Aihe: kuinka paljon on hyvin? - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

kuinka paljon on hyvin?

Etusivu Foorumit Yleistä kuinka paljon on hyvin?

Esillä 19 viestiä, 1 - 19 (kaikkiaan 19)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kuinkahan paljon on hyvä puttitulos kierrokselta, kun jotkut pelikaverit puttaa 33-34 lyöntiä ja niiden mielestä sellainen tulos on täysin aloittelijamaista. Sitten kun katselee noita PGA-äijien puttimääriä, niin monta kertaa niilläkin näkyy 30 lyöntiä ja enemmänkin tulevan. Aika pienet erot tuntuu olevan PELIMIESTEN ja pelimiesten välillä! Itse puttasin alkukesästä 41-42 lyöntiä kierros, sitten hankin Yes Tracyn ja sen jälkeen kierroskeskiarvo on ollut noin suunnilleen 37,58. (Nää putit on siis greeniltä putattuja ja ei GIR!)

Itse olen mielestäni keskivertoputtaaja, puttien määrä on silti vain noin 30 / kierros.
    Kaverini on hyvä puttaaja ja sillä noin 32 / kierros

Minä perkule oon vaan niin huono lähestyy ettei tule GIR:a, mutta olen kohtuullinen zippaaja ja olenkin monasti zippien jälkeen yhen putin päässä.
    Kun taas putit/GIR on minulla melko tarkkaan 2,2

Kaveri taas on usein kernillä lähestymisensä kanssa mutta ei kuitenkaan riittävän lähellä että selviäisi yhdellä.

Oma mielipiteeni on, että alkaa olemaan hyvä puttaaja jos putit/GIR on jonkun verran alle kahden

Tässäpä tilastoa PGA tourilta 2007 (taitaa pari viimeista kisaa puuttua, mutta iso kuva varmaan selkenee)

GIROsumat Per kierros keskiarvo 11,16
    GirPutit 1,795
    Putit Gir osumista kierroksella keskiarvo 20,04

Ei GIR osumat per kierros keskiarvo 6,84
    Putit per kierros keskiarvo 29,27
    Putit ei GIR väylillä per kierros keskiarvo 9,22
    Putit ei GIR väylillä keskiarvo 1,35

Eli spekuleeraten: jos osuu kaikkiin vieheriöihin putteja tulisi keskimäärin 18*1,795= 32,31 ja kun ei osu yhteenkään griiniin niin putteja tulisi keskimäärin 18*1,35=24,3.

Klubipelaajat voivat arvioida omia puttejaan (vakiot voi vaihtaa jos siltä tuntuu) vertaamalla puttien kokonaismäärää seuraavanlaisen kaavan lopputulokseen GIR kpl x 2 + (18- GIR kpl) x 1,5.

JK

Statisti kirjoitti: (24.9.2007 12:05:45)
    Klubipelaajat voivat arvioida omia puttejaan (vakiot voi vaihtaa jos siltä tuntuu) vertaamalla puttien kokonaismäärää seuraavanlaisen kaavan lopputulokseen GIR kpl x 2 + (18- GIR kpl) x 1,5.

Kesän parhaalta kierrokselta kaava antaa 7 x 2 + 11 x 1,5 = 30,5. Totuus on 33 puttia. Puttimäärä normikierrokselta olisi kaavan mukaan 3 x 2 + 15 x 1,5 = 28,5. Totuus on kuitenkin noin 35. Pitää vissiin vaihtaa vakioita, putteria, lajia tai opetella pelaamaan.

Statisti puhuu asiaa. Sitten tietty vielä kun me amatöörit kierroksiamme tilastoimme, vaikuttaa sekin että suuri osa kierroksista pelataan yhdellä ja samalla kentällä. Jos tällä kentällä griinit sattuu olemaan mallia kytäjä (i.e. isot, nopeat ja joka paikasta vinossa) versus pienet flatit hitaat postimerkkigriinit, saadaan siitä jo ~3 putin vääristymä statseihin.

’Vale, emävale, tilasto’… noo, kyllä minäkin omani kaikki kirjaan silti. 🙂

Tuoppi kirjoitti: (24.9.2007 12:21:58)
    Statisti puhuu asiaa. Sitten tietty vielä kun me amatöörit kierroksiamme tilastoimme, vaikuttaa sekin että suuri osa kierroksista pelataan yhdellä ja samalla kentällä. Jos tällä kentällä griinit sattuu olemaan mallia kytäjä (i.e. isot, nopeat ja joka paikasta vinossa) versus pienet flatit hitaat postimerkkigriinit, saadaan siitä jo ~3 putin vääristymä statseihin.

’Vale, emävale, tilasto’… noo, kyllä minäkin omani kaikki kirjaan silti. 🙂

Mä puttasin 28 kertaa viime kisassa ( 98 lyöntiä )…joten virheet todellakin tapahtuivat muualla kuin chipeissä ja puteissa.

Minä olen putterin kanssa täysin kädetön.

Siedettävillä kierroksilla tulee putteja sellaiset 33-34 kappaletta, normaaleilla kierroksilla taas enemmän, kuitenkin yleensä alle 40.

GIR-puttikeskiarvoni lienee jossain 2,3 tietämillä.

Onkos siellä Jenkeissä tilastoa myös minkä mittainen on eka putti kerniosumalla?

Jos PELIMIEHET puttaa keskimäärin 29-30 krt / kierros ja pelimiehet huonosti putatessaan 33-34 krt, niin iso kuva aukenee siten, että pienet on erot!

robin hook kirjoitti: (24.9.2007 13:29:35)
    Jos PELIMIEHET puttaa keskimäärin 29-30 krt / kierros ja pelimiehet huonosti putatessaan 33-34 krt, niin iso kuva aukenee siten, että pienet on erot!

Kuten jo aiemmin on todettu, niin kokonaisputtimäärä ei kerro kaikkea.
    Puttaan keskimäärin 32,5 viheriöllä. 1,8/kerni ja 2,06/GIR. Itseäni en kehtaa pelimieheksi mainostaa, mutta tämän kesän ~50 rundilla on tainut kerran livahtaa yli 36 puttia. Eilen puttasin huonosti (4x3puttia) ja kokonaisputtimäärä jäi silti 33:een.
    Kesän parhaalla ’lähipeli’ kierroksella taisi olla 26 puttia.

Kesän paras puttitilasto 21 puttia / kierros

Kesän huonoin (eilen, tulos 89 lyöntiä) 46 puttia / kierros.

Skaala on laaja…

mä puttasin eilen 39 kertaa. Statistin kaavalla tu6hon tulee 11 ylimääräistä puttia. Elikkäs olen paska puttaaja?

Kaavassa vertailuputtimäärä vähenee girrien vähyyden vuoksi. Tämähän viittaa siihen että griiniin en osu tai sinne ei vaan yllä. Miten tämä liittyy putteihin?

Eilen kun pääsin griinille oli useimmiten jälellä pirun pitkä putti. Eikös tuo ensimmäisen putin pituus olisi syytä ottaa huomioon jos vertailukaavoja aletaan virittää?

Vaikka en puttaamista erityisesti rakastakaan en silti pidä itseäni aivan toivottomana puttaajana. Griinille tullessani olen kyllä aivan täysi tumpelo. Sen tiedän ilman numeroitakin, mutta jos se jotenkin pitäisi numeroista analysoida niin tarvittais vähän moniulotteisempi kaava joka ei pohjaa puttien suhteeseen paariin nähden.

Kyllähän sitä kaikenlaista Shotlink dataa on. Luulen, että dataa ei ole kaikista kisoista. En ole varma ovatko kaikilta rei’jiltä, mutta tälläinen data.

Proximity to Hole
    The average distance the ball comes to rest from the hole (in feet) after the player’s approach shot. The approach shot distance must be determined by a laser, and the shot must not originate from on or around the green. The shot also must end on or around the green or in the hole. Note: ’Around the green’ indicates the ball is within 30 yards of the edge of the green. (331)

Keskiarvojen (muutettu metreiksi)
    min 9,88
    maks 12,3
    keskiarvo 10,9

Katsoin myös omat statsini. Kaavaan verrattuna toteutuneita putteja on n. 1,5 enemmän kuin mitä kaavasta tuloo.

Juu toi 1,5 puttia missatuista greeneistä on kyllä peruspelaajalle aika kova tavoite, koska se tarkoittaisi periaatteessa että pystyisi joka toinen kerta pelastamaan paarin greenin kantista.

Jos sitten käytettäisiin kertoimena noilla hutiGIR:eillä vaikkapa 1,66 – 1,75 (scramblin% 25-33) niin vois päästä parempiin tuloksiin. Ja varmaan tuota kakkostakin pitäs säätää. Sehän tarkoittaa, että on yhtä paljon yhden kuin kolmen putin greenejä.

Kysyin tätä puttiasiaa ns. PELIMIEHELTÄ ja hänen mukaansa ei ne erot paljon suurempia ole: 4-5 ylimääräistä puttia, 6-7 lähipelilyöntiä, 2-3 väylälyöntiä. Siinä jo 15 lyöntiä on tullu extraa. Sen päälle vielä pieni katastrofi jollain väylällä, niin ollaan jo aika lähellä omia lukemia!

Tänään 27 puttia, 8 GIR (1,75 puttia per GIR) 13 puttia ei GIR (1,3 per eiGIR). Kaksi birkkua (GIR,GIR). Sandsave 67 % (2/3 kpl). Sössin mielestäni kaksi puttia (parimetrisiä). Johtopäätös: jos putteja on luokkaa 37, niin 5 puttia voisi saada pois aika helpolla.

Herbus kirjoitti: (24.9.2007 18:21:23)
    Tänään 27 puttia, 8 GIR (1,75 puttia per GIR) 13 puttia ei GIR (1,3 per eiGIR). Kaksi birkkua (GIR,GIR). Sandsave 67 % (2/3 kpl). Sössin mielestäni kaksi puttia (parimetrisiä). Johtopäätös: jos putteja on luokkaa 37, niin 5 puttia voisi saada pois aika helpolla.

Kiitos, Herbus, se oli suora vastaus!!!

Toureilla lienee aika yksiselitteistä miten lasketaan mutta mitens te laskette? Lasketteko putin putiksi vain griiniltä vai myös fringeltä?

Minun paras vain griiniltä putatut = 26/kierros ja se on Wiurilan kumpuilevilla ja kimuroilla ja hyväkuntoisilla greeneillä. Jossain St. Laurencessa olisi varmaan ollut muutaman vielä vähemmän.

Huonoin kiekka lienee jossain 42 nurkilla.

mikki kirjoitti: (24.9.2007 21:41:10)
    Toureilla lienee aika yksiselitteistä miten lasketaan mutta mitens te laskette? Lasketteko putin putiksi vain griiniltä vai myös fringeltä?

Putti on putti vain griinillä ja GIR on vain griinillä. Joskushan pallo voi olla todella lähellä lippua, mutta forella, siis eiGIR.

Esillä 19 viestiä, 1 - 19 (kaikkiaan 19)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #473090 kohteessakuinka paljon on hyvin?

Etusivu Foorumit Yleistä kuinka paljon on hyvin?