Aihe: Kuinka lisää nopeutta mailanpäähän? - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Kuinka lisää nopeutta mailanpäähän?

Etusivu Foorumit Yleistä Kuinka lisää nopeutta mailanpäähän?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 183)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nimetön

Kiitoksia vaan kannustuksesta!:)

Svingi kohenee koko ajan ja lyöntietäisyydet siinä samalla. Vielä kun saisi synkron kohdalleen, kroppa tahtoo mennä ennen käsiä. Yhden asian huomasin eilen rangella treenatessa, että ne golfkengät pitää hankkia ja heti. Lenkkarin pinta ei pidä nurmessa, ja parempi pito antaisi varmasti lisäpotkua lyönteihin. En liene kauhean väärässä? Vielä kun löytäisi kengän, jossa on tarpeeksi kiertojäykkyyttä.

Tuosta kellosta voi olla sekin hyöty, että pysyy laskussa lyöntimäärien suhteen. Sitä kun ei aina tilanteen tasalla.

Nimetön

Kiitoksia vaan kannustuksesta!:)

Svingi kohenee koko ajan ja lyöntietäisyydet siinä samalla. Vielä kun saisi synkron kohdalleen, kroppa tahtoo mennä ennen käsiä. Yhden asian huomasin eilen rangella treenatessa, että ne golfkengät pitää hankkia ja heti. Lenkkarin pinta ei pidä nurmessa, ja parempi pito antaisi varmasti lisäpotkua lyönteihin. En liene kauhean väärässä? Vielä kun löytäisi kengän, jossa on tarpeeksi kiertojäykkyyttä.

Tuosta kellosta voi olla sekin hyöty, että pysyy laskussa lyöntimäärien suhteen. Sitä kun ei aina pysy tilanteen tasalla.

#472791 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ms wedge kirjoitti: (9.10.2007 19:00:25)
    Näin tavallisena klubituupparina, joka on tutkinut kilparigolfari Annekea, niin kyllä se ranteiden vapautushetki ja ’koko paketin’ kasassa pito taitaa olla aika totta.

Kuullostaa melkoisen aktiiviselta toiminnalta. Mä haluaisin nähdä homman niin että osuma-alueella asioiden annetaan vaan tapahtua. Toi kohtahan on swingin vaiheista todennäköisesti kriittisin osuman laatuun nähden. Tee siinä ny sit jotain. Ainakin näin veikkaisin.

#472792 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

tämä on tietysti hirveän tylsä vastaus ja tätä on ihan turha sanoa juuri aloittaneelle golfharrastajalle: Keskity muihin asioihin ja palaa aiheeseen parin vuoden päästä. Mutta kun vielä elävästi muistan vuoden 2002 ja sen fiiliksen kuinka paljon kaikki kiinnostaa ja kaikkea haluaa oppia, niin en sano 🙂 Sehän tämä harrastuksen suola ja sokeri juuri onkin että himottaa niin pirusti. En kerro että omaan käteen huomaa kuitenkin joutuvansa tyytymään. Sen huomaat sitten itse muutaman vuoden päästä 🙂 Itse olen oikeastaan jo asennoitunut siihen että kehitykseni on saavuttanut lahjattomuuteni. Eli tästä eteenpäin tyydyn käyttämään käsiäni.

Toisaalta oli oikein mukavaa ja kannustavaa nähdä tällä kaudella Paksiksen peliä. Paksishan kaiketi myös omasta mielestäänkin on pelannut ehkäpä pelihistoriansa parasta kautta ja kokemusta on jo paljon. Että ei sitä tiedä vaikka wanha poikakin vielä pääsisi selkään. Kehityksen selkään siis.

Mutta samaa kun itse treenasin niin oman ahaa elämyksen sain seuraavasta:

Osta se tutka. Sillä ei ole niin väliä mikä se on, tai antaako se absoluuttisen oikean vauhdin. Se antaa kuitenkin suhteellisen tuloksen jolla huomaa että mitä hitaammin ja rennommin lyö, sitä nopeampi on mailanpään vauhti. Tietysti tutka joka antaa todellisiakin lukemia auttaa vielä enemmän. Silloin kun pystyy vertailemaan niitä muidenkin clubhouselaisten nopeuksiin. Minulla on aiempien keskustelujen perusteella aika pitkälti tiedossa mitkä ovat mailanpään nopeudet milläkin mailalla. Meinaan lyhytlyöntisellä, tavislyöntisellä tai pitkälyöntisellä. Drien nopeudestahan täällä jo on keskusteltu. Itse käytän Swing Matea joka on erittäin helppokäyttöinen ja antaa mielestäni tasaisia lukemia. Joidenkin mielestä muutama maili on heittoa, mutta oma kalibrointini (kavereita koetuttaessani, niiden tietäessä muualla mitatut vauhdit) osoittaa tulokset varsin tarkoiksi. Jos asut pääkaupunkiseudulla, varsin mielelläni voin lainata vempelettä. Minä kun en kesällä treenaa lainkaan. En tosin talvellekaan. Aina ajattelen että ensi talvena treenaan. Ja niin tulen ajattelemaan ensi talvenakin.

Mutta oma mottoni nykyään on:

Kaikkien osien vauhtia kun kiihdyttää, ainut mikä hidastuu on mailanpään nopeus. Tämä oli se pointti joka minulla nosti mailanpään nopeutta. Ja lyöntimittaa. Paitsi ajurilla pitää aina lyödä täysillä kuten joku tuolla jo totesi 😉

#472793 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kebax !
    Viestissäni kerroin swingin mailanpää nopeuteen MIELESTÄNI vain tietyt olennaiset asiat. Paras golfswingi on RENTO suoritus ilman ajattelua, swingi ’joka ei tunnu missään eikä ole pakotettu’. Raakileesti sanottuna: Hidas backswingi, ei liian pitkä taakse vienti, nanosekunnin odotus ’swingin valmistumiseen’ ja sen jälkeen ANNA PALAA, kunnolla läpilyönti ja katse pysyy osumassa, niin että lopulta vartalo kiertyy loppuasentoon.

Nyt tietysti kaikki golfpiste.comin ’swingitohtorit’ hyökkäävät minun viattoman tavallisen naisklupituupparin kimppuun…. ajattelin vaan vastata kysyjälle omia mielikuviani.
    Minulle itselle on rytmi kaikkein tärkeintä: eli jos peli hajoaa kierroksella haen hyvän ja puhtaan osuman palloon takaisin rytmin avulla. Oli kyse sitten draivista tai putista ja siltä väliltä. Puhdas osuma palloon ja oikea rytminen swingi 18reiän ajan riittää aika hyvin.

ps minun tyyppiselle klubituupparille on aina hyötyä jos näkee hyvä rytmisiä golfswingejä, ne niinkuin tarttuu aivoihin ja niitä pyrkii tiedostamattaan toteuttamaan
    pps. yksi omasta mielestä kiva salakatseltava on malmin kuplassa Pasi Purhonen

#472794 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ms wedge kirjoitti: (9.10.2007 22:57:16)
    Kebax !
    Viestissäni kerroin swingin mailanpää nopeuteen MIELESTÄNI vain tietyt olennaiset asiat. …

Juujuu. Särähti vaan korvaan tuo ranteiden ’vapautus’. Ainakin se.

#472795 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kello ei anna oikeita lukuja, koska se mittaa datan yhden olennaisen nivelen yläpuolelta eikä huomioi sen vaikutusta. Kyseessa on siis ranne. Yksi olennainen osa mailanpäännopeudesta saadaan aikaan ranteen käyttäytymisellä. Kellon ohjelmaan on tietääkseni vedetty hatusta jonkinmoinen oletusarvo ranteiden ’vapauttamiselle’ svingissä. Kokemukseni on osoittanut, että myöhäinen release antaa liian alhaisia nopeuksia ja aikainen release taasen lähempänä oikeaa.

#472796 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hörhö kirjoitti: (10.10.2007 11:11:16)
    Kello ei anna oikeita lukuja, koska se mittaa datan yhden olennaisen nivelen yläpuolelta eikä huomioi sen vaikutusta. Kyseessa on siis ranne. Yksi olennainen osa mailanpäännopeudesta saadaan aikaan ranteen käyttäytymisellä. Kellon ohjelmaan on tietääkseni vedetty hatusta jonkinmoinen oletusarvo ranteiden ’vapauttamiselle’ svingissä. Kokemukseni on osoittanut, että myöhäinen release antaa liian alhaisia nopeuksia ja aikainen release taasen lähempänä oikeaa.

Pääsin testaamaan ’kelloa’ joskus vuosia sitten laitteen ollessa vielä kehitysvaiheessa. Heitin kommenttina epäilyksen ranteiden huomioimisesta, jolloin laitteen kehittäjä mainitsi sen laskevan ranteiden mukanaolon joidenkin kulmien ja itse osuman avulla. Asiassa ei kuulemma ollut epäilyksen sijaa. Sain tuolloin r5 muutamalla samankaltaisella lyönnillä nopeudeksi 94-95 mph, mikä vastasi aika hyvin samoihin aikoihin tutkalla mitattuja arvoja.

#472797 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko tämä mitattua tietoa vai oletatko vain itse näin? Onko sinulla tai oletko testannut G6:sta?

#472798 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

MP-33 kirjoitti: (10.10.2007 11:37:24)

Pääsin testaamaan ’kelloa’ joskus vuosia sitten laitteen ollessa vielä kehitysvaiheessa. Heitin kommenttina epäilyksen ranteiden huomioimisesta, jolloin laitteen kehittäjä mainitsi sen laskevan ranteiden mukanaolon joidenkin kulmien ja itse osuman avulla. Asiassa ei kuulemma ollut epäilyksen sijaa. Sain tuolloin r5 muutamalla samankaltaisella lyönnillä nopeudeksi 94-95 mph, mikä vastasi aika hyvin samoihin aikoihin tutkalla mitattuja arvoja.

Mulla ei anna oikeita lukuja, vaan liian alhaisia, jos lyön normaalisti. Jos lyön enemmän ’pökkelönä’ eli niin, että ranteet vapautuvat huomattavasti aikaisemmin, antaa kello enemmän oikeita lukuja.

Laitteen kehittäjä tuskin vastaisi esittämääsi epäilyyn muuten, kuin esittämälläsi tavalla 🙂 Miltä kuulostaisi: ’Olet oikeilla jäljillä. Ranteen käyttäytymistä emme pysty luotettavasti mittaamaan.’

Olisi ihan mielenkiintoista tietää, miten kellon anturit tietävät, missä kohtaa se lapa kulkee missäkin vaiheessa downswingiä erilaisilla pelaajilla. Veikkaan, että jonkinlainen ’keskiverto-oletusarvo’ sille on tarvinnut antaa.

Ei se muuten backswingin pituutta mitatessaan backswingin hiupullakaan mittaa ranteita tai mailan asentoa horisontaalisesti, vaan kyynärvarren kulmaa alkuasentoon nähden. Tämäkin on testattu käytännössä…

#472799 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jamasa Lupe kirjoitti: (10.10.2007 11:46:21)

Onko tämä mitattua tietoa vai oletatko vain itse näin? Onko sinulla tai oletko testannut G6:sta?

On minulla ollut pari vuotta ja olen testannut.

Erinomainen apuväline treenauksessa ja kierroksella, mutta ei anna absoluuttisesti oikeita tuloksia. Itse käytän eniten practice-modea ja tuijotan lähinnä swingin kestoa, tempoa ja backswingin pituutta.

#472800 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hörhö kirjoitti: (10.10.2007 11:51:20)
    Mulla ei anna oikeita lukuja, vaan liian alhaisia, jos lyön normaalisti.

Sama täällä. Mulla näyttää normaalisti lyödessä sellaista vähän päälle 20mph liian vähän. En tiedä auttaako tässä tapauksessa mitään jos siitä säätäisi tuota kalibraatiota.

Mulla ei anna oikeita lukuja, vaan liian alhaisia, jos lyön normaalisti. Jos lyön enemmän ’pökkelönä’ eli niin, että ranteet vapautuvat huomattavasti aikaisemmin, antaa kello enemmän oikeita lukuja.

Saman huomasin itsekin viime talvena kun hallilla testattiin tuota G6:sta. Kello antoi minulle sellaista pariakymmentä mailia vähemmän kuin minua huomattavasti lyhytlyöntisemmille.

#472801 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

januz kirjoitti: (10.10.2007 12:29:35)

Sama täällä. Mulla näyttää normaalisti lyödessä sellaista vähän päälle 20mph liian vähän. En tiedä auttaako tässä tapauksessa mitään jos siitä säätäisi tuota kalibraatiota.

Etteks te oo poijaat huomanneet sitä kalibrointinamiskaa kellon takaosassa? Sitä, jossa lukee EgoBoost… ;->

#472802 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En minäkään silloin sitä selitystä ranteista nielaissut. Hienon käppyrän lyönnistä oli kello piirtänyt ja uskottavan mailanpäänopeuden laskeskellut. Pari kymppiä tuollaisesta voisi maksaa – jos saa kylkiäisenä semmoiset johtajaXXL-mallin shortsit, joissa on tiinkantotelineetkin sivuilla…

#472803 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Scoop kirjoitti: (10.10.2007 12:36:21)

Etteks te oo poijaat huomanneet sitä kalibrointinamiskaa kellon takaosassa? Sitä, jossa lukee EgoBoost… ;->

No on huomattu, mutta senkin vaikutus on suunniteltu päin honkia. Namiska on jo väännetty kaakkoon, mutta silti pitää määrätietoisesti psyykata itseään, että laite näyttää nopeutta aivan liian vähän 🙂

#472804 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saman huomasin itsekin viime talvena kun hallilla testattiin tuota G6:sta. Kello antoi minulle sellaista pariakymmentä mailia vähemmän kuin minua huomattavasti lyhytlyöntisemmille.

Sulla on vaan niin hyvä tatsi palloon…

Se data on kuitenkin (ranne)tietokoneen analysoimaa, eikä siten voi olla väärässä.

#472805 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hörhö kirjoitti: (10.10.2007 13:06:17)

Scoop kirjoitti: (10.10.2007 12:36:21)

No on huomattu, mutta senkin vaikutus on suunniteltu päin honkia. Namiska on jo väännetty kaakkoon, mutta silti pitää määrätietoisesti psyykata itseään, että laite näyttää nopeutta aivan liian vähän 🙂

Ok. Mä laitan sulle kohta linkin softaan ja ohjeisiin (How to Boost EgoBoost in G6), joiden avulla tuota ominaisuutta pääsee hieman rukkaamaan.

#472806 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hörhö kirjoitti: (10.10.2007 13:27:44)

Se data on kuitenkin (ranne)tietokoneen analysoimaa, eikä siten voi olla väärässä.

Niin se vissiin vain on. On ilmeisesti sitten launch conditionit ja smash factorit kunnossa kun saa 68mph nopeudella pallon lentämään rautakutosella 175m ilmassa. =)

#472807 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

januz kirjoitti: (10.10.2007 13:45:44)

Niin se vissiin vain on. On ilmeisesti sitten launch conditionit ja smash factorit kunnossa kun saa 68mph nopeudella pallon lentämään rautakutosella 175m ilmassa. =)

Ei voi lentää niin pitkälle? Miksi et pelaa Tourilla? Taitaa olla rullit mukana?

😀

#472808 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jamasa Lupe kirjoitti: (10.10.2007 13:52:06)

januz kirjoitti: (10.10.2007 13:45:44)

Ei voi lentää niin pitkälle? Miksi et pelaa Tourilla? Taitaa olla rullit mukana?

😀

Januzilla on tuumaa pidemmät varret, jämäkät teipit ja r6 lähtee aika hyvin vasemmalta jalalta. Kaikki aineikset 175 m:iin.

#472809 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

MP-33 kirjoitti: (10.10.2007 12:54:04)
    Hienon käppyrän lyönnistä oli kello piirtänyt ja uskottavan mailanpäänopeuden laskeskellut.

Mihinkäs se testaamasi kello sen käppyrän swingistä piirsi?? Ainakaan minun G6 pro ei käppyröitä mihinkään piirrä. Toki PC-softaan voi mielessäsi piirtää käppyrää, kun mittauspisteitä on tarpeeksi monta, mutta ei se mitään käppyrää tee.

PC-softa on melko turha, jo lähtien kierrosten lajitteluperusteista (kellonajan mukaanhan minä ne aina haluankin, en esim. päivämäärän). Jos joku on itse tietokannan noille kellosta saamille tiedoille tehnyt, niin olis kiva tutustua.

’Nahkaranneke’ on lähes poikki ja n. 10 pixeliä on sinisenä näytön keskellä koko ajan. Eivät haittaa käyttöä, kun ei jaksa laitetta Suunnolle kiikuttaa ja onhan laite ollut ranteessa jo ennen kauppoihin ilmestymistä.

ps. Rauta-6:lla pallo minulla lentää ilmassa n. 160m, kellon antama 348 lyönnin keskiarvo on 1.21s, 28,4%, 167° ja 68mph.

#472810 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Scoop kirjoitti: (10.10.2007 13:54:11)
    Januzilla on tuumaa pidemmät varret, jämäkät teipit ja r6 lähtee aika hyvin vasemmalta jalalta. Kaikki aineikset 175 m:iin.

Kyllä tuo lähtee vasemman jalan ulkopuolelta. Eikä ollut edes raffista vaan matolta. Toivottavasti ei tuo matolta lyöminen aiheuttanut selän täydellistä jumiutumista. Tämähän saattaa nostaa tasoituksen helposti tuonne hcp18 pintaan. Vähän huonosti vaan on ilmeisesti titun miehet nuo gripit asentaneet kun ne pyörivät tuolta yläpäästä aiheuttaen välillä pahoja blokkeja ja kun henkisesti sitten varautuu puolestaan tuohon pyörähtämiseen niin sitä kompensoi sen helposti kainalohukiksi.

#472811 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

-BoaKyy- kirjoitti: (10.10.2007 14:26:17)

MP-33 kirjoitti: (10.10.2007 12:54:04)
    Hienon käppyrän lyönnistä oli kello piirtänyt ja uskottavan mailanpäänopeuden laskeskellut.

Mihinkäs se testaamasi kello sen käppyrän swingistä piirsi?? Ainakaan minun G6 pro ei käppyröitä mihinkään piirrä. Toki PC-softaan voi mielessäsi piirtää käppyrää, kun mittauspisteitä on tarpeeksi monta, mutta ei se mitään käppyrää tee.

Tuo testaamani malli olikin vielä jonkinasteinen prototyyppi – oli nimittäin vuonna 2000 tai 2001. Kellotauluun ilmestyi nappeja painelemalla svingistä kertova käyrä. Käppyröiden piirtäminen on luultavasti jäänyt lopullisesta tuotteesta pois. Tai sitten tuo ominaisuus on vain mallissa G6 super pro.

#472812 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jamasa Lupe kirjoitti: (10.10.2007 13:52:06)
    Ei voi lentää niin pitkälle? Miksi et pelaa Tourilla?

Ei se pituus vaan se sivuttaishajonta… 😀 + en osu palloon putterilla.

Taitaa olla rullit mukana?
    😀

Ei paljon kutosella rulli.=)

#472813 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

-BoaKyy- kirjoitti: (10.10.2007 14:26:17)
    ’Nahkaranneke’ on lähes poikki ja n. 10 pixeliä on sinisenä näytön keskellä koko ajan. Eivät haittaa käyttöä, kun ei jaksa laitetta Suunnolle kiikuttaa ja onhan laite ollut ranteessa jo ennen kauppoihin ilmestymistä.

Mulla on down-painike täysin jumissa, onneksi sitä pärjää ilman sitäkin.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 183)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #472821 kohteessaKuinka lisää nopeutta mailanpäähän?

Etusivu Foorumit Yleistä Kuinka lisää nopeutta mailanpäähän?