti kiinni etiketistä. Sitä ihmettelenkin, että miksi 54 tasoitus ja etiketin tunteminen on joidenkin mielestä vastakkain?

Olen kaikki viisi vuotta pelannut tiukasti piste bogey peliä, eli kun pisteet on menetetty, on pallo nostettu heti taskuun.

Peliseurani koostuu suurimmaksi osaksi tasoituksella 10-15 pelaavista miehistä. Lähes poikkeuksetta eniten seurueeni peliä hidastaa ne +200 metriset avaukset hukkina tai slaissina metsään ja pallojen etsiskely sieltä.

Olen täysin samaa mieltä kanssasi, että tuon kirjoituksen oikea paikka ei ollut Golflehti ja on yllättävää, että liiton lehdessä tuollaista luki.

Melkein sama asia, jos arvopapereita välittävän pankkiiriliikkeen analyytikko lausuisi, ettei arvopapereihin kannata sijoittaa. Olkoonkin, että lausumalle olisikin hyvät perusteet :)) Kyllä analyytikko saisi sellaista ’kyytiä’ työnantajaltaan, että työnantaja olisi siltä seisomalta ex-työnantaja.

Sinä voisit ensi alkuun lopettaa vaikkapa lukemisen, koska näköjään et osaa alkuunkaan. Oletan, että olet yrittänyt lukemista jo vuosikausia.

Kirjoitin nimenomaan, että mikäli vuosiin (siis useita vuosia) ei onnistu saamaan edes tasoitusta, niin pitäisikö siinä vaiheessa ajatella, että onko tämä laji minua varten.

Jos SM-taso on mielestäsi 36 hcp:n tasolla, niin kannattaisi ehkä tehdä jotain johtopäätelmiä omasta tietämyksen tasosta golfin saralla.

Mikäli golf-lehdestä tulee joo, joo lehti, lopetan lehden tilaamisen. Mielestänin lehden yksi tehtävä on herättää keskustelua. Mm. tämän vuoksi luen esimmäiseksi K.M Leppävuoren kirjoituksen, muihin artikkeleihin palaan myöhemmin.

Tilander ei ole liiton edustaja, vaikka hänellä on oma palsta. Tilanderin palstan yläreunassa ei esim. lue tekstiä: liitto tiedottaa yms. Lehti muuttuisi todella kuivaksi, jos kaikki mielipiteet, tarinat yms. ei-faktat poistettaisiin lehdestä.

Tämäkin keskustelupalsta olisi todella tylsä, mikäli kaikki olisivat saamaa mieltä.

Nimetön

MOlemmat nauratti ja naurattaa edeleekin,mutta kyllä pesola näyttää poispäin L.T- jutusta ja itsekin yllätyin Ks. jutuista liitonlehdessä ??, Mut ei paljoa paina ku pitäis saada raiveri TOIMIIIIII V***U.

Tilanderilta hyvä provo. Vaikken hyväsydämisenä ihmisenä itse olisi tuollaista mennyt kirjoittamaan, on hänellä oikeus mielipiteeseensä.

Ihmettelen mitä nämä ’ihan liiton virallisessa lehdessä tuollaista’- kommentit oikein ovat. Onko olemassa jokin ylimaallinen kaikille yhteinen totuus jota ei saisi kyseenalaistaa?

Taitaa tuo ihmisten kategorisointi olla joillekin arka asia, vaikka mitä muuta tasoitusjärjestelmä itse asiassa oikein on.

Suuressa maailmassa olen monesti kohdannut varsin tiukkoihin määräyksiin siitä miltä teeltä minkäkinlaisella tasoituksella saa pelata.

No mihinkähän kirjoituksella pyrittiin? Itselleni on yksi ja lysti mikä on kunkin tasoitus kunhan peli rullaa eteenpäin ja etiketti, ensisijaisesti turvallisuuspuoli on kaikilla hanskassa.

Kentälle ei kuulu veijari jonka ansiosta kierrokseen menee kuusi tuntia, tekee kymmenet naistenteet ja heiluu kiroillen mailansa kanssa ympäriinsä niin että muilla pitäisi olla kypärä päässä (tositarina).

Mikäli tällaisiin Tilanderin kirjoitus kalahtaa, uskon että hänen tavoitteensa on täyttynyt.

Joo, kyllähän mielipiteitä saa esittää, mutta jos niin tekee se täytyy tehdä fiksusti, ei niinkuin nyt suorastaan syyttäen suurta harrastajaryhmää ja käskien heitä suksimaan vaikka suolla, ennenkuin pelaamaan golffia. Varsinkin kun kyseessä on liiton virallinen äänenkannattaja.

Toinen asia on se, mistä esittää mielipiteensä. Jos minä Helsingin sanomien kolumissa (en ole kolumisti) arvostelisin joidenkin väestöryhmien älykkyysosamäärää niin saisin syytteen rasismista.

Keskustelua voi herättää muustakin aiheesta kuin osoittaen suoraan jotain ryhmittymää.

Mä ostan vaatteeni yhdestä tosi muodikkaasta kledju-liikeestä. Sovittiin myyjän kanssa just tän ketjun siivittämänä, ett se hommaa poken ovelle tarkistamaan kaikkien asiakkaiden pankkitilit. Sovittiin porukassa sen kanssa, että sellanen 36 tonnia vois olla sopiva vuosituloraja sisälle pääsyyn.

Aika jees. ;).

Mää tiedän!!!! Summasta päätellen kyse on Seppälästä tai H&M:stä :))

Kaikkihan sinne siis pääsee, kun edes hieman yrittää.

Olen aloittanut golfin myöhemmin kuin Tilander mutta aikaisemmin kuin 90% nykyisistä golfareista eli 20 vuotta sitten. Aloittaessani alhaisin mahdollinen tasoitus oli 36 ja tämä ns. klubitasoitus keksittiin myöhemmin.

Jos tuolloin et pystynyt pelaamaan itsellesi tasoitusta, ei tietenkään ollut mitään asiaa muille kentille. Omaa kenttää sai toki kuokkia mutta ainakin jonkilaista painetta tuli ympäristöstä, klubilta ja kanssapelaajilta. eihän sitä kehdannut omalla tutulla kentällä olla pelatessa muoden tukkona. Mielestäni tämä 37-54 tasoitusryhmä on syvältä. Se keksittiin vissiin siksi että saataisiin houkuteltua lisää pelaajia perustettaville kentille 80-luvun lopulla. Ja sitä kutsuttiin klubitasoitukseksi siksi, että sillä tasoituksella ei pitänyt olla mitään asiaa muille kentille.

Nyt tämä etäpelaaminen, lokkeilu, firmapelioikeudet yms on aiheuttanut sen että näitä 54:sia pyörii kaikilla kentillä, on omia jäseniä ja on vierailijoita. Ja jos niitä on tuo 34000 niin niitä totisesti on liikaa.

Joten olisikohan Tilanderin kirjoitus tulkittava kriittiseksi arvosteluksi tätä sen aikaista liiton päätöstä vastaan? ainakin minun mielestäni silloinen päätös on ollut huono.

Toinen juttu. Tuolla alempana moni mainitsee, että maksavana asiakkaana kentällä saa touhuta mitä tahansa (turvallisuus toki huomioon ottaen). Eihän se näin voi olla. Jos olet varannut tennisvuoron ja siitä maksanut niin siitä vaan lyömään syöttöjä verkkoon jos siltä tuntuu. Se ei vaikuta jälkeesi tuleviin pelaajiin yhtään. Golfkentällä sensijaan jokainen hidastelija (tasoitus 54 tai 5, sama juttu) vaikuttaa suureen joukkoon muita ihmisiä ja syö heidän aikaansa. Tuhlattu 5 minuttia kuluttaa sadalta muulta sen saman viisi minuttia. Joten omaan napaan tuijottavat hedonistit pitäkööt suunsa kiinni, kentällä ei voi toimia omien halujensa mukaan vaikka onkin maksanut täyden hinnan.

Kolmanneksi. Samasta lehdestä yksi hyväkin uutinen näille tumpeloille ja lokeille. Muumimaa avaa pay&play-kentän. Menkää nyt kaikki sinne, jotka olette tällaista mahdollisuutta haikailleet.

Nimetön

Hyvä mies, löysääpäs nyt vähän sitä vannetta äläkä ole noin huvittavan tosikko. Väitinkö muuten jossain välissä, että golfissa SM-taso olisi hcp 36? Joten älä sinä tule v…uilemaan mun lukemisen ja tietämyksen tasoista, kun et niistä mitään tiedä.

Dääm…sää tiesit.

Tajusin myöhemmin, että oli vähän hölmö sopimus tuo. Ny ne ei päästä muakaan enää soppailemaan.

Mistä mä nyt ostan 3kalsarit kympillä??

Hyvä teksti Duffer, olen paljolti samaa mieltä. Mielestäni kentällepääsykynnys voisi edelleen olla tasoituksessa 36 – miehillä. Naisille näyttää lyhyemmästä kentästä huolimatta tuon oikean tasoituksen saavuttaminen teettävän paljon enemmän työtä. Vaimolla kesti kaksi vuotta rajan alittaminen.

Minä kyllä aikoinaan luulin, että kentälle ei ole asiaa, jos ei osaa pelata ainakin kohtuullisesti. Niinpä kolme vuotta sitten kun heinäkuun lopulla sain green cardin, niin mielen ei edes juolahtanut lähteä vuokraamaan pelioikeutta. Kiersimme vaimon kanssa vain par 3 kenttiä ja niitäkin harvoin. Aika kului rangella harjoitellessa. Niinpä sitten seuraavana keväänä tasoitus putosi neljännellä kierroksella suoraan alle 36:n. Nyt kolmen vuoden jälkeen se on 14 ja ikää on kuukautta vaille 60. Tavoitteena on singelia vastaava taito kahden vuoden kuluttua. Vielä se ei tunnu mahdottomalta.

En ole liikunnallisesti lahjakas. Aikoinaan hankittu hyvä kunto ja miltei henkikin hävisi hirmuisen stressin myötä 1990-luvulla. Piti aloittaa uudelleen nollasta. Niinpä en näe mitään syytä, etteikö kuka hyvänsä ikäiseni, nuoremmista nyt puhumattakaan pystyisi samaan. Ehtona vain on: jos todella haluaa.

**Mää tiedän!!!! Summasta päätellen kyse on Seppälästä tai H&M:stä :))**

Vai olisko joku kirppari?

Kiitos prboy kannustuksesta.

duffer kirjoitti: ’Tuolla alempana moni mainitsee, että maksavana asiakkaana kentällä saa touhuta mitä tahansa (turvallisuus toki huomioon ottaen).

Enpä usko, että kukaan tuollaista väittää. Asia nyt on vain niin, että dufferin kanssa yhtä aikaa kentällä lokkeilevalla kaukolla on ihan samat oikeudet ja velvollisuudet (etiketti, ripeä pelaaminen) kuin dufferilla pelikierroksen ajan.

Aika monella kentällä näyttää olevan sääntö, että osakkaan seurassa pääsee tasoituksella 54 vaikka muuten olisi tasoitusrajoja.

Laskeekapa huviksenne paljonko seurat ja liitto menettäisivät euroja, jos nämä 34.000 siivottaisiin rekistereistä. Se voisi olla juridisesti pikkuisen hankalaa, mitän seuran ja liiton sääntöjä he olisivat rikkoneet.

Tillander ja muut: Ajakaa omassa seurassanne läpi rajoitus, jonka mukaan 36 tai yli tasoituksella ei saa pelata teidän kentällänne. (Tillander taitaakin olla Talin jäsen, jossa homma jo toimii näin).

Ei tarvitse sitten syytellä muita tumpeloiksi vaan voi rauhassa pelata ne nopeat kierroksensa omalla kentällään. Ja luonnollisesti ette mene edes ilmaiseksi pelaamaan sellaiselle kentällä, jossa ei ole samaa tasoitusrajakäytäntöä.

Kirjoitit:

’Nyt tämä etäpelaaminen, lokkeilu, firmapelioikeudet yms on aiheuttanut sen että näitä 54:sia pyörii kaikilla kentillä, on omia jäseniä ja on vierailijoita. Ja jos niitä on tuo 34000 niin niitä totisesti on liikaa.’

Olet siis samoilla linjoilla kuin Lassi T., että kyllä ajat entiset olivat paremmat silloin, kun golffarien piiri oli pienempi ja homogeenisempi. Itse olen eri mieltä.

Mielestäni on hienoa, että meilläkin vihdoinkin golfista alkaa ehkä pikku hiljaa tulla koko kansan urheilua. Kansanterveyden ja ihmisten hyvinvoinnin kannalta on sitä parempi, mitä useampi löytää tämän terveellisen ja mieltä kohottavan liikuntalajin. Tähän ymmärtääkseni SGL:kin tähtää, joten Lassin kirjoitus ei ollut SGL:n tavoitteita tukeva.

’Aivan samalla tavalla golfillekin jää aikaa, jos todella haluaa. Oma saamattomuus on vain helppoa kätkeä erilaisten verukkeiden taakse.’

Arvasin, että jotain tällaista todella urpoa tekstiä tulee vastineeksi. Mulle perhe on paljon mitään harrastusta tärkeämpi asia, mutta aion siitä huolimatta harrastaa golfia, laskettelua, murtsikkaa, lenkkeilyä, enduroa ja muita juttuja. Ei enskaporukoissakaan tuntemattomat tuu urveltaan, että ’eipä oo jätkää taas näkynyt muutamaan viikkoon, eiks olis parasta lopettaa tääkin harrastus’.

Oon aina ollu sitä mieltä, että golfiin on pesiytynyt muihin lajeihin verrattuna suhteellisen paljon pikkuhitlerin alkuja, joiden pitää päästä tunkemaan muita samaan muottiin niin ajattelussa kuin pukeutumisessakin – ja kaiken taustalla on oma, pohjaton epävarmuus, jota ei uskalleta kohdata muuta kuin kotona yksin peiton alla.

P.S Kävisköhän tämä fleimistä?

’Arvasin, että jotain tällaista todella urpoa tekstiä tulee vastineeksi. Mulle perhe on paljon mitään harrastusta tärkeämpi asia, mutta aion siitä huolimatta harrastaa golfia, laskettelua, murtsikkaa, lenkkeilyä, enduroa ja muita juttuja.’

Eikös tämä ole juuri sitä, mitä Prboy tarkoitti?? Sinun kohdallasi sanan ’golf’ paikalle on laitettu sana ’perhe’! Eli sinä olet päättänyt, että perheelle on aina aikaa, koska sinä niin haluat…

Älä suotta yritä – ei aikuista ihmistä enää voi opettaa lukemaan ja ymmärtämään.

Nimenomaan!!! Mutta en viittis kuunnella kenenkään viisastelua siitä, että tämän valinnan tehneiden ei tulisi pelata golfia! Sehän tässä keskustelussa tuntuu olevan aika usean pointti.

Kyllähän fakta on se, että golf vaatii aikaa, jos siinä pyrkii kehittymään sellaiselle tasolle että pelaaminen on kivaa. Ja vaikka kuinka haluaisi, ihme on jos aikaa golfille riittää nuorilla perheenisillä ja -äideillä, joilla on 1-2 lasta hoidettavanaan ja sen lisäksi työ ja huusholli. Vaikka kuinka haluaisi niin ei sitä aikaa jää laiminlyömättä velvollisuuksiaan.

Joskus takavuosina sanottiin, että jos työikäisen golffarin tasoitus on alle 20, hänen on täytynyt laiminlyödä työtään. Muuten ei ole mahdollista käyttää aikaa golffiin niin paljon kuin tuon tasoituksen alittaminen edellyttää. Luultavasti se pitää edelleenkin paikkansa (paitsi niiden kohdalla, jotka ovat saavuttaneet tuon tasoituksen jo ennen astumistaan työelämään).

Kyllä, olen sitä mieltä, että ennen oli asiat paremmin siltä osin, että 54:sia ei ollut kentällä 80-luvun jälkipuoliskolla ja peli oli sujuvampaa vaikka esimerkiksi oma aloituskenttäni oli silloinkin täynnä. Erityisesti arkisin 16 molemmin puolin oli kunnon jono 1-tiillä.

Golfliitto teki joskus noihin aikoihin päätöksiä, että lajista tulee saada enemmän koko kansan laji. Toivoivat vissiin jotain yhteiskunnan tukea. Nyt historia osoittaa, että tukea ei tullut mutta onnistuttiin silloisten päätösten seurauksilla (tasoitusluokka 37-54, huonosti valvottu green card, laajennutaan hinnalla millä hyvänsä ym.) tukkimaan ja puurouttamaan kaikkien 100.000 pelaajan nopean pelin nautinto. Ja nopealla tarkoitan tässä noin 4 tunnin pyrähdyksiä, en sen nopeampia.

Ja sitten toiseen juttuun, lajin elitistisyyteen. Jo silloin aloittaessani 1985 oli pelaajina kaikista sosiaaliluokista ja tuloryhmistä. Luultavasti hyvin tienaavat olivat yliedustettuina mutta ehdottomasti eivät enemmistönä. Ja sama juttu se on vieläkin. Laji on kaikkien sosiaali- ja tuloluokkien laji ja hyvä näin. Itse ikuiseen keskiluokkaisuuteen tuomittuna en ole tuntenut sen paremmin alemmuutta kuin ylemmyyttäkään koskaa kentällä. Siis sosiaalisesti. Pelitaidollisesti kyllä. Kumpaakin. Joten, jos palataan Tillanderin alkuperäiseen, närkästystä herättäneeseen argumenttiin liian huonoista pelitaidoista, voin tähän mielipiteeseen osittain yhtyä. 75 tuhannella golfarilla olisi miellyttävämpi olla kentällä, jos 34 tuhannen tuupparin peliä rajoitettaisiin jonkin verran siihen asti, kun ovat oppineet pelin vaikkapa tuon 36 tasoituksen verran. Niinkuin aikaisemmin todistin, tämä oli tilanne ennen ja se tilanne hyväksyttiin ilman nurinoita.

Ja sitten siihen green card kurssitukseen. Onhan se hiukan kummalllista, että joukolle yrittäjiä on annettu valta jaella noita green cardeja eikä kukaan valvo heitä mitenkään. Tässähän olisi liitolle yksi tehtävä. Sertifioida ja seurata näitä korttijakelijoita. Jos kortin saaneista 10% jää isolle tasoitukselle, sertifikaatti hyllylle.

Olikos tuolla alempana joku ehdotus, että kaikki, jotka eivät pääse tuohon 36 tasuriin joutuisivat uudelleen kurssille. Kannatan. Joka vuosi ennen kuin pääsee kentälle ensimmäistäkään kertaa on todistettava taitonsa uudella green card kokeella. Ja minun puolesta testi voisi olla metsästäjien tapaan kaikilla, tasoituksesta riippumatta. Mukana on sekä lyönti-, sääntö- että etikettikoe. Tämä voisi olla osa seurojen varainhankintaa ja vastaavasti jäsenmaksuja saataisiin alemmaksi.

Mitäs tuumitte, sopiiko?

… ja täänänkin olisi palstalle kirjoittelun sijaan ehtinyt tehdä monta puttiharjoitusta :-).

Ei 36 tasoistus rajan rikkominen mikään mahdoton asia ole, on vain kyse halusta. Sain greengardin ostamalla kurssin. Vaikka ihka ekalla kierroksella tasoitus tippui, en greengardin lyötikokeita olisi läpäissyt. Kurssilla lyöntikokeet suoritettiin muun opastuksen ohessa ja tarvittaessa katsottiin huonot suoritukset sormien läpi. Ei se ihme, että tasoitusvälillä 36-54 majailee kolmasosa rekisteröityneistä golffareista.

Mielestäni klubitasoituksia ei pitäisi korttiin merkitä eikä tasoituskortin pitäisi olla ehdoton vaatimus golfin pelaamiselle. Jos haluaa harrastaa kerran – kaksi kesässä golfia, niin miksi pitää kuulua johonkin seuraan?

Kentät itse päättäkööt tasoitusrajoista yms. vaatimuksista kentälle pääsystä. Vaikkei 36-52 tasoituksille annettaisiin korttia, aina löytyy väljiä kenttiä, mihin klubitasoituksen omaavat ovat tervetulleita.

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 158)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #345547 kohteessaKumpi hymyilytti enemmän??

Etusivu Foorumit Yleistä Kumpi hymyilytti enemmän??