Aihe: Kierrokselle etuaikaan - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

Kierrokselle etuaikaan

Etusivu Foorumit Yleistä Kierrokselle etuaikaan

Esillä 17 viestiä, 51 - 67 (kaikkiaan 67)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Hyvä Parti
    Satoin osua sinua, Parti, heikkoon paikkaan. Jonkun sekin on tehtävä.
    Olen ripeästi kentällä etenevä pelaaja ja siitä huolimatta pitkälyöntiset ja ennen aikaansa liikkeelle lähteneet henkilöt valitettavasti ovat osin pilanneet ryhmämme peliä. Minusta golf on kokonaisuutena liian hieno peli tällaisten ihmisten häiriköinnille. Olen huomannut, että he eivät välitä siitä, että kenttä on täysi. On jopa kerran tapahtunut, että he aiheuttamallaan muiden pelaajien häiriöllä valittivat valvojalle ’oman pelinsä hidastumisesta’, jonka he olivat itse aiheuttaneet. Oikea-aikaisesti liikkeelle lähetneenä heillä ei olisi ollut ongelmia.

Ritz kirjoitti: (8.8.2006 13:14:21)
    Otetaanpa joku muu laji; vaikka juoksu tai uinti > eihän niissään osa kilpailijoista saa aloittaa juoksuaan ennen muita eli lähtöaika on pitävä. Silti jotkut ovat maalissa muita aiemmin ja tyylikkäästi, mainittujen lajien sääntöjen mukaan, ohittaneen kanssakisaajansa.
    Eikö golfin etiikka tarkoita, että sääntöjä noudatetaan. Lähtöaika on sääntö. Jos joku ei sitä kisassa noudata, hänet diskataan. Näin pitäisi olla myös tavallisessa pelissä. Olisiko tässä ’aikavarkailla’ peiliin katsomisen paikka ja kenties golfsäännöissä ainakin parin rankkarin paikka, jollei peräti pelistä poissulkeminen.

Käsittääkseni golfissa tuo ’lähtöaikavarastaminen’ ei ole ongelma kilpailuissa, vaan ihan tavallisilla kierroksilla. Joten vertauksesi muihin ’kilpailu’ lajeihin ei toimi. Kisoissa pääsääntöisesti on startter,i joka antaa avausluvan.

Niillä kentillä missä pidetään ruuhka-aikoina startteria, niin onglemaa ei ole, ja startteri osaa jo etukäteen varoittaa, että kenttä on täysi => voi tulla pitkä kierros yli 4h.

Hyvä Ozone
    Olet oikeassa. Itse asiassa tässä kohtaa pikkuisen kärjistin.
    Mutta pitäisikö golf pakottaa myös harrastuksena niin tiukkaan kuriin starterin avulla, että häiriötä tuottavat alkuajan ’varastajat’ saataisiin kuriin ja olemaan muita sääntöjä noudattavia pelaajia häiritsemästä? Etenkin ruuhka-aikana, johon viitaat, kannattaisin asiaa lämpimästi.

Et taida olla ihan tosissasi.

Ritz kirjoitti: (8.8.2006 16:05:58)
    Hyvä Parti
    Satoin osua sinua, Parti, heikkoon paikkaan. Jonkun sekin on tehtävä.
    Olen ripeästi kentällä etenevä pelaaja ja siitä huolimatta pitkälyöntiset ja ennen aikaansa liikkeelle lähteneet henkilöt valitettavasti ovat osin pilanneet ryhmämme peliä.

Juuei, meikän etiketin venyttäminen ykköstiillä tulee just sieltä päinvastaisesta suunnasta. Tapana kun on käydä hiomassa loistavaa puttaamistani vieläkin terävämmäksi treenigriinillä ja sitten kun startti-kello on kolmea vajaa niin lompsin ykköstiille. Yleensä kentällä saa venata tarpeeksi ilman että ehdointahdoin menee jo ykköstiille patsastelemaan ennenaikojaan.

Minun motiivini on puhtaasti se, että minusta tässä on kysymys samasta kuin tyhmyys yritettäisiin kieltää lailla. Ajatus on hyvä, mutta ei muuttaisi mitään.
    Laki ei poistaisi tyhmyyttä ja neljä minuuttia ei auta hitaampaa ryhmää kuin pienen hetken. Yhtä nopea tai nopeampi ryhmä ei ylimääräistä aikaa tarvitse.
    Perimmäinen ongelma on kuitenkin eri nopeudella pelaavat ryhmät, se ei tule koskaan poistumaan, sen kanssa pitää opetella tulemaan toimeen.

Kun kenttä on täysi niin joka tapauksessa pelataan peräkana. Sen opettelemiseen kannattaa panostaa, sekä jonkun edessä pelaamista, että jonkun perässä pelaamista. Menee panokset hyödyllisempään käyttöön kuin starttiaikoihin takertumiseen 😉

Kun kerran on eri nopeuksilla pelaavia ryhmiä onko sitä pakko korostaa ykkostiillä?
    Luulisi olevan nopeammallekin ryhmälle mukavampaa kun ei heti ensimmäisellä väylällä tarvitse odottaa edessä meneviä hitaampia…

Kyllä niitä lähtöaikoja tulisi noudattaa ehdottomasti. onhan se mukavampi alottaa kierros, kun takana tuleva ryhmä ei ole jatkuvasti ahterissa kiinni. Jos ja kun peli sitten jossain vaiheessa ruuhkautuu, on syy usein aivan joku muu, kuin lähtöajassa varastaminen. Pakko nyt kertoa oma negatiivinen muisto liittyen topic: Starttasimme peliporukan kanssa 11:00. Ihmettelimme, kun keski-iän jo reilusti ylittänyt(:D) aviopari(?) työnsi kärrinsä(ja itsensä..) siihen tiimerkkien viereen. Sanoin jätkille, että taitaa olla aika kiireistä sakkia tulossa takana; oli vielä pakko varmistaa, että olimme ajoissa.. ’Joo joo..’:t sain vastaukseksi. Etenimme viivyttelemättä ensimmäiselle viheriölle. Havaitsin, että takana tuleva pariskunta on jo lähestymisetäisyydellä, kellon tarkistus: 11:12… No tämä ei tietenkään riittänyt, vaan saimme pelata tuli per*een alla seuraavankin väylän, kun nämä sankarit painoivat aamupäiväkierrostaan juoksemalla perässä. Kolmannella väylällä, par3:lla avasimme ja olimme menossa kohti greeniä, kun takana tuleva rouva ilmoitti asialliseen tyyliin ja äänensävyyn: ’PELAATTE NIIN KAUHEAN HITAASTI, ETTÄ ME MENNÄÄN NYT TÄSTÄ’. He jatkoivat suoraan edestämme seuraavalle tiipaikalle, jossa edellinen ryhmä oli juuri avannut. Arvatkaa vaan jatkuiko heillä pelitahti yhtä nopeana :).
    nimim. neljä valkeeta on hitaampi ku kaks punasta

besche kirjoitti: (9.8.2006 11:59:38)
    Starttasimme peliporukan kanssa 11:00. Ihmettelimme, kun keski-iän jo reilusti ylittänyt(:D) aviopari(?) työnsi kärrinsä(ja itsensä..) siihen tiimerkkien viereen. Sanoin jätkille, että taitaa olla aika kiireistä sakkia tulossa takana; jatkuiko heillä pelitahti yhtä nopeana :).
    nimim. neljä valkeeta on hitaampi ku kaks punasta

Vinkki: Jos on lähdössä neljän porukalla ykköstiillä ja huomaa että seuraavassa ryhmässä on vain kaksi pelaajaa. Voi kysyä:’haluatteko lähteä meidän eteen kun teillä näyttää olevan nopeampi sakki’.
    Jos vastaus on ’ei’ niin se rauhoittaa peliä kun ei tarvitse miettiä haluavatkohan ohi, jos vastaus on ’kyllä’ niin se on kaikkein vaivattomin tapa ohittaa.

Nim: Pari kertaa kokeiltu hyvin tuloksin.

KL

Parti kirjoitti: (9.8.2006 13:10:21)

Vinkki: Jos on lähdössä neljän porukalla ykköstiillä ja huomaa että seuraavassa ryhmässä on vain kaksi pelaajaa. Voi kysyä:’haluatteko lähteä meidän eteen kun teillä näyttää olevan nopeampi sakki’.
    Jos vastaus on ’ei’ niin se rauhoittaa peliä kun ei tarvitse miettiä haluavatkohan ohi, jos vastaus on ’kyllä’ niin se on kaikkein vaivattomin tapa ohittaa.

Nim: Pari kertaa kokeiltu hyvin tuloksin.

Ihan hyvä idea, mutta mitäs jos se seuraavakin ryhmä on kahden hengen? Ja sitä seuraava? Pian käy niin, ettette pääse ykköstiitä pidemmälle….;-)

besche kirjoitti: (9.8.2006 11:59:38)
    Kyllä niitä lähtöaikoja tulisi noudattaa ehdottomasti. onhan se mukavampi alottaa kierros, kun takana tuleva ryhmä ei ole jatkuvasti ahterissa kiinni. Jos ja kun peli sitten jossain vaiheessa ruuhkautuu, on syy usein aivan joku muu, kuin lähtöajassa varastaminen.

Pääsääntöisesti minun kokemukseni mukaan kintuille pelaajat ja aikavarmaat ovayt miesporukoita. Eritoten, kun kenttä on täysi, mainitut aikavarkaat häiritsevät muiden peliä. Tiedän olevani nopea pelaaja, joka ei jää väylälle tupeksimaan. Samoin en itse koskaan pelaa edessämenijöiden kintuille. Olen tätä keskustelua seuratessa tuumannut, että seuraavalla kerralla, otan kännyn mukaan ja mahdollisesti joutuessani tilanteeseen, soitan valvojan paikalle.

KL kirjoitti: (9.8.2006 13:16:07)

Ihan hyvä idea, mutta mitäs jos se seuraavakin ryhmä on kahden hengen? Ja sitä seuraava? Pian käy niin, ettette pääse ykköstiitä pidemmälle….;-)

🙂 Jossain vaiheessa on aina päästy.

Parti kirjoitti: (9.8.2006 13:30:52)

KL kirjoitti: (9.8.2006 13:16:07)

🙂 Jossain vaiheessa on aina päästy.

Varsin hyvä idea Partilla!

Vähemmän pelanneille:
    Ei tää oikeasti ole vitsi vaikka nämä vanhat parrat asialla vitsailevatkin.
    Teillä neljällä on lähtö 18:00, huomaatte 18:10 (kahden hengen) ryhmän ykköstiillä.
    Annatte heidän tiiata 18:00, pääsette itse tiiaamaan 18:05 (voitte lähteä heti perään koska kahden hengen ryhmä nopeampana ei jää jalkoihin).
    Seuraava ryhmä lähtee vasta 18:20, joten saatte hieman lisää pelivaraa.

Toimii oikeasti käytännössäkin, suosittelen.

Muuten hyvä, mutt entäpä jos cädäri on juuri samalla hetkellä täyttämässä tuota kahden ryhmää 1-2 lisäpelaajalla, jotka kyllä entävät tiille klo 18.10, mutta eivät ole missään näkyvillä vielä klo 17.59.59 ja joista tuolla 18.10 lähtevällä parilla ei ole tietoa. Saattaisipa joku olla liittymässä ryhmään vielä klo 18.04.

Ihan omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että on äärimmäisen kenkkua, kun saapuu tiille ajoissa, mutta oma ryhmä on painaltanut jo kentälle etuajassa lähtöaikansa täyden ryhmän kanssa vaihtaneina ja sitten on kentälle tulossa lähiaikoina vain täysiä ryhmiä. MUR!

No onhan se vähän noinkin.
    Toisaalta jos varaa ajan 8 min ennen tiiausta niin silloin pieniin ongelmiin on syytä varautua.

Ritz kirjoitti: (9.8.2006 13:18:52)

Pääsääntöisesti minun kokemukseni mukaan kintuille pelaajat ja aikavarmaat ovayt miesporukoita. Eritoten, kun kenttä on täysi, mainitut aikavarkaat häiritsevät muiden peliä. Tiedän olevani nopea pelaaja, joka ei jää väylälle tupeksimaan. Samoin en itse koskaan pelaa edessämenijöiden kintuille. Olen tätä keskustelua seuratessa tuumannut, että seuraavalla kerralla, otan kännyn mukaan ja mahdollisesti joutuessani tilanteeseen, soitan valvojan paikalle.

Voi pyhä Sylvi!

Kintuille lyöminen loppuu, kun ei päästetä varastamaan ykköstiillä? Ei, sehän siirtyy vaan kakkos- tai kolmosväylälle.

Sinä soitat valvojan paikalle kertoaksesi, että noi varasti? Luuletko tosiaan, että valvoja tulee moittimaan. Älä unta nää.

Eikun palkataan joku kyylä kesäksi kyttäämään ykköstiille mahdollisia varkaita. Tai valvontakamera. Ja kun onneton varas yrittää tarjota tasoituskorttia toimikunnalle. Vastaus on: Ei onnistu, kameran mukaan löit tänään avauksen 12,5 sekuntia ennen määräaikaa. Kortin hylkäämisen lisäksi napsahtaa kaksi viikkoa pelikieltoa ja uuden starttiluvan saa kahden viikon koeajaksi. Sen aikana varastamisesta tuleekin sitten elinikäinen pelikielto kuin konsanaan doupingista kärähtäneelle.

Kuule Ritz, jos täysi ryhmä yhteisestä sopimuksesta päättää lähteä ketään häiritsemättä pari minuuttia ennen aikojaan se ei kuule kenellekään ja kaikkein vähiten sinulle. Jos teidän täyden ryhmänne edellä on tyhjä väli, istukaa aivan rauhassa pyörittelemässä peukaloitanne sen sijaan että tekisitte kaikkien takana tulevien pelaamisen joustavammaksi.

Kintuille lyöminen on aivan eri asia, eikä sitä kitketä ykköstiillä kyyläämällä, vaan kutsumalla valvoja paikalle, kun on todellista aihetta.

Nimetön

Tämä on sama kuin moottoripyöräharrastajilla. Jotkut tykkäävät ajaa nopeasti ’kyykkypyörillään’ nauttien vauhdista, jotkut nauttivat matkasta ajaen leppoisasti ’customeilla’ ja matkapyörillään, ja jotkut tykkäävät rakennella ja puuhastella muuten vaan pyöränsä kimpussa. Eri asia on se että moottoripyörällä on helpompi ohittaa kuin golffatessa. Vaikka niitäkin ymmärtämättömiä on jotka eivät halua/ymmärrä/osaa antaa tietä (siis moottoritiellä). Yrittäkää ymmärtää molempia osapuolia, toinen tykkää naatiskella ja toinen pitää reipasta vauhtia (töppäily on asia erikseen).
    Eli ei sitä ohimosuonta kannata rasittaa toisen erilaisen mieltymyksen takia, niille kun ei et voi mitään. Itse ainakin olen paremmalla tuulella kun otan muut pelaajat huomioon (siis sekä pyytäessä että antaessa ohittamislupaa).

Itse omasta mielestäni tuloskortista sen näkee kuinka kierros meni.

Esillä 17 viestiä, 51 - 67 (kaikkiaan 67)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #488820 kohteessaKierrokselle etuaikaan

Etusivu Foorumit Yleistä Kierrokselle etuaikaan